Ingen hage..

B

bananna

Någon här som har sin häst inne hela dagarna? Jag undrar lite hur vanligt det är. I fall ni inte har hästen i hage alls på dagarna, får den komma ut flera gånger per dag då (t.ex promenader, skritt etc) eller är det ett ridpass som gäller per dag?
Anledningen att jag frågar är att en häst jag bryr mig mycket om står inne hela dagarna, förutom ungefär 1 h när han rids (+ att jag försöker gå promenader/beta så ofta jag hinner..) Jag tycker att det verkar oerhört tråkigt för en häst att ha det så här, och tycker så synd om honom. Men vad gör man när ägaren inte har samma åsikt?? :(
 
När jag jobbade på travbanan så hade vi 1 hage till 18 hästar, så många fick nöja sig med att komma ut 45 min/dag. Jag tyckte inte att det fanns någon som verkade tycka det var trist.
Vi i vårat stall försöker ha hästarna ut i hagen varje dag. Men så här på vintern när det regnar så mycket trampas hagarna sönder och när man väl vill släppa ut en vacker solig dag får dom stå i gegga upp till knäna. Så i år bestämde vi att vi skulle ha dom inne. Och själv trodde jag att det skulle bli svårt och att hästarna skulle bli uttråkade, men det är faktiskt tvärt om! Måste tillägga att jag ÄR för, att hästar ska få komma ut i hagen varje dag. Men visst kan dom vara tillfreds med livet även om dom bara får komma ut 1 timme om dagen
hälsnigar gulan fd.gulla
 
Tyvärr är det så att väldigt många duktiga tävlingshästar levar på det viset...

Men om det ända jag hade att erbjuda min hästar var en pytteliten lerpöl så skulle jag ha dom inne itsället, då är det bättre att leda dom runt.

Tänk vad den djupa lera gör med hästbenen, tänker inte bara på mugg och sura strålar, vet flera hästar som haft sönder senor och gaffelband pga dom har stått i djup lera.
 
För mej är bra hagar en självklarhet.
Räcker inte hagarna till så har man för många hästar eller för lite mark.
:smirk:
Jag har haft min häst i 11 år och hon har stått inne kanske 10-15 dagar under den tiden. Och dom dagarna har jag sett till att hon motioneras två gånger.

Men jag inser att det finns dyra tävlingshästar och anläggningar utan hagar........men jag vill inte ha det så.
Hästen ska få vara häst så långt det går tycker jag.
 
Det är helt vansinnigt att hålla hästar inomhus dygnet runt! Har man inget annat än en lerpöl till hage får man lov att antingen sälja hästen eller byta stall!
När jag bodde i södra Sverige fanns det ett stall i närheten som hade hästarna inne med undantag för ridning en timme per dag (som en droppe i havet). Detta är djurplågeri och ingenting annat.
Jag fattar inte hur man kan säga att hästarna trivs bra med att tillbringa dagarna i stallet, det är bara ett dåligt argument för att stilla sitt dåliga samvete.
Hästar är gjorda för att ströva fritt. I en hage kan hästen både röra på sig, andas frisk luft, och inte minst ta intryck av omgivningen.
Jag blir väldigt, väldigt upprörd av att det finns människor som inte har vett att förstå att hästar mår bra av att vara ute. De är inga människor! Man ska akta sig för att förmänskliga djuren!
:devil:
 
Hade min tävlingshäst inne under vissa perioder, tex inför Falsterbo o liknande. Detta eftersom han var expert på att skada sig själv. dessa dagar red jag oftast två gånger, ett dressyrpass o en skritttur ut i skogen. Han verkade inte ha någor emot att stå inne!
 
Jag tycker inte heller att man ska ha hästarna inne jämt, men tyvärr är det ju många hästar, framförallt tävlingshästar, som gör det. För att de kan skada sig i hagen. Hur skadligt är det inte då för muskulaturen att bli riden 1 h o sen stå stilla i en box 23 h? Inte konstigt hästar får förslitningsskador.... :smirk:

Även om man bara har små hagar, så är det nog ändå viktigt att hästen får komma ut. Det är väldigt psykologiskt just att få komma ut, få stimulans o allting. Hästen är ju ändå "gjord" för att vara ute o ströva fritt i naturen.
Jag tror snarare man får en starkare häst både psykiskt o fysiskt om den får vara ute.

Sen är det faktiskt så, att har man för lite hagar, tkr inte jag man ska ha hästar/så många hästar på just det stället. Det finns massor med gårdar med massor med mark som skulle bli perfekta hästgårdar/anläggningar, men som idag står öde!
 
Jag åkte till Örebro förra våren för att jobba där i ett hoppstall (ca 30 hästar och ponnyer) men stannade bara en vecka pga av att varken jag eller min häst trivdes. Vi hade kommit överens om att hon skulle få gå i stor hage med stallets ponnyer (som gick i flock) men så var inte fallet.

Första dagarna fick hon stå inne helt pga att de lagade staketet. Sen skulle det bli så att min häst skulle gå ute antingen förm. el efterm. ensam...resten skulle hon stå i spilta... :devil: Och när det var lerigt skulle hon inte få gå ut alls. Deras hästar skulle gå ute ca 2tim/dag (max) en och en om det var fint väder. Just när jag var där så regnade det en dag så då var ju hagarna tvugna att få torka upp några gadar efter, dvs hästarna stod inne. De "fina" hästarna reds 30-40min/dag men ponnyerna (ca 10st) som inte var lika mkt värda fick stå i spilta utan att komma ut ens på promenad el ridning. Vissa hade stått inne 3 dagar i streck... :eek: Fy fan, vilken hästhantering.

Vi stannade i fem dagar och jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på de stackars hästarna.

Jag gick upp och sa till kärringen att jag ville åka hem för att inte min häst mådde bra (var ju galen när jag skulle rida på kvällen) och hon sa det själv att våran syn på hästar och hästhantering är ju inte densamma. Tacka gudarna för det! :smirk: Inte undra på att hästarna var stela att rida!

Nä, hästar ska gå ute!
 
Håller verkligen med! Hur i h-e kan man ha sin häst i ett stall där de inte får gå ute?! :mad:
SOM SAGT, hästar är skapta för att ströva fritt, så ut på dagarna är det minsta man kan begära. Någon skrev här ovan att hästarna verkade nöjda med att vara inne. Hur kan man veta det? De kanske bara försöker anpassa sig så gott de kan till sitt "fängelse".

Sen tävlingshästar som knappt får gå ut. Jag förstår inte hur deras ägare kan stå ut att behandla sin häst så. Pengabegäret måste ha tagit över där.

På Irland går tex de flesta fullblodsgaloppörer ute jämt och GISSA hur starka ben och kroppar de har? Även fast deras djurhållning inte är super i andra avseenden så får många av deras hästar gå ute mer.
 
Jag tror att alla hästmänniskor förstår att det är bra för hästarna att gå ute i hagen. :) Dessvärre är det inte alltid möjligt eller det bästa för en häst eller dess ryttare under vissa omständigheter eller perioder.
Själv hade jag en häst med vrickning förra året som trots det fick gå i rasthage. Han blev aldrig bättre. Han blev endast bättre, helt bra när jag lät honom stå inne i en vecka.
 
Självklart finns det undantag, som du säger, ex vid sjukdom! Och måste man ha hästen inne en månad om det håller på att göras nya hagar eller nåt, så är det inte mycket man kan göra. Men man kan som hästägare i sådana fall (ej vid sjukdom då) se till att hästen får komma ut på promenad varje dag eller kanske att man kan släppa den på ridbana eller i ridhus en stund. Bara den inte står still hela dygnet!
 
till Vickans80 och er andra med liknande åsikter: skönt att det finns fler som tycker som jag!
Det har hänt att hästen ifråga inte får komma ut alls, dvs står inne 24 h: vilket av ägaren kallas att han har en "vilodag". Detta tycker jag inte är acceptabelt, särskilt inte när det hänt att han haft flera sådana dagar i sträck..
Ett dilemma jag har är att jag inte vill överge denna häst, dvs sluta gå ut och gå med honom, släppa i ridhuset etc. Å andra sidan så är det ju så att så länge jag fortsätter med detta ser ägaren ännu mindre anledning att flytta honom. Jag har försökt övertala henne, men det verkar omöjligt. Tips och råd någon?
 
Vad har hästägaren nämnt för skäl till att hästen har "vilodag" i boxen?

Ge henne en bok om hästars naturliga beteende :devil: Skämt åsido. Svårt att övertala någon som inte vill bli övertalad
 
Självklart borde alla hästar få komma ut i hagen varje dag. Men om det inte fungerar av någon anledning får man ju göra det bästa av situationen. Någon här ovan skrev om tävlingshästar som rids en timme och sen står still resten; det tror jag är ytterst ovanligt. I alla olika tävlingsstall jag har satt min fot (rätt många) har hästarna alltid promenerats en extra gång, gått i skrittmaskin eller kommit ut några timmar i små rasthagar, om det nu varit så att hästen i fråga löper stor risk att skada sig i stor hage. Toppryttarna vet nog rätt mycket om hur hästarna fungerar, sen har dom ju den svåra sitsen att dom lever på hästarna. En skada skulle då bli ödesdiger, och därför kanske dom låter sina hästar stå inne. Och istället lägger ner mycket tid på att aktivera dem på annat sätt. En tävlingshästskötares främsta jobb=promenera....
 
Jag tycker att tanken på att en häst ens står inne EN hel dag är svindlande! Såvitt jag vet finns det lagar som reglerar MINST hur mycket en häst ska få vara ute, och det är VARJE dag! ALLA hästar måste få komma ut VARJE dag (om de inte är skadade förståss, då är det ju annat) och som andra sagt förut: finns det inte hagar, FLYTTA!
Jag tycker du ska ta kontakt med djurskyddföreningen eller svenska hästars värn, där kan de hjälpa dig med vilka lagar som gäller och sedan kan du antingen informera ägaren om dessa regler, eller helt enkelt anmäla saken. Det är djurplågeri att ha en häst instängd i 24h eller mer!
 
Nej det verkar inte finnas några ragler om att hästen ska ut.
Väldigt konstigt tycker jag med tanke på att det finns regler om små bagateller...
:confused:
Har man inte mark nog att anlägga bra hagar till alla hästar så borde man lägga ner jobb, tid och pengar på att i alla fall ordna en liten sandhage till varje äst så att den i alla fall kommer utanför dörrarna några timmar om dagen.

Hästar som står i box 23 timmar om dygnet och rids i ridhus resten av tiden kan inte må bra av det.
Och en hage kan göras lika säker som en box så det där med skaderisker köper jag inte som argument. Det gäller bara att anpassa omgivningen.

Jag förstår att hästägare som har hästar värda flera hundra tusen inte vill släppa dom i stora skogs hagar med en massa andra hästar för då finns det ju en viss skaderisk men att dom aldrig kommer ut borde faktiskt vara olagligt.
 
Fast jag tycker inte att bara för att "hästen inte verkar ha något emot att stå inne" ska anse att hästen eg TRIVS med att stå inne. Hästar är tålmodiga djur (det finns undantag) som står ut med rätt mycket (hur mkt varierar) innan de säger ifrån.

Min valack är van att gå ute 12 h/dygn, och han trivs som fisken i vattnet i hagen. Inte alltid han behagar komma när han ska in på kvällarna utan man får hämta dem.

MEN, han tolererar stillatigande att stå inne. Han är lika snäll och glad som vanligt och protesterar inte. Men jag skulle aldrig ens drömma om att försöka få det till att han faktiskt hellre står inne än ute, eller ens att han tycker det är okej att stå inne. Han STÅR UT inne helt enkelt.

På samma sätt står han lugnt ochf int på löst grimskaft när han får sprutor, elelr när de utan bedövning syr fast permanentkanyler etc - men jag tolkar ju knappast det som att "honom kan veterinärstudenterna träna att sätta nålar på hela dagen, för han verkar trivas rätt bra med det"

Här står hästarna inne av TRE orsaker:

1. Boxvila pga skada/sjukdom
2. Veterinären ska komma "någon gång under dagen" och det ösregnar/är skitväder ute.
3. Det är snöstorm ute (då får jag inte upp stallportarna..iofs vill jag inte ha dem ute i storm ändå)

Annars går de ut, iofs något kortare om det är nollgradigt och blåser starkt och snöar/regnar.

Ha inne för ombyggnation av hagar, lera eller något är otänkbart. Då har man helt enkelt för få hagar (eller för många hästar!)

Lånestoet jag hade var van att stå inne varannan dag när det var som värst lerigt. Dessutom tyvärr rätt små hagar så hon stod mest still i hagen enligt ägaren. Hon var rätt ovan med att gå ut 12 h/dygn varenda dag här, och stod i början still på samma fläck i hagen och såg uttråkad ut. Och hade inget alls emot att komma in.

Det tog någon månad, sen var hon med och busade och härjade i hagen, och var inte alls så pigg på att komma in ;)

Den enda gång mina hästar verkligen VILL komma in är på sommaren. På sommarbete, när den värsta insektsplågan (och den är SVÅR här) är, då vill de in. De springer fram och tillbaka framför grinden, och är de längre bort i hagen när man kommer så kommer de i full kärriär såfort man visar sig. Men det är också enda gången DE SJÄLVA vill in =)
 
Tråkigt är en sak, det har den säkert, det kan ajg agrantera. Men han kommer inte hålla lika länge som en häst som går ute 8-12 h/dygn. En häst är verkligen inte skapad för att stå still en hel dag förutom en timme. Om man tänker sig vildhästarna, de går ca 3-5 mil/dygn och står inte stilla och sover mer än ca 1 h, då kan man ju föreställa sig den här hästens situation, eller hur?

Hoppas inte fler här inne låter sina hästar stå inne hela dagarna, där går gränsen för min del iallafall. Hästar är ett vilt djur från början, vi har tagit över dem och påstår oss äga dem, därför måste vi även ta vårat ansvar och åtminstonne försöka väga upp stora stäpper med en hage och utevistelse... :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 672
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp