Inget betyg i gymnasiekurs -

cirkus

Trådstartare
Min unge missade ett moment i svenska 2 förra året då han gick i andra ring, nu går han i trean och går alltså ut om ett par veckor.

Han har under detta år frågat sin lärare upprepade gånger vad han behöver göra för att komplettera så att han får fullständiga betyg. Läraren har varje gång svarat att det tar vi senare. Nu är det senare än sent och igår så fick han svar att han får göra ett kursprov i höst. Vilket lindrigt sagt framkallade en explosion i mig. Han går ju ut nu i vår. Utan betyg i svenska kan han inte söka högskola.

Om det var så att ungen bara struntat i allt men han har ju verkligen försökt få reda på VAD han behöver göra. Och läraren har alltså negligerat honom. Jag anser att detta är helt oacceptabelt.

Nu har jag gått igång och skrivit till hans mentor att det är bara att agera och se till att barnet får sina uppgifter. Mentor svarar med att - din son och lärare träffas idag och sen tar vi det därifrån. Och att SYO är inblandad för att utreda hur vi gör med ansökningar. Jag pratade nyss med ungen; - läraren säger fortfarande kursprov till hösten. Jag säger INTE EN CHANS. Ungen ska få möjlighet att komplettera NU.

Vart kan jag dra detta om det helt går överstyr? är det skolverket? Eller ska jag gå via rektorn?
 
Sökt högskola har han väl redan gjort eller?
Annars är det ju lugnt att göra ansökan i höst och då komplettera den innan ett visst datum
 
Han har sökt högskola till hösten men kommer ju inte att kunna komma in på sina betyg iom det saknade betyget i svenska.

@Sonic76 - tack då vet jag i vilken ordning jag ska ta saker och ting
 
Helt klart är att lärare och elev inte riktigt har samma bild.

eleven har frågat under lektionstid vad han behöver komplettera med, läraren säger att hon inte kan ta det under lektionstid. Enligt elev så säger hon "vi tar det sen" enligt lärare så säger hon " maila eller kom till mitt arbetsrum". Jag kan undra varför inte lärare har skickat ett mail till elev med vad han har missat och vad han måste göra? DÅ hade man helt kunna lägga detta på eleven, men jag tycker faktiskt inte det som situationen ser ut nu.

Dessutom är det minst sagt olika uppfattning om vad han har missat

Elev tror att han missat ett moment, lärare säger att det är i stort sett hela kursen (hur fan kan eleven ha missat det undrar jag? Ungen är faktiskt inte dum i huvudet och har inte så mycket frånvaro att han borde missat denna info).

Ett jävla skit är det.
 
<snip>

Dessutom är det minst sagt olika uppfattning om vad han har missat

Elev tror att han missat ett moment, lärare säger att det är i stort sett hela kursen (hur fan kan eleven ha missat det undrar jag? Ungen är faktiskt inte dum i huvudet och har inte så mycket frånvaro att han borde missat denna info).
<snip>

Som mamma till tre soner och larare under manga ar forstar jag PRECIS hur du kanner ... men vet ocksa att lararen formodligen har gjort den hon/han sager och att eleven formodligen missat mycket mer an han tror.

I den aldern ligger det inte pa lararen att emaila och tala om for eleven vad/hur han ska gora, det ligger pa eleven att ta reda pa vad som saknas och var/nar han kan gora jobbet.
(Som genom ett mirakel klarade yngste telningen Spanskan genom hela gymnasiet ... och jag muttrade over min andra gymnasie utbildning, som jag helt klart hade fortjanat nar han tog sin examen. Vad han fortjanade eller inte kan vi lata vara osagt har, men lat oss bara saga att det ar tur att han ar sa intelligent som han ar.)
 
Helt klart är att lärare och elev inte riktigt har samma bild.

eleven har frågat under lektionstid vad han behöver komplettera med, läraren säger att hon inte kan ta det under lektionstid. Enligt elev så säger hon "vi tar det sen" enligt lärare så säger hon " maila eller kom till mitt arbetsrum". Jag kan undra varför inte lärare har skickat ett mail till elev med vad han har missat och vad han måste göra? DÅ hade man helt kunna lägga detta på eleven, men jag tycker faktiskt inte det som situationen ser ut nu.

Dessutom är det minst sagt olika uppfattning om vad han har missat

Elev tror att han missat ett moment, lärare säger att det är i stort sett hela kursen (hur fan kan eleven ha missat det undrar jag? Ungen är faktiskt inte dum i huvudet och har inte så mycket frånvaro att han borde missat denna info).

Ett jävla skit är det.

Gymnasieskolan är fortfarande en frivillig skolform. Eleven har uppmanats att ta kontakt med läraren via e- post eller personligt besök, vilket inte har skett. Inom gymnasieskolan förutsätts eleven ta eget ansvar för sin utbildning, dvs hålla sig informerad om sina studieresultat. Det åligger inte läraren att "jaga" elever för att få in uppgifter o dyl som behövs för att en kurs ska kunna godkännas.

Ibland har elever en mycket god närvaro i skolan, men har inte utnyttjat tiden de tillbringat i skolan till skolarbete.
 
Det är jättetrist! Fråga iallafall läraren vad ungen ska komma in med. Är det hela kursen gör den då. ni har ju litet tid på er iallafall. Alternativt kolla upp om det finns sommarkurser för Svenska 2 som han då kan läsa in... Förhoppningsvis kan läraren komma med konkret information så att ni kan lämna in de felande uppgifterna! Än är det inte försent!
 
Det är jättetrist! Fråga iallafall läraren vad ungen ska komma in med. Är det hela kursen gör den då. ni har ju litet tid på er iallafall. Alternativt kolla upp om det finns sommarkurser för Svenska 2 som han då kan läsa in... Förhoppningsvis kan läraren komma med konkret information så att ni kan lämna in de felande uppgifterna! Än är det inte försent!

Det kanske finns möjlighet att ansöka om sk "Särskild prövning"?
 
Vart kan jag dra detta om det helt går överstyr? är det skolverket? Eller ska jag gå via rektorn?

Har jag missat något här, för jag kan inte se att du skriver att du själv har pratat med läraren. Om inte kanske det är bästa stället att börja på så att du ha bådas version av vad som gått fel, direkt ur munnen från respektive person.
 
Jag fattar att det ligger på eleven.
Han HAR kontaktat läraren och får svaret att det tar vi sen?
Hade han fått svaret - skicka ett mail - så hade jag köpt det, men det är inte den infon han har fått säger han. Jag tror honom faktiskt. Ett mail är i hans värld väldigt normalt sätt att kommuncera på, typ det vanligaste. Så det hade han inte missat.

Jag har alltså kontaktat läraren.
Han har fått uppgifterna han missat. Problemet är att det är svårt med muntligt framställan när det inte är några lektioner kvar till exempel. Han sitter i denna stund med det han kan göra.
 
@cirkus Men om läraren säger "det tar vi sen" om eleven sedan inte får någon mer info - är det inte rätt givet då att eleven borde ha masat sig till hens arbetsrum alternativt skickat ett mail om det är det vanliga sättet de kommunicerar på?

Så absolut - det hade varit kanon om läraren sagt "skicka ett mail" men nu gjorde hen inte det. Eleven borde oavsett ha insett att det är i dennes intresse att få grejerna gjorda och därför sett till att få den information han behöver.
 
Vilken trist situation det blivit! Men oavsett vad läraren har gjort och inte, låter det lite lojt av din son. Som jag har förstått det har det gått ett år?! Att ni inte reagerat tidigare om läraren, som du skriver, negligerat honom?

Jag kanske låter jättehård. Men, på högskolan förväntas man helt självständigt kunna ta ansvar för sin egen utbildning. Kan man inte ta ansvar för sin gymnasieutbilding, så blir det definitivt inte lättare på högskolan. Det är såklart jättetrist för honom att det blivit såhär. Men det är inte så lätt att bli vuxen alla gånger. Försöka se det positivt, detta kanske kan bli något han kan ta med sig i in i vuxenlivet. Man kan inte förlita sig på andra, man måste ta ansvar för sig själv.
 
Jag fattar att det ligger på eleven.
Han HAR kontaktat läraren och får svaret att det tar vi sen?
Hade han fått svaret - skicka ett mail - så hade jag köpt det, men det är inte den infon han har fått säger han. Jag tror honom faktiskt. Ett mail är i hans värld väldigt normalt sätt att kommuncera på, typ det vanligaste. Så det hade han inte missat.

Jag har alltså kontaktat läraren.
Han har fått uppgifterna han missat. Problemet är att det är svårt med muntligt framställan när det inte är några lektioner kvar till exempel. Han sitter i denna stund med det han kan göra.

Så eleven frågade en gång för ett år sedan, uppfattade svaret som "Vi tar det sen", och har sedan låtit saken bero tills nu?

Nåja, oavsett vem som gjort fel, så torde det bästa ändå vara att fokusera på om det hela går att lösa på något sätt. Går det, som någon föreslog, att göra en särskild prövning? Finns det något annat sätt, går det att kompensera på något sätt? Vad exakt är det som fattas för att kunna få betyg?

Sen är det ju, som du skriver, knivigt om det som saknas inte är skriftliga uppgifter, utan sånt som kräver klassrumsmiljö. Har man missat sånt, så kan det vara så illa att man får vänta en termin eller rent av ett år. Jag jobbar för all del inte på gymnasiet utan på högskolan, men hos oss är det så att om man missat obligatoriska moment, och kursen är slut, så kan man komplettera en liten del skriftligt, men är det mycket, eller avgörande moment som saknas, så är man tyvärr tvungen att vänta med att göra klart tills nästa gång kursen ges igen, vilket kan dröja ett år om man har otur.
 
Sonen har frågat med jämna mellanrum kanske 6-7 gånger under detta år. Så han är inte helt loj.
Uppenbarligen har han inte gjort tillräckligt eller på rätt sätt, eftersom han inte fått veta vilka uppgifterna är.
 
@cirkus Men om läraren säger "det tar vi sen" om eleven sedan inte får någon mer info - är det inte rätt givet då att eleven borde ha masat sig till hens arbetsrum alternativt skickat ett mail om det är det vanliga sättet de kommunicerar på?

Så absolut - det hade varit kanon om läraren sagt "skicka ett mail" men nu gjorde hen inte det. Eleven borde oavsett ha insett att det är i dennes intresse att få grejerna gjorda och därför sett till att få den information han behöver.

Absolut hade han kunnat göra så. Han pratade med personen IRL (flera gånger) och trodde det räckte.

Jag menar att för honom (en vanlig tonåring) så är det vanligt att kommunicera elektroniskt inte att de specifikt gör det på skolan.

Eftersom han också trodde det var typ en uppgift han behövde göra så trodde han inte att det skulle vara nån big deal att fixa den även om det var lite tid kvar.

Men som sagt, nu försöker vi lösa detta framåt. Att titta bakåt är rätt så meningslöst
 
Försök att få läraren att ställa upp för en muntlig framställning, be klasskamrater, vänner eller släkt om det blir nödvändigt med publik, 1 lektion kan ni nog få till extra, eller 20 minuter vad nu den muntliga framställningen ska vara...Om nödvändigt be en annan lärare på skolan att ställa upp...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 406
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 810
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp