Ingen framtid med denna häst..

Farre_

Trådstartare
Hästen jag har nu går inte att lasta. Eller ja.. den går att lasta med det tar ett tag och det tar enormt mycket på krafterna inte fysiskt utan psykiskt ..
Jag har haft hästen i 2 år, snart 3, en underbar liten häst som är otroligt duktig inom dressyren även hoppningen och jag vill inget annat en att få komma ut på en liten tävling med honom eller bara få komma i väg och rida för en tränare och ha kul, visst tycker jag det är kul att komma ut och rida i skogen också, det är ju jätte härligt, men det tycker inte Hästen.. Han blir extremt uttråkad av att knata runt i skogen.

Jag och min mamma har lagt ner enormt mycket tid och pengar för att han ska kunna åka transport, eller det är inte själva åkandet som är problemet, utan lastandet.

Vi har fått hit NH personer som har försökt hjälpa oss, och visst, det går alldeles utmärkt när dem lastar honom, men sen när vi får ta över och provar så säger det stopp.

Nu i våras så fick vi hjälp av en duktig tjej i byn, hon hjälpte mig att komma igång ordentligt med ledarskaps övningar och hur jag skulle bli en pålitlig ledare för min häst. Hon hjälpte mig och mamma med lastningen många gånger, och sedan när vi fick ta över helt själva så gick det faktiskt. Första gången själv så kanske det tog 1 ½ timme, nästa gång 1 timme.. åsså vidare.

Vi kände: Yees! Äntligen har vi lyckats, det går framåt!

Sedan när vi även hade åkt i väg och lasttränat borta några gånger och så, så åkte vi ner med honom till ridklubben för att jag för första gången skulle få rida i ett ridhus! Jag var överlycklig och hade smått börjat planera att kanske ta med han på någon träning och ridlektioner..
Efter jag hade ridit i ridhuset ett tag så skulle vi lasta hem och det tog 4 härliga timmar i mörkret och spöregn. Där sprack allt. Efter det så har ingen av oss nämnt någonting med att lastträna honom igen. Vi gav upp, och det rejält.

Nu har det gått några månader sen det och jag stänger ute alla mina mål som jag hade med mig och hästen. Jag orkar inte tänka på det, jag vill inte bry mig.

Det är inte alls så roligt att rida längre, jag rider honom kanske 4 gånger per vecka och jag känner att det har blivit ett måste. Och när allt med honom har blivit ett måste nästan så märker jag att jag är lätt irriterad, jag tappar humöret fort om han inte förstår vad jag menar eller så..
Jag har ofta funderat på om jag ska sälja honom.. men då blir det någon annan som får en häst som inte går att lasta och som tycker det är tråkigt att lulla i skogen. Jag har även faktiskt tänkt på avlidning.. Men nej.

Jag känner att jag Måste ju ta tag i det här.. Det här funkar inte längre.
Jag känner mig så förvirrad och vet inte vad jag ska göra.
Jag älskar ju honom så mycket så det gör ont.. men samtidigt vet jag ju att jag har ingen framtid med denna häst. Om jag nu inte får krafter ifrån någon och orkar resa mig upp och börja kämpa med lastträningarna igen.

Jag vet inte riktigt vad det här blev för tråd..
Men ja, om ni var i samma situation som mig. Vad skulle ni ha gjort?

Förlåt om allt blev lite luddigt.;)
17310_1284299567.jpg
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Ge inte upp!!
Ni var ju på gång att lyckas!!:laugh:

Efter det arbete som ni lagt ned så var hästen van vid att lastas i transport hemma.
Men ni glömde att ni inte hade tränat borta!
Hästen är ju bara van vid att bli lastad hemma, inte i en främmande miljö där det finns annat som distraherar.

Ni har lösningen i er hand, du kan lasta hemma (även om det tar lite tid så kliver hästen på).
Åk iväg med hästen och lasta ur.
Rid inte, utan led runt lite eller gör några ledarskapsövningar för att mjuka upp hästen om den spänt sig i transporten och lasta sedan igen.


Har man en häst som krånglar är det viktigt att bryta ned sakerna i små delar och vara försiktig med att inte pressa för mycket och för fort.
Låt hästen vänja sig vid att vara hemifrån utan att pressa på ytterligare med arbete, det enda arbetet som hästen ska göra är att stiga på transporten. När det fungerar kan du börja att lägga in ridpassen.

Åk en dag när ni har gott om tid och det inte är för mycket aktiviteter på ridklubben. Klä dig varmt och ta med fika och tålamod.
Ni kommer att lyckas!:grin:
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Antingen får du kämpa vidare med lastningen eller sälj hästen. Det låter ju som att problemet ligger hos dig eftersom andra kan lasta hästen.
Eller om du inte är så jätteintresserad av att tävla så kan du ju stalla upp hästen där det finns tillgång till träningsmöjligheter.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Nämen usch så tråkigt för dej! Jag förstår dej fullkomligt. Jag är i liknande knipa fast tvärtom kan man säga...
Min häst är inga som helst problem med att lasta, det är sen när man kör som problemen kommer....
Hon sparkar å sparkar å sparkar...

Jag vill ju precis som du komma iväg och göra lite roligheter med min pålle. Nu är jag dock inte intresserad av träning och tävling men det finns ju så mycket annat!

Jag bävrar för den dagen jag t.e.x måste köra henne till en hästklinik 15 mil här ifrån.

Så jag förstår dej att du vill sälja samtidigt som du inte vill! Och hur ska ev. nya köpare kunna lasta henne?

Du skulle inte kunna få tag på en billig transport och stadga upp den ordentligt och sen utfodra henne i den? Bara en tanke.
Jag lider verkligen med dej ska du veta...
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Kan han åka smalt?

Min förra häst hade jag problem med att lasta och eftersom jag inte hade egen transport så blev det inte av att vi tränade det heller. Hon ville inte gå in, blev genomsvett när vi åkte osv.

Fast det var inga problem att lasta henne om en annan häst gick in först. Lånade kompisens shettis som hon gått i hagen med och han knatade in utan problem och sen gick hon på av bara farten. Var inga som helst problem att få in henne om det bara stod en annan häst där. Åkte till ridklubben ett antal gånger utan problem bara en kompis var med men fick sedan ta bort henne pga av en skada.
Kanske du kan testa det några gånger. Inte så smidigt att behöva ta med sig 2 hästar kanske men som en övergångsperiod är det värt att testa.

Det verkar som om ni behöver komma över en "tröskel" och känna att ni också kan lasta hästen.

Tror du kommer att få hur många tips som helst på hur "man ska göra" men det är bara ni som vet vad som kan funka för er.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Trollsan: Jo jag håller med dig, Han är ju bara van vid miljön hemma på gården och runt om kring så han blir lite nyfiken när han kommer till andra ställen. Han är lite så att när man kommer till ett nytt ställe så blir han inte tittig eller orolig, han bara går ut, drar in luft tittar sig omkring och suckar tungt.

bison: dom som har varit här och hjälpt mig har varit duktiga personer inom NH, Och dom har också fått kämpat lite för att han ska ge sig.

..

Hästen är 16 år, jag har haft han sen han var 13 år. Förra ägern hade honom i 10 år och under den tiden hade dom bara lastat honom EN gång då dom skulle prova ut en sadel till honom.
Kan också tilllägga att han är en bestämd och dominant herre.
..


pocorn: Det har jag provat med, men det var för något år sedan.. då gav jag honom sitt kraftfoder i transporten. det gick väl sådär, men jag slutade med det för han började kasta sig ur transporten efter att han tagit en tugga. :(

Andorra: Ja han kan åka smalt, han är en ängel i tarnsporten. rör inte en fena där inne.
har provat det att ha en kompis med, men det gjorde nästan saken värre.. Då han blev så chockad att det stod en till polle i transporten :p

...

Ska prata med mamma och se om hon kan köra fram transporten i morgon, tänkte att jag bara skulle ta upp han på gårdsplanen så jag får se hur han reagerar på transporten, kanske gå fram till rampen eller vad det heter så han får checka läget lite :)
Det kanske inte känns så stort för er, men jag är redan döö nervös :p
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Det har jag provat med, men det var för något år sedan.. då gav jag honom sitt kraftfoder i transporten. det gick väl sådär, men jag slutade med det för han började kasta sig ur transporten efter att han tagit en tugga. :(

Du verkar ju ha tillgång till en transport så du borde ju alltid kunna ha den stående i hans hage när den inte används till något annat.

Låt den bara stå där i några veckor, sen kan du ta och börja med att lägga t.ex. lite morötter längst back i transporten eller på rampen så han kan nå dem utifrån.

Efter några dagar lägger du morötterna lite längre in o.s.v., efter ett tag så ligger de förhoppningsvis längst in.

Även ifall han kastar sig ut baklänges första gångerna han gått in så är det bara att vara envis, till slut fattar han förhoppningsvis att det inte är så farligt.

Sen är det nog bra att inte stå bredvid när han ska äta, utan försvinna från hagen så han kan utforska transporten i lugn och ro.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Men ja, om ni var i samma situation som mig. Vad skulle ni ha gjort?


Lasttränat, lasttränat och återigen lasttränat.

Gjort det till en daglig procedur att innan han gick ut i hagen på morgonen så tränade vi och innan han gick in i stallet på kvällen så tränade vi. Gett kraftfodret i transporten - VARJE dag...

Efter ett par dagar eller veckor har han nog kommit underfund om att transporten inte kommer att äta upp honom!
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Träna lite men ofta! :idea: Gör det inte till en så stor grej och det finns inget som säger att man måste gå hela vägen upp i en transport och köra iväg varje dag, men däremot tycker jag att man ska tänka igenom vad man ger hästen för signaler varje dag i all hantering.

Hur leder du honom annars? Tänk igenom noga vad du gör. Vill du att han ska gå fram ett steg och lyckas få honom att göra det direkt har ni en bra grund. Ber du honom om tre steg (eller femhundra) gäller samma sak. Stå still på kommando, backa på kommando, flytta sig åt sidan. Hur funkar det?

Haka på transporten och gå fram till den. Stanna på kommando. Du ska kunna gå runt den med hästen. Ett steg upp på lämmen. Allt på kommando. Hästen ska inte backa förrän du ber den om det. När du tagit tag i detta ordentligt går det fort. Du är tydlig och hästen blir lydig.

Kämpa på nu! Det går! :laugh:
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

lahsd: Vilket bra tips!
Har tyvärr inte möjlighet till att kunna ställa ut transporten i hagen, då mina päron använder den rätt så ofta plus att hagen står lite knepigt till. Men skulle lätt ha provat det om jag kunde!

schelin_j: Ska verkligen försöka nu att så ofta som det går låta han "hälsa på" transporten.
Men det är ju det där med tiden :cool: Vi har två bilar och päronen använder ofta båda när dom ska till jobbet, och dom måste ju också vara hemma och sätta för transporten.
Men ska iaf försöka komma igång igen med att lastträna honom Minst 2 gånger i veckan igen.

krocket:

Precis det du skriver om har jag fått lärt mig av hon som gjorde att vi kom så långt! Det här är precis det jag jobbar med, ja varje dag blir det ju typ. När jag leder honom, och bara vistas med han.
Har alltid inplanerat i min lilla träningsschema (i huvudet) att jag ska ut och gå med honom Minst 1 gång i veckan för att hålla igång allt jag fick lära mig av henne.
Något jag fick lära mig av henne som hon var väldigt tydlig med var Tryck och eftergift.
...

Nu känner jag mig verkligen taggad att för att ge mig ut och kämpa igen! Och den här gången ska jag inte ge mig... Måste bara få över alla possitiva svar, tankar och framför alla tips till mamma nu :laugh:
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Vad trist att du verkar känna dig uppgiven. Det behöver du inte vara!

Mitt första tips är BYT STALL! Stå på ett stall med ridhus och tränare så blir det mycket mer peppande att träna!

För när det gäller lastning och svårlastade hästar är det som du säkert vet, aldrig omöjligt. Men det tar mycket tid. Och framför allt engagemang. Och fokus! Om man lasttränar och det går bättre och bättre för varje gång och så tar man för givet att hästen ska gå in, så har den inte lust med det en vacker dag och då gäller det att vara fokuserad och ha tålamod! Det är när man börjar tänka: "men du kunde det här igår j*** ..." som det blir tokigt. För man tappar tålamodet och humöret. När man lasttränar måste det få ta tiiiiiiiiiiiiiiid. Inte stressa eller ha bråttom nånstans.

Man kan även lastträna utan transport! :idea: Be din NH-tränare tipsa dig om övningar. För sitter grunderna tryck och eftergift riktigt ordentligt så är det i princip inga problem. Men det är inte alltid så lätt som det låter. ;) Det sätter verkligen relationen på prov! :angel:

Men om du står på ett stall med bättre träningsmöjligheter så kan du ta lastträningen pö om pö. Det är tufft att lastträna helt själv efter bara ett fåtal lektioner så om du tar lektioner lite mer regelbundet, eller när du känner att det inte går så bra, så kommer du säkert få mer framsteg. :)

Ge inte upp! :bump: :D
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Vad tråkigt att det inte funkar!
Min häst har inte heller varit speciellt lättlastad, något vi (?) verkar ha kommit över nu... Och det var verkligen på tiden!

Undrar hur han beter sig?
Är han rädd? Räddi närheten av transporten? Hur närma/långt in i transporten går han utan problem? "fryser" han fast i backen när han inte vill längre eller backar han ut igen?
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

schelin_j: Ska verkligen försöka nu att så ofta som det går låta han "hälsa på" transporten.
Men det är ju det där med tiden Vi har två bilar och päronen använder ofta båda när dom ska till jobbet, och dom måste ju också vara hemma och sätta för transporten.
Men ska iaf försöka komma igång igen med att lastträna honom Minst 2 gånger i veckan igen.

Fast bilarna behöver faktiskt inte vara hemma när du ska lastträna. Vet någon som skruvat fast en lös dragkrok på väggen (rejäl vägg eller balk) och sedan hakat på transporten där. Då kan man träna när som utan att vara beroende av att det är någon bil hemma.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Har samma problem som du, dålig ledarskap + en mkt. envis häst. Detta har skett under flera år, men här kommer en förkortad version:
Började med en Thule enaxlad, sedan köpte vi en Monarque boggie. alldeles för liten!. Sedan ett halvår tillbaks har jag äntligen fyndat en Ifor Williams 510 (den största). Denna transport får min stora lufs plats i (1.76), så last träningen har gått bättre. Så byte av transport kan vara idé. Vi har stödben på den, så den har varit uppställd utan bil under hela sommaren, så träning har skett varje gång dom fått gå in för ridning el. när dom gått in till stallet.

Har provat allt möjligt utan resultat.........men så läste jag en tråd om lastning här på Buke om att man backar tillbaks hästen varje gång den vägrar, enkelt förklarat.
Gå fram tills hästen stannar, backa & gå fram igen, upprepa tills hästen går på. Väl inne i transporten stå en kort stund, för att gå ut........upprepa allt på nytt igen. Minns inte vad cowboyen heter *ler* Men videon finns här på Buke. Trodde aldrig det skulle funka på min åsna, men det tog 15 min 1:a gången. Idag när vi inte last tränar varje dag, så får vi backa en el. två gånger.......så går han på (då han minns vad som väntar annars, evig backning). Innan kunde vi hålla på i timmar. När han äntligen gick på, så backade han ut lika fort igen *suck*, men inte idag.
Det finns säkert någon som läser denna tråd som minns vem jag menar, dålig på namn....................
Även mitt åksjuka sto har blivit något lugnare då hon fått en större transport. Hon har inga lastproblem, utan hon tycks vara åksjuk.
Lycka till:)
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

.

Har provat allt möjligt utan resultat.........men så läste jag en tråd om lastning här på Buke om att man backar tillbaks hästen varje gång den vägrar, enkelt förklarat.
Det finns säkert någon som läser denna tråd som minns vem jag menar, dålig på namn....................
Även mitt åksjuka sto har blivit något lugnare då hon fått en större transport. Hon har inga lastproblem, utan hon tycks vara åksjuk.
Lycka till:)

Här är tråden du söker, Eamon Hickey är namnet:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1063235

Ang "åksjuk" häst så tror jag nog du missuppfattat? En häst kan ju inte må illa som människor så hur menar du då? Om hon är orolig i transporten så är det ju ofta för att många hästar inte klarar att åka smalt, de tappar balansen o "galopperar" så fort man rullar iväg. Det löser man ju lätt med att låta dom åka brett.
Och visst, höga, breda, ljusa transporter är naturligtvis lättare att lasta ovana hästar i än äldre modeller som är låga o mörka.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Kräv inte så mycket till en början. Be honom bara gå fram till rampen och äta äpplen där. Ge honom en positiv erfarenhet av transporten.

Bli inte arg om han backar. Bara be honom komma fram igen. Gör inget som kan få honom att tycka att transporten är otäck. Bara var mjuk och vänlig och be honom komma till dig. Vartefter kan du be honom gå upp på rampen, be honom ta äpplena med huvudet inne i transporten etc. tills han går ända fram till bommen. Stäng inte transporten då utan låt honom få en belöning (äpplen, morötter, kel och gos, beröm vad som än funkar på just din häst). När han är helt trygg med att stå framme vid bommen lär du honom att stå kvar där. Sedan övar ni på att du skall kunna skicka honom före dig in i transporten. När han väl gör det så börjar du stänga bara bommen bakom honom.

När han accepterar det utan att bli rädd är det dags att stänga transporten helt. Men inte tidigare.

Det här är den metod JAG förespråkar. Sedan finns det andra metoder som går ut på tvång och de kan också funka men jag gillar dem inte. Men visst kan man hala in hästen med kedja över nosen, sopa igen transporten och köra och gör man det tillräckligt många gånger kommer hästen till sist att inse att det inte är SÅ farligt.

Men jag föredrar den mjukare metoden som förvisso är mer tålamodskrävande... men ger en tryggare häst som förhoppningsvis tycker att hästtransport är helt avdramatiserat till sist.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Vad tråkigt att det inte funkar!
Min häst har inte heller varit speciellt lättlastad, något vi (?) verkar ha kommit över nu... Och det var verkligen på tiden!

Undrar hur han beter sig?
Är han rädd? Räddi närheten av transporten? Hur närma/långt in i transporten går han utan problem? "fryser" han fast i backen när han inte vill längre eller backar han ut igen?

Nej han är inte rädd. Inte det minsta!
När han får syn på transporten på gården och att han börjar fatta vad det är vi ska göra så sänker han huvudet och börjar tugga och ha sig, tittar lite på den och går fram till den nyfiket.
När vi kommer fram till lämmen så går han upp på den frivilligt, står där och biter på golvet, undersöker och checkar. När jag sedan går före honom i transporten så stannar han när frambenen står precis på kanten till inne, där börjar han frysa fast lite, jag ger då tryck i nacken ( använder mig av repgrimma och långt grimmskaft) Och Direkt när han bara tänker framåt så släpper jag trycket, men om han där då skulle börja backa så håller jag kvar trycket i nacken tills han tänker framåt igen. Han brukar varje gång vi har lasttränat att försöka komma undan med att backa långt en gång, när jag märker att han ska försöka med det så backar jag honom kraftigt bakåt, och då gör han inte om det sen.

Att backa är något han är mycket duktigt på.. :crazy:

Mamma ger även tryck bakifrån, och då menar jag inte med spö eller linor eller något,
utan en pinne som är tjock som inte går att böja, knackar( alltså, hon nuddar honom lite, inte slår..) hon i tackt på korset samtidigt som hon smackar i tackt. DIREKT när han tänker framåt så slutar hon.

som jag sa tidigare, Tryck och eftergift har vi fått lära oss.

...

I mitt första inlägg så skrev jag att vi gav upp efter den gången vi försökte lasta hem och det tog 4 timmar, inte att vi gav upp under tiden vi lastade då. Det var många gånger kan jag säga att vi var nära att tappa humöret och skita i allt. Men vi klarade det :laugh: Men efter det så har vi inte lastat en ända gång tyvärr..
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Jag har inte läst alla svar du fått och någon kanske redan har skrivit samma som mig men jag gör det ändå.

Jag hade också en otroligt svårlastad häst. Vi var glad om vi fick in honom i transporten på endast 1 timme.

Det som löste allt för mig var att vi var så illa tvungen att åka iväg med jämna mellanrum. Han blev sjuk och det blev en del resor till kliniken under 3 månaders tid.
Under dessa 3 månader stog han och bara deppade. Fick inte göra någonting med honom. Det enda roliga han fick göra var att åka till kliniken.
Första gången strulade han när vi skulle iväg. Men resterande gånger gick han in snällt och fint. Han fick göra något som var roligare än att stå och ruttna i hagen.
Nu åker vi iväg och tränar och han är överlycklig. Han förknippar transporten med att han får göra något annorlunda och roligt.

Nu när vi ska lasta är det bara att hålla sig undan när han kastar sig in i transporten (alltid med hjälp av lite mat/godis) Matstyrd häst!

Ska blir kul att se hur det går nu när vi får en ny transport att åka med. Om han ska börja vägra igen.

Jag har lärt mig vilka knep jag ska använda för att lasta honom på 15sekunder.

Har du egen transport så försök åka mycket även korta svängar utan att lasta ur. Det har hjälpt mig så mycket. Nu är det kul att åka iväg 4 mil och träna för jag vet att vi kommer hem utan krångel!
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Jag håller inte på med ledarskapsövningar i någon form... det spelar ingen roll om tränaren ni får hjälp av håller med på NH, TR-ridning, eller trav - så länge hästen och ni får den hjälp som behövs. Du skriver att flera andra kan lasta hästen, vilket är utmärkt - det betyder ju att han inte får totalpanik, ni måste "bara" lära er att hitta knapparna.

Jag tror på lugn, säkerhet och upprepning. Det finns inga "quick fixes" - att ge kraften i transporten VARJE DAG är ett utmärkt förslag. Jag lovar att han vänjer sig relativt snabbt vid att gå in om han bara får stå där och äta en timme varje dag i en månads tid. :) Detsamma gäller att lasta på andra platser - det måste övas in, repetera, repetera. Såklart reagerade han på ridklubben om ni bara lasttränat hemma - hästar brukar inte uppskatta förändring och särksilt inte om förändringen gäller något som de har svårt för även under "säkra" förhållanden.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Kloka ord :bow:


Farre: det låter som ni jobbar på med tryck och eftergift bra, men snöa inte in er på att slutmålet alltid skall vara att den går in i transporten, det viktiga är att kunna flytta hästen. man måste tyvärr öva ofta och konsekvent, så att det blir avdramatiserat för hästen.
ett tips är också att prova om hästen hellre går in utan att du går före/står precis framför honom inne i trailern och lägger tryck.

Jag har erfarit hästar som varit lättare om man står inne i trailern, går in via framdörren, och har en lång lina på hästen så att den kan stå utanför på lämmen. sen lägger man tryck och du kan även ha en person som din mamma som gör samma sak vid sidan.

vissa hästar tycker inte om när man går före dem in i trailern de tycker det blir trångt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 273
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp