ingen betesmark...

C

CarolineNSV

Vi har letat gård länge nu. Och äntligen har vi hittat ett som passar oss. Vi ska iallafall på visningen.
Men gud, vad det är svårt att hitta gårdar med mark. Alltså lagom med mark. häromkring krokarna iallafall.
Endel har knappt 1 ha. :eek:
eller knappt någon mark alls.

Detta vi är inne på nu. Har en hyffsad stor gräs "rasthage". och 6 ha skog. och 3 ha på arende. Vet ännu inte hur skogen ser ut och om den ligger nära.
Det väldigt positiva är att det ligger väldigt i centrum och har fina ridvägar. Och endast 3-5 minuter promenadavstånd till ridklubben! :laugh:

Men detta med arendet.. Men det måste väll alltid finnas någon lösning även om det känns osäkert..
Ridskolan? brukar "utomstående" få hyra in sig på deras bete?
det är väll till o från säkert..

Någon av er som bor på gård utan direkt egen betesmark?
hur gör ni och hur tycker ni att det funkar?
 
Sv: ingen betesmark...

Arrende är alltid osäkert.

Det brukar ju oftast inte vara några problem att hitta bete hemifrån, tänk på alla som står uppstallade på större anläggningar men som kör iväg hästen på bete på sommaren.

Jag tycker att det är en avvägningsfråga, hur många hästar man själv ska ha, vilken typ av hästhållning och samtidigt hur boendet fungerar.

Ska man ha många hästar, unghästar och inackorderingar tycker jag att man behöver många och stora hagar.

Har man ett fåtal egna hästar som är aktiva tycker jag att man skicka iväg på bete de månaderna man vill ha semester.
 
Sv: ingen betesmark...

Låter klokt.
Har ju alltid haft tillgång till eget bete så man blir väll lite trångsynt. .. :laugh:

Är ju något av en kontrollfreak också, som vill ha koll och säkerhet jämt och ständigt vad det än gäller. På gott och ont.

Men som du säger, och som jag också tror, att det inte är någon omöjlighet att hitta bete däromkring.
 
Sv: ingen betesmark...

Man behöver ju inte vara dumdristig även om man lämnar bort hästen ;)

Skämt åsido, det finns inte många som hade fått ha min häst på bete (jag är också kontrollfreak), vissa hästar hade jag heller aldrig lämnat bort, men å andra sidan har vi gräs hemma och lånemark 3 minuters gångväg bort så det ordnar sig.

Att vara HELT beroende av arrendemark (gård med enbart trädgård) tycker jag är vansinnigt, men det är så mycket som ska stämma - boendet inte minst.
 
Sv: ingen betesmark...

Att vara HELT beroende av arrendemark (gård med enbart trädgård) tycker jag är vansinnigt, men det är så mycket som ska stämma - boendet inte minst.

Då skulle man ju gå med den oroande känslan i magen jämt! Nej, inget jag skulle ge mig in på. Men i detta fallet finns det ju vinterhage till hästisarna och trädgård till familjen ;)

Vet inte om man får länka?
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/168598
 
Sv: ingen betesmark...

Jag hade aldrig köpt en sådan gård! Jag blir lika ledsen varje gång jag ser annonser med objekt som det du länkar till, för någon vecka sedan var det en mäklare i min hemtrakt som annonserade om en "hästgård" med sex boxar, ridbana 30x60 meter samt rasthage. Total areal 3800 kvadratmeter. Räknar man bort ridbanan (1800 kvm), boningshus, stall och övriga ekonomibyggnader så inser man hur liten den s k rasthagen är....

Vi letade gård i över fyra år, och det största kravet var att det skulle finnas tillräckligt med egen mark. Prio två på listan var ett ok boningshus, och först som nummer tre i ordningen kom stallet.
Vi hittade en gård med 4,5 ha, gammalt men ytterst välhållet boningshus, och ett kostall. Första vintern bodde hästarna i uteboxar, sen byggde vi om kostallet till ett häststall som vi själva planerade in i detalj.

Lycka till med gårdletandet!

Immer
 
Sv: ingen betesmark...

Jag hade aldrig köpt en sådan gård! Jag blir lika ledsen varje gång jag ser annonser med objekt som det du länkar till, för någon vecka sedan var det en mäklare i min hemtrakt som annonserade om en "hästgård" med sex boxar, ridbana 30x60 meter samt rasthage. Total areal 3800 kvadratmeter. Räknar man bort ridbanan (1800 kvm), boningshus, stall och övriga ekonomibyggnader så inser man hur liten den s k rasthagen är....

Vi letade gård i över fyra år, och det största kravet var att det skulle finnas tillräckligt med egen mark. Prio två på listan var ett ok boningshus, och först som nummer tre i ordningen kom stallet.
Vi hittade en gård med 4,5 ha, gammalt men ytterst välhållet boningshus, och ett kostall. Första vintern bodde hästarna i uteboxar, sen byggde vi om kostallet till ett häststall som vi själva planerade in i detalj.

Lycka till med gårdletandet!

Immer

Jo, det är tråkigt när det finns massa fina gårdar, men knappt någon mark! Vi var på jakt förra året också men hittade ingenting som riktigt passa oss. Men jag tror man måste iallafall åka runt o kikao skapa sig en uppfattning. Nu är dt ju inte jag som står för det slutgiltiga beslutet, jag kan ju bara flika in mina åsikter.

Förra året hitta vi det perfekta, jätte fint hus, jätte fint stall både ute och inne boxar. Det visade sig att de hade ingen mark - endast en liten grushage. Resten var arenderat och det skulle gå ut. Synd på en sån fin gård tyckte vi..

Söker ju också en gård som ska ligga hyffsat nära där vi bor eftersom de har sina jobb här.
Och det är verkligen inte lätt att det ska klaffa.
Men det är som säger, man måste prioritera - vad vill vi?
Jag Vet vad jag vill. Men pappa o company är mest intresserad av boningshuset och verkstad. Alla vill ha sitt.

hå hå jaja... det är inte lätt :angel:
 
Sv: ingen betesmark...

Fast som jag läser annonsen så är där 6 ha med skog som ingår plus ett arrende. Då kommer det ju ett annat läge tycker jag. Det går ju att såga ner och röja skogen om man skulle riskera att bli av med arrendet. Sedan så är arrende lagstiftningen lite krånglig men ändå ganska säker för den som arrenderar. Så man har de år man skrivit in i avtalet, garanterat även om marken t ex säljs och det måste sägas upp inom vissa tider så man vet i god tid om man skulle bli av med det.
Så jag hade definitiv åkt och tittat och övervägt denna gården som det låter på din beskrivning.
 
Sv: ingen betesmark...

Jo jag tror det. Det kanske inte alls känns bra när vi är där. Har vart med om det förut när man förväntat sig..
Då kan man ju "släppa" tankarna ifrån det. Man kan ju inte börja stänga in sig - måste vara öppensinnad och realistisk. Sen att man kan bli alldeles hysterisk ibland - Vill flytta Nu! Det får man hålla tillbaka så gott det går.

Ja, vi prata om det också - Vi vet ju inte hur skogen ser ut.

"skog med jakt" vad menas med det då? Har andra rätt o gå därinne o skjuta ? :rofl: Eller kan man som markägare bestämma det?
 
Sv: ingen betesmark...

Jag är skeptisk till arrende sånt kan ju faktiskt sägas upp. Den man arrenderar av kan ju sälja sin gård till någon som vill använda den markbiten eller får en egen ide om marken. Man får ha med det i beräkningen!
 
Sv: ingen betesmark...

Har en känsla av att de flesta liknande fastigheter har haft mer mark men det har avstyckats och sålts till någon större bonde med mycket pengar för att få mer pengar från bl a eu bidrag.:mad:...
Borde vara förbjudet att stycka av så att det inte finns någon ängsmark kvar.
 
Sv: ingen betesmark...

Sägs verkligen arrenden upp om ägaren av arrendet säljer sin gård. Några i närheten köpte stor gård med massor av mark men delar av den var låst ett par år till pga den var utarrenderat av tidigare ägare.
 
Sv: ingen betesmark...

Vi har letat gård länge nu. Och äntligen har vi hittat ett som passar oss. Vi ska iallafall på visningen.
Men gud, vad det är svårt att hitta gårdar med mark. Alltså lagom med mark. häromkring krokarna iallafall.
Endel har knappt 1 ha. :eek:
eller knappt någon mark alls.

Detta vi är inne på nu. Har en hyffsad stor gräs "rasthage". och 6 ha skog. och 3 ha på arende. Vet ännu inte hur skogen ser ut och om den ligger nära.
Det väldigt positiva är att det ligger väldigt i centrum och har fina ridvägar. Och endast 3-5 minuter promenadavstånd till ridklubben! :laugh:

Men detta med arendet.. Men det måste väll alltid finnas någon lösning även om det känns osäkert..
Ridskolan? brukar "utomstående" få hyra in sig på deras bete?
det är väll till o från säkert..

Någon av er som bor på gård utan direkt egen betesmark?
hur gör ni och hur tycker ni att det funkar?

Bete går alltid att hitta, men sedan hur långt bort det är är en annan fråga. Själv har jag ca.1 ha av betesmark och resten skog. Eftersom hästarna behöver rejält med hage även vintertid, så blir det inte mycket kvar till sommarbete. Dock finns det så att de kan gå och gnaga lite, för det höga nöjets skull. Sedan stödutfodrar jag med hö. Har stängslat så att det går att stänga igen om beteshagen del av dygnet, så att de inte går och gnagar till rötterna och får i sig lite hö istället.

Vissa år har jag lämnat hästarna på bete en bit hemifrån - även hage i närheten känns mindre bra - då anledningen till att ha en gård ju är att man vill ha sina djur hos sig. Så jag föredrar att stödutfodra och kunna klia på dem i tid och otid när jag har min semester och vill vara med mina hästar.

Det låter som en bra gård, centralt och med ridanläggning alldeles intill, så du borde verkligen slå till om det även är i din prisklass. Du kan ju inte få det bättre. Hoppas att din skog ligger i anslutning till gården, då du ju kan ha del av vinterhagen i skogen. Hästarna älskar att stå under en gran vintertid och filosofera.

Hälsning Maja
 
Sv: ingen betesmark...

Vi har letat gård länge nu. Och äntligen har vi hittat ett som passar oss. Vi ska iallafall på visningen.
Men gud, vad det är svårt att hitta gårdar med mark. Alltså lagom med mark. häromkring krokarna iallafall.
Endel har knappt 1 ha. :eek:
eller knappt någon mark alls.

Detta vi är inne på nu. Har en hyffsad stor gräs "rasthage". och 6 ha skog. och 3 ha på arende. Vet ännu inte hur skogen ser ut och om den ligger nära.
Det väldigt positiva är att det ligger väldigt i centrum och har fina ridvägar. Och endast 3-5 minuter promenadavstånd till ridklubben! :laugh:

Men detta med arendet.. Men det måste väll alltid finnas någon lösning även om det känns osäkert..
Ridskolan? brukar "utomstående" få hyra in sig på deras bete?
det är väll till o från säkert..

Någon av er som bor på gård utan direkt egen betesmark?
hur gör ni och hur tycker ni att det funkar?
Vi har ingen egen betesmark och bara 1 ha för vanliga hagar (3 hästar). Vi har hyrt bete av en granne, fått låna bete av en annan granne något år och har haft hästarna hemma något år. Jättejobbigt att jaga bete tycker jag. alltid en osäkerhet hur det ska gå just det året :( Arrende är ju lite säkrare än att hyra så om man kan få till ett femårsavtal så är man ju lite säkrad i alla fall. Trots det så kan det fungera bra ändå. Det hyrs ju alltid ut bete på olika ställen och sköter man sig (dvs inte låter hästarna beta ner för hårt och så) så tror jag inte att det behöver bli problem. Att ridskolan skulle hyra ut bete är jag tveksam till, men det beror ju förstås på hur mycket bete de har och om det är ridskolan som äger den marken (och det är ju definitivt inte säkert) Men som sagt, visst fungerar det, men det kan vara lite klurigt, och man känner sig som en utsugande tjatmoster när man jagar runt efter sommarbete (men då ska det tilläggas att det hos oss inte är superpopulärt med hästar och folk är väldigt snåla när det gäller bete för hästar trots att man erbjuder samma som de får i eu-ersättning :( )
 
Sv: ingen betesmark...

Vissa år har jag lämnat hästarna på bete en bit hemifrån - även hage i närheten känns mindre bra - då anledningen till att ha en gård ju är att man vill ha sina djur hos sig. Så jag föredrar att stödutfodra och kunna klia på dem i tid och otid när jag har min semester och vill vara med mina hästar.


Precis :) Vill ju bo på en gård för att ha djuren HOS sig. Men man får väll överväga.. är resten bra så kanske man får leva med att ha dom en bit ifrån sommartid..
Men vi får se. Vi kommer säkert titta på fler alternativ!
 
Sv: ingen betesmark...

Sägs verkligen arrenden upp om ägaren av arrendet säljer sin gård. Några i närheten köpte stor gård med massor av mark men delar av den var låst ett par år till pga den var ut arrenderat av tidigare ägare.

Det kan sägas upp men det löper arrendetiden ut. De flesta arrenden är på ett eller fem år. Ett som är på ett går ju fort att säga upp, max ett år. Men ett som är på fem år löper hela tiden tills det tar slut vilket kan vara fem år. Säger man inte upp ett arrende avtal förnyas det automatisk när tiden går ut.
 
Sv: ingen betesmark...

skog med jakt" vad menas med det då? Har andra rätt o gå därinne o skjuta ? Eller kan man som markägare bestämma det?
Det innebär att ägaren av marken har jakträtten. Som i sin tur betyder att man som ägare kan jaga själv, arrendera ut jakträtten eller inte göra något alls.
 
Sv: ingen betesmark...

ut.

"skog med jakt" vad menas med det då? Har andra rätt o gå därinne o skjuta ? :rofl: Eller kan man som markägare bestämma det?

det betyder att du som markägare har jakträtt , det kan ju vara så att marken ingår i ett älgskötselområde eller att jaktlagen runt marken har haft tillgång till denna mark, så mitt heta tips är att kontakta markägarna o jaktlagen bredvid för det kan vara så att någon mycket gladeligen "byter" er jakträtt mot betermarker !! (arrende) ibland kan små jakträttsområden som ligger mitt i eller nära annans jaktmark ställa till det ordentligt för jägaren...
prillan
 
Sv: ingen betesmark...

jag har tre hästar och 3,5 ha mark. det är rätt lagom, mindre än så skulle jag inte ville ha.

arrende skulle jag aldrig förlita mig på!!!! se till att äga marken, annars akn du stå där utan hagar till dina hästar. fråga ifall det går att köpa marken?
 
Sv: ingen betesmark...

jag har tre hästar och 3,5 ha mark. det är rätt lagom, mindre än så skulle jag inte ville ha.

arrende skulle jag aldrig förlita mig på!!!! se till att äga marken, annars akn du stå där utan hagar till dina hästar. fråga ifall det går att köpa marken?

Nej, det är inget att förlita sig på..
Man kan ju alltid fråga. Och den kommer säkerligen tas upp. Tror det kommer vara många där och vara intresserade faktiskt.. Det ligger så bra och det är ganska brist på gårdar häromkring.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 350
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 405
Senast: mamman
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp