Ingen mer "svensk varghund"

Blueberry

Trådstartare
Jag firar lite, måste jag säga.

http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom

Han och hans uppfödning av korsningen mellan schäfer och varg har varit kontroversiell, ända sedan starten 1990.

Han har brottats med en mängd olika myndigheter, han har fått flera av sina hundar stulna, figurerat i såväl tv som tidningar och även blivit utsatt rent fysiskt.

Nu orkar inte 85-årige Oddvar Johnsen mer, nu slutar han föda upp sin korsning svensk varghund.

Anledningarna är både många och långa, men grundar sig, enligt honom, att hundar har både stulits och köpts från hans gård med syftet att föda upp egna varghundsblandraser, utan hans tillåtelse.

– De är ute efter blodet i hundarna, säger Oddvar och berättade hur hans korsning tagit bort flera skavanker som schäferhundarna ådragit sig.

Liksom sin förebild, Leendert Saarloos, har Oddvar Johnsen varit fascinerad av varg och inspirerad av holländaren tänkte han försöka få fram en helt ny och friskare hundras.

– Saarloos wolfhound är frisk, han såg också hur det barkade med schäferhundarna. Så jag läste om honom och tänkte att jag kan också klara av det eftersom det har gjorts förut, men jag glömde att jag bodde i Sverige...

Han berättar att han hela tiden har fått strida för lagligheten i verksamheten, men hänvisar till en EU-lag som ger honom rätt och myndigheterna har inte legat på lika hårt under de sista åren.

Å andra sidan:
Då det är en långvarig process för att få en blandras erkänd som en egen hundras har Oddvar fått inse att det är bättre att lägga energin på andra projekt, men han håller sig kvar inom hunduppfödarbranschen på sin gård utanför Knappåsen mellan Ekshärad och Torsby.

– Många av jägarna har frågat mig om jag kan ta fram en jakthund som kan stå sig mot vargen, så jag tänkte försöka mig på det.

Experimentverkstan fortsätter alltså.
Men ändå.
 
Äntligen läggs denna vansinniga avel ner. Är inte ett dugg förvånad av vad för folk som attraherats av korsningen. Inte vad som hänt med hybriderna heller.
Om han ville få fram friska hundar varför inte engagera sig i de avelsprogram och följa de kontroller som redan finns?
Och om schäfern var så sjuk...varför blandar han då in dom i sin avel?
 
Lite OT:

Från den andra artikeln, den om den stulna hunden.
"– Han och en annan hund hade bråkat, så jag satte dem i varsitt band ute på gården. När jag kom upp på morgonen låg bandet på marken men hunden var borta, berättar Odvar Johnsen."

Ursäkta?
Har de alltså suttit fast i varsitt snöre hela natten?
 
Gissar att Ovtjarka el liknande står nära till hands.

Jag har inget emot den rasen om det är en kunnig, vettig ägare till dom. Har en bekant som äger två men jag hälsar inte på dom hur snälla han är säger att dom är där dom sitter i sin inhägnad med lås på.

Men att börja avla på den och korsa den med någon annan ras och sedan sälja dom som jakthundar som kan stå emot varg är skrämmande, okunnigt och livsfarligt.
 
Frågan är väl hur man kombinerar en stor, stark hund med någon form av skyddstänk mot varg (antar att den behöver vara stor för ha en chans mot 1-2 vargar) med en jaktdrift som inte slår över när hunden jagar sitt vanliga byte. Vore ju tragiskt om hunden även tog på sig att fälla bytet.
Sen ska en stor hundkropp som orka jakt. Leder mm ska ju tåla massa spring i skogen över stock och sten.
Vad ska den här hunden ha för jaktsätt? Vad för djur ska jagas?
Frågorna hopas.....
 
Frågan är väl hur man kombinerar en stor, stark hund med någon form av skyddstänk mot varg (antar att den behöver vara stor för ha en chans mot 1-2 vargar) med en jaktdrift som inte slår över när hunden jagar sitt vanliga byte. Vore ju tragiskt om hunden även tog på sig att fälla bytet.
Sen ska en stor hundkropp som orka jakt. Leder mm ska ju tåla massa spring i skogen över stock och sten.
Vad ska den här hunden ha för jaktsätt? Vad för djur ska jagas?
Frågorna hopas.....

Dom jägarna som efterlyser en sådan ras jagar gissningsvis just varg....
 
Frågan är väl hur man kombinerar en stor, stark hund med någon form av skyddstänk mot varg (antar att den behöver vara stor för ha en chans mot 1-2 vargar) med en jaktdrift som inte slår över när hunden jagar sitt vanliga byte. Vore ju tragiskt om hunden även tog på sig att fälla bytet.
Sen ska en stor hundkropp som orka jakt. Leder mm ska ju tåla massa spring i skogen över stock och sten.
Vad ska den här hunden ha för jaktsätt? Vad för djur ska jagas?
Frågorna hopas.....
Hillybillysarna på bygden bryr sig nog bara om att få ge sig ut o jaga varg. För att undvika åtal för olaga jakt så släpper man sina monster lösa o låter dem döda varg på egen tass. :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Spanade lite på blocket på hundar och fick syn på en annons där en man från Värmland säljer vargbybrider för tiotusen kronor :eek:. Han...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
36 170
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp