Ingen fara! Öh va?

Jag kan ju vara ute och cykla på den här fronten, men jag har fått för mig att ”ingen fara” är en förkortad version av ”ingen fara skedd”, samma som ”no harm done” i engelskan. Alltså något som funkar som svar på en ursäkt för att upplysa om att allt är okej. Typ jag blev knuffad, men det är ingen fara för jag varken ramlade och bröt benet eller tappade nåt som gick sönder, typ.

Därför blir det för mig jättefel att använda det som svar på ett tack för hjälpen, för vilken ”fara” skulle ha kunna skett av det? Med reservation för att det är mina egna associationer som är felaktiga...
Jag gör exakt samma association.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I såna situationer har nog många ett svar på autopilot tänker jag.
Jag säger nog ofta "ingen fara" eller "inga problem", som att det inte var en stor ansträngning för mig. Att säga varsågod om jag hjälpt någon med en sak tolkar jag som att det var en större 'uppoffring" isf.
 
Jag kan ju vara ute och cykla på den här fronten, men jag har fått för mig att ”ingen fara” är en förkortad version av ”ingen fara skedd”, samma som ”no harm done” i engelskan. Alltså något som funkar som svar på en ursäkt för att upplysa om att allt är okej. Typ jag blev knuffad, men det är ingen fara för jag varken ramlade och bröt benet eller tappade nåt som gick sönder, typ.

Därför blir det för mig jättefel att använda det som svar på ett tack för hjälpen, för vilken ”fara” skulle ha kunna skett av det? Med reservation för att det är mina egna associationer som är felaktiga...
Säger någon verkligen "ingen fara skedd"? Det tycker jag låter konstigt.
 
Jag tänker också att "ingen fara" är någonting man svarar när någon besvärat en/bett om hjälp en obekväm tid på dygnet eller stört under en måltid och sedan säger "tack så mycket, förlåt att jag störde" typ.
Ingenting man säger till en kund där man får betalt för att stå till förfogande.

Håller också med om @Hedinn s tolkning.
 
Alltså, helt korrekt är det väl inte men jag använder absolut "ingen fara" så. Dvs nån tackar mig (i en informell situation) och mitt svar kan absolut bli "ingen fara". Eller "lungan". Eller "nemas". Eller "det var det lilla".

Däremot är jag allergisk mot när folk säger varsågod som svar på tack. För mig är varsågod när man erbjuder/ger/gör något medan det artiga sättet att svara på ett tack är att säga ingen orsak/det var så lite så.
 
Ingen orsak ligger inte naturligt för mig heller i vardagen men i jobbrelaterade ärenden ser jag det inte som något konstigt. Ja i arbetet bör man använda det korrekta språket. Det blir märkligt annars och låter oseriöst. Jag hade sett det som bättre att svara, "kan jag hjälpa till med något annat?" eller bara "ha en trevlig dag!" om man nu anser att det korrekta språket inte känns/är användbart men att skriva "ingen fara", vilket är svar på en ursäkt, dvs. något helt annat än det kunden skrivit blir bara helt konstigt.
Jag håller med. Första gångerna jag fick svaret "ingen fara" när jag tackade för något blev jag helt förvirrad och undrade om jag hade gett något konstigt intryck på personen. Jag hade väl inte påstått att det var någon fara? :confused:

Jag har lite som @Hazel också svårt för såna här uttryck. Har därför börjat använda "varsågod" som standard och blir förvånad över att flera här inte tycker att det passar bra? :confused:

Jag trodde det var ett klassiskt gångbart svar: "Tack" - "varsågod". :crazy: Eller är det det omvända: "Varsågod" - "tack" som är det normala?
 
Är det korrekt att svara "ingen fara" när någon tackar för hjälpen? Jag har funderat på detta det senaste då jag flertalet gånger när jag har chattat med kundtjänst till olika företag har fått "ingen fara" som svar när jag har tackat för hjälpen. För mig låter det helfel, som om jag har gjort något fel som ställde frågor om en produkt eller så och bett om ursäkt för det istället för att tacka för hjälpen jag fått. För det är då jag skulle kunna svara "ingen fara", när någon ber om ursäkt för något och det faktiskt inte är någon fara. Jag förstår ju att det inte menas så och det är möjligt att jag gör en tankekullerbytta men är det korrekt att svara "ingen fara" när någon tackar? Vad är det för fel på "varsågod"?
Håller med! Det låter ju som att det ändå var lite jobbigt men OK ändå! ”Ingen orsak”, eller ”det var så lite” eller faktiskt ”inga bekymmer” (som ju egentligen är snarlikt ”ingen fara” men i mina öron låter bättre) känns mer rimligt.
 
Jag svarar "ei mitään" alltså "ingenting" :banghead:

Jag vet inte ens varför! Antagligen kommer det ifrån "ingen orsak". Men jag är inte ensam heller, de flesta verkar svara så i mina kretsar.
 
Jag kan ju vara ute och cykla på den här fronten, men jag har fått för mig att ”ingen fara” är en förkortad version av ”ingen fara skedd”, samma som ”no harm done” i engelskan. Alltså något som funkar som svar på en ursäkt för att upplysa om att allt är okej. Typ jag blev knuffad, men det är ingen fara för jag varken ramlade och bröt benet eller tappade nåt som gick sönder, typ.

Därför blir det för mig jättefel att använda det som svar på ett tack för hjälpen, för vilken ”fara” skulle ha kunna skett av det? Med reservation för att det är mina egna associationer som är felaktiga...
Menar du inte ”ingen skada skedd”?
 
Jag trodde det var ett klassiskt gångbart svar: "Tack" - "varsågod". :crazy: Eller är det det omvända: "Varsågod" - "tack" som är det normala?
Jag tror båda funkar :). Personligen gillar jag inte den första dock, tycker det känns osmidigt att svara "varsågod" när någon tackar - som att jag bekräftar att de ska tacka. Föredrar alltså "ingen orsak" eller "det var så lite så".

@em-pirre Så svarar man, informellt, på spanska också! "Nada" bara. Så du är i gott sällskap med miljoner spanjorer :D.
 
Alltså, helt korrekt är det väl inte men jag använder absolut "ingen fara" så. Dvs nån tackar mig (i en informell situation) och mitt svar kan absolut bli "ingen fara". Eller "lungan". Eller "nemas". Eller "det var det lilla".

Däremot är jag allergisk mot när folk säger varsågod som svar på tack. För mig är varsågod när man erbjuder/ger/gör något medan det artiga sättet att svara på ett tack är att säga ingen orsak/det var så lite så.
Jag som försöker LÄRA mig att säga varsågod som svar på tack för att jag tycker att det låter så kul.

Jag vet aldrig riktigt vad jag säger, brukar nog mumla Det var det lilla. Men jag tycker att det låter så dumt. Brukar störa mig på att vi liksom inte har ett bra uttryck men inser när du skriver det att Ingen orsak nog är det bästa.

Ibland säger jag Du är välkommen också :D
 
Jag som försöker LÄRA mig att säga varsågod som svar på tack för att jag tycker att det låter så kul.
Haha, är det sant? Jag tycker varsågod låter så himla trist, som att man bekräftar att personen har nåt att tacka för. Avskyr det :p. Har till och med lärt Hosey att alltid säga ingen orsak istället för varsågod :D.

Det var det lilla gillar jag! Min mormor säger alltid så och jag har tagit efter.
 
Helt normalt I min omgivning att svara på tack med ”ingen fara”. Betyder som folk varit inne på att det var ett så litet besvär så det var inget tacka för- vilket vi också kan säga här ”inget att tacka för” alltså
 
Jag håller med. Första gångerna jag fick svaret "ingen fara" när jag tackade för något blev jag helt förvirrad och undrade om jag hade gett något konstigt intryck på personen. Jag hade väl inte påstått att det var någon fara? :confused:

Jag har lite som @Hazel också svårt för såna här uttryck. Har därför börjat använda "varsågod" som standard och blir förvånad över att flera här inte tycker att det passar bra? :confused:

Jag trodde det var ett klassiskt gångbart svar: "Tack" - "varsågod". :crazy: Eller är det det omvända: "Varsågod" - "tack" som är det normala?
Jag reagerde ungefär likadant. Vadå ingen fara? Nä det hoppas jag att det inte var, det är ju ditt jobb att svara på frågor liksom!

Nä, "tack" - "varsågod" är väl det normala. Möjligtvis att man säger varsågod när man ger någon något i verkliga livet men inte i en konversation med kundtjänst som det handlar om i det här fallet. Kanske är det där det fallerar för endel? Att man säger "varsågod" när man ger någon något i verkliga livet och mottagaren då i normalfallet säger "tack", som gör att det känns konstigt att säga varsågod när någon tackar först?
 
Håller med! Det låter ju som att det ändå var lite jobbigt men OK ändå! ”Ingen orsak”, eller ”det var så lite” eller faktiskt ”inga bekymmer” (som ju egentligen är snarlikt ”ingen fara” men i mina öron låter bättre) känns mer rimligt.
Jamen precis så! Som om att jag är en jobbig kund som frågar om något som är hens jobb att svara på.
 
Det är lugnt som ungdomarna säger :)

Det använder jag ganska mycket.
Mina tre vanligaste ord på jobbet är Hej, tack och varsågod.
Sen förekommer en del ingen fara, inga problem, det är lugnt.

Hade en dam förut som tackade för att hon fick åka med trots biljettstrul.
Det är lugnt damen, inga problem 😁 fick hon till svar.
 
Jag som försöker LÄRA mig att säga varsågod som svar på tack för att jag tycker att det låter så kul.

Jag vet aldrig riktigt vad jag säger, brukar nog mumla Det var det lilla. Men jag tycker att det låter så dumt. Brukar störa mig på att vi liksom inte har ett bra uttryck men inser när du skriver det att Ingen orsak nog är det bästa.

Ibland säger jag Du är välkommen också :D
Det sistnämnda är betydligt trevligare än många andra svar tycker jag. Du är välkommen ger intryck av att frågan/problemet var välkommet att lösa och att man gärna får höra av sig igen om man har något mer man undrar över.

Det låter också betydligt trevligare och artigare med ett You're welcome än No problem på engelska.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp