Ingen programmering, ingen simning

Soapbubble

Trådstartare
Min son slutar nu fyran och detta året haft teoretisk programmering dvs de har inte skrivit kod utan har sett på filmer ifrån UR om programmering. Det är som ha matematik utan att räkna själv.

Likadant är det med simningen som också ingår i läroplanen. Hittills har de inte en enda gång testat barnens simkunnighet.

Vi har kompetensen att se till att han och hans syskon både lär sig simma och programmera, men jag funderar om man borde ifrågasätta att barnen inte får den utbildning de ska. Har någon lyckats få skolan ändra sig i en liknande fråga och fått skolan att ändra sin undervisning? Vilken undervisning får inte era barn som de borde få?
 
Det kan finnas många anledningar till att det ser ut så här. Angående simningen kanske skolan har för vana att ha simning en längre period i ex. årskurs fem. Eleverna ska uppnå målen men vägen dit kan ju se olika ut.

Programmering är svårt, att de tittat på filmer kan helt enkelt bero på att läraren inte har kompetens för att undervisa. När jag gick lärarutbildningen ingick inte programmering i utbildningen och jag har fått exakt ingen fortbildning i ämnet. Inte så lätt att undervisa då. Eller så ser läraren det här som uppvärmning inför näst års programmeringsavsnitt? Alla mål måste inte uppnås varje år.
 
@Cilva Om jag googlar ser jag att ”Simundervisning ingår i det centrala innehållet i kursplanen för idrott och hälsa i årskurs 3, 6 och 9” Men min son har efter fyra år i samma skola och ett år i förskoleklass aldrig åkt till en simhall med skolan. Så åtminstone den simningundervisning han borde ha fått i åk 1-3 har han gått miste om.

@Cilva Självklart skulle programmeringsundervisningen sett annorlunda ut om läraren kunde programmera men nu kan hon inte det och nu blir den lektionstiden ett slöseri med allas tid. (Fast jag tycker de kunde ta in en extern lärare som körde programmeringen om ingen lärare på skolan har kompetensen själv. De hade en yogalärare där i vecka som körde ett yogapass om dagen med barnen.)
 
@Lingon Jag funderar om det är någon idé att prata med skolan. Därför frågar jag om någon har haft någon framgång i någon liknande fråga eller om man ska vara nöjd om barnen får undervisning i matte, svenska och engelska och resten får man fixa själv efter bästa förmåga.
 
@Lingon Jag funderar om det är någon idé att prata med skolan. Därför frågar jag om någon har haft någon framgång i någon liknande fråga eller om man ska vara nöjd om barnen får undervisning i matte, svenska och engelska och resten får man fixa själv efter bästa förmåga.

Det är klart att du ska prata med skolan och fråga dem varför det är som det är!

Om det visade sig att skolan inte ger barnen den undervisning de har rätt till hade jag gått vidare med det.
 
@Cilva Om jag googlar ser jag att ”Simundervisning ingår i det centrala innehållet i kursplanen för idrott och hälsa i årskurs 3, 6 och 9” Men min son har efter fyra år i samma skola och ett år i förskoleklass aldrig åkt till en simhall med skolan. Så åtminstone den simningundervisning han borde ha fått i åk 1-3 har han gått miste om.

@Cilva Självklart skulle programmeringsundervisningen sett annorlunda ut om läraren kunde programmera men nu kan hon inte det och nu blir den lektionstiden ett slöseri med allas tid. (Fast jag tycker de kunde ta in en extern lärare som körde programmeringen om ingen lärare på skolan har kompetensen själv. De hade en yogalärare där i vecka som körde ett yogapass om dagen med barnen.)

Om barnet inte haft simundervisning alls måste du givetvis reagera och ta upp det med skolan, så ska det inte vara!

Hur vet du att tiden för programmering var slöseri? Det kanske ändå var bra filmer som ger en förförståelse? Den krassa verkligheten kan vara sådan att det inte finns pengar till att anlita någon utifrån. Om ditt barn inte får mer undervisning i programmering än detta så är det också en sak att ta upp med ledningen på skolan. Var bara medveten om att vissa ämnen koncentreras till en kortare period, ofta är det så med till exempel hemkunskap och din skola kanske har något liknande upplägg för programmerin.
 
Det som är svårt i sådana här frågor är att det oftast inte är ett svar eller en orsak till något.

Det beror på hiur kommunen valt att lägga tiden i de olika ämnenna. Och hur skolan disponerar dem. Som någon annan sagt, er kommun kanske satsar stenhårt på simning i åk 5. Men också hur skolan lägger upp timplanen.

I år fick vår skola ingen simning på vt eftersom kommunen bestämt att eleverna inte får trängas på bussar (varken beställda eller kommunalt) pga corona. Vilket är dåligt, men de flesta kan ta igen det nästa läsår.

Angående programmering är det konstigt just nu, eftersom kravet på ATT det skall finnas har kommit, men inga direktiv på vad, hur mycket, vilken sort eller på vilken nivå finns. Det som finns är från det centrala innehållet i kursplanen och för åk 4-6 och där står det:

- Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Vilket egentligen inte säger så mycket, och inte heller säger NÄR programmering skall förekomma. De flesta av våra elever i dag har nån form av 1 till 1, dvs var sin dator eller padda, men är ganska kassa på att använda dem. Helt ärligt är vi lärare för dåliga på att lära dem, och antar att de kan för att de är unga, men så funkar det inte. Tyvärr.

De flesta mattelärare gör sitt bästa för att hitta former för undervisning av programmering där de själva måste hinna i fatt först. Väldigt få utomstående har lust att undervisa i grundskolan, speciellt med de få pengar och minuter som erbjuds. Pga kravet är så nytt finns det heller inga direkta funktionella läromedel att utgå från (som hjälp för läraren) vilket också är ett problem.

Dock, om du är missnöjd tycker jag du skall höra av dig till skolan, men ställ istället frågan hur de tänker, tex om programmering eller när de skall simma, snarare än att utgå från att ditt barn (och andra!) inte fått det för att skolan missat.
 
Mitt barn har inte gått och simmat i 4:an. De simmade i 2:an. I trean fick bara de simma som inte blivit godkända på simningen i 2:an.
 
Hur vet du att tiden för programmering var slöseri? Det kanske ändå var bra filmer som ger en förförståelse? Den krassa verkligheten kan vara sådan att det inte finns pengar till att anlita någon utifrån. Om ditt barn inte får mer undervisning i programmering än detta så är det också en sak att ta upp med ledningen på skolan. Var bara medveten om att vissa ämnen koncentreras till en kortare period, ofta är det så med till exempel hemkunskap och din skola kanske har något liknande upplägg för programmerin.
Att titta på den serien ifrån UR var ett slöseri med tid eftersom den var avsedd för lågstadiet och de såg den förra året med annan lärare.

De har haft programmering på schemat en lektion per veckan hela våren så mer programmering/år än så blir det nog inte.

Jag får väl fråga om de ska ha någon praktisk programmering nästa år. Men jag misstänker att jag får ett väldigt svävande svar och får själv se till att mitt barn får programmeringsundervisning genom att jag själv undervisar eller genom jag skickar honom på programmeringsläger.
 
Tråkigt att överlämnandet från den förre läraren inte har fungerat @Soapbubble . Om de under hela våren bara sett en UR-serie är det absolut något att ta upp, ge dig inte om du får svävande svar.
 
IT-arkitekten frågar varför, och på vilket sätt man ska lära yngre barn programmering egentligen?

Hur ska man definiera programmering?

Är att programmera en digital timer att definiera som programmering?

Behöver man en dator för att lära sig grunderna i programmering?

Är det viktigare att "lära sig programmering" än att förstå vilka fördelar och nackdelar det finns förbundet med s.k. digitalisering?

Ingår det i skolans läroplaner, att förstå skillnader och likheter mellan sådant som "en dator", internet, och en mobiltelefon?

För att kunna programmera, så måste man förstå strukturella samband, har man hunnit dit i fyran?

Om ingen av frågorna ovan (fler frågor finns) besvaras i skolans läroplaner och andra styrdokument, så skulle jag vara tacksam om någon kan förklara för mig, vad som egentligen menas med ämnet "programmering" för mindre barn i skolan?
 
Jag har nog aldrig haft programmering i skolan, men vi simmade nog nästan varje år. Det var de som inte klarade simningen som fick simma några fler gånger, men det beror ju på vilka resurser skolan har. Vad förväntas man kunna inom programmering?
 
Det som är svårt i sådana här frågor är att det oftast inte är ett svar eller en orsak till något.

Det beror på hiur kommunen valt att lägga tiden i de olika ämnenna. Och hur skolan disponerar dem. Som någon annan sagt, er kommun kanske satsar stenhårt på simning i åk 5. Men också hur skolan lägger upp timplanen.

I år fick vår skola ingen simning på vt eftersom kommunen bestämt att eleverna inte får trängas på bussar (varken beställda eller kommunalt) pga corona. Vilket är dåligt, men de flesta kan ta igen det nästa läsår.

Angående programmering är det konstigt just nu, eftersom kravet på ATT det skall finnas har kommit, men inga direktiv på vad, hur mycket, vilken sort eller på vilken nivå finns. Det som finns är från det centrala innehållet i kursplanen och för åk 4-6 och där står det:

- Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Vilket egentligen inte säger så mycket, och inte heller säger NÄR programmering skall förekomma. De flesta av våra elever i dag har nån form av 1 till 1, dvs var sin dator eller padda, men är ganska kassa på att använda dem. Helt ärligt är vi lärare för dåliga på att lära dem, och antar att de kan för att de är unga, men så funkar det inte. Tyvärr.

De flesta mattelärare gör sitt bästa för att hitta former för undervisning av programmering där de själva måste hinna i fatt först. Väldigt få utomstående har lust att undervisa i grundskolan, speciellt med de få pengar och minuter som erbjuds. Pga kravet är så nytt finns det heller inga direkta funktionella läromedel att utgå från (som hjälp för läraren) vilket också är ett problem.

Dock, om du är missnöjd tycker jag du skall höra av dig till skolan, men ställ istället frågan hur de tänker, tex om programmering eller när de skall simma, snarare än att utgå från att ditt barn (och andra!) inte fått det för att skolan missat.

Håller med om detta. Sanningen bakom den bild som föräldrar har är oftast mycket större. Vill man ha ett gott samarbete med skolan ska man ställa frågor, inte anklaga.

Att titta på den serien ifrån UR var ett slöseri med tid eftersom den var avsedd för lågstadiet och de såg den förra året med annan lärare.

De har haft programmering på schemat en lektion per veckan hela våren så mer programmering/år än så blir det nog inte.

Jag får väl fråga om de ska ha någon praktisk programmering nästa år. Men jag misstänker att jag får ett väldigt svävande svar och får själv se till att mitt barn får programmeringsundervisning genom att jag själv undervisar eller genom jag skickar honom på programmeringsläger.

Vad förväntar du dig att elever i åk 4 ska lära sig i programmering?
Programmering är ett mycket brett begrepp. Innehållet är ganska vagt formulerat i läroplanen/kursplanen men betydligt mer definierat i de riktlinjer och kompetensutvecklande kurser som Skolverket ger ut. Det som programmering syftar till att innehålla är betydligt simplare än vad det i ett första läge låter som.
 
Min son slutar nu fyran och detta året haft teoretisk programmering dvs de har inte skrivit kod utan har sett på filmer ifrån UR om programmering. Det är som ha matematik utan att räkna själv.

Likadant är det med simningen som också ingår i läroplanen. Hittills har de inte en enda gång testat barnens simkunnighet.

Vi har kompetensen att se till att han och hans syskon både lär sig simma och programmera, men jag funderar om man borde ifrågasätta att barnen inte får den utbildning de ska. Har någon lyckats få skolan ändra sig i en liknande fråga och fått skolan att ändra sin undervisning? Vilken undervisning får inte era barn som de borde få?

Det låter som om du har en egen förväntan på vad "programmering" i skolan för ett barn i fjärde klass ska innehålla? Som jag tolkar det du skriver så vill du att barnen ska knacka någon form av kod?

Jag tror inte många 10-åringar är mogna eller redo att börja lära sig på samma sätt som en vuxen lär sig programmering. Utan i den åldern behöver man kanske bara förstå logiken som programmering bygger på.

Den kan man t.ex. lära sig genom att använda andra material som t.ex. ha en matta med rutor, kort med pilar/start/stopp-tecken och en robot som ska "programmeras" att gå en viss väg efter instruktionerna på korten. Från det kan man förstås bygga på med mer avancerade saker, men själva syftet torde vara att knäcka koden till koden. Dvs. förstå sambandet mellan instruktion och aktion, kanske viss semantik, påbörja att titta på vad är iteration/villkor/variabel.

En 10-åring kan ha nog med att skriva med penna, att dessutom få till alla konstiga tecken, fnuttar och anrop exakt rätt är rätt så krävande.

Så det kanske är en helt Ok undervisning att bara titta på ett UR-program, även om det finns betydligt roligare sätt att lära sig på.
 
Det låter som om du har en egen förväntan på vad "programmering" i skolan för ett barn i fjärde klass ska innehålla? Som jag tolkar det du skriver så vill du att barnen ska knacka någon form av kod?

Jag tror inte många 10-åringar är mogna eller redo att börja lära sig på samma sätt som en vuxen lär sig programmering. Utan i den åldern behöver man kanske bara förstå logiken som programmering bygger på.

Den kan man t.ex. lära sig genom att använda andra material som t.ex. ha en matta med rutor, kort med pilar/start/stopp-tecken och en robot som ska "programmeras" att gå en viss väg efter instruktionerna på korten. Från det kan man förstås bygga på med mer avancerade saker, men själva syftet torde vara att knäcka koden till koden. Dvs. förstå sambandet mellan instruktion och aktion, kanske viss semantik, påbörja att titta på vad är iteration/villkor/variabel.

En 10-åring kan ha nog med att skriva med penna, att dessutom få till alla konstiga tecken, fnuttar och anrop exakt rätt är rätt så krävande.

Så det kanske är en helt Ok undervisning att bara titta på ett UR-program, även om det finns betydligt roligare sätt att lära sig på.
Men programmering med ruta och pilar gör man ju med fyraåringar?
 
Det låter som om du har en egen förväntan på vad "programmering" i skolan för ett barn i fjärde klass ska innehålla? Som jag tolkar det du skriver så vill du att barnen ska knacka någon form av kod?

Jag tror inte många 10-åringar är mogna eller redo att börja lära sig på samma sätt som en vuxen lär sig programmering. Utan i den åldern behöver man kanske bara förstå logiken som programmering bygger på.

Den kan man t.ex. lära sig genom att använda andra material som t.ex. ha en matta med rutor, kort med pilar/start/stopp-tecken och en robot som ska "programmeras" att gå en viss väg efter instruktionerna på korten. Från det kan man förstås bygga på med mer avancerade saker, men själva syftet torde vara att knäcka koden till koden. Dvs. förstå sambandet mellan instruktion och aktion, kanske viss semantik, påbörja att titta på vad är iteration/villkor/variabel.

Robotprogrammering gör de (bland annat) på mina barns förskola. För de minsta ettåringarna är det såklart mest titta på och det är kul att roboten blinkar, men min dotter som är 2,5 klarar absolut de enklaste uppgifterna. De äldsta barnen har blivit riktiga hejare på det och klarar riktigt "avancerade" banor.

Så tioåringar känns som att de borde vara ett par snäpp mer avancerade än så?
 
Men programmering med ruta och pilar gör man ju med fyraåringar?

Det ena utesluter inte det andra. Den typen av lek på förskolan där barnen ger en robbotmus en kort instruktion för att hitta till osten är grunden. Detta byggs sedan på med mer avancerade instruktioner/programkod, hinder på vägen, förmågan att kunna både skriva och tolka skriftlig instruktion/programkod osv ända till att kunna hantera, rita, placera och tolka olika objekt i koordinatsystem på gymnasiet.

Om man med programmering innom matematiken avser att skapa datorprogram utifrån programspråk som exempelvis C++ eller Java så har man tagit sig vatten över huvudet. Detta ligger endast i programmeringskurser som läses av exempelvis teknikprogrammet på gymnasiet.
 

Liknande trådar

Samhälle Lägger under samhälle då jag tycker frågeställningen har ett större samhällsintresse och det i mina ögon inte specifikt handlar om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 429
Senast: Sol
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 918
Senast: fejko
·
Övr. Barn Jag är mamma till Viktor som är 7 år och går i första klass. Kunskapsmässigt skulle man nog kunna jämföra honom med en genomsnittlig...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
14 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp