Ingen kontrolluppgift, hur gör man nu?

MissFideli

Trådstartare
I år får vi ingen kontrolluppgift. Vad menas med det rent praktiskt och vad innebär det för extra för mig som anställd vid deklarationen?

Mvh MissNollKoll
 
En snabb googling ger vid hand att du ska få den information som AG lämnat till SKV ändå, även om just inte själva begreppet kontrolluppgift används.
 
Finns inte informationen på ditt lönebesked för december? Hur mycket du tjänat under året, och hur mycket du har betakat i skatt?
 
Är det bara det man ska fylla i?

Yes det är det som skatteverket baserar sig på. Du kan redan nu göra en skatteuträkning om du vill med de uppgifterna. Tänk dock på att om du har lån och betalar ränta har du rätt till ränteavdrag. Du ska också fylla i om du använts RUT eller ROT osv. Har du fler jobb än ett får du bara ett grundskatteavdrag, vilket du bör ha i åtanke.
 
Du behöver inte fylla i något. Det har AG rapporterat löpande under året (och man har kunnat logga in och kolla på Skatteverket :)
 
Du behöver inte fylla i något. Det har AG rapporterat löpande under året (och man har kunnat logga in och kolla på Skatteverket :)

Okej, nu säger vissa att man ska fylla i, vissa att man t.o.m måste räkna ut ränteavdrag själv och du säger att man imte måste fylla i nått.

Gah!! :nailbiting:
 
Tydligen behöver man inte göra nått! Enda skillnaden ska vara att man får kolla lön/skatt på lönespecen istället för att få den på eget blad.
 
Tydligen behöver man inte göra nått! Enda skillnaden ska vara att man får kolla lön/skatt på lönespecen istället för att få den på eget blad.

Skatteverket ändrade rutinerna för hur man redovisar lön som arbetsgivare vid förra årsskiftet. Innan så redovisade man en klumpsumma och sedan en gång per år så redovisade man per person. Nu redovisar man per person direkt varje månad istället. Och då sammanställs ingen separat KU för det behövs eg inte.
 
Skatteverket ändrade rutinerna för hur man redovisar lön som arbetsgivare vid förra årsskiftet. Innan så redovisade man en klumpsumma och sedan en gång per år så redovisade man per person. Nu redovisar man per person direkt varje månad istället. Och då sammanställs ingen separat KU för det behövs eg inte.

Tack. Det blev lite rörigt i ett samtal och ingen fattade nått och endel felaktigheter sades. Men då kan jag slappna av i alla gall.fall
 
Kontrolluppgiften är ju enbart för att du ska kunna kontrollera att det lämnats rätt uppgifter till Skatteverket. Dvs man behövde rinte göra något alls med den om man inte vill, och vill man så använder man den för att kontrollera. Man brukar förutom förr från arbetsgivaren även få från banker mm.
 
Kontrolluppgiften är ju enbart för att du ska kunna kontrollera att det lämnats rätt uppgifter till Skatteverket. Dvs man behövde rinte göra något alls med den om man inte vill, och vill man så använder man den för att kontrollera. Man brukar förutom förr från arbetsgivaren även få från banker mm.

Jag förstår. Men det var folk som skrev att då skulle man fylla i uppgifterna själv på deklarationspapperna. Och sen när det skrevs här att man måste räkna ut ränteavdrag själv, då fick jag smått panik :D
 
Logga in på skatteverket och "Mina sidor"
Där väljer du "Skatter och deklarationer" samt "Inkomstuppgifter"
Då kan du gå in och se månad för månad att arbetsgivaren registrerat rätt uppgifter enligt din lönespec

Dessa siffror är det sen som du kommer se på deklarationen, du behöver inte fylla i något själv
(om det inte är så att något saknas, men det är ju ingen skillnad mot tidigare när du bara fick en sammanställning/år av arbetsgivaren)
 
Tydligen behöver man inte göra nått! Enda skillnaden ska vara att man får kolla lön/skatt på lönespecen istället för att få den på eget blad.
Så har vi haft det länge. Gör ingen skillnad för den anställde möjligen för dom som jobbar på löneavdrag. som kan få lite kortare tid på sig.
 
Jag förstår. Men det var folk som skrev att då skulle man fylla i uppgifterna själv på deklarationspapperna. Och sen när det skrevs här att man måste räkna ut ränteavdrag själv, då fick jag smått panik :D

Ja, såklart - allt kommer finnas förtryckt på din deklaration som kommer i mars eller vad det är. Där står även ränteavdrag, ev rot och rut med. Det jag menade var om du ville kontrollräkna själv redan nu.
 
Logga in på skatteverket och "Mina sidor"
Där väljer du "Skatter och deklarationer" samt "Inkomstuppgifter"
Då kan du gå in och se månad för månad att arbetsgivaren registrerat rätt uppgifter enligt din lönespec

Dessa siffror är det sen som du kommer se på deklarationen, du behöver inte fylla i något själv
(om det inte är så att något saknas, men det är ju ingen skillnad mot tidigare när du bara fick en sammanställning/år av arbetsgivaren)

Puh, det var ju enkelt! Skönt. Blev orolig för att det skulle vara meckigt och svårare att dubbelkolla att det stämmer (vilket jag alltid gör vid deklaration. Förutom att jag förstås tittar så att lönen stämmer när jag får lönespec varje månad.).

Det som känns annorlunda för mig som haft flera jobb, är att jag inte kan se totalen för respektive arbetsgivare. Utan får titta på varje lönespec istället, eftersom totalen för respektive arbetsgivare inte syns utan enbart allt sammanlagt. Men det funkar ju.

//Liten, som missat det här med att kontrolluppgifterna försvinner och nu suttit och stämt av att SKV och lönespecer har samma siffror.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har en leasingbil som de höjt avgiften på ganska ordentligt. Den kostade ca 4300 när jag hämtade den i juli 2022, höjdes under hösten ca...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 230
Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
323
Juridik & Ekonomi Läste i Sydsvenskan om att en 14-åring dömts att betala ett skadestånd på 1,3 miljoner. Hur funkar det rent praktiskt? Hur betalas...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 974
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp