"ingen nybörjarhäst"

Självfallet köps och finns hästar som är lämpliga nybörjarhästar, annars kan ju ingen lära sig något när man är nybörjare. Men hur sannolikt är det att en nybörjare ser annonsen på reaktiv häst som står högt i blod och tänker "jag ska nog lägga x antal tio tusen på det här, låter kul" ?
Tyvärr alldeles för vanligt att folk köper för mkt häst. Det gäller även nybörjare i många fall.
 
Självfallet är det viss skillnad. Samtidigt är en häst en häst också och många av de hästar som säljs som "ej nybörjarhäst" har verkligen inget svårt i sig, utan det är ägaren som säljer en "mycket speciell" häst.

Jag skulle inte ha något emot om hästannonser helt slutade innehålla "ej nybörjarhäst" utan istället började specificera mer i detalj vad man menar med det.
fast jag kan förstå att man ibland vill undvika att få just nybörjare som kommer och provar/ringer hur väl man än beskriver hästen. Vet flera jag fått säga till redan på telefon att hästen inte passar dem och/eller sättet de håller häst för då blir inte hästen en enkel häst längre.
 
Absolut köper folk för mycket häst men jag tycker man kan beskriva dem bättre än "ingen nybörjarhäst".
Ja, jag håller med om att termen är luddig minst sagt!

Men jag har sett allt för många som faktiskt är nybörjare som köpt häst som skulle funka fint för en iaf lite smårutinerad person.

Man har nog alla lite olika åsikt kring vad en nybörjare är också.
Jag vet ju folk som ridit många år men som inte direkt snappat upp mycket kunskap öht. Även folk som ägt hästar som har noll kunskap. Jag har också haft elever som släpat med sin sambo eller annan person som aldrig suttit på en häst och de vill nu börja. Om de bara rider privatlektioner på skolad häst och dessutom redan är verksamma i sport som kräver smidighet, balans, bålstyrka etc så kan man ju faktiskt få dem startklara för lättare klasser rätt kvickt. Är de vana att hantera andra djur och har feling kan de ju dessutom fort lära sig hanteringsbiten/det mentala.
Så ska man se nybörjare som en som just börjat rida eller är det bara en okunnig person?
 
Ja, jag håller med om att termen är luddig minst sagt!

Men jag har sett allt för många som faktiskt är nybörjare som köpt häst som skulle funka fint för en iaf lite smårutinerad person.

Man har nog alla lite olika åsikt kring vad en nybörjare är också.
Jag vet ju folk som ridit många år men som inte direkt snappat upp mycket kunskap öht. Även folk som ägt hästar som har noll kunskap. Jag har också haft elever som släpat med sin sambo eller annan person som aldrig suttit på en häst och de vill nu börja. Om de bara rider privatlektioner på skolad häst och dessutom redan är verksamma i sport som kräver smidighet, balans, bålstyrka etc så kan man ju faktiskt få dem startklara för lättare klasser rätt kvickt. Är de vana att hantera andra djur och har feling kan de ju dessutom fort lära sig hanteringsbiten/det mentala.
Så ska man se nybörjare som en som just börjat rida eller är det bara en okunnig person?
Precis, jag kan tycka att det är lite taskigt att kalla mamman som ridit sedan tonåren men fastnat just innan man börjar inverka på riktigt för nybörjare, hon har ju 20 års ridning i ryggen. Samtidigt är ridningen för svag för en mer krävande häst. Det blir fel fastän hon inte är nybörjare i egentlig mening. Vissa knäcker ju aldrig koden till inverkan och andra lyckas första året.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 828
Senast: nejlica
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 023
Senast: viltmilla
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp