Bukefalos 28 år!

ingen inkomst

Minisol

Trådstartare
Hej,
haft ett vikariat som nu är över utan förvarning och står utan nu utan inkomst och med häst att betala, hur har ni gjort då innan ni får en ny inkomst?
Inte kul att behöva använda alla sparpengar till att betala stallhyra.
 
Hej,
haft ett vikariat som nu är över utan förvarning och står utan nu utan inkomst och med häst att betala, hur har ni gjort då innan ni får en ny inkomst?
Inte kul att behöva använda alla sparpengar till att betala stallhyra.

Söka vilket timjobb som helst. Äldreomsorgen och personlig assistent brukar vara sådana jobb där man kan få timvikariat (även om det är väldigt synd att men i de jobben tar in personal utan rätt utbildning).
A-kassa om man är med i någon sådan.
Annars - tja, då är det väl att sälja prylar, använda sparpengarna eller sälja hästen som gäller.
 
Måste vara lite tråkig och kommentera: att ett vikariat avslutas kan ju knappast komma som en överraskning.

A-kassa verkar vettigt, annars städjobb, okvalificerat inom vården, något på samma ställe som vikariatet kanske?
Fast det kan det ju göra? Om det är ett sjukvikariat "under xx sjukfrånvaro" och xx väljer att komma tillbaka tidigare än planerat? Ja, det kommer ju kanske inte som en överraskning då, du vet ju vad du skrivit på, men det kan vara rätt kort varsel.
 
Fast det kan det ju göra? Om det är ett sjukvikariat "under xx sjukfrånvaro" och xx väljer att komma tillbaka tidigare än planerat? Ja, det kommer ju kanske inte som en överraskning då, du vet ju vad du skrivit på, men det kan vara rätt kort varsel.

TS skriver "utan förvarning" och det kan det ju knappast vara fråga om. Redan att det är ett vikariat anger ju att det kommer att ta slut och kan göra det med kort varsel. På mitt grav.vik. fick jag en veckas varsel innan den jag vikarierade för kom tillbaka.
 
Man kan inte få försörjningsstöd när man äger häst.
Det finns det många som fått, om inte annat för att socialen knappast håller koll så redovisar man inte hästen så lär det inte vara problem. Många hästar har dessutom inget ekonomiskt värde och då är det heller inga problem förutom att pengarna troligen inte räcker till. Det de kan anmärka på är hästens värde och att man ska avyttra den och leva på pengarna,
 
Det finns det många som fått, om inte annat för att socialen knappast håller koll så redovisar man inte hästen så lär det inte vara problem. Många hästar har dessutom inget ekonomiskt värde och då är det heller inga problem förutom att pengarna troligen inte räcker till. Det de kan anmärka på är hästens värde och att man ska avyttra den och leva på pengarna,
Så bara för att man låter bli att redovisa hästen så är det okej? Låter olagligt i mina öron.
 
Så bara för att man låter bli att redovisa hästen så är det okej? Låter olagligt i mina öron.

Jag har ingen koll på exakta regler men har hästen inget/litet ekonomiskt värde så finns det ingen anledning att redovisa, man redovisar inte alla andra saker man äger. Äger man dyra prylar kan man vad jag vet behöva avyttra dem innan man får bistånd, det lär även gälla hästar. Det är inte meningen att man ska äga lyxbilar, båtar, diamantsmycken mm och få ekonomiskt bistånd men att ha en häst eller annat djur är i sig inget som är diskvalificerande för ekonomiskt bistånd.
 
Hej,
haft ett vikariat som nu är över utan förvarning och står utan nu utan inkomst och med häst att betala, hur har ni gjort då innan ni får en ny inkomst?
Inte kul att behöva använda alla sparpengar till att betala stallhyra.


Men du är väl med i A-kassan? Om inte så bli genast det.

Sök tim.vik som någon redan skrivit, även om det inte är drömjobbet så är det bättre än inget under en period.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 096
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 981
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp