Ingen ork eller glädje med hundarna, vad göra?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Jag har två mindre spaniels som är snart 10 år gamla. Ena är skällig i överlag och den andra är problemfri. jag har tappat glädjen med hundarna. Jag går enbart ut med dom på tomtens rastar oh ej promenader längre. Jag får hjälp med promenader av föräldrarn, som tur är. skälliga hunden vill ej gå promenader i närområde, hon är frisk och uppkollad hos veterinären regelbundet. Får spruta en gång i månaden ( nytt } i stället för medicin mot värk.

Nu behöver jag stå ut i två veckor med dom, sedan hjälper mamma mig mera med hundarna. Hon blir pensionär. Hade dom varit yngre hade jag omplacerat dom. Men nu har vi löst det så.

men jaf behöver tips på Vad jag kan göra med dom inomhus. Dom ligger bara o väntar på föräldrarna. Jag har dagliga ångestattacker och äter mediciner. blir väldigt trött av dom. Måste vara enkelt att komma ingång med. Har köpt aktiveringsspel till dom som jag väntar på.

jag är deppig och min ork är begränsad. Känner mig låst och fast av hundarna.

har tillgång till löpband, kan jag träna hundarna på det?

tacksam för svar!
 
Lägga godis i olika tomkartonger och toarullar. Tejpa ihop med maskeringstejp om det blir för enkelt.
Gömma godis under mattan.
Kasta små godisbitar så hunden får springa iväg och leta. Detta gör jag ibland när jag bara orkar sitta i soffan men hunden vill göra något.

Låga ambitioner är bättre än inga ambitioner. Satsa på fem minuter om dagen, det är kanske vad du orkar just nu.
 
Lägga godis i olika tomkartonger och toarullar. Tejpa ihop med maskeringstejp om det blir för enkelt.
Gömma godis under mattan.
Kasta små godisbitar så hunden får springa iväg och leta. Detta gör jag ibland när jag bara orkar sitta i soffan men hunden vill göra något.

Låga ambitioner är bättre än inga ambitioner. Satsa på fem minuter om dagen, det är kanske vad du orkar just nu.
Tack för ditt svar! Har nu köpt färskfoder i bollar från mush. Som jag tänkte stoppa ner i alla kongar som jag har. Plus köpt torrfoder i en liten 2 kos påse för träning i aktivering för hundarna. Hoppas dert blir bra!
 
Våra uppskattar att få leta upp sin mat på gräsmattan, kastar ut givan av torrfoder och sen får de gå och strosa runt och leta.
Färkfoder i kong är en jättebra idé!
Gömma små godisbitar högt och lågt inomhus gillar våra. Jag brukar gömma på elementet, skohylla, i trappan, på handtagen till köksskåpen, på golvlist etc.
Lägga lite godis i mitten på en filt, vika ihop den och lägg ut små godisbitar medans du viker och sen får vovvarna vika upp filten!

Kan det funka att bara ta en liten promenad till en skog där du kan sätta dig med hundarna? Bara sitta och njuta av naturen?

Även om du bara orkar något litet med vovvarna så uppskattar de det lilla jättemycket samtidigt som de säkert gärna vill vara hemma med dig också!
 
Tack för ditt svar! Har nu köpt färskfoder i bollar från mush. Som jag tänkte stoppa ner i alla kongar som jag har. Plus köpt torrfoder i en liten 2 kos påse för träning i aktivering för hundarna. Hoppas dert blir bra!
Det låter jättebra! Och en ambitionsnivå som du kan orka med.
Du kan också söka på TV for dogs på Youtube. Det finns massor av videor på ekorrar t ex. Vissa hundar uppskattar det, andra fattar inte poängen.
 
Våra uppskattar att få leta upp sin mat på gräsmattan, kastar ut givan av torrfoder och sen får de gå och strosa runt och leta.
Färkfoder i kong är en jättebra idé!
Gömma små godisbitar högt och lågt inomhus gillar våra. Jag brukar gömma på elementet, skohylla, i trappan, på handtagen till köksskåpen, på golvlist etc.
Lägga lite godis i mitten på en filt, vika ihop den och lägg ut små godisbitar medans du viker och sen får vovvarna vika upp filten!

Kan det funka att bara ta en liten promenad till en skog där du kan sätta dig med hundarna? Bara sitta och njuta av naturen?

Även om du bara orkar något litet med vovvarna så uppskattar de det lilla jättemycket samtidigt som de säkert gärna vill vara hemma med dig också!
Tack för ditt svar! Har tyvärr mycket problem med ångest ute, men är på tomten o rastar dom under dagen. i dag kommer det aktiveringspel som jag köpt, hoppas det gör dom nöjda!
 
Tror du inte att dom är nöjda med att bara vara sällskap som pensionärer? :)

Att få mysa och få klappar och få tugga på goda ben ger ju också en del livskvalité och kan du kanske hitta någon som tar en längre promenad med dom några dagar i veckan?
 
Tror du inte att dom är nöjda med att bara vara sällskap som pensionärer? :)

Att få mysa och få klappar och få tugga på goda ben ger ju också en del livskvalité och kan du kanske hitta någon som tar en längre promenad med dom några dagar i veckan?
Tack för ditt svar! Jag vet faktiskt inte om dom tycker det, eftersom den ena är lite skällig i överlag och den andra letar efter godsaker på bord och i väskor. Men nu är det inte långt kvar tills min mor går i pension och då kan vi gå tillsamans med hundarna.

igår försökte jag gå en längre tur med dom men det slutade med att min skäliga hund blev tokig i hundmöten vi fick, ingen kontakt alls med henne. Med den andra sökte kontakt med mig och ville ja godis. Så olika dom är fast ändå i samma ras! Den problemfria hunden vill gå längre rundor medan den skällig hunden vill bara hemåt. Så alltid varit under åren, men var alltid tvungen arr åka iväg till nya områden för att promenader.

nu senaste tiden har jag vandrat runt i trädgården med hundarna för rasta dom plus kört aktiveringspel Inne. Men hon blir inte lugnare eller tystare för det tyvärr.

funderar på gå privatträning för en duktig instruktör här i krokarna. Vore bra med input o nya idée!
 
Jag hade absolut använt löpbandet utöver de mentala pusslen och tugga ben. Anpassat efter kondition och hundarna såklart. Men speciellt den skälliga som är osäker (?) kanske hade behövt en plats där den får röra på sig i lugn och ro utan yttre störning också?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 640
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Skorpis_8
·
Övr. Hund Ja, som sagt vad gör man då? Har känt under en längre tid att det här går inte med att vara ensamstående hundägare till två hundar. Vad...
2
Svar
36
· Visningar
8 425
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Vad gör man då? Jag vet att det är min utmattningsdepression som talar nu. Men jag kan inte rå för att jag känner mig kvävd och låst av...
Svar
17
· Visningar
3 664
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp