"ingen nybörjarhäst"

Caroline.l.t

Trådstartare
I annonser står ofta "ingen nybörjarhäst" och jag funderar på vad det innebär. Jag ser mig inte som nybörjare, red i min ungdom och har ridit i flera år i avancerad grupp och kan hantera alla ridskolehästar (som kan vara nog så känsliga eller nya i verksamheten) men jag kan ju såklart inte jämföra mig med folk som har ägt häst i flera år. Jag tänker: köper nybörjare verkligen häst för 60-100 tkr? Jag skulle gissa på nej och då höjs väl gränsen för vad som är nybörjare? Nybörjare som hästägare? Vad menar man när man skriver så, kanske även nämner att hästen är känslig men inte så mycket mer. Ska man läsa det ordagrant eller är alla ridskoleelever nybörjare för hästägare (liten överdrift kanske)? "Ingen barn- eller familjehäst" är lättare att förstå tycker jag. Det gäller islandshäst bör tilläggas och givetvis skulle jag kolla upp det närmare med säljaren om det blir skarpt läge men jag är ändå nyfiken.
 
När jag läser annonser (inte specifikt Island) tolkar jag det som att ägaren kan vara lite orutinerad och anser att hästen är "svår". Eller möjligen att hästägare vill "det bästa" för sin häst och tror att en "nybörjare" inte kan älska och förstå hästen som de kan, eller kanske gör att hästen far illa i ridningen. När man väl kollar på dem irl är inte svåra, möjligen utan ramar/rutiner/uppfostran på sin höjd.
 
Jag tolkar dessa annonser som att hästen uppfattas lite trilska av olika anledningar.

En del hästar kan förstå många olika typer och nyanser av tex hjälper vid galoppfattning. Den kan tolka dialekter i vårt ryttarspråk liksom. Andra hästar behöver ha ganska lika dialekt för att kunna uppfatta vad ryttaren försöker säga och när den inte uppfattar det blir det en felaktig reaktion.
Som en mer rutinerad ryttare kan man anpassa sin ridstil så att den bättre passar med hästen. Man är utrustad mer med dialekter. Nybörjare pratar mer en och samma dialekt.
 
Jag kan tänka mig att det är hästar som funkar i sin nuvarande miljö men som ägaren tror kan fungera sämre om någon mindre erfaren/disciplinerad hanterar hästen. Kanske börjar den gå över folk om man inte är konsekvent, kanske är den tittig i vissa situationer, kanske blir den sur om man tjatar med skänkeln, kanske blir den nervös om ryttaren ger otydliga hjälper, eller är för ridbar för att man skall kunna åka runt lite i sadeln.
Det kan nog vara ett sätt att försöka avskräcka de som ska köpa sin första häst och bara ridit ett par år. Även om jag tycker det är mer lämpligt att beskriva hästen på ett sätt så det framgår hur rutinerad/lyhörd en ryttare måste vara.
 
När det gäller islandshästar så är det nog 2 varianter man menar. Hobbyhäst med egen vilja kräver sin ägare. Tävlinghäst med mycket gång och vilja svåra att bromsa ned. Islandshästar är viljestarka och smarta tar lätt kommandot och tävlingshästar kan ha mycket nerv och vilja vilket en ridskole ryttare inte klarar av. Viktigt att tänka över vad man vill ha, titta på den typen av häst och prova den i sådana situationer. Nybörjare eller ej det är plånboken som avgör vad man har råd med. Finns nybörjare som köper hästar för 300.000kr och uppåt.
 
Kan nog finnas många anledningar men spontant tänker jag att det är en häst som är lite svår på något sätt, eller som iallafall skulle bli svår om ägaren/ryttaren inte vet vad den håller på med. Kanske att man sett att det finns tendenser i den som skulle kunna vara till problem även om hästen funkar bra i dagsläget.
 
I min värld är det få hästar som är och har potential att vara just nybörjarhästar.

Dels ska den vara okomplicerad i ridning och hantering. Snäll och även orädd. En nybörjarhäst hoppar inte åt sidan häftigt eller drar iväg för att det prasslar i en buske. En nybörjarhäst är orädd och stabil i trafiken och när oförutsedda saker inträffar. En nybörjarhäst är lagom pigg, men inte för pigg. Hellre åt lite lugnare hållet. Lyhörd men inte för känslig för nybörjaren kommer ge massor med signaler samtidigt.

Sen kan man sätta upp en nybörjare och låta dem åka häst på många hästar. Men om en häst verkligen ska lära en nybörjare att rida så krävs mer än så.

Jag känner hästar som hade varit perfekta nybörjarhästar om det inte varit för att de taggar till i galoppen. Hästar som i skritt och trav hade funkat alldeles utmärkt men som i galoppen blir så glada och taggade att det hade varit svårt för en nybörjare att lära sig galoppera på just den hästen. Några månader senare när nybörjaren lärt sig galoppera och hittat sin balans så kan hen säkert galoppera på dem. Men inte när det gäller de där första galopperna då ryttaren har fullt sjå att bara hålla koll på sig själv.
 
Jag tolkar det som att hästen har vissa egenskaper, antingen i hantering eller ridning, som kan vara eller bli svåra för någon oerfaren att hantera.

Jag hade en häst som egentligen var snäll och väluppfostrad, stod lös på stallgången eller i spolspiltan, snäll och fin att rida, gick bra att sko och uppförde sig bra hos veterinär och dylikt. Men hon var också både lite hispig och nervös till och lite hård samtidigt som hon var otroligt känslig för åhutningar. När man lärt känna henne och kom överens med henne litade hon på en och var väldigt snäll. Men jag tror den hästen hade kunnat bli rent av farlig hos någon som var osäker. Man fick tänka till i hanteringen och hålla stadiga mjuka ramar och tänka lite i förväg och framförallt inte vara rädd själv.
 
Om jag bara tänker på min egen häst - han är snäll och jättetrevlig och skulle nog kunna ridas av vem som helst MEN han är lite för framåt i vissa situationer och blir ryttaren osäker så blir han osäker. Det skulle kunna bli en ond cirkel. Men är det bara att rida en tur så skulle jag kunna slänga upp nästan vem som helst på honom. Då är jag dock medveten om att han den turen inte kommer gå rent taktmässigt.

Det är just det, han är inte tillräckligt stabil i gångarterna för att hamna hos någon som är nybörjare. Jag tror att det kan vara en faktor när vi talar om specifikt island, vissa individer kräver mer för att hålla gångarterna. Skulle jag mot förmodan sälja honom så vill jag ha någon som vet vad de håller på med (helst mer än vad jag gör, för jag är inte så jäkla duktig) och som skulle ge honom bra förutsättningar att hålla. Skulle han ridas bara av någon som låter honom gå i grisepass på bogarna hela tiden så skulle hältorna komma.
 
För mig skriker det problemhäst, alternativt att ägaren är dålig på att rida/sköta hästar :angel:

Det håller jag inte med om alls.
Min häst är supersnälla att hantera, trygg och väluppfostrad.
Väldigt snäll att rida och vill alltid göra rätt, han är även het och känslig, inte optimalt för en nybörjare.
Skulle någon tappa balansen och/eller börja dra honom i munnen skulle han antagligen bli väldigt rädd och sticka.

En väldigt rolig häst för den som kan rida skapligt, har bra balans och koll på hjälperna.
 
I annonser står ofta "ingen nybörjarhäst" och jag funderar på vad det innebär. Jag ser mig inte som nybörjare, red i min ungdom och har ridit i flera år i avancerad grupp och kan hantera alla ridskolehästar (som kan vara nog så känsliga eller nya i verksamheten) men jag kan ju såklart inte jämföra mig med folk som har ägt häst i flera år. Jag tänker: köper nybörjare verkligen häst för 60-100 tkr? Jag skulle gissa på nej och då höjs väl gränsen för vad som är nybörjare? Nybörjare som hästägare? Vad menar man när man skriver så, kanske även nämner att hästen är känslig men inte så mycket mer. Ska man läsa det ordagrant eller är alla ridskoleelever nybörjare för hästägare (liten överdrift kanske)? "Ingen barn- eller familjehäst" är lättare att förstå tycker jag. Det gäller islandshäst bör tilläggas och givetvis skulle jag kolla upp det närmare med säljaren om det blir skarpt läge men jag är ändå nyfiken.

Med en islandshäst skulle jag säga "ingen nybörjarhäst" om en häst som har mycket framåtanda, vilja och känslighet (och de kan verkligen ha en hel del av detta!). En såndär som man inte kan sitta och flaxa runt på ryggen på, för då drar den. Jag tror absolut att det finns ganska många ryttare som jag skulle klassa som nybörjare och som absolut skulle köpa häst i de prisklasser du nämner och mer än så. Och jag har nog uppfattningen att många av de här nybörjarna, som kanske ridit på turridning och ridskola ett par år, tror att alla islandshästar är som ridskolehästarna och inget kunde liksom vara mer missvisande!
 
Det håller jag inte med om alls.
Min häst är supersnälla att hantera, trygg och väluppfostrad.
Väldigt snäll att rida och vill alltid göra rätt, han är även het och känslig, inte optimalt för en nybörjare.
Skulle någon tappa balansen och/eller börja dra honom i munnen skulle han antagligen bli väldigt rädd och sticka.

En väldigt rolig häst för den som kan rida skapligt, har bra balans och koll på hjälperna.

Bra beskrivning även på mina ena islandshäst. Han är supersnäll men känslig och jag sätter inte upp vem som helst på honom. Men någon problemhäst är han inte 😅
Min andra däremot kan ridas av både nybörjare, barn och erfarna och alla har glädje av honom.
 
Bästa är att fråga men jag tolkar det som hästar som är lite mer reaktiva. Det kan vara både i ridning och på marken.
Där jag rider har de haft en sån häst ute för försäljning och den stannar eller bockar när man inte sitter balanserat t.ex faller framåt/bakåt/åt sidorna i sadeln. Fick pausa försäljningen då många provridningar inte heller är gynsamt för en sån häst..
Det är ju ett djur, endel har svårt att se sina egna svagheter i ridningen.
 
I annonser står ofta "ingen nybörjarhäst" och jag funderar på vad det innebär. Jag ser mig inte som nybörjare, red i min ungdom och har ridit i flera år i avancerad grupp och kan hantera alla ridskolehästar (som kan vara nog så känsliga eller nya i verksamheten) men jag kan ju såklart inte jämföra mig med folk som har ägt häst i flera år. Jag tänker: köper nybörjare verkligen häst för 60-100 tkr? Jag skulle gissa på nej och då höjs väl gränsen för vad som är nybörjare? Nybörjare som hästägare? Vad menar man när man skriver så, kanske även nämner att hästen är känslig men inte så mycket mer. Ska man läsa det ordagrant eller är alla ridskoleelever nybörjare för hästägare (liten överdrift kanske)? "Ingen barn- eller familjehäst" är lättare att förstå tycker jag. Det gäller islandshäst bör tilläggas och givetvis skulle jag kolla upp det närmare med säljaren om det blir skarpt läge men jag är ändå nyfiken.
När någon skriver ej nybörjarhäst så tolkar jag det som att dom som mer eller mindre aldrig någonsin direkt ridit ska köpa den hästen för att den inte är extremt förlåtande för drag och ryck och obalans.

Alltså alla som kan rida hyfsat okej med en balans och känsla kan rida hästar som "ej är nybörjarhästar".

Tyvärr tror jag många skriver "ej nybörjarhäst" för att dom tror att det lockar duktigare ryttare. Så är nog inte fallet dock.
 
Bra beskrivning även på mina ena islandshäst. Han är supersnäll men känslig och jag sätter inte upp vem som helst på honom. Men någon problemhäst är han inte 😅
Min andra däremot kan ridas av både nybörjare, barn och erfarna och alla har glädje av honom.
Kan ju säga att de tre vuxna islandshästar vi har i familjen inte är nybörjarhästar någon av dem, och ändå är de snälla, välutbildade och trevliga hästar.

Valacken - vår egen "tjuren Ferdinand" - oerhört vänlig, mild och lite eftertänksam i sättet. Under övervakning kan en mindre rutinerad ryttare rida honom, men de tenderar att studsa ur sadeln i trav (stooor trav!) och utan korrekt ridning så BLIR det ofelbart trav istället för tölt (även om han har en underbar tölt när man kan rida den). Han har dessutom en tendens att bli rädd för "läskiga saker" och då göra fyrfotahopp ett par meter i sidled. Oftast i god balans, så en van ryttare hänger ju med, men en nybörjare skulle ju ofelbart åka av!

Hingsten - oerhört talangfull häst med lätt för alla gångarter, men också rätt mycket power och framåtanda. Bara fem år och enbart riden av mycket erfarna ryttare. Lite trafikrädd. Absolut ingen nybörjarhäst, även om han är en väldigt snäll och trevlig hingst (som en valack hela vintern, lite gapig nu på våren men annars lätthanterlig).

Stoet - pigg, kvick, mycket egen vilja. Tävlar i passlöp och älskar det. Har en tydlig broms och sticker inte med oss, men en nybörjare skulle uppfatta henne som läskig eftersom hon hela tiden ber om att få springa fortare! Ganska känslig för hjälperna och uppfattar gärna minsta tveksamhet som en uppmaning att springa fortare! Kan mycket väl gå en skogsrunda i "ekonomitölt" men då får man veta hur man ska göra för att inte "väcka" hennes springvilja!
 
Senast ändrad:
Jag kom på att jag även tycker att hästar som är känsliga på det sättet att dom lägger till sig med olater och beteenden som kan vara farliga lika lätt som dom lär sig bra saker är mindre bra nybörjarhästar då nybörjare behöver hästar som inte börjar med ett nytt beteende så fort något händer.

Men så att säga dom flesta hästar är "normala" ändå, dom flesta hästar är inte extrema på det sättet och tål oftast en ryttare som håller på att lära sig.
 
Jag tänker också att det är en häst som vill ha en balanserad ryttare. Gärna om den har lite gång så inte ryttaren studsar runt som en pingpongboll på ryggen.

Sen är väl frågan hur mycket nybörjare man får vara och ändå köpa häst. Finns så klart inga regler, men jag som säljare vill kanske att köparen ska ha ridit mer än bara turridning i skogen.

Många problem kan uppstå med nyinköpt häst även om det hos säljaren varit världens mest okomplicerade. Att ha förståelse för det är också ett steg bortanför nybörjare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 827
Senast: nejlica
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 023
Senast: viltmilla
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp