Ingen uppvaktning på 40-årsdag

rabalder

Trådstartare
Jag har arbetat på samma arbetsplats i ca 10 år (landstinget). Där jag är arbetar ca 40 anställda, i min närmaste grupp 7. Jag har sedan ca 3 år en ny chef som verkligen tycker illa om mig och har ett litet harem med en biträdande, administratör och några till som hon dragit med i den konflikten. Orsaken är att jag inte varit tyst om oegentligheter och ifrågasatt beslut som gått helt emot lagen. Dessutom gillar jag att jobba och det ska man helst inte göra på denna arbetsplats.
Nog om det. Jag kan leva med den konflikten. Men på arbetsplatsen finns det också en tradition att biträdande chef och administratör mailar ut när någon fyller jämnt och alla samlar en symbolisk summa till lite uppvaktning. T ex så har det nu gått ut en insamling till chefen som fyller en tid efter mig samt två till. Men inte till mig.
Min närmsta kollega hade påmint om detta men då fått till svar att om man ville samla till mig så får man göra det privat. De tänkte inte göra någonting.
Jag känner mig trots att jag inte är någon storfirare väldigt ledsen. Jag ska arbeta den dagen och tycker det känns pinsamt att möta mina kollegor då. Vet inte hur jag ska bete mig eller förhålla mig till detta. Skulle helst bara försvinna och komma tillbaka när det är över. Det känns ju inte riktigt som något man går till facket med heller även om det är utfrysning. Som info är också att jag betalade när biträdande fyllde 40 för kort tid sedan.
Är det någon som har råd om hur jag ska göra för nu blir jag bara trött på mig själv som går runt och är ledsen?
 
Fy, jag förstår verkligen att du är ledsen! Det är inte ett ok beteende! Antingen samlar man till alla eller ingen, och framförallt lämnar man inte ut några få.

Dock är det ju en svår fråga att driva själv, även om man borde kunna göra det. Kan inte din vän som ifrågasatte det ta upp det igen, möjligtvis högre upp? Eller om du orkar själv? För det är verkligen inte ok!
 
Usch vilken dålig stil och barnsligt! Jag har inga direkta råd att ge men jag känner igen dina känslor, innan jag bytta arbetsplats (men inom samma företag) hade jag jobbat 2 år på samma ställe och det var bara jag och BC som jobbade där så vi var ju bara hen och jag 5 dagar i veckan. Jag stod ut med alla hens konstiga påhitt och växlande förväntningar, grät många dagar efter jobbet. Hursom när jag skulle byta butik så tänkte jag att en blomma eller nåt får jag nog när jag slutar, jag köpte alltid presenter till hen på hens födelsedag och liknande. Men när dagen kom så sa hen bara "jamen vi ses väl nån gång" när hon gick. Snyggt av en chef...

Det gjorde så jäkla ont. Så jag förstår dig och du överreagerar INTE, du är INTE fånig eller överkänslig det är dom det är fel på som tycker mobbing och utfrysning är nånting som är helt okej...

Stor kram och grattis i förskott :)
 
Jag har arbetat på samma arbetsplats i ca 10 år (landstinget). Där jag är arbetar ca 40 anställda, i min närmaste grupp 7. Jag har sedan ca 3 år en ny chef som verkligen tycker illa om mig och har ett litet harem med en biträdande, administratör och några till som hon dragit med i den konflikten. Orsaken är att jag inte varit tyst om oegentligheter och ifrågasatt beslut som gått helt emot lagen. Dessutom gillar jag att jobba och det ska man helst inte göra på denna arbetsplats.
Nog om det. Jag kan leva med den konflikten. Men på arbetsplatsen finns det också en tradition att biträdande chef och administratör mailar ut när någon fyller jämnt och alla samlar en symbolisk summa till lite uppvaktning. T ex så har det nu gått ut en insamling till chefen som fyller en tid efter mig samt två till. Men inte till mig.
Min närmsta kollega hade påmint om detta men då fått till svar att om man ville samla till mig så får man göra det privat. De tänkte inte göra någonting.
Jag känner mig trots att jag inte är någon storfirare väldigt ledsen. Jag ska arbeta den dagen och tycker det känns pinsamt att möta mina kollegor då. Vet inte hur jag ska bete mig eller förhålla mig till detta. Skulle helst bara försvinna och komma tillbaka när det är över. Det känns ju inte riktigt som något man går till facket med heller även om det är utfrysning. Som info är också att jag betalade när biträdande fyllde 40 för kort tid sedan.
Är det någon som har råd om hur jag ska göra för nu blir jag bara trött på mig själv som går runt och är ledsen?
Usch så trist! Jag tänker att det är två delar i det här. Den ena att chefen m fl är som de är, den andra att det är din födelsedag och firandet kring den. Det första är ett större problem.

Om du orkar och har lust är mitt förslag att du bakar en tårta, tar med fika av nåt slag och bjuder dina närmsta kollegor på den dagen du fyller. Kanske blir de förvånade att du fyller år och undrar varför de inte blivit meddelade och då kan du bara säga att det får de fråga chefen om. Det kanske kan ruska igång det större problemet också och förhoppningsvis blir det en trevlig dag på jobbet.

mvh
Mixohen Ribbing
 
Förstår din besvikelse. Det är en form av mobbing. Är det fler som heller inte får något eller gäller det bara dig?

På min förra arbetsplats var det också så. 2/3 av personalstyrkan fick presenter vid födelsedagar, barnafödande, avtackning mm medans en liten klick inte ens fick ett grattis eller tack.
Det hände flera gånger att någon som fyllt jämt bjöd på gofika eller tårta och inte fick något tillbaka medans andra som inte bjöd på något och inte ens fyllde jämt fick en presentinsamling.
Tillhörde man inte favoriterna till de 2-3 självutnämnda presentambassadörer så fick man inte något alls. Annars förväntades man pytsa in allt mellan 25-100:- ( beroende på hur poppis personen var) till en fin parfym, whisky eller liknande.

Jag blåvägrade därför lägga till någon (och fick heller inget tillbaka, varken när jag fyllde 40 eller slutade trots att jag pytsade in till var enda insamling under första jobbåret).
Vi 1/3 tog upp detta på ett personalmöte. Att antingen skulle alla få eller så ingen. Det skulle dessutom vara en fast summa. Många kände sig ju utnyttjade iom att de bidrog till andra men aldrig fick något själva. Men vi fick bara höra att vi ville förstöra och var missunsamma av en klick av "maffian" och chefen tyckte att sånt fick vi sköta själva.
 
Tack för svar! Jag känner mig urfånig som sitter och gråter över en sådan sak. Har också funderat på om jag skulle fixa en tårta eller så men som jag känner de där tre så kommer de låtsas som ingenting. Det hade på ett sätt känts lättare om kollegan inte frågat varför de inte mailat ut det för då hade jag kunnat låtsas inför mig själv att de missat det men nu vet de ju och dagen efter går de ut med insamlingen till chefen istället och att det var bråttom att lämna pengar nu. Nu vet jag ju att min "partner in crime" som var den som tog upp det kommer förstås att gratta mig och hon är den bästa. Egentligen hade det ju varit dubbelmoral att cheferna ansträngde sig när de gjort klart vad de tycker om mig också. Så nu är de åtminstone konsekventa men sablars vad ont det gör.
 
Riktigt jäkla lågt tycker jag...

På min arbetsplats firar vi också folks födelse dagar och folk samplar ihop en symbolisk summa till en blomma eller liknande. Jag fick heller inget när jag fyllde år i våras och även om jag inte brydde mig så mycket om det så känns det ändå lite surt när dem kommer ihåg alla andras födelsedagar utom ens egen.
 
Det är bara mig det gäller. Roade mig på nattens arbetspass att gå igenom gamla mail sedan två år och samtliga som fyllt jämnt har blivit gratulerade.

Förstår din besvikelse. Det är en form av mobbing. Är det fler som heller inte får något eller gäller det bara dig?

På min förra arbetsplats var det också så. 2/3 av personalstyrkan fick presenter vid födelsedagar, barnafödande, avtackning mm medans en liten klick inte ens fick ett grattis eller tack.
Det hände flera gånger att någon som fyllt jämt bjöd på gofika eller tårta och inte fick något tillbaka medans andra som inte bjöd på något och inte ens fyllde jämt fick en presentinsamling.
Tillhörde man inte favoriterna till de 2-3 självutnämnda presentambassadörer så fick man inte något alls. Annars förväntades man pytsa in allt mellan 25-100:- ( beroende på hur poppis personen var) till en fin parfym, whisky eller liknande.

Jag blåvägrade därför lägga till någon (och fick heller inget tillbaka, varken när jag fyllde 40 eller slutade trots att jag pytsade in till var enda insamling under första jobbåret).
Vi 1/3 tog upp detta på ett personalmöte. Att antingen skulle alla få eller så ingen. Det skulle dessutom vara en fast summa. Många kände sig ju utnyttjade iom att de bidrog till andra men aldrig fick något själva. Men vi fick bara höra att vi ville förstöra och var missunsamma av en klick av "maffian" och chefen tyckte att sånt fick vi sköta själva.
 
Hade det varit jag hade jag enbart bjudit kollegorna på tårta. Och hade chefen kommit ner hade jag demonstrativt satt undan tårtan. Alt enbart sagt till utvalda att tårta finns i kylen. Må så vara att jag är barnslig och sätter mej på tvären men jag tänker inte 'vända andra sidan till' och bli behandlad som skit.
 
Hoppas av hela mitt hjärta att vi just den dagen får en så hög arbetsbelastning att jag bara kan jobba mig igenom den och ingen annan hinner reflektera över det heller.
 
Det är bara mig det gäller. Roade mig på nattens arbetspass att gå igenom gamla mail sedan två år och samtliga som fyllt jämnt har blivit gratulerade.

Nej men fy faaaan alltså! :mad: I så fall är det ju helt klart utfrysning och då skulle jag gå till facket eller en chef över din chef. Och jag förstår att du är ledsen, det gör så ont att vara utsatt för sånt här. :(
 
När de andra fikar på eftermiddagen har vi just hos oss oftast som högst arbetsbelastning så vi i vår grupp är nästan aldrig med dem. Så skulle jag fixa tårta och ställa ut kommer jag förmodligen inte vara med själv eftersom jag inte brukar det och det skulle iofs kännas skönt. Så jag hade i princip kunnat ställa dit en tårta med en lapp. Frågan är bara vad jag skulle skriva på den isåfall?
 
Jag har egentligen inget vettigt att bidra med, men vilket oerhört lågt och vidrigt beteende av dina kollegor. Du är definitivt inte fånig, det där är i mina ögon ett uppenbart exempel på mobbning och jag känner verkligen med dig. Grattis i förskott och jag hoppas att du får en jättefin födelsedag helt oavsett din situation med kollegorna. Styrka och stöd!
 
Så ledsen jag blir över att höra om ett sådant beteende. Jag undrar verkligen hur sådana människor som din chef kan leva med sig själv?

Förstår helt fullt och fast att du är ledsen över att bli utsatt för detta. Jag vet inte vem som inte hade blivit helt förstörd.

Var glad på din fyrtioårsdag, du kan alltid glädjas åt att du inte är en lika rutten människa som din chef.
 
När de andra fikar på eftermiddagen har vi just hos oss oftast som högst arbetsbelastning så vi i vår grupp är nästan aldrig med dem. Så skulle jag fixa tårta och ställa ut kommer jag förmodligen inte vara med själv eftersom jag inte brukar det och det skulle iofs kännas skönt. Så jag hade i princip kunnat ställa dit en tårta med en lapp. Frågan är bara vad jag skulle skriva på den isåfall?

Tycker jag låter som en bra ide! Ja, vad man skall skriva det kommer nog bra förslag på här i tråden.
 
Jag har arbetat på samma arbetsplats i ca 10 år (landstinget). Där jag är arbetar ca 40 anställda, i min närmaste grupp 7. Jag har sedan ca 3 år en ny chef som verkligen tycker illa om mig och har ett litet harem med en biträdande, administratör och några till som hon dragit med i den konflikten. Orsaken är att jag inte varit tyst om oegentligheter och ifrågasatt beslut som gått helt emot lagen. Dessutom gillar jag att jobba och det ska man helst inte göra på denna arbetsplats.
Nog om det. Jag kan leva med den konflikten. Men på arbetsplatsen finns det också en tradition att biträdande chef och administratör mailar ut när någon fyller jämnt och alla samlar en symbolisk summa till lite uppvaktning. T ex så har det nu gått ut en insamling till chefen som fyller en tid efter mig samt två till. Men inte till mig.
Min närmsta kollega hade påmint om detta men då fått till svar att om man ville samla till mig så får man göra det privat. De tänkte inte göra någonting.
Jag känner mig trots att jag inte är någon storfirare väldigt ledsen. Jag ska arbeta den dagen och tycker det känns pinsamt att möta mina kollegor då. Vet inte hur jag ska bete mig eller förhålla mig till detta. Skulle helst bara försvinna och komma tillbaka när det är över. Det känns ju inte riktigt som något man går till facket med heller även om det är utfrysning. Som info är också att jag betalade när biträdande fyllde 40 för kort tid sedan.
Är det någon som har råd om hur jag ska göra för nu blir jag bara trött på mig själv som går runt och är ledsen?

Har full förståelse för att du är ledsen, för mig känns det hela som"Mobbning/kränkande särbehandling"
Se länk http://vision.se/Din-trygghet/Arbetsmiljo/Psykosocial-arbetsmiljo/Mobbning/
Vet inte om du är med i facket, om du är det tycker jag att du skall ta kontakt med dem och förklara läget.

I längden kommer du nog inte må bra på denna arbetsplats/chef om ingen förändring sker.

Hoppas det löser sig.
/B
 
Jag har arbetat på samma arbetsplats i ca 10 år (landstinget). Där jag är arbetar ca 40 anställda, i min närmaste grupp 7. Jag har sedan ca 3 år en ny chef som verkligen tycker illa om mig och har ett litet harem med en biträdande, administratör och några till som hon dragit med i den konflikten. Orsaken är att jag inte varit tyst om oegentligheter och ifrågasatt beslut som gått helt emot lagen. Dessutom gillar jag att jobba och det ska man helst inte göra på denna arbetsplats.
Nog om det. Jag kan leva med den konflikten. Men på arbetsplatsen finns det också en tradition att biträdande chef och administratör mailar ut när någon fyller jämnt och alla samlar en symbolisk summa till lite uppvaktning. T ex så har det nu gått ut en insamling till chefen som fyller en tid efter mig samt två till. Men inte till mig.
Min närmsta kollega hade påmint om detta men då fått till svar att om man ville samla till mig så får man göra det privat. De tänkte inte göra någonting.
Jag känner mig trots att jag inte är någon storfirare väldigt ledsen. Jag ska arbeta den dagen och tycker det känns pinsamt att möta mina kollegor då. Vet inte hur jag ska bete mig eller förhålla mig till detta. Skulle helst bara försvinna och komma tillbaka när det är över. Det känns ju inte riktigt som något man går till facket med heller även om det är utfrysning. Som info är också att jag betalade när biträdande fyllde 40 för kort tid sedan.
Är det någon som har råd om hur jag ska göra för nu blir jag bara trött på mig själv som går runt och är ledsen?

Det är så jävla lågt att jag vet inte vad jag ska säga, total mobbing! :mad: Om du orkar skulle jag nog tagit upp det hela på ett möte och fråga varför de talar om när vissa fyller år men inte andra och det faktiskt är kvalificerad mobbing, något som är olagligt.

Kan iofs berätta följade om min 40-årsdag (som var för nästan exakt ett år sedan, plus några dagar): Mina närmaste släktingar i livet gratulerade inte (ja, förutom pappa då :love: middagen vi hade på min födelsedag var hans sista kalas eftersom han dog 9:e oktober). Mitt ex gratulerade inte (vi är nära vänner) eller någon av mina ytligare vänner. Särbon med familj och bästa väninnan gratulerade och gjorde mig gråtfärdig dock :love: Så jag vill bara säga att det går att ta sig igenom men förlåter gör man inte. Stor kram och STORT grattis i förskott!
 
@rabalder Vilka idioter, rent ut sagt. Det är så oförskämt att det blir löjligt. Jag skulle också ha blivit ledsen först. Men jag tror att jag sedan hade blivit förbannad. Jag hade nog tänkt: Ska jag verkligen bli ledsen av hur IDIOTER beter sig? Är idioters åsikter viktiga för mig? Vill jag att idioter ska få mig att må dåligt? Sedan hade jag, hoppas jag, kunnat lämna idioterna därhän och fokuserat på att glädjas åt att bli firad av de som är viktiga för mig.
 
Stoltheten gör att jag skulle inte tveka en sekund att ta upp det om det gällde någon annan men inte mig själv. Det jag kom på nu är att man kan nog säga att detta drabbat en annan "obekväm" person också. En kollega som gick i pension för några år sedan men jobbade extra hos oss länge men sedan hastigt avled valde man att inte informera personalen om. Jag fick reda på detta av en annan kollega som umgåtts mycket med denna person privat. Två dagar innan begravning! När chefen blev påtalad ville hon inte ha någon insamling till henne heller och var först tveksam att ens bevilja ledighet till min kollega för begravningen eftersom det inte var en nära anhörig. Ingen krans eller hälsning från jobbet efter 20 års arbete...
Det är värre än min 40-årsdag.


Det är så jävla lågt att jag vet inte vad jag ska säga, total mobbing! :mad: Om du orkar skulle jag nog tagit upp det hela på ett möte och fråga varför de talar om när vissa fyller år men inte andra och det faktiskt är kvalificerad mobbing, något som är olagligt.

Kan iofs berätta följade om min 40-årsdag (som var för nästan exakt ett år sedan, plus några dagar): Mina närmaste släktingar i livet gratulerade inte (ja, förutom pappa då :love: middagen vi hade på min födelsedag var hans sista kalas eftersom han dog 9:e oktober). Mitt ex gratulerade inte (vi är nära vänner) eller någon av mina ytligare vänner. Särbon med familj och bästa väninnan gratulerade och gjorde mig gråtfärdig dock :love: Så jag vill bara säga att det går att ta sig igenom men förlåter gör man inte. Stor kram och STORT grattis i förskott!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 784
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 800
Senast: fejko
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 843
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 875
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp