Ingen ork kvar?

Idapockey

Trådstartare
Hej har ett som känns väldigt akut tillstånd just nu.
Jag har köpt en häst, köpte henne med en enorm tur då hon är världens snällaste och fick henne också billigt.
Lånar den andra hästen som också är otroligt snäll. Men känner att det blir bara stress jag orkar liksom inte ta hand om det. Känns som att hästarna skulle må bättre någon annanstans och vet själv inte vad jag ska ta vägen då ekonomin går lite upp och mer också. Är också väldigt orolig så fort jag gör något med hästen vi lånar eftersom jag inte äger den och vill inte att de ska bli lite sura eller så om jag gjort något.
Nu börjar den hästen även lägga på sig när hon annars varit ganska ner tränad, ska jag träna mer henne?
Är bara väldigt stressad över hela situationen, vill heller inte sälja hästen som vi köpte eftersom hon är helt underbar men verkar inte få hennes tillit.
Har ni några tips eller solskenshistorier?😪
Vill inte ha några sura eller dumma kommentarer för det gör det bara jobbigt.
Vad ska jag göra?:(
 
Vad exakt är det som är jobbigt? Ekonomin? Rädslan för att ta hand en annan persons häst? Att du inte sköter din häst ordentligt? :)
OM det är så jobbigt att det blir tungt för dig kanske en lösning är att lämna tillbaka lånehästen och stalla upp din egna?:)
 
Hej har ett som känns väldigt akut tillstånd just nu.
Jag har köpt en häst, köpte henne med en enorm tur då hon är världens snällaste och fick henne också billigt.
Lånar den andra hästen som också är otroligt snäll. Men känner att det blir bara stress jag orkar liksom inte ta hand om det. Känns som att hästarna skulle må bättre någon annanstans och vet själv inte vad jag ska ta vägen då ekonomin går lite upp och mer också. Är också väldigt orolig så fort jag gör något med hästen vi lånar eftersom jag inte äger den och vill inte att de ska bli lite sura eller så om jag gjort något.
Nu börjar den hästen även lägga på sig när hon annars varit ganska ner tränad, ska jag träna mer henne?
Är bara väldigt stressad över hela situationen, vill heller inte sälja hästen som vi köpte eftersom hon är helt underbar men verkar inte få hennes tillit.
Har ni några tips eller solskenshistorier?😪
Vill inte ha några sura eller dumma kommentarer för det gör det bara jobbigt.
Vad ska jag göra?:(
Två hästar är mycket. Lämna tillbaka lånehästen och stalla in din i inhyrningsstall så du hinner att ta hand om din fina häst.

Tänk på ett fodra lånehästen förmodligen kostar lika mycket som uppstallning.

Jag tycker, Tidsmässigt så är i princip en häst värd två timmar om dagen inklusive en timmas ridning, så fyra timmar på två hästar är mycket tid. Den tidsmängden kan stressa vem som helst i vilken del av livet man än är.
 
Vad exakt är det som är jobbigt? Ekonomin? Rädslan för att ta hand en annan persons häst? Att du inte sköter din häst ordentligt? :)
OM det är så jobbigt att det blir tungt för dig kanske en lösning är att lämna tillbaka lånehästen och stalla upp din egna?:)
Jag skulle väll säga lite av allt, är stressad över att råka göra något fel eftersom att det ändå kan gå fel så lätt. Hade gärna stallat upp henne men har eget stall och har ingen större möjlighet att åka till ett stall varje dag.
Sedan så trivs hästarna väldigt bra med varandra men är ändå ganska nojig:(
 
Två hästar är mycket. Lämna tillbaka lånehästen och stalla in din i inhyrningsstall så du hinner att ta hand om din fina häst.

Tänk på ett fodra lånehästen förmodligen kostar lika mycket som uppstallning.

Jag tycker, Tidsmässigt så är i princip en häst värd två timmar om dagen inklusive en timmas ridning, så fyra timmar på två hästar är mycket tid. Den tidsmängden kan stressa vem som helst i vilken del av livet man än är.
Ja det tar ju mycket tid, och hade gärna stallet upp henne någon annan stans men har eget stall och ingen större möjlighet att ta mig till någon annan stans.
 
Prata med ägaren om foderstaten? Kanske kan du ändra något så att häst inte blir tjock även om den tränas mindre. Jag har själv två hästar och vet hur tufft det är. Det tar väldigt mycket tid och en får ju fråga sig själv om det är värt det? För mig är det ingen tvekan, fastän jag inte är hemma förrän halv tolv vissa vardagkvällar och får sova fem timmar eller inte har några pengar över till nånting annat än hästrelaterade grejer. Har all förståelse för att en inte tycker att det är värt det.
 
Personligen skulle jag nog aldrig vilja låna någon annans häst på heltid, annat än i yttersta yttersta nödfall (typ låna sällskapshäst i några veckor i väntan på att få hem en egen/köpt). Just för att jag vill ha både ansvar och rätten att ta alla beslut. Att ha allt ansvar och liten bestämmanderätt om något händer, skulle stressa mig något enormt.
Om du har ekonomi att hålla två hästar (jag tolkar ditt inlägg spontant som att du kanske inte har det egentligen, eftersom du oroar dig över ekonomin? Isf hade jag nog inte köpt en till, eftersom stress över just ekonomin enligt min erfarenhet tär oerhört mycket på en.), så hade jag hellre köpt en sällskapshäst om det är stallet hemma som gäller. Även en till egen häst behöver förstås träning/motion och skötsel, men du behöver inte oroa dig för vad ägaren ska tycka tex.

Har du bra kontakt och/eller ett bra kontrakt med ägaren av den lånade hästen, så att det är tydligt vad som är ok och inte? Tänker på att du skriver att du oroar dig för att ägaren ska bli sur över något du gör etc.
Får du tex ha en medryttare till den andra hästen? Då skulle du få lite avlastning i tid, men problemet med oron lär tyvärr bestå..
Angående att hästen går upp i vikt så håller jag med Fiorano om att foderstaten kanske behöver justeras. Har hästen tex samma foderstat nu som när den tränas mer, är det inget konstigt om den går upp lite. Det borde gå att ordna till :)

Min första reaktion när jag läste ditt inlägg är dock som övriga redan föreslagit: att lämna tillbaka den lånade hästen ( = du slipper ansvaret för en häst som inte är din) och stalla upp din egen någon annanstans (vilket också kan minska stressen om du väljer ett stall där saker och ting fungerar, eftersom du kan fokusera på att rida och sköta din häst. "Allt det där andra" som kommer med just ett eget stall slipper du tänka på på samma sätt. Det är dessutom betydligt mindre jobb med en häst än två, sett till träning osv.).
Finns det inget stall i närheten som erbjuder fullservice, så att det skulle räcka att du är där säg 5 dagar/veckan (förutsatt att det räcker för hästen sett till motion osv, och att du kan ta dig dit varje dag om det krävs vid tex en skada på din häst) ?

Hur länge har du haft hästen/hästarna? Är det en lite längre tid, eller har du nyligen fått hem dem? Om det är nyligen och du gått från att ha ingen häst till att ha två, är det inte så konstigt att du känner dig stressad. Det är en stor omställning.

När en känner stress i tillvaron är det enligt min erfarenhet (har utmattningssyndrom, och dessutom oftast alltför mycket i tillvaron..) viktigt att dels försöka definiera vad som är kärnan - om det är något specifikt som går att koppla till stressen och på sikt göra något åt saken, dels att få tid för återhämtning mentalt - det är inte att ha mycket att göra som är skadligt i längden, utan att inte få återhämtning (återhämtning är inte bara att sova, utan jag syftar på det mentala - att hjärnan får komma ner i varv och vila. Den vilan kan vara fysiskt aktiv - för mig är den som bäst när jag sitter på hästryggen - eller inte.). För en del hänger det ihop, för andra inte alls.
 
Jag skulle också lämna tillbaka och stalla upp någon annanstans. Men om det inte är ett alternativ skulle jag lämna tillbaka lånehästen och införskaffa ett eget sällskap som inte ska/behöver ridas och som trivs som dagdrivare och inte har problem med att gå själv i hagen.
 
Prata med ägaren om foderstaten? Kanske kan du ändra något så att häst inte blir tjock även om den tränas mindre. Jag har själv två hästar och vet hur tufft det är. Det tar väldigt mycket tid och en får ju fråga sig själv om det är värt det? För mig är det ingen tvekan, fastän jag inte är hemma förrän halv tolv vissa vardagkvällar och får sova fem timmar eller inte har några pengar över till nånting annat än hästrelaterade grejer. Har all förståelse för att en inte tycker att det är värt det.
Ja jag har gett henne annorlunda foder för bättre matsmältning, samma som min andra häst får. Och nu har de fått gå i en hage med mer gräs i för att vänja sig på bete så skulle väl vara det. Borde jag vänja tillbaks henne på det hon hade innan och isåfall motionera mer kanske?
Jag har också börjat fråga mig själv det, vill ju inte ge upp och vet att hästlivet är tufft. Men har velat detta i sååå många år att det känns konstigt att ge upp när jag väl nått det.
Men tänker också vad som är bäst för hästarna? Känner mig taskig som hela tiden är trött och har dåligt humör mot de, känns ju inte bra mot de när de blir förvirrade:(
 
Jag skulle också lämna tillbaka och stalla upp någon annanstans. Men om det inte är ett alternativ skulle jag lämna tillbaka lånehästen och införskaffa ett eget sällskap som inte ska/behöver ridas och som trivs som dagdrivare och inte har problem med att gå själv i hagen.
Det skulle vara ett bra alternativ, letade efter det och innan vi skaffade lånehästen ville vi ha egen men hittade ingen bra. Vi vill isåfall ha en helst a ponny som vi äger, men det vart ett låna varmblod🤷‍♀️
 
Personligen skulle jag nog aldrig vilja låna någon annans häst på heltid, annat än i yttersta yttersta nödfall (typ låna sällskapshäst i några veckor i väntan på att få hem en egen/köpt). Just för att jag vill ha både ansvar och rätten att ta alla beslut. Att ha allt ansvar och liten bestämmanderätt om något händer, skulle stressa mig något enormt.
Om du har ekonomi att hålla två hästar (jag tolkar ditt inlägg spontant som att du kanske inte har det egentligen, eftersom du oroar dig över ekonomin? Isf hade jag nog inte köpt en till, eftersom stress över just ekonomin enligt min erfarenhet tär oerhört mycket på en.), så hade jag hellre köpt en sällskapshäst om det är stallet hemma som gäller. Även en till egen häst behöver förstås träning/motion och skötsel, men du behöver inte oroa dig för vad ägaren ska tycka tex.

Har du bra kontakt och/eller ett bra kontrakt med ägaren av den lånade hästen, så att det är tydligt vad som är ok och inte? Tänker på att du skriver att du oroar dig för att ägaren ska bli sur över något du gör etc.
Får du tex ha en medryttare till den andra hästen? Då skulle du få lite avlastning i tid, men problemet med oron lär tyvärr bestå..
Angående att hästen går upp i vikt så håller jag med Fiorano om att foderstaten kanske behöver justeras. Har hästen tex samma foderstat nu som när den tränas mer, är det inget konstigt om den går upp lite. Det borde gå att ordna till :)

Min första reaktion när jag läste ditt inlägg är dock som övriga redan föreslagit: att lämna tillbaka den lånade hästen ( = du slipper ansvaret för en häst som inte är din) och stalla upp din egen någon annanstans (vilket också kan minska stressen om du väljer ett stall där saker och ting fungerar, eftersom du kan fokusera på att rida och sköta din häst. "Allt det där andra" som kommer med just ett eget stall slipper du tänka på på samma sätt. Det är dessutom betydligt mindre jobb med en häst än två, sett till träning osv.).
Finns det inget stall i närheten som erbjuder fullservice, så att det skulle räcka att du är där säg 5 dagar/veckan (förutsatt att det räcker för hästen sett till motion osv, och att du kan ta dig dit varje dag om det krävs vid tex en skada på din häst) ?

Hur länge har du haft hästen/hästarna? Är det en lite längre tid, eller har du nyligen fått hem dem? Om det är nyligen och du gått från att ha ingen häst till att ha två, är det inte så konstigt att du känner dig stressad. Det är en stor omställning.

När en känner stress i tillvaron är det enligt min erfarenhet (har utmattningssyndrom, och dessutom oftast alltför mycket i tillvaron..) viktigt att dels försöka definiera vad som är kärnan - om det är något specifikt som går att koppla till stressen och på sikt göra något åt saken, dels att få tid för återhämtning mentalt - det är inte att ha mycket att göra som är skadligt i längden, utan att inte få återhämtning (återhämtning är inte bara att sova, utan jag syftar på det mentala - att hjärnan får komma ner i varv och vila. Den vilan kan vara fysiskt aktiv - för mig är den som bäst när jag sitter på hästryggen - eller inte.). För en del hänger det ihop, för andra inte alls.
Vill först bara säga tack för dina visa ord, det värmer.
Vi som jag vet har inget stall i närheten som skulle kunna funka, vill ju helst isåfall ha cykelavstånd och tyvärr kan inte min häst stå med andra än ston då hon blir alldeles för sur och dum.
Har inte haft hästarna mer än ca 2 månader så när jag tänker på det så har du nog rätt med att det är en stor omställning. Tror också jag sätter mycket press på mig för att det är någon annans häst. Hon är en jättefin häst och min pappa gillar henne verkligen och vill inte känna mig taskig mot honom genom att ge tillbaks henne.
Men samtidigt skulle jag vilka skaffa en liten A ponny som sällskap då det är lite enklare att handskas med🤷‍♀️
 
Hur länge har du haft din häst? Ni kanske bara behöver lite mer tid? :)
Jag har inte haft henne mer än två månader, så det är nog mycket sant att vi behöver mer tid. Men känns bara som att jag har svårt att fatta beslutet vilket som blir bäst för hästarna:(
 
Kan du inte lämna tillbaka lånehästen och skaffa en inackordering istället.
Var i landet finns du?
Kan du skaffa medryttare?
 
Fast det måste inte vara det. Man kan göra val som underlättar.

Jag håller med.

Det kommer, för de flesta av oss, perioder som är tuffa och kämpiga på olika sätt. Men är vardagen tuff hela tiden eller nästan hela tiden, utan att det hänt något som gör det så, då tänker jag att en behöver ändra på det på något sätt. Så att en orkar med i längden, även när den där extra jobbiga perioden kommer. Om grunden är bra så är förutsättningarna bättre för att orka även då, tänker jag.

Hästlivet är absolut tufft på så sätt att en måste ut även i skitväder och de dagar då en hellre vill göra något annat. På med kläder, hästarna måste ha sitt ändå. Det är mycket ansvar och mycket att sköta och ordna med. Absolut! Men ska det verkligen kännas tufft varje dag, även när solen skiner?
 
Hej har ett som känns väldigt akut tillstånd just nu.
Jag har köpt en häst, köpte henne med en enorm tur då hon är världens snällaste och fick henne också billigt.
Lånar den andra hästen som också är otroligt snäll. Men känner att det blir bara stress jag orkar liksom inte ta hand om det. Känns som att hästarna skulle må bättre någon annanstans och vet själv inte vad jag ska ta vägen då ekonomin går lite upp och mer också. Är också väldigt orolig så fort jag gör något med hästen vi lånar eftersom jag inte äger den och vill inte att de ska bli lite sura eller så om jag gjort något.
Nu börjar den hästen även lägga på sig när hon annars varit ganska ner tränad, ska jag träna mer henne?
Är bara väldigt stressad över hela situationen, vill heller inte sälja hästen som vi köpte eftersom hon är helt underbar men verkar inte få hennes tillit.
Har ni några tips eller solskenshistorier?😪
Vill inte ha några sura eller dumma kommentarer för det gör det bara jobbigt.
Vad ska jag göra?:(
Skaffa medryttare?
Skulle hellre äga nån liten ponny än låna annans häst. Om du inte har krav att kunna rida häst två och kan fodra på så vis att inte ponnyn blir för tjock.
Kanske går att hitta nåt barn med häst intresserad förälder som kan motionera ponnyn lite?
Nu äger jag två jag rider men har numera en medryttare på varje.
 
Hästlivet är absolut tufft på så sätt att en måste ut även i skitväder och de dagar då en hellre vill göra något annat. På med kläder, hästarna måste ha sitt ändå. Det är mycket ansvar och mycket att sköta och ordna med.
Fast man måste inte det heller ;) Man kan betala för att slippa. Helinackordering är fantastiskt. Man kan ha en stallplatslösning som gör att man bara kommer när man vill. Har man dessutom en häst som klarar av att vila en vecka eller så, så är det ännu smidigare.
 
Jag håller med.

Det kommer, för de flesta av oss, perioder som är tuffa och kämpiga på olika sätt. Men är vardagen tuff hela tiden eller nästan hela tiden, utan att det hänt något som gör det så, då tänker jag att en behöver ändra på det på något sätt. Så att en orkar med i längden, även när den där extra jobbiga perioden kommer. Om grunden är bra så är förutsättningarna bättre för att orka även då, tänker jag.

Hästlivet är absolut tufft på så sätt att en måste ut även i skitväder och de dagar då en hellre vill göra något annat. På med kläder, hästarna måste ha sitt ändå. Det är mycket ansvar och mycket att sköta och ordna med. Absolut! Men ska det verkligen kännas tufft varje dag, även när solen skiner?
Jag håller helt med dig. Det ska inte kännas tufft hela tiden. Då är ju meningen med att ha häst, dvs. att det är så roligt, borta.

Delvis knapplån
Ibland kan tanken på något verka fantastisk men i verkligheten kanske det inte är så fantastiskt som man har trott. Då får man vara ärlig mot sig själv och omvärdera sitt val. Kanske passar det en bättre att pyssla med hästar på annat vis än att ha egna, kanske vill man dela ansvaret med en pålitlig medryttare, kanske vill man stalla in på helinackordering, kanske vill man istället vara medryttare eller enbart rida på ridskola. Inget är mer rätt eller fel än något annat. Huvudsaken är att man har häst så som det passar en själv.

Sedan kan det vara så att Ts är överväldigad just nu och att hen när hen har blivit varm i kläderna kommer älska livet med häst hemma. Det kan ju bara framtiden utvisa men självklart ska det kännas roligt och bra den mesta tiden.
 
Som allra första sak just nu skulle jag ta en fika med lånehästens ägaer och tala om att du är orolig över vad som kan hända och hur den ser på det. Kan ägaren fixa en medryttare till hästen, eller om du får göra det så får du hjälp och avlastning där? Mer långsiktigt om det inte känns mycket bättre innom kort så skulle jag absolut annonsera om en inackordering. Det är pengar in, sällskap och inte alls samma ansvar som nu.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 859
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 452
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp