Ingen framtid med denna häst..

Sv: Ingen framtid med denna häst..

Allt går.

Däremot funkar inte dessa konstiga tvingande NH påhitt särskilt bra om inte hästen är av den väldigt lättdominerade sorten och endast är istadig, ej rädd.

Det enda som fungerar i längden är att göra transporten till en trevlig plats, hästen måste önska att gå in! Det gör man enklast med mat. Placera en person längst fram med godis och stå själv med hästen i longerlina utanför. Den som står inne ska locka på hästen och visa maten. Är den väldigt rädd kan du börja med att lägga några äppelbiter på rampen och på golvet. Du ska under inga omständigheter försöka dra eller putta hästen in, endast stå helt still på utsidan. Hästen ska själv få bestämma när och hur långt in den vill gå.

Min häst var extremt svårlastad, han var jätterädd och blev nervös när han såg sina transportskydd.... Med den här metoden är han numera riktigt förtjust i sin transport och marcherar in utan att tveka medan jag står kvar utanför. :)
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Jag tycker att det låter som om ni gör det mesta alldeles rätt och tror att ni kommer att fixa det här. Det gäller bara att vara lugn, konsekvent och envis...;)

En sak som jag reagerar på är att folk använder ryggning som bestraffning dock. Du vill att hästen ska gå FRAMÅT och hästen ryggar undan från dig och då backar du den. Beroende på vad det är för häst lite grann (det där vet du säkert bättre än jag) så skulle jag undvika att backa den utan bara be den komma fram igen - lugnt och vänligt förstås. Men som sagt var, det är en sanning jag skulle kunna frångå beroende på hur hästen är lite grann...

Du skriver också att din häst inte är rädd för transporten och det är ju jättebra. Däremot är det många hästar som är rädda för det lätt klaustrofobiska i att gå in i en trång transport. Nu låter din häst som en glad och nyfiken individ så det kan du ju utnyttja för att motverka att han blir klaustrofobisk - men bara om du gör det här sakta. Låt honom gå in med bara huvudet eller ännu mindre de första gångerna och stäng inte bakom honom med en käpp utan låt honom stå och känna sig för - ge honom något att äta om han är ett matvrak. Gärna ge kraftfodret i transporten varje dag också. Om man stänger möjligheten att rygga ur transporten genom att hålla något för kan han ju tycka att det är ännu mer skrämmande med det trånga utrymmet...

Lite tankar bara, tillämpa det du tror på och lycka till!!!
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Allt går.

Däremot funkar inte dessa konstiga tvingande NH påhitt särskilt bra om inte hästen är av den väldigt lättdominerade sorten och endast är istadig, ej rädd.

Det enda som fungerar i längden är att göra transporten till en trevlig plats, hästen måste önska att gå in! Det gör man enklast med mat. Placera en person längst fram med godis och stå själv med hästen i longerlina utanför. Den som står inne ska locka på hästen och visa maten. Är den väldigt rädd kan du börja med att lägga några äppelbiter på rampen och på golvet.

Du låter väldigt tvärsäker.
Vad exakt avser du med 'dessa konstiga tvingande NH påhitt'?

Och vad har du för belägg för att "dina" metoder skulle vara det enda som fungerar i längden :confused:
Jag har varit med o lastat hundratals hästar i mina dagar, en del av dom rätt knepiga, och tro det eller ej men det har funkat utmärkt utan godis - även i längden ;)

Jag kan hålla med om en sak, att hästen själv måste vilja gå in.
Men inte därför att den tycker trailern är en "trevlig plats" eller för att den lockas med godis - utan därför att människan som leder den är en trygg och pålitlig person, som hästen litar på och gärna följer.
Godis använder jag öht inte, annat än möjligtvis som extra beröm när hästen redan har gått in och står lugnt still.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

En sak som jag reagerar på är att folk använder ryggning som bestraffning dock. Du vill att hästen ska gå FRAMÅT och hästen ryggar undan från dig och då backar du den. Beroende på vad det är för häst lite grann (det där vet du säkert bättre än jag) så skulle jag undvika att backa den utan bara be den komma fram igen - lugnt och vänligt förstås. Men som sagt var, det är en sanning jag skulle kunna frångå beroende på hur hästen är lite grann...

Ryggning som bestraffning är inte vad det handlar om, iallafall inte i dom metoder jag använder vid lastning.
Däremot kan ryggning vara ett bra sätt att kunna ta kommandot över vart hästen tar vägen.
Istället för att låta hästen ta kommandot vid rampen och börja stanna eller rygga när den vill, så är det jag som ledare som bestämmer exakt när den ska gå framåt och hur många steg, rygga och stanna.
Detta kräver förstås att man har tränat lydnad med hästen även i andra sammanhang, och det kanske är här det brister för många?
Man tränar helt enkelt inte sin häst aktivt vid hand särskilt ofta, och ändå tror man att det ska funka just vid lastning?
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Håller med kosmostanten.
Min NH-tränare har tagit sig an många svårlastade hästar som andra funnit som "omöjliga" och hittills lyckas med alla. Just för att principen tryck och eftergift, som systemet bygger på, inte kan misslyckas om det görs på rätt sätt. Jag säger inte att godis och mutande är fel, och att hästen ska vilja gå in i transporten, men vad gör man när hästen inte vill??? Då har man inget att ta till. För en häst som har bestämt sig för att den inte vill något, går inte att muta. :cool:

Kl
När det gäller ryggning så funkar det ju ibland, men jag använder mig inte av det för jag förstår inte riktigt syftet. Jag skickar oftast in hästen i transporten och om problem kommer upp tar jag igenom orsaken. Tex hästen tar inte framåtdrivande- då ökar jag trycket tills den går framåt. Eller hästen springer över lastaren istället för att gå in, då har inte hästen respekterat min zon- och jag tar igenom det. Eller hästen försöker sticka, då har den inte respekterat trycket i grimman- så jag tar igenom det. osv osv. Med en rädd häst får man ta det steg-för steg för att stärka hästens självförtroende. I början ber man om lite - men OBS man tar igenom det man ber om! Successivt ökar man kraven. Även om den kanske inte är "rädd" för transporten, så har hästar som sagt svårt med små utrymmen, så det får man försöka träna och vänja den vid.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Jag hade faktiskt gett upp och köpt en annan häst. Det ska vara roligt att rida, det ska vara roligt att träna och man ska kunna tävla om man vill.

Du har redan försökt, tagit hjälp etc. Denna hästen är inte rätt för dig. Köp en som fungerar som du kan ha roligt med istället.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Ryggning som bestraffning är inte vad det handlar om, iallafall inte i dom metoder jag använder vid lastning.
Däremot kan ryggning vara ett bra sätt att kunna ta kommandot över vart hästen tar vägen.

Lite därför jag skriver beroende på vad det är för häst också... men de gånger jag sett detta tillämpas har det varit frågan om bestraffningsryggning dessvärre. Men det går säkert att göra det på ett bättre sätt än så - och använder man det för att kontrollera och ta kommandot över "flyendet" så hamnar man förstås i en annan situation.

Men som sagt var, de jag sett använda denna metod har definitivt gjort det för att bestraffa tyvärr.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Har du provat att lasta direkt från stalldörren/ridhusdörr?

/Lizzie
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Här är tråden du söker, Eamon Hickey är namnet:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1063235
> Det var någon annan jag tänkte på Monty Roberts tror jag, inte hundra.
Ang "åksjuk" häst så tror jag nog du missuppfattat? En häst kan ju inte må illa som människor så hur menar du då? Om hon är orolig i transporten så är det ju ofta för att många hästar inte klarar att åka smalt, de tappar balansen o "galopperar" så fort man rullar iväg. Det löser man ju lätt med att låta dom åka brett.
Och visst, höga, breda, ljusa transporter är naturligtvis lättare att lasta ovana hästar i än äldre modeller som är låga o mörka
.> Hon blir superstressad & är helt dyngsur när vi kommer fram. Genom kameran kan vi se att hon spelar med öronen & ser avslapnad ut, men är spänd som en stålfjäder om man går ut & kikar på henne under färden. Hon är stressad inombords, tror det kallas passiv stress. Vi har testat att åka med, utan mellanvägg, öppen, stängd lucka bak. Inget gör skillnad.
Däremot så är den nya Ifor 510 transporten bättre, dock blir hon svettig, men skakar inte lika mycket. 510:an är den en av dom större transporterna på marknaden, så lastbil blir annars nästa steg. Vilket inte är ett alternativ då jag inte har lastbilskort & dom kostar skortan ! Läste i en tråd på Buke att hästarna kunde bli åksjuka, därför trodde jag att hon kanske led av det. Då syftar jag inte på illamående, utan stress. Vi har provat att åka mycket, men hon är likadan. När vi väl är framme vid vårat mål blir hon lika stressad av den nya miljön. Tar ca en timme att lugna ner henne. Har testat att bara starta bilen, då hon är i transporten. Då börjar hon direkt att svettas & skaka, varenda muskel i kroppen är spänd. Ej mottaglig för någon kontakt i det skedet.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Tack för era tips och tankar! :laugh:

Nu känner jag mig riktigt motiverad för att komma igång och göra något.
Vad jag ska komma igång med vet jag inte riktigt än bara..

OM jag nu skulle ta det alternativet att försöka sälja honom,

Hur stor chans finns det egentligen att någon köper en häst som inte går att lasta?
Som är 16 år och har under sin tid hos mig haft fång en gång(Dumma mig, slarvade med ett foderbyte..) , En häst som behöver mycket varierad ridning.


....

Det första jag fick höra av min förra ridlärare var att jag var dum i huvudet som hade köpt en häst som inte gick att lasta som sin första häst.. Just då vart jag väldigt arg på henne och jag skulle minnsan visa henne att jag skulle lyckas! Men nu efter 3 år så håller jag med henne helt och hållet.. Min tid med denna häst har varit mer jobbig än lycklig.

Inser mer och mer ju äldre jag blir att vi passar nog inte ihop.. fast att jag älskar honom och vi kan ha riktigt kul ihop ibland.



Suck.. nu låter det ju som jag vill ge upp totalt..:(
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Hur stor chans finns det egentligen att någon köper en häst som inte går att lasta?

Jag skulle inte tveka ett ögonblick pga lastningsproblemen, vad gäller din häst.
Du skriver hela tiden att hästen inte går att lasta, men det har ju bevisligen gått, flera gånger ;)

Finns många som är vana att jobba med lite knepigare hästar, hittar du bara någon sådan går han säkert att sälja :)
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Jag hade gjort transporten till en del av vardagen. En transport ska inte betyda något otrevligt och det är viktigt att hästen känner det, okej om man inte kan åka och tävla men tänk om dagen kommer och han blir riktigt sjuk.

Det största felet vi gör när vi lasttränar är att vi tänker "hästen ska in-luckan upp". Ta istället ett steg in, ett steg bak. När hästen vill gå fram, gå bakåt. Man måste försöka släppa det här måstet som kommer när vi ska iväg någonstans, hur svårt det än är.
Ställ ett av målen mat i transporten eller på lemmen eller gör en annan rutin, bara det blir vardag.

Det låter som att tryggheten i ert ledarskap inte är komplett, ta hjälp av någon rent allmänt, inte bara vad gäller lastning. Tycker hästen att du är trygg och pålitlig så följer han dig till slut. Bygg upp ett förtroende och som sagt, gör detta till en rutin för er bådas skull.

Svarar lite luddigt pga brist på tid. PM:a om du vill.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Suck.. nu låter det ju som jag vill ge upp totalt..:(
Nej, du har inte alls gett upp! Se det inte som ett nederlag. Se det som att du lärt dig vad du vill ha, du har lärt dig dina begränsningar och du har lärt dig massor i processen.

Jag tycker fortfarande att du ska köpa en annan häst. En häst som du får det roligt med.

Din tränare hade rätt från början. Du har insett det också nu. Sluta kämpa och arbeta, för den kampen kommer aldrig att sluta. Köp en annan häst!
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Ja dessa små liv, dumma är de inte :love:
JAg vet ju inte hur mycket mina tips hjälper men det är ialla fall nåt, synd att sälja en häst du trivs med i övrigt för något så surt. Prova att lasta den för roliga grejer, de mer tänkande hästarna kopplar gärna ihop transporten å hårt arbete. Lasta för att backa och släppa gonom på bete eller nåt där han får ha jättekul direkt. Ett annat tips som kan funka är att ge honom lite av det lugnande man rider på... sert..ngt, glömmer alltid såna ord. Det får ju inte vara så han blir snubblig, bara lite tom i bollen så han inte övertänker det hela. Har du lastat honom några gånger på det och han traskat in kan en del hästar släppa det även i "nyktert" tillstånd.

Sen är det ju hur du tänker, detta har du ju säkert hört innan oxå men hur mycket vi än ska tänka bort att "aaah, detta kommer ta tid!" så är hjärnan så inställd på det att hästen ser det. De är inte dumma någonstanns ;) Jag har jättesvårt att tänka bort den tanken när jag ska lasta någon svårtlastad men har hittat mitt "loophole". Istället för att tänka: detta kommer ta heeeela dan. Tänker jag: detta FÅR ta hela dagen. Skillnaden är så liten men påverkar hela min hållning, fokus och intensitet. Nu verkar det ju inte vara ett problem att han försvinner från transporten men annars är det ju det viktigaste att hästen alrdig får lämna transporten med nosen så att säga, Nosen ska alltid peka mot transporten för kommer den runt så har den vunnit och det blir jobbigare ett tag.

Detta var mina tips. Hoppas något hjälper dig, nåt av dem har alltid funkat för mig :-) Lycka till!!!!
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Ja, det va lite snabbt skrivet, blev lite fel ;)

Vad jag menar är att när hästen vill gå inåt, låt den göra det, men backa sedan ett par steg, låt hästen stå där, gå in ett par steg osv. Jag vill få fram att när hästen "väl är inne" så ska inte luckan slås igen och uppdraget vara slutfört :) Lastningen ska ju inte vara en stor sak.
 
Sv: Ingen framtid med denna häst..

Jag tror på lugn, säkerhet och upprepning. Det finns inga "quick fixes" - att ge kraften i transporten VARJE DAG är ett utmärkt förslag. Jag lovar att han vänjer sig relativt snabbt vid att gå in om han bara får stå där och äta en timme varje dag i en månads tid. :)

Det gjorde underverk på min ponny, med godis som hon bara fick äta i transporten.

Hon hatade transporten, nu älskar hon den och travar in för att få äta sina godsaker. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 044
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp