Bukefalos 28 år!

Ingen framåtbjudning i ridhus

ElinaS

Trådstartare
Jag rider och tar hand om en varmblodstjej som oftast är pigg, glad och har framåtbjudning ute på ridplanen och i skogen men direkt man kommer till ridhuset vägrar hon att göra allt! :crazy:
Hon går emot skänkeln och bryr sig inte alls att jag finns, när jag slutar driva stannar hon helt.

Hur ska jag få henne att tycka det är roligt att vara i ridhuset och få mer framåtbjudning i henne?
 
Sv: Ingen framåtbjudning i ridhus

Genom att ge henne en paus från ridhuset. Förmodligen förknippar hon det med krävande tråkigt arbete. Man kan lika väl träna dressyr på uteritten, man får mkt gratis framåtbjudning då.
Efter nån vecka kan du börja rida korta pass i ridhuset. Tex rida fram ute och bara gå in och rida 10 min i ridhuset och skritta av ute igen. Öka tiden långsamt. Det gäller att utnyttja tiden väl och inte harva runt i en timme, för det blir så ensidigt för hästen. Skritta fram och av ute och kan räcka med högst 30 min i ridhuset.
 
Sv: Ingen framåtbjudning i ridhus

Det tar ca 15 min att rida till ridhuset, perfekt uppvärming. Rider oftast en halvtimme när jag är där, ibland mer om vi hoppar eller rider för tränare (då är hon pigg och glad).

Vi rider inte alls mycket i ridhuset, oftast 2ggr/veckan ibland mindre. En av gångerna rider vi cavaletti/hoppning och då är det inga som helst problem med framåtbjudningen utan det är just dressyrarbetet hon tycker är trist.

Kanske man ska använda bommar även under dressyrpasset för att få bjudningen.. Några bra övningar?:)
 
Sv: Ingen framåtbjudning i ridhus

måste du rida i ridhuset då?
Rider själv ute i skogen och tränar dressyr, tkr det är mkt roligare själv, tror hästen gör det oxå...
Tkr det är svårt att hitta på övningar att göra när jag rider på banan nu :p
 
Sv: Ingen framåtbjudning i ridhus

Både ja och nej. Tränar mest dressyr ute på ridplanen men i värsta vädret är det skönt att kunna gå in och få nånting gjort istället för att halka omkring på hal is. Tävlingarna hålls även i ridhuset så det vore bra om hon kunde vänja sig lite inför klubbisarna :)
 
Sv: Ingen framåtbjudning i ridhus

Men tkr hon inte det är kul får du väl iaf inte ut något av att rida där? Skulle göra ett uppehåll med att rida i ridhuset på nån månad och sen se om det är bättre...
 
Sv: Ingen framåtbjudning i ridhus

Nej som det är nu får vi inte ut så mycket av det. Jag och hästen har haft ridhusuppehåll sen november, började rida där igen för två veckor sen. I november - december när jag red sist var det inga problem med bjudingen.
 
Sv: Ingen framåtbjudning i ridhus

Kan det vara att hon är osäker därinne? Red en häst som kunde stanna och helt "dö" i ridningen när han blev spänd och rädd i ridhuset.

Annars skulle jag bara strunta i att rida i ridhuset tills vidare. Om du nödvändigtvis ska rida i ridhuset, gör något din häst tycker är roligt. Vissa hästar behöver bara en paus helt från ridhus ibland och då får man låta dom ha det. Om du senare ökar passen gradvis och hon fortsätter vara seg skulle jag nog skippa ridhus helt!

Detta är då bara hur jag skulle göra, lycka till!
 
Sv: Ingen framåtbjudning i ridhus

Just för varmblod kan stora delar vara fysikdelen som tar emot. Ute i det fria har du ju alltid en större framåtbjudning och lättare att göra saker. Men man kan behöva träna upp fysken rejält på banana/ridhus för att få det att fungera. Går man på dem för hårt så kan de sätta sig på tvären.

Man börjar smått och bygger helt enkelt på eftersom.
 
Sv: Ingen framåtbjudning i ridhus

mitt varmblod var lite lika dan det gick bra en liten stund men sedan vägrade hon plötsligt göra allt!
för henne var det väldigt viktigt att göra nya roliga saker hela tiden, att trvara runt på en volf flera varv fick min häst att bara vilja döö av tristess! och träna mycket olika saker så hästen e uppmärksam, som mkt övergångar, halt, olika storlekar på volter, så att det alltid hände något nytt det brukade pigga upp min häst! och att inte träna för viktigt, ofta kan jag rida ut en sväng och avsluta eller börja i padocken innan i ca 15min,
gör det roligt för hästen och träna mycket olika saker, inte bara ridning, min häst tycker d e jättekul i padocken nu när jag tränar mycket Nh, olika lekar, Trickträning, tömköning, longering!
Försök motivera hästen på olika sätt, träna den anpassat till dens förmåga med mycket mycket mtcket beröm så det känner sig uppskattat och duktig och kräv inte mer än vad den kan!!!
lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
963
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 455
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp