ingen valp kom hem i går

P

Pamme_Jaspin

i går skulle tyson komma hem men de visade sig att de har blivit sjuka :cry: :cry: (de blev vaccinerade i måndags men han har inte vissat något tecken på de men hon ville vara på säkra sidan). jag förstår henne men man vill ju ändå ha honom hemma. vi har kört mellan 6-8 mil varje söndag för att få hälsa på honom, det är ju en bit

det är tråkigt att de blir så när man har längtat efter honom.


ville skriva av mig lite

några frågor

1:kan man byta mat när valpen har kommit hem?
från doggy extra till royal canin.

2: när ska man lära valpen att gå i koppel?

3:när kan man börja träna valpen?

4: måste vapen ha en bur när den åker i bilen?

tacksam för svaren
 
Sv: ingen valp kom hem i går

synd att du inte fick hem valpen igår... lite svar på dina frågor:

1) deffenitivt BYT från doggy till rayal canin på en gång.. (doggy är jätte dålig, den är svårsmält och gjord av allt möjligt skräp)

2) jag tycker att destu fortare man börjar destu bättre... kanske kan börja efter några dagar att bara sätta på kopplet och typ stå hålla i hunden och sedan kanske gå korta rundor på typ 5 min om hunden verkar "hänga" med.

3) samma här, lite kort kan man ju träna även när man haft valpen bara nån dag, tex kan man leka lite o kanske sen visa den hur man sitter och sedan leka lite till... kom ihåg, korta pass är mycket bättre än allt på en gång

4) nej, jag tycker inte att det behövs egentligen... brukar ha min hund lös lr i knät (kanske inte om man kör ;) )... Bur kan vara bra om man har en "jobbig" hund som inte kan sitta still, men inte nödvändigt... om du ska ha en bur kom ihåg att välja en stadig... hade min lilla hund i en ganska liten bur en gång som välte när pappa körde runt en ganska snäv kurva... *stackars vovven* ;) :D
 
Sv: ingen valp kom hem i går

Hmm. Våran hund funkar dock bra på Doggy? Är det verkligen skitmat?
 
Sv: ingen valp kom hem i går

Tänk bara på att inte byta tvärt utan gör en mjuk övergång till den nya maten så magen får en chans att vänja sig med den.

Tycker man ska börja träna valpen på en gång man fått hem den. Kanske inte de första dagarna bara. Man märker själv om man gör övningarna för svåra. Men sitt och sånt brukar gå väldigt fort att lära in. Och alla regler som ska gälla hemma ska gälla från dag ett.

När min hund var liten brukade jag alltid ha henne i knät när vi åkte bil, det kändes tryggast. Fast det beror såklart på hur stor hund man har, är hunden stor är det kanske lättare att sätta fast den i ett hundbälte bredvid sig.
 
Sv: ingen valp kom hem i går

Tycker verkligen man ska tänka lite på trfiksäkerheten också när man transporterar sin hund. Vad händer vid en krock???!!! Liten hund-små åtgärder, stor hund-stora åtgärder. En medelstor hund som kommer farande i en hög hastighet (vid krock) är nog för att göra skada på hund/människa/bil.

Att ha hunden lösspringande i bilen är inte till att tänka på trafiksäkerheten, eller så är du inte särskilt rädd om din hund.
 
Sv: ingen valp kom hem i går

men ojdå, är det bättre med en bur som kastas fram i vindrutan, alla kanske inte har kombi!
 
Sv: ingen valp kom hem i går

Jag har inte sagt att man ska ha hunden lösspringande i bilen.
 
Sv: ingen valp kom hem i går

Alpin_87 skrev:
men ojdå, är det bättre med en bur som kastas fram i vindrutan, alla kanske inte har kombi!

Buren ska självklart sättas fast så den inte kan fara i väg vid krock eller inbromsning.
 
Sv: ingen valp kom hem i går

tack för svaren det blir en stor hund ( golden retriver)
 
Sv: ingen valp kom hem i går

Även om inte jag fodrar min hund med Doggy, så tror jag inte att fodret är gjort av massa olika skräp!
Då tror jag faktiskt inte att fodret skulle få säljas ute på marknaden.

Sen finns det ju bättre foder, men nog även sämre foder än Doggy.
 
Sv: ingen valp kom hem i går

Alpin_87 skrev:
men ojdå, är det bättre med en bur som kastas fram i vindrutan, alla kanske inte har kombi!

Nä, men det finns ju speciella bilbälten för hundar oxå...
Vilket man kan/bör ha i små bilar. :smirk:
 
Sv: ingen valp kom hem i går

frågan är varför man inte vill ge sin hund det bästa fodret? dessutom borde vete räknas som skräp och doggy består till stor del av just vete.
 
Sv: ingen valp kom hem i går

1:kan man byta mat när valpen har kommit hem?
från doggy extra till royal canin.

Svar: Ja men byt väldigt succesivt och lugnt ...

2: när ska man lära valpen att gå i koppel?

Svar: Jag har Atlaz ( min valp ) lös nästan jämt´utom en tur på dagen, då har vi koppelträning.

3:när kan man börja träna valpen?

Svar: Träna? Sitt m.m kan man börja med första dagen. Men vad menar du med träna ?

4: måste valpen ha en bur när den åker i bilen?

Svar:Nej, men har ni en sedán bil är det kanske idé skaffa ett bilbälte till hunden, den skall helst inte färdas lös i bilen?
 
Sv: ingen valp kom hem i går

de jag menar är om man kan börja träna honom att gå fot, sitt mm. förstår du vad jag menar

tack för svaret
 
Sv: ingen valp kom hem i går

tyson kommer hem imorgon. ska hämta honom kl 14:00 så de kommer en bild på honom
 
Sv: ingen valp kom hem i går

Pamme_Jaspin skrev:
de jag menar är om man kan börja träna honom att gå fot, sitt mm. förstår du vad jag menar

tack för svaret

Du kan ju inte träna fot fören hunden accepterar kopplet, fot är lite överkurs enligt mig för en valp på 8-10 veckor.

Följsamhet utan och med koppel korta stunder är däremot bara nyttigt .
 
Sv: ingen valp kom hem i går

Absolut vill man förhoppningsvis ge sin hund det bästa fodret, men sen är det ju så olika vad alla tycker är bäst ;) , eller har jag helt fel.
Jag tycker Klass färskfoder är jättebra, men sen finns det ju vissa som inte tycker det.
Det finns säkert dom som tycker Doggy är bäst också.
 
Sv: ingen valp kom hem i går

jag har haft båda våra hundar på doggy förut och den ena var då valp också (uppfödaren hade det till sina hundar, troligen då det var billigt och hon hade väldigt många hundar att mata)... Valpen fick inte tillräckligt med kalk, så jag var tvungen att tillsätta extra.. Började då utforska lite vad det fanns för hunsmat och vad som var bra och då fick jag höra att Doggy är typ alla rester som blir kvar av en annan dyrare hundmat som samma leverantör gör. Hundar har svårt att smälta det! Kommer inte ihåg siffran nu hur mycket de kunde smälta, men det var lågt... Har hört detta från flera olika personer, så det är inte så att nån ville "lura" på mig dyrare hundmat...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 730
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: niardasp
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp