Ingenting går min väg just nu...

jerseyko

Trådstartare
Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry:

Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång. Provridningen gav ingenting, hon tog väl 2-3 galoppsprång på långsidorna och slängtrava på kortsidan och kolla mer på fåglarna än gick i form.

Skadade sig regält efter 4 veckor! Men var igång snabbt trots en regäl sårskada. Sånt som händer.

Efter 6 månader så gick hon hur bra som helst :love: Öppna, sluta, skänkelvikning, fram- och bakdelsvändningar och fina galoppombyten i bibehållen form :bow:

Jag börja åka på hoppträningar, och anmälde mig till en liten skoj hopptävling och hon skötte sig exemplariskt.
Anmälde mig till en helgkurs på 3 dagar. Då trampar hon sig i hagen så typ all hud i karleden hänger i en liten flik och de sys dit med 6 stygn. Ingen hoppkurs för oss!
En månad senare går hon omkull i hagen och slår i knät men märker inte av någonting av de när jag kommer hem.

Rider henne nästan hela graviditeten men på slutet så känner jag att jag vill låna ut henne i 6 månader ungefär för att kunna börja där jag slutade.
I samma veva går hon ut på bete för min mage börjar bli aldelles för stor.

Kommer fler och provrider. Hon går hur bra som helst och vi hoppar t.om några språng.

In till Ultuna för besiktning.
½ gradig halt båda bak och 2 grader höger fram.

Böt hovslagare, stallade in henne och fick tag i 1 tjej till som tillsammans med min medryttare börja sätta igång henne sakta men säkert. 1 månad efter förlossningen börjar jag rida igen, så kul! Men min häst tycker de är skittrist att bara gå på banan och sen så tycker även sonen de är skittrist att sova i vagnen när jag ska rida ;)

Gör ett nytt försök, hittar en fodervärd. Hon besiktas igen, ½ grad halt höger fram. Hon tappar en hel del hull och ser inte alls vacker ut. Dessutom går hon inte att rida ut på själv!
Hämtar hem henne efter 1 månad ungefär då fodervärden hastigt fått hem sin ponny som vart utlånad.
Har sån "tur" att redan nästa dag kommer en och tittat på henne. Jag rider först och tjejen som hade henne innan har gjort ett kanonjobb på så kort tid. En tjej provrider och det går jätte bra. De tar hem henne på en gång.

Efter 1 månad så påminner jag fodervärden om att hon måste betala försäkringen. Hon berättar också att det inte går så bra för dottern och de vill nog lämna tillbaka henne, men ringder redan nästa dag och ångrar sig då dottern fått hjälp av tränare kvällen innan och hästen gått så bra att hon hoppades på att mamman inte hunnit ringa mig.

En stor tung sten försvinner från mina axlar.

Trodde jag.

Efter 5 månader får jag SMS av en kompis.
"Vet du att din häst har flyttat?"

Jag försöker ringa fodervärden, men hon lägger på luren! Ringer X-antal personer om råd och får till sist tag på fodervärdens sambo som låter misstänksam, efter kanske 1 timme eller nått svarar fodervärden och jag frågar var hon står. Sen varför hon brytit mot kontraktet och att jag ska hämta hästen nu.

Efter en stund ringer hon upp:
"Du, ska du ändå hämta din häst nu kan jag ju informera om att hon har haft kvarka"
Jag säger bara att då har du ju brytit mot ytterligare en § i kontraktet!

Hämtar hästen, hon går i en hage ute i regnet utan täcke och vindskjul. Dottern står och gråter vid grinden. Jag ropar på min häst som kommer travandes rakt ner i min famn. Min mamma som också var med fick nästan en tår i ögat för de är sånt man bara ser på film.

Väl hemma så går hon och lägger sig på en gång. Super trött.

Ringer stallägaren där hons tod förut som berättar att hon haft kvarka men de är grönt nu. Även att de bara longerat min häst ibland men hon har i alla fall fått mat.

Min hovslagare kommer ut, allt jobb han lagt ner är bortblåst. La man ut skorna bredvid varandra såg de ut att komma från 4 olika hästar och det var cm stor skillnad på hennes trakter.
Han berättar också att han skall upp i tingsrätten mot fodervärden, för hon inte betalat en skoning.
Fodervärdens dotter gick sin praktik med min hovslagare, och han förmedlade en häst åt henne.
Han tog kontant betalning innan han skodde hennes hästar och en kväll så sa hon att hon var tvungen att åka och skulle betala nästa dag då hennes andra häst skulle skos. Men hon avbokade och bokade om tiden flera gånger och till sist skickade hovslagaren en faktura. Och hon påstår att han aldrig skott hennes hästar!

Jag sätter igång henne, vår ekonomi verkligen rasar då jag har 1½ mil enkel resa till stallet. Ingen medryttare får jag tag i och jag har tur om jag får umgås med hela min familj någon minut på helgen :crazy:

Jag mår så dåligt av allt som hänt att jag inte orkar mer. Jag orkar inte ens glädjas åt att min son lär sig säga mamma eller att han ler åt mig. Sova gör jag 2 timmar om natten. Skriver jag inte blogg minns jag inte vad som hänt dagen innan.

Sätter ut henne på annons för försäljning och åker ut och startar två lokala dressyrtävlingar. Första gången red vi ihop 40% och 2 veckor senare 60%! En liten ljusglimt i alla fall.

Nu går hon på bete, jag kan komma på ibland att shit, jag har inte kollat till min häst på flera dagar! Som tur var vet min hyresvärd hur jag mår och kollar efter min häst och ställer upp i vått och torrt :bow:

Eftersom hon ska säljas så ska hon besiktas igen, fick ut en veterinär idag som kollade på henne och utan att böja såg hon att hon inte travade helt rent.

½ grad höger fram fortfarande! Men ökar inte när hon böjer.
Böjer höger bak, och hon är ½ grad när hon böjer hela benet. Travar 2 gånger och de vill inte riktigt släppa och hon böjder nedre lederna. 2 grader halt. :cry:

Veterinären klämmer och känner och hittar ingenting, ingen värme, ingen svullnad, ingen stelhet. Hennes leder känns hur fina som helst. Och hon reagerar inte heller när veterinären böjer. Vickar inte ens på ena örat. Viftar bort någon fluga ibland och biter efter nån broms vi missat slå ihjäl.

Imorgon ska jag boka tid för en hältundersökning. På fredag flyttar vi till vårt hus som vi har köpt. Största anledningen till att vi köpte nu. Var att hästen var utlånad.

När vi flyttat har jag 5 mil till stallet. Men jag ska ringa runt i morgon och hoppas på att få henne närmare. Hittade ett helinackorderingsstall för 2.000kr i månaden. 1.500kr om jag mockar själv eller 500kr i kallhyra, bara att hålla tummarna att de är ledigt forfarande. Dessutom med belyst ridbana.

Hade jag en tung sten på mina axlar tidigare så har jag nog 100 stenar nu.

Det känns som min häst inte vill åka ifrån mig! Vissa stunder skulle jag kunna anlita en "häst-torpen" för att slippa min häst! Nästa sekund kan jag känna lite glädje och se fram emot svettiga dressyrpass, mysiga barbacka turer i skogen och glädjen av att klarat av den knixiga hoppbanan.

Nu är det inga problem, mer än att jag knappt träffar min sambo om jag ska till stallet varje dag. Men hur tusan ska det gå i höst när jag börjar jobba igen? Känns som jag aldrig kommer vara hemma och träffa min familj. Varför köpte vi ett hus istället för att hyra en liten etta på 40 kvm för jag kommer ju ändå aldrig vara hemma :cry:


Vill inget särskillt med den här tråden, bara skriva av mig. Att prata häst med min sambo går inte, han har kallat henne häst-jävel sen jag köpte henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Gud vad jobbigt det låter:(

Hoppas de löser sig, tröst och uppmuntras kramr till dig och hästen:)
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Usch det där låter riktigt jobbigt. Hoppas det löser sig till det bästa för dig, och lycka till!
Stor kram!
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Har följt dig o hästen lite.. Vad tråkigt att det inte gått er väg. :( Måste vara jättejobbigt att det krånglar så. Men det ska nog ordna sig ska du se!

*kramar*
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Men vad trist. Har ju följt andra trådar och det var ju synd att det inte funkade. :(
Men det kanske är meningen på något vis? Jag kommer inte ha mycket tid för min lilla pålla i höst då jag jobbar 7 mil hemifrån, sen har jag 3 mil på andra hållet till stallet. Har barn och sambo och ett jobb med mycket kvällsmöten men som tur är har jag en stallägare som är jättebra och jag vet att hästen klarar sig om jag inte kan komma.

Jag hoppas du hittar ett sånt stall, eller att du kan hitta nån stalltjej som jättegärna skulle vilja pyssla med din lilla häst. Även om det inte är ekonomisk hjälp så kan det ju vara en avlastning.
Jag är ledsen att jag inte har en massa råd till dig men jag hoppas verkligen det blir till det bästa. Hästen ska ju få en att må bra. :)
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Vad himla ledsamt och jobbigt. Stackare!

Men: jag tror att klinik besöket med hältutredning kan hjälpa dig att få koll på de tyngsta sakerna som varför hon är halt och därmed ej går att sälja. Se till att göra en fullständig utredning med bedövning av leder osv, och även röntken, så kan ni åtminstånde få en lägesrapport på hästen.
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Men fy, du verkar varkligen inte ha haft det lätt :cry:.

Du kanske kan testa att få med dig familjen ut till stallet? Kanske din sambo kan låna en häst från stallet så at ni kan ut och skritta i skogen eller något? Han tycker säkert att det är kul om han får rida, eller har jag fel? :idea: Då skulle ni kunna umgås i stallet och du slipper ha ångest över att du aldrig har tid att umgås med dem.

Jag håller tummarna för att hältutredningen går bra. :(

Bamsekramar till dig!
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Nu har jag hittat en box i alla fall, på gångavstånd hemifrån med belyst uteridbana och ridhus :bow:

Ska ringa till ATG i Gävle imorgon då de har telefontid mellan kl 8-9.

Få med familjen till stallet går helt bort. Jag kommer aldrig tvinga någon i min familj att göra något som de är rädda för eller ogillar. Sonen är 9 månader och har fullt upp med att krypa och lära sig gå och de absolut sista han vill göra är att sitta i en vagn!

Min son är väldigt mammig, jobbigt mammig t.om. Mkt för jag vart hemma med honom hela tiden och den stunden han får tillsammans med sin pappa själv utan mig är otroligt viktig. Det är några timmar på kvällen innan han somnar och sen jag tog hem hästen och jag åkt bort har han fått en mkt närmare relation till sin pappa och är inte lika mkt mammig mot mig.
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Nu har jag hittat en box i alla fall, på gångavstånd hemifrån med belyst uteridbana och ridhus :bow:

Men det är väl jättebra? Lär spara en hel del tid att ha hästen så nära hemma :) Och bensinpengar!
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Det var av ren chansning jag ringde dit. Trodde de skulle ha fullt eftersom det ligger rätt så centralt och även har ridhus där det är hopp- och dressyrträningar varje vecka och löshoppning på helgerna.

Dessutom går det att ta sig dit utan bil. Så chanserna att hitta en medryttare är ju större.
Ska dit och kolla ikväll :)
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Det var av ren chansning jag ringde dit. Trodde de skulle ha fullt eftersom det ligger rätt så centralt och även har ridhus där det är hopp- och dressyrträningar varje vecka och löshoppning på helgerna.

Dessutom går det att ta sig dit utan bil. Så chanserna att hitta en medryttare är ju större.
Ska dit och kolla ikväll :)

Vad roligt. Läste ditt första inlägg och det lät inte alls kul.
Jag har själv haft en hel del problem med häst-stall-hus-framtid-jobb-familj. Det tar på krafterna.

Jag väntar bara på min vändpunkt och nu kanske du har kommit till din. Jag hoppas det för din skull.:)
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Hoppas hoppas hoppas att det ordnar sig för dig och din häst. Håller tummarna...
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Min son är väldigt mammig, jobbigt mammig t.om. Mkt för jag vart hemma med honom hela tiden och den stunden han får tillsammans med sin pappa själv utan mig är otroligt viktig. Det är några timmar på kvällen innan han somnar och sen jag tog hem hästen och jag åkt bort har han fått en mkt närmare relation till sin pappa och är inte lika mkt mammig mot mig.

Där ser du en av två positiva saker som hänt. Dels blir din son och pappan ett team och så får du tänka på något helt annat. Du är inte bara mamma utan du har ett vanligt liv. Tycker det låter som det går på rätt håll för er. Det enda jag är besviken på är att du lovade att komma och tävla på nationella hopptävlingar och hittills har vi inte sett röken av er.. Skärpning.. ;):D:p
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Där ser du en av två positiva saker som hänt. Dels blir din son och pappan ett team och så får du tänka på något helt annat. Du är inte bara mamma utan du har ett vanligt liv. Tycker det låter som det går på rätt håll för er. Det enda jag är besviken på är att du lovade att komma och tävla på nationella hopptävlingar och hittills har vi inte sett röken av er.. Skärpning.. ;):D:p

Finns gott om hindermaterial i nya stallet där jag skrev kontrakt idag ;) och det är ganska precis 800m från stalldörr till min ytterdörr! Men nationell hoppning *hrm* då måste jag träna magmusklerna för hon hoppar mig ur sadeln när de blir över 1 meter!!
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

det låter ju som en perfekt lösning! Får man vara så nyfiken och fråga vart ni köpt hus?:D
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Verkar som om saker och ting löser sig för dig i alla fall :) Kul för dig!!
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Vi har köpt hus strax utanför Örbyhus. Internet kopplades in idag :D
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Tycker också att det verkar vända nu för dig... Sååå skönt det måste vara att ha hästen så nära dig! Då blir det inte ett helt "projekt" att ta sig till stallet. Ofta tycker jag att det som "familjen" klagar över mest är TIDEN man är borta i stallet. Med närhet till hästen så slipper du ju det. En bra medryttare eller att du sätter ut hästen på foder MEN att dom måste stå kvar i det stallet, gör att du kan ha lite "kontroll" fortfarande över vad som händer. Hältan är ju det knepigaste. Skulle också satsa på en ordentlig utredning så du vet vad det är för något. Lycka till!
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

Hältan är knepig för alla veternärer får fram olika resultat. En hältutredning kommer jag göra men just nu finns det varken tid eller pengar att åka med henne till atg utan de får bli i samma veva som hon stallas in. Nu går hon på bete och har de bra och är väldigt rund och go.
 
Sv: Ingenting går min väg just nu...

vet du, jag har följt denna och din förra tråd om försäljningen av din häst lite i tystnad.

och idag när jag vaknade så var nästan det första jag tänkte, jag kan undra hur det gått för pmm och hennes häst?

så hur har det gått?
har du kvar hästen på samma ställe?
är den frisk och kry? hur gick det med hältan?
blir det någon försäljning så småning om eller har du lagt det på is?

jag hoppas verkligen verkligen att det går bra för er!:laugh:

ps, ursäkta att jag dragit upp en så gammal tråd, men tja den är ju fortfarande lite aktuell.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp