Ingen AC i bussarna...

MissFideli

Trådstartare
Jag håller på att krevera, det är så äckligt varmt i bussarna! AC finns i de flesta, men av olika anledningar funkar dom inte alltid och så klart blir det varmt. Himla varmt. Sisådär 40-45 grader som man kan få tillbringa många timmar i. Samtidigt som man ska hålla sig allert.
Hur gör ni andra som har yrken där AC inte finns i fordonen? Posten t.ex har jag hört inte har AC i sina bilar?
 
Jag ser till att ha med mig vatten hela tiden och så har jag en t-shirt under skjortan.
När jag svettas så blir t-shirten blöt och håller mig sedan sval.
Jag svettas ymnigt så att kläderna blir blöta, blöta kläder kyler bra.
 
Jag håller på att krevera, det är så äckligt varmt i bussarna! AC finns i de flesta, men av olika anledningar funkar dom inte alltid och så klart blir det varmt. Himla varmt. Sisådär 40-45 grader som man kan få tillbringa många timmar i. Samtidigt som man ska hålla sig allert.
Hur gör ni andra som har yrken där AC inte finns i fordonen? Posten t.ex har jag hört inte har AC i sina bilar?
Det är en skyddsfråga. Vad säger facket?
 
Jag håller på att krevera, det är så äckligt varmt i bussarna! AC finns i de flesta, men av olika anledningar funkar dom inte alltid och så klart blir det varmt. Himla varmt. Sisådär 40-45 grader som man kan få tillbringa många timmar i. Samtidigt som man ska hålla sig allert.
Hur gör ni andra som har yrken där AC inte finns i fordonen? Posten t.ex har jag hört inte har AC i sina bilar?

Det är inte rimligt att arbeta i 40-45 grader! Där har arbetsgivaren ett ansvar.
Kan du prata med skyddsombud om arbetsgivaren inte tar tag i frågan?

Arbetsmiljöverket har väl typ rekommendationer på max 25 grader inomhus har jag för mig. Läste om det vid något annat tillfälle.
 
Det fungerar faktiskt bättre än man tror.
Vissa invandrade förare klarar det dessutom bättre än andra.
Jag har faktiskt inte ens hört om någon som har tuppat av.

Men passagerarna klagar ju på värmen så bolagen försöker ju hålla igång AC-n efter bästa förmåga.
 
Posten t.ex har jag hört inte har AC i sina bilar?

Det stämmer, inte ens vår bil årsmodell 2014 har AC.

Jag ser framförallt till att ha ordentligt med vatten. Nu har jag paus mitt på dagen men de gånger jag kör fem-sex timmar brukar jag ha en flaska kallt vatten och en flaska med is så att jag slipper dricka varmt vatten.

Ordentligt med solskyddfaktor på höger arm, missade det en riktigt solig dag för många år sedan och brände mig ordentligt och fick feber (?!). Även ansiktet försöker jag komma ihåg att smörja in.

Sen är man utlämnad till tvärdrag, men man får passa sig så inte posten och/eller reklamen börjar blåsa omkring i bilen.

Jag brukar försöka kliva ur bilen ibland också om det passar nånstans där det finns skugga eller lite vind. Den möjligheten har man kanske inte om man kör buss visserligen...
 
Jag liiiiiiider.

Men vi har AC i alla och kyld förarstol i de nyare och jag vägrar köra sådana här dagar med trasig AC, klarar inte av det utan får migrän till slut.

Men det brukar inte vara några problem att få en annan buss så länge det finns någon på depån som kan köra ut den. Det är oftast ett större problem.

Har naturligtvis mängder med vätska och antingen lite salt mat/nötter eller typ resorb med eftersom det iaf för mig inte hjälper att dricka litervis om jag inte tillför lite salt också.
 
En annan sak som jag gör är att "sluta äta".
Sänkt förbränning minskar värmen.
Jag brukar leva på frukt, salta nötter, grönsaker, salta charkuterier och ost.
Och äta ofta och litet.
Minskad vikt gör det också lättare att göra sig av med värmen.
 
När du delar ut post sitter du väldigt mycket med rutan nere, så AC skulle gå på högvarv och gå sönder konstant.
 
Varför får ni inte bilar med ac?

Kostnadsfråga antar jag, plus som svaret ovan. Jag tycker dock inte att det håller riktigt, den rundan jag kört idag är det inte ovanligt med en halvmil mellan lådorna. Körningen till första lådan är en halvtimme. Jag får ont i huvudet och tinnitus som efter en större konsert efter att ha kört med rutorna öppna så länge.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Hallå alla hundvänner, tänker höra med er om det är ett Stockholm- och Uppsalafenomen eller är så i hela landet. Här är det så att en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 981
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp