Bukefalos 28 år!

Ingenstans att rida!

Eliin98

Trådstartare
Usch vad less jag blir, har ingenstans att rida!
ingen ridbana, inget ridhus.
Går inte att rida ut för det är typ 1 meter snö och min häst simmar fram då typ.
inga upptrampade stigar, ingenting.
bara skottad gårdsplan med hur kul är det att rida runt där hela tiden.
Eller rida på en knölig upptrampad volt i hagen.
Där går det skritta och förut travade och galopperade jag även på den men nu har jag börjat tänka efter lite och de kanske inte är så bra att springa på en knölig hård, hal volt med djupsnö runt omkring?
jag tänkte inte på det förut, jag bara red och det gick väl ganska bra förutom att hon snubblade lite då och då men det är ju normalt.
Men sen när jag har gått på den har jag märkt att det är svårt att gå, väldigt jobbigt, knöligt och springa känns som man ska vricka sig..
¨
brukar ni trava/galoppera på knöliga upptrampade stigar/ spår tex en volt elr ngt?
jag har inte varit ett dugg noga med underlag vilket jag har dåligt samvete för nu, det är min första häst och jag kan inte så mycket.
 
Sv: Ingenstans att rida!

Det är ingen fara att rida i djupsnö, bara man tänker på att det är tungt för poa hästen.
Eller gå upp en stig i skogen eller så. Det är bara att ta en promenad och sen kan du rida :)
Det får jag göra och det funkar fin fint.
 
Sv: Ingenstans att rida!

Jag rider inte på hård knagglig mark alls, ens i skritt. Hästen ska kunna röra sig avslappnat utan att behöva spänna sig. Kan den inte det rider jag inte alls.

Finns det verkligen inga upplogade vägar runt gården? Grusvägar osv?

Är det väldigt djup snö på stigarna kan du ju går där själv först utan hästen, så blir det iaf lite upptrampat så går det lättare för hästen att gå där sen och det tar bara ett par vändor innan man har en fin stig att rida på.
 
Sv: Ingenstans att rida!

Låt hästen stå en vecka eller två då. Det tar de sällan skada av. Du kan ju fortfarande aktivera den. Tex gå in i en tom hage, stänga grinden, släppa lös hästen och leka följa John, ta promenad med den då behöver den inte tänka på att bära upp sin ryttare utan kan "bara" strosa på, jobb från marken på den plogade gårdsplanen, tömköra, trickträna...ja...det måste inte vara ridning hela tiden. Så länge du inte låter hästen "förfalla" om du förstår vad jag menar...dvs struntar i att ta hand om den helt. Finns massor man kan hitta på avsuttet tills underlaget blir bättre. :)
 
Sv: Ingenstans att rida!

Jag ställer av hästen under den värsta vinterperioden. Även om bilvägen (grusväg genom byn) finns så är det inte så jäkla kul att behöva hålla sig där i flera månader, så jag låter hästen få ett par månaders vila helt enkelt.

Hård och knölig mark undviker jag helt, och rider verkligen inte på volt i skritt ens på sånt underlag.

Försök att inte må alltför dåligt för det, nu vet du ju bättre och ingenting hände - men låt bli det i fortsättningen för säkerhets skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingenstans att rida!

Du har inga ridvägar du använder på sommaren som du har möjlighet att trampa upp, är det en kortare bit kan du ju till och med låta hästen pulsa upp det, kanske till och med ta med spade och skotta upp kortare slinga? Jobbigt men kanske värt det? Eller promenadstråk där folk brukar gå med hunden? Kan ju vara mysigt att ha möjlighet att komma ut på skritturer i alla fall även om vintern är här.

Blir inte den knöliga volten f.ö bättre när det snöat lite? Har rätt knöliga ridvägar bitvis, men när det ligger packad snö på är det hur fint som helst för att t.o.m ta långa galopper.

Annars, som andra skrivit, ha inte för dåligt samvete för att du låter hästen vila när det är förjävligt ute :)
 
Sv: Ingenstans att rida!

Jag ställer av hästen under den värsta vinterperioden. Även om bilvägen (grusväg genom byn) finns så är det inte så jäkla kul att behöva hålla sig där i flera månader, så jag låter hästen få ett par månaders vila helt enkelt.

Hård och knölig mark undviker jag helt, och rider verkligen inte på volt i skritt ens på sånt underlag.

Försök att inte må alltför dåligt för det, nu vet du ju bättre och ingenting hände - men låt bli det i fortsättningen för säkerhets skull.

Samma här nu. Har kunnat hålla igång skapligt i vinter på upptrampad stig i skogen men nu har det varit dagsmeja då och då varvat med kyla samt snöat mer så det är lite för tuff skare. Blir lite jobb vid handen på en liten plan som är uppskottad här.
 
Sv: Ingenstans att rida!

tack för tipsen om att trampa upp själv, det har jag inte tänkt alls på! :)
 
Sv: Ingenstans att rida!

Jag har också problem med det nu.. Hade en upplogad hage men traktorn gick sönder, så där är en stor stenhård plogvall ivägen.. Har inte ridit på pållen och är inte man nog att börja med det längs landsvägarna.. Vi som var igång så bra med markarbete och sen händer det här :( Stallplan är skottad men pytteliten och min blodis mopsar upp sig och tappar all koncentration när han får syn på hästarna runtomkring i hagarna..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 738
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 592
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår sa jag upp mitt medryttarskap på ridtravaren. Jag har ju under en tid känt att något är fel med hästen. Dessvärre har ägaren inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
7 694
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp