ingen skugga, ingen mat, inget vatten bara sand

emlem

Trådstartare
Gick förbi en ridanläggning för ett par dagar sedan. Det var soligt, vindstilla och närmare 25 grader när vi gick förbi hästar som står i små 4 kantiga sandhagar utan minsta tillstymmelse till skugga eller vatten för den delen. Några hästar som gick tillsammans i en större 4 kant hade hösilage att äta men inget vatten.

Jag är arg, så här gör man inte. Finns ingen att säga till och vi passerar och är arga på resten av promenaden.
Betesdjur mår bra av att få noppa och pilla med något att äta som håller deras magar igång och vatten borde vara en självklarhet.

Den här anläggningen har fått mycket kritik för sin hästhållning men har alltid lyckats klara sig undan.
Finns det någon korkad lag som säger att det är ok för hästar att stå utan mat och vatten i gassande sol i en minimal rasthage under X tid?
 
Det är väl tyvärr bara lag på skydd vintertid, vatten måste inte heller finnas på fri tillgång utan hästen ska kunna dricka sig otörstig x antal gånger per dag (vet ej hur många). Enligt lagen måste de väl inte ens få gå på hage? Bara erbjudas möjlighet till att röra sig i alla gångarter varje dag. Alltså finns inte så mycket i lagen att ta till om jag inte har helt fel!
 
Ja stallet kan vara lagligt på det du tar upp.
Om hästarna vattnas 2 gånger dygn och ingen lag om skugga eller fri tillgång på mat inte häller finns någon lag om att hästar måste hållas på bete och det duger att hästarna någon gång under dagen får möjlighet att röra sig i alla gångarter, även hagar som djurskyddet har godkänt som tillräckligt stora för att ge möjlighet till att röra sig i alla gångarter är små (första gången tänkte jag att det var väll lite väl tilltagen sjukruta men ack så fel jag hade)
 
Bete är inte något som en häst måste få gå på eller ens kan hantera alla gånger. Det kan vara en djurskyddsfråga att ha en häst på bete som inte klarar av det. Så just det är väl inget mått på om hästarna sköts på ett bra sätt eller inte?

Jag är väldigt glad att det inte finns lag på att hästar måste få gå på bete. Det är många hästar som inte borde och inte kan gå på bete. Mina skulle inte klara av det utan att bli väldigt feta. Till och med på magert bete.
 
Gick förbi en ridanläggning för ett par dagar sedan. Det var soligt, vindstilla och närmare 25 grader när vi gick förbi hästar som står i små 4 kantiga sandhagar utan minsta tillstymmelse till skugga eller vatten för den delen. Några hästar som gick tillsammans i en större 4 kant hade hösilage att äta men inget vatten.

Jag är arg, så här gör man inte. Finns ingen att säga till och vi passerar och är arga på resten av promenaden.
Betesdjur mår bra av att få noppa och pilla med något att äta som håller deras magar igång och vatten borde vara en självklarhet.

Den här anläggningen har fått mycket kritik för sin hästhållning men har alltid lyckats klara sig undan.
Finns det någon korkad lag som säger att det är ok för hästar att stå utan mat och vatten i gassande sol i en minimal rasthage under X tid?

Nej, tyvärr så finns ingenting som reglerar att ha tillgång till skugga och vatten.
Personligen så förstår jag inte hur man vill sätta sina djur på det viset. Jag har lovat mig att aldrig ställa min häst på det sättet. Det enda man kan göra är att man inte gynnar anläggningen om man inte gillar det. Sen kan man ju alltid föra fram sin åsikt på något sätt. Vem vet, kan ju hända att dom faktiskt ändrar sin inställning och sätter ut en spann vatten om det då och då kommer in förbipasserande som reagerat på detta??
 
Jag gillar inte hästhållningen, men på sådana ställen så brukar hästarna inte gå ute så värst många timmar och hästar klarar sig utan ständig tillgång, rent krasst så har vilda hästar (och för den delen människor) inte tillgång till vatten konstant och det är mycket vanligt att hästar inte har fri tillgång stråfoder. Det finns också ställen där vattenkoppar sitter på ett sätt så man inte kan se dem med lätthet.

Hästhållningen kan mycket väl vara okej ur laglig synpunkt även om jag tycker den är kass.
 
Usch, hur lagligt det än är får jag ont i magen av att se/höra om sånt här. Hur svårt är det att låta hästen ha fri tillgång på vatten, någonting att göra i hagen och skydd för solen? Förstår inte hur det finns folk som tycker det här är ok. :( (ja, jag har varit på anläggningar där detta, förutom vattnet då, varit mer regel än undantag och väldigt vanligt. Hände t.om att folk glömde fylla på vattnet till hästarna...)
 
Och jag vet ett ställe där ett gäng hästar har tillgång på vatten dagtid, ute i hagen, där de har flera hektar med färskt gräs (som ju innehåller massvis med vatten) men inget vatten alls nattetid, inne i boxen, där de får torrt hö (ej hösilage) och står på torrt, dammigt spån. Också helt lagligt, även om jag själv inte skulle vilja ha min häst så.
 
Gick förbi en ridanläggning för ett par dagar sedan. Det var soligt, vindstilla och närmare 25 grader när vi gick förbi hästar som står i små 4 kantiga sandhagar utan minsta tillstymmelse till skugga eller vatten för den delen. Några hästar som gick tillsammans i en större 4 kant hade hösilage att äta men inget vatten.

Jag är arg, så här gör man inte. Finns ingen att säga till och vi passerar och är arga på resten av promenaden.
Betesdjur mår bra av att få noppa och pilla med något att äta som håller deras magar igång och vatten borde vara en självklarhet.

Den här anläggningen har fått mycket kritik för sin hästhållning men har alltid lyckats klara sig undan.
Finns det någon korkad lag som säger att det är ok för hästar att stå utan mat och vatten i gassande sol i en minimal rasthage under X tid?

Jag var häromdan på en anläggning där hästarnas ägare vill ha hästarna i små rutor. Även i stallet jag jobbar, där dom går i hagar med skog och äng så finns det folk som flyttar därifrån för att dom anser skaderisken för stor. Så det är inte säkert det är anläggningen som vill ha det så.
 
De flesta av mina hästar går i hagar helt utan bete. De får hösilage att äta, men har inte fri tillgång. I två av hagarna blir det i princip fri tillgång eftersom de inte brukar äta upp inför nästa giva, i en av hagarna går de utan stundtals.
Skugga har de skaplig tillgång till, men i en hage är det dåligt med den varan också. Eftersom hästen i fråga har eksem och inte får klia sig, får han heller inte ha träd inne i hagen (mer synd om honom att klia sönder sig). Däremot är hagen i största delen trädkantad vilket innebär att det oftast finns lite skugga att tillgå.

Jag tycker att det ibland, precis som någon annan framfört, kan vara värre att släppa hästar på bete än att inte göra det.
Mina hästar har ständig tillgång till vatten i hagen, dock, utom på vintern när det fryser (har köpt värmebaljor).

Hagarna är dock inte små rutor utan något så när i storlek.

Det du beskriver är antagligen fullt lagligt.

Att man kan önska något annat, är en annan historia.
 
Jag tycker att det är djurplågeri att utsätta hästar för hagvistelse i ett antal timmar i brännande sol utan möjlighet att komma undan. Det finns i mina ögon inget som ursäktar ett sådant förfarande eller förmildrande omständigheter som gör det berättigat.
Skugga och fri tillgång till vatten är absolut minimikrav.
Håller med om att det inte alltid är möjligt med fritt bete för alla hästar, men det finns alltid utvägar att ta där man inte utsätter djuren för ovanstående.
 
För mig är det helt obegripligt att det inte är lag på vindskydd sommartid.
Sett så mycket hästar lida av alla dessa insekter,bromsar mm och har ingenstans att ta vägen
en del hästar rusar i panik eller står helt apatiska.
Galet att det är helt ok att släppa ut på våren och in på hösten.
Det ser ju så vackert ut med hästar i en stor grön fin beteshage, men glöm inte att rätt många timmar/dygn lider de om de inte kan ta skydd.
Jag har mina på lösdrift och ser klart o tydligt att ligghallen används mkt flitigare under sommaren än vintern.
 
För mig är det helt obegripligt att det inte är lag på vindskydd sommartid.
Sett så mycket hästar lida av alla dessa insekter,bromsar mm och har ingenstans att ta vägen
en del hästar rusar i panik eller står helt apatiska.
Galet att det är helt ok att släppa ut på våren och in på hösten.
Det ser ju så vackert ut med hästar i en stor grön fin beteshage, men glöm inte att rätt många timmar/dygn lider de om de inte kan ta skydd.
Jag har mina på lösdrift och ser klart o tydligt att ligghallen används mkt flitigare under sommaren än vintern.

Sen beror det på vart man bor. På slätta där jag bor har bi knappt några insekter öht.
 
Ja det kan ju givetvis finnas bättre o sämre områden, men är ju isf ändå inte fel med skydd för väder o vind.
 
Och vi har skog och öppet och skog är både vindskydd och skugga. Inte spelar det någon roll, insekterna är många och i skuggan slipper de bromsarna men myggen är svåra och i solen är det flugor och broms.

En av mina tycker helt klart myggen är värre än broms och flugor. Men det är klart....på detta vis kan de ju välja.
Men, trots det så är de märkbart påverkade av mygg när det blir skymning. Så pass att den ena inte äter sitt hö.
 
Och vi har skog och öppet och skog är både vindskydd och skugga. Inte spelar det någon roll, insekterna är många och i skuggan slipper de bromsarna men myggen är svåra och i solen är det flugor och broms.

En av mina tycker helt klart myggen är värre än broms och flugor. Men det är klart....på detta vis kan de ju välja.
Men, trots det så är de märkbart påverkade av mygg när det blir skymning. Så pass att den ena inte äter sitt hö.
Det är just därför det är bra med vindskydd/ligghall för det blir inte så med insekter som i skog.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 158
Senast: Roheryn
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 368
Senast: Fille
·
P
  • Låst
Hästvård Nu måste jag får skriva av mig, jag blir så himla upprörd! Alltså vad tänker man med som hästägare om man låter hästar stå mitt ute på...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: Boj
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 560
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp