Ingen hjälp, ännu en gång

Status
Stängd för vidare inlägg.
För 1,5 år sen gick jag in i väggen.
Allt rasade och jag sökte hjälp via företagshälsovården. De tyckte jag skulle ta ut ledigt, min arbetstidsförkortning som räckte lite mer än en vecka för att jobba 50% och att söka mig till vården.
Skrev en egen remiss till psykiatrin och fick komma in på ett besök. Jag var självmordsbenägen men förstod såklart att jag inte kunde göra det för min familjs skull.
Lämna dem med all min skit.
De bedömde att de inte kunde hjälpa mig utan hänvisade mig tillbaka till företagshälsovården..

Jag tog tag i allt själv. Någon slags autopilot. Hästen, jobbet, boendet, min mammas sjukdom och att finnas där för henne och resten av familjen.

Det ”löste” sig för jag sökte nytt jobb, lyckades hitta lägenhet och hästen blev frisk.
Alla pengar tog slut men då fick jag även jobbet jag sökt i samma veva.

Nu känns det dock som det kommer ifatt mig. Jag har migrän, magsmärtor, sover dåligt och får ångest av jobbet.

Har pratat med min chef som inte ser problemet. Tycker jag lägger stressen på mig själv och det är mitt eget ansvar.

Sökte igen till VC idag för min mage är helt sönder. Det är stora smärtor, jag kan inte äta, har sura uppstötningar, migrän och feber.

VC säger att det är företagets ansvar och att de inte kan göra nått.
Och om jobbet inte hjälper mig ska jag söka nytt jobb...

Söka nytt jobb vet jag inte hur jag ska orka!? Och det är inte så lätt.
Jobbar inte med det jag är utbildad till..

Jag vet inte vad jag ska göra.
Jag orkar inte...
 

Jobbet är knappt definierat och när det ofta blir fel har jag svårt att må bra av eftersom jag vill göra rätt, men inte kan eftersom nästan hälften av alla jobb knappt är det andra likt.
Det är inte upplagt vad jag har för ansvar i min tjänst. Många fall är unika.
Vi jobbar en grupp om 4 personer men vi gör helt olika.
Jag har inte fått tid att gå bredvid utan sattes i jobb direkt.
Det är irritation och folk vill hugga varandra i ryggen hellre än att sammarbeta.
Din arbetssituation låter inte alls bra. Att hantera det plus det som händer/har hänt i ditt privatliv är svårt att orka. I ditt första inlägg framgick det nog inte riktigt hur du hade det på jobbet. Det här med att folk hellre hugger i ryggen än sammarbeta gör att jag skulle vilja säga att du helst skulle ta dig ifrån det jobbet. Jag vet att det kan vara oerhört svårt att lyckas med det när man är i det. Orken räcker inte riktigt. Men en jobbig arbetssituation kan bli så oerhört skadlig.
Min erfarenhet är att det kan behövas byte av chef eller liknande för att en trasslig arbetssituation ska kunna styras upp. De som varit där och medverkat till den från början brukar sällan ha förmåga/vilja att få det bra. Sen kanske jag har en onödigt negativ bild, har utmattningskraschat och det berodde till stor del på jobbet.

Är det en stor arbetsplats? Kan du byta grupp utan att behöva byta arbetsgivare? Det kan vara enklare att bli förflyttad internt än att söka nytt jobb, om det finns sådana möjligheter.
 
Din arbetssituation låter inte alls bra. Att hantera det plus det som händer/har hänt i ditt privatliv är svårt att orka. I ditt första inlägg framgick det nog inte riktigt hur du hade det på jobbet. Det här med att folk hellre hugger i ryggen än sammarbeta gör att jag skulle vilja säga att du helst skulle ta dig ifrån det jobbet. Jag vet att det kan vara oerhört svårt att lyckas med det när man är i det. Orken räcker inte riktigt. Men en jobbig arbetssituation kan bli så oerhört skadlig.
Min erfarenhet är att det kan behövas byte av chef eller liknande för att en trasslig arbetssituation ska kunna styras upp. De som varit där och medverkat till den från början brukar sällan ha förmåga/vilja att få det bra. Sen kanske jag har en onödigt negativ bild, har utmattningskraschat och det berodde till stor del på jobbet.

Är det en stor arbetsplats? Kan du byta grupp utan att behöva byta arbetsgivare? Det kan vara enklare att bli förflyttad internt än att söka nytt jobb, om det finns sådana möjligheter.

Ja denna chef är ny och han gör inte det han ska.
Ericsson AB.....sen jag blev anställd har vi flera gånger pratat om hur jag utvecklas och satt upp många mål.
Sitter med utveckling av 5G nätet på hårdvarusidan så de vill helst att jag sitter kvar här.
Innan var jag konsult och då var cheferna bättre, tog bättre hand om sina anställda.

Det har anställts folk här med kunskap, driv, ideer men det sågas direkt. Du ska bara göra det du bli tillsagd. En kille med Logistik utbildning kom ner till godset, han hade en massa bra ideer men allt sågades. Så han slutade efter 4 månader.
Man går utbildningar i Lean men sen jobbar vi ändå inte så...
 
Idag är jag tillbaka på jobbet.
Min chef har bokat ett möte vid 14 och jag kommer be honom att endast lyssna på mig denna gång utan att svara.
Det blir som han förminskar allt jag känner när han bara häver ur sig saker i försvar...
 
Jag håller med Lia_ i det hon skriver. Ett dåligt fungerande arbete är även enligt min erfarenhet mer "mördande" för hälsan och svårare att lösa eller stå ut med än vad jag nånsin kunde föreställa mig tidigare.

Din situation låter skittuff och när det sedan dessutom funkar så dåligt på jobbet så tycker jag inte att det är konstigt att det blir för mycket! Hoppas att det dyker upp någon bra lösning för dig snart! :heart
 
Har du funderat på utbildning i stresshantering?
Det borde din arbetsgivare stå för.
Om man lär sig att hantera stress så slipper man att yttre omständigheter hela tiden ställer till det.
Det brukar ju heta:
Det är inte hur man har det utan hur man tar det som spelar roll.
Det gör stor skillnad för hela livet om man lyckas med att sluta hetsa upp sig för saker och ting. Man orkar så mycket bättre på det viset.

Men vilket bra tips! Tack! Gjorde raskt en sökning vid mitt lokala bibliotek på "Stresshantering" och fick upp väldigt bra träffar varav flera nu är i min "läslista" och en e-bok lånad som jag kan börja på ikväll.
 
Har sagt detta och min chef svarade att det var stress jag la på mig själv att klara av o göra mitt jobb utan att det blir fel. För enligt honom kan man inte göra det...
Vilket är en väldigt kass syn på saker tycker jag!
Sen har han sagt sen i september att en ny TeamLead kommer lösa detta (att få oss att jobba lika) men den TL har inte anställts än.
Han som är TL nu är även OM och har inte tid. Förut mätte de hur vi mådde så vi fick lägga kulor i olika muggar.
En vecka låg många i stress och då skrek denna TL/OM till oss att vi var dumma i huvudet för vi borde inte vara stressade.
Påtalade detta till chefen och han sa ”så ska man inte uttrycka sig men jag förstår honom”
Efter det sa jag själv tillslut ifrån med gråten i halsen och det har blivit bättre.

Jag gymmar varje dag på jobbet :) en av fördelarna. Sen går vi alltid ut på lunchen och går!
Men alla vädrar ju sina åsikter och det är inte mycket positivt om denna arbetsgivare.

Den här berättelsen gör ju att jag kan förstå att du fått rådet att byta arbete.
Det låter inte som en arbetsplats som är särskilt bra för dig, faktiskt.
 
Om det är möjligt skulle jag i det läget tagit med mig en representant från HR.

Jag ska be honom bara lyssna på mig idag så han inte avbryter och pratar bort allt. Sen kommer jag be om att få prata med HR.

Hoppas bara jag orkar och håller ihop. Har skrivit en lapp
 
Pratade lite tidigare och ja, han lyssnade!
Hade en plan och bad om ursäkt!?

Jag sa knappt nått men han visste precis varför jag mått dåligt.
Ska få gå på samtal på feelgood :heart

Fan va skönt det kändes!

Jag sa till o med "nämen de är inte ditt fel" fast det ju var det!?
Och då sa han "jo, det är mitt fel att det dragit ut alldeles för mycket på tiden"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 106
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp