"ingen nybörjarhäst"

Jag skulle nog tolka det som antingen att det är en svårare häst, ev. en häst med något problem, eller att det är en ägare som oberoende av hästen inte vill sälja till mindre erfarna hästmänniskor.
 
Det håller jag inte med om alls.
Min häst är supersnälla att hantera, trygg och väluppfostrad.
Väldigt snäll att rida och vill alltid göra rätt, han är även het och känslig, inte optimalt för en nybörjare.
Skulle någon tappa balansen och/eller börja dra honom i munnen skulle han antagligen bli väldigt rädd och sticka.

En väldigt rolig häst för den som kan rida skapligt, har bra balans och koll på hjälperna.
Håller med. Samma med min. Han är fantastiskt snäll på alla sätt men har väldigt mycket power i ridningen som blir svårt för en nybörjare att reda ut. Skulle bli en olycklig ryttare och en väldigt olycklig häst eftersom han verkligen VILL göra rätt och vara duktig.
 
Hur vanligt är det att nybörjare köper häst? Menar man inte då med "ej nybörjarhäst" egentligen "säljes endast till rutinerad ryttare"?
Men då är ju frågan på vilket sätt ryttaren ska vara rutinerad på, ofta är det ju inte den tekniska ridningen som det hänger på alltid utan vilket attityd man har gentemot hästen och hur man hanterar hästens åsikter.

Man måste vara väldigt specifik tror jag överlag när det gäller hur hästar är för många "svåra hästar" och "känsliga hästar" passar utmärkt till nybörjare som inte kräver och förväntar sig för mycket osv av dom

Min häst tex stod ut med mycket mer när det kom upp en som inte riktigt kunde rida alls medans han blev mycket svårare när det kom upp en "rutinerad" och förväntade sig en massor utan att ha haft rätt attityd.
 
Men då är ju frågan på vilket sätt ryttaren ska vara rutinerad på, ofta är det ju inte den tekniska ridningen som det hänger på alltid utan vilket attityd man har gentemot hästen och hur man hanterar hästens åsikter.

Man måste vara väldigt specifik tror jag överlag när det gäller hur hästar är för många "svåra hästar" och "känsliga hästar" passar utmärkt till nybörjare som inte kräver och förväntar sig för mycket osv av dom

Min häst tex stod ut med mycket mer när det kom upp en som inte riktigt kunde rida alls medans han blev mycket svårare när det kom upp en "rutinerad" och förväntade sig en massor utan att ha haft rätt attityd.
Jag tycker ju hela uttrycket "ej nybörjarhäst" är töntigt. Vi har haft hästar som jobbat på ridskola (som nybörjarhäst bland annat) som någon tidigare ägare bedömt är "ej nybörjarhäst" men som funkat kanon i verksamheten. Eller hästar vi sålt pga minskat elevantal men som egentligen funkar bra, som av sin nästa ägare säljs som ej nybörjarhäst.
 
Jag tycker ju hela uttrycket "ej nybörjarhäst" är töntigt. Vi har haft hästar som jobbat på ridskola (som nybörjarhäst bland annat) som någon tidigare ägare bedömt är "ej nybörjarhäst" men som funkat kanon i verksamheten. Eller hästar vi sålt pga minskat elevantal men som egentligen funkar bra, som av sin nästa ägare säljs som ej nybörjarhäst.

Men då är det en annan ska tycker jag. Då är ägaren inte en nybörjare utan en ridskola och all ridning sker under ridlärarens överseende. Ridläraren väljer oftast vilken ryttare som ska ha vilken häst. Dessutom går hästarna i stort sett alltid i flock på lektionerna vilket kan vara en trygghet för känsliga hästar.
 
Jag tycker ju hela uttrycket "ej nybörjarhäst" är töntigt. Vi har haft hästar som jobbat på ridskola (som nybörjarhäst bland annat) som någon tidigare ägare bedömt är "ej nybörjarhäst" men som funkat kanon i verksamheten. Eller hästar vi sålt pga minskat elevantal men som egentligen funkar bra, som av sin nästa ägare säljs som ej nybörjarhäst.
Ja det är sant, bästa i annonser är ju bara att skriva rent krasst hur hästen är och vilken typ av hem som hästen mår bra av. Sen den som kommer den kommer och hästar visar ju hyfsat bra vilka ryttare dom tycker om.
 
Jag tycker ju hela uttrycket "ej nybörjarhäst" är töntigt. Vi har haft hästar som jobbat på ridskola (som nybörjarhäst bland annat) som någon tidigare ägare bedömt är "ej nybörjarhäst" men som funkat kanon i verksamheten. Eller hästar vi sålt pga minskat elevantal men som egentligen funkar bra, som av sin nästa ägare säljs som ej nybörjarhäst.
Men jag tycker det är väldigt olika situation att rida på ridskola jämfört med att köpa egen häst! Jag var ridskoleryttare i många år och där fanns absolut hästar som inte på något sätt skulle klassas som nybörjarhästar, men som funkade mycket väl i den "skyddade verkstad" som ridskolan ändå är. På bra ridskolor brukar lektionshästarna också bli regelbundet ridna av personalen (och duktigare elever såklart!) så hästar som behöver ridas till eller skolas mellan varven får ju den biten också!
 
Jag tycker ju hela uttrycket "ej nybörjarhäst" är töntigt. Vi har haft hästar som jobbat på ridskola (som nybörjarhäst bland annat) som någon tidigare ägare bedömt är "ej nybörjarhäst" men som funkat kanon i verksamheten. Eller hästar vi sålt pga minskat elevantal men som egentligen funkar bra, som av sin nästa ägare säljs som ej nybörjarhäst.
Det KAN absolut vara töntigt, men att inte alla hästar är lämpliga för nybörjare är väl inget konstigt.
 
Men jag tycker det är väldigt olika situation att rida på ridskola jämfört med att köpa egen häst! Jag var ridskoleryttare i många år och där fanns absolut hästar som inte på något sätt skulle klassas som nybörjarhästar, men som funkade mycket väl i den "skyddade verkstad" som ridskolan ändå är. På bra ridskolor brukar lektionshästarna också bli regelbundet ridna av personalen (och duktigare elever såklart!) så hästar som behöver ridas till eller skolas mellan varven får ju den biten också!
Självfallet är det viss skillnad. Samtidigt är en häst en häst också och många av de hästar som säljs som "ej nybörjarhäst" har verkligen inget svårt i sig, utan det är ägaren som säljer en "mycket speciell" häst.

Jag skulle inte ha något emot om hästannonser helt slutade innehålla "ej nybörjarhäst" utan istället började specificera mer i detalj vad man menar med det.
 
Det håller jag inte med om alls.
Min häst är supersnälla att hantera, trygg och väluppfostrad.
Väldigt snäll att rida och vill alltid göra rätt, han är även het och känslig, inte optimalt för en nybörjare.
Skulle någon tappa balansen och/eller börja dra honom i munnen skulle han antagligen bli väldigt rädd och sticka.

En väldigt rolig häst för den som kan rida skapligt, har bra balans och koll på hjälperna.

Jag ser det såhär, har man en nybörjarhäst/mor&dotterhäst så skriver man det i annonsen, för det är ett försäljningsargument och höjer priset.
En vanlig häst passar inte en vanlig nybörjare att köpa och därför skriver man inte "ej nybörjare" i annonsen då det känns överflödigt.
Märker man i kontakten att personen inte verkar vara rätt person så får man säga det innan provridningen. När jag provridit hästar har jag tonat ner lite vad jag kan för att bli positivt överraskad på plats. Vissa har trott att jag varit en riktig gröning och försökt lura mig när jag varit och tittat på hästen. Säger saker som "den kan skolorna och därför högutbildad" 🤣

Ordet "projekthäst" är för mig en häst med skadehistorik/mentala problem som man kan få väldigt billigt om man gillar att gambla med om den är brukbar eller ej efter en tids träning.
 
Min ena (islandshäst) hade jag nog beskrivit som "ej ren nybörjarhäst" då han egentligen är en väldigt okomplicerad häst. Men med lite egenheter som hade kunnat bli sämre med regelbunden ridning av en nybörjare som inte reder ut det. Han har inte heller väl separerade gångarter vilket jag tycker att en nybörjarhäst ska ha.

Inga problem dock att sätta upp vem som helst att rida en vända i tre (eventuellt upp till fem men då orent) gångarter någon gång ibland.

Min andra hade det inte funnits någon mening med att beskriva som "ej nybörjarhäst", det skulle framgå tillräckligt ändå.
 
Hur vanligt är det att nybörjare köper häst? Menar man inte då med "ej nybörjarhäst" egentligen "säljes endast till rutinerad ryttare"?
Jag vet inte hur vanligt det är, men två av hästarna "jag" haft har varit just nybörjarhästar och tänkta att fungera för ryttare som är allt annat än rutinerade.

När vi köpte min första storhäst när jag var 15 år sålde de även en B-ponny på samma ställe, och när jag provred passade de på att låta mina småsystrar testa rida på B-ponnyn - och båda hästarna följde med oss hem, som ridhäst för systrarna och sällskap till min stora. Mina småsystrar hade då aldrig ridit en ridlektion utan som mest skrittat och travat lite på några av ponnyerna jag haft innan. Några år senare hade småsystrarna växt ur ponnyn, men en av dem var fortfarande intresserad av hästar och ridning och ville ha en häst att kunna rida ut en sväng på ibland. Hon hade dock fortfarande aldrig ridit någon ordentlig lektion, hade nog knappt galopperat alls och föredrog att bara ut och ta det lugnt i skogen med hästen eller mysa. Min egen storhäst passade dock inte till det (definitivt INTE en nybörjarhäst), så B-ponnyn såldes (till en ridskola, som fortfarande har kvar henne nu 10 år senare) och istället köptes en trygg nordsvensk som i yngre dar gått både på ridskola och turridning och som fungerade perfekt för min lillasyster att då och då ta en del lugna turer i skogen med.

Även om det inte var nybörjare som hade huvudansvaret för hästarna eller skötte den dagliga skötseln, så köptes de alltså som nybörjarhästar.
 
Jag tycker ju hela uttrycket "ej nybörjarhäst" är töntigt. Vi har haft hästar som jobbat på ridskola (som nybörjarhäst bland annat) som någon tidigare ägare bedömt är "ej nybörjarhäst" men som funkat kanon i verksamheten. Eller hästar vi sålt pga minskat elevantal men som egentligen funkar bra, som av sin nästa ägare säljs som ej nybörjarhäst.
Kanske just för att dom har motionerats mer i verksamheten och blir av med den där energin som den typiska hobbyryttaren inte får ur sin häst genom sina lätta pass..
Energi och känslighet är för mig inte alls samma sak. 😅
 
Jag ser det såhär, har man en nybörjarhäst/mor&dotterhäst så skriver man det i annonsen, för det är ett försäljningsargument och höjer priset.
En vanlig häst passar inte en vanlig nybörjare att köpa och därför skriver man inte "ej nybörjare" i annonsen då det känns överflödigt.
Märker man i kontakten att personen inte verkar vara rätt person så får man säga det innan provridningen. När jag provridit hästar har jag tonat ner lite vad jag kan för att bli positivt överraskad på plats. Vissa har trott att jag varit en riktig gröning och försökt lura mig när jag varit och tittat på hästen. Säger saker som "den kan skolorna och därför högutbildad" 🤣

Ordet "projekthäst" är för mig en häst med skadehistorik/mentala problem som man kan få väldigt billigt om man gillar att gambla med om den är brukbar eller ej efter en tids träning.

Man och man.
Skriver någon ej nybörjare så tolkar jag det som att hästen behöver rutinerad ryttare.
Jag hade själv inte valt den formuleringen men tycker den inte är så konstig eller ovanlig 😊
 
Jag vet inte hur vanligt det är, men två av hästarna "jag" haft har varit just nybörjarhästar och tänkta att fungera för ryttare som är allt annat än rutinerade.

När vi köpte min första storhäst när jag var 15 år sålde de även en B-ponny på samma ställe, och när jag provred passade de på att låta mina småsystrar testa rida på B-ponnyn - och båda hästarna följde med oss hem, som ridhäst för systrarna och sällskap till min stora. Mina småsystrar hade då aldrig ridit en ridlektion utan som mest skrittat och travat lite på några av ponnyerna jag haft innan. Några år senare hade småsystrarna växt ur ponnyn, men en av dem var fortfarande intresserad av hästar och ridning och ville ha en häst att kunna rida ut en sväng på ibland. Hon hade dock fortfarande aldrig ridit någon ordentlig lektion, hade nog knappt galopperat alls och föredrog att bara ut och ta det lugnt i skogen med hästen eller mysa. Min egen storhäst passade dock inte till det (definitivt INTE en nybörjarhäst), så B-ponnyn såldes (till en ridskola, som fortfarande har kvar henne nu 10 år senare) och istället köptes en trygg nordsvensk som i yngre dar gått både på ridskola och turridning och som fungerade perfekt för min lillasyster att då och då ta en del lugna turer i skogen med.

Även om det inte var nybörjare som hade huvudansvaret för hästarna eller skötte den dagliga skötseln, så köptes de alltså som nybörjarhästar.
Självfallet köps och finns hästar som är lämpliga nybörjarhästar, annars kan ju ingen lära sig något när man är nybörjare. Men hur sannolikt är det att en nybörjare ser annonsen på reaktiv häst som står högt i blod och tänker "jag ska nog lägga x antal tio tusen på det här, låter kul" ?
 
I annonser står ofta "ingen nybörjarhäst" och jag funderar på vad det innebär. Jag ser mig inte som nybörjare, red i min ungdom och har ridit i flera år i avancerad grupp och kan hantera alla ridskolehästar (som kan vara nog så känsliga eller nya i verksamheten) men jag kan ju såklart inte jämföra mig med folk som har ägt häst i flera år. Jag tänker: köper nybörjare verkligen häst för 60-100 tkr? Jag skulle gissa på nej och då höjs väl gränsen för vad som är nybörjare? Nybörjare som hästägare? Vad menar man när man skriver så, kanske även nämner att hästen är känslig men inte så mycket mer. Ska man läsa det ordagrant eller är alla ridskoleelever nybörjare för hästägare (liten överdrift kanske)? "Ingen barn- eller familjehäst" är lättare att förstå tycker jag. Det gäller islandshäst bör tilläggas och givetvis skulle jag kolla upp det närmare med säljaren om det blir skarpt läge men jag är ändå nyfiken.

Jag tycker det är en lite konstig formulering. Men iaf..

Ja, jag vet fler nybörjare som köpt hästar i dyrare prisklass. Det är ju ändå så att en stabil, trygg, balanserad, välskolad häst är lämpligast till nybörjare iom att de själva inte har kunskap nog att utbilda hästen, jobba med dennes mentalitet etc.
Plus att en balanserad häst är lättare att rida. En bra skolad häst är lättare att rida. En trygg häst är lättare att rida.
Då kan den gröna ryttaren få bygga självförtroende i den tryggheten och i att man lyckas med mer saker än med en oskolad häst. Det ger ju också självförtroende och glädje - att lyckas med sina mål och känna sig bra.
Med islandshästar så kan det ju vara klokt att hitta en balanserad och välriden häst för att ryttaren ska kunna få till rena gångarter.
Sådana hästar kan man ta betalt för och det gör de flesta.

Sen kan det ju bli för mkt av det goda också. Dvs en häst som bara är proffsriden kan reagera negativt på en ryttare med sämre balans, följsamhet, koordination och förmåga att kontrollera humör/inte bli rädd/spänd/etc.
En av de första hästarna jag utbildade gjorde jag bort mig med. Jag tyckte hästen blivit fantastisk. Den var så känslig och kvick och följde minsta gram viktförskjutning tex. Men det var ju inte jag som skulle rida den. Och ägaren var inte lika balanserad eller känslig. Så jag fick vackert trubba av hästen något för att den inte skulle snea ur då matten gjorde lite småfel.
Min tränare berättade att hon gjort samma fel med en av sina första kundhästar.
Efter det utbildar jag hästar efter vem som ska rida dem.
Min andra tränare hade en GP-häst för utbildning och försäljning. Det kom en spekulant från USA som skulle provrida. Det slutade med att den skenade runt på ridbanan för att tanten blivit rädd och lutat sig fram och knep med benen= sa åt välskolade hästen att springa så fort den kunde. Tränaren fick kasta sig och hugga tag i tygeln för att få stopp på cirkusen. Den hästen var så väl skolad som de kan bli. Och just därför inte lämplig till grönare ryttare som inte har koll på sin kropp.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 238
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 827
Senast: nejlica
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 023
Senast: viltmilla
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp