Inget internet

Magiana

Trådstartare
Jag uppdaterade min dator till Windows 10 och efter uppdateringen kommer jag inte ut på nätet. Felsökaren säger att en nätverkskabel inte är korrekt ansluten eller defekt.

Det känns ju som otrolig otur att en 4 månader gammal kabel skulle gå sönder precis efter en uppdatering. Är det ens sannolikt? Jag har heller inte varit och petat på utrustningen. När uppdateringen skulle ske lämnade jag bara datorn och när jag kom tillbaka fungerade det inte.

Jag har provat att koppla datorn förbi routern med kabel direkt in i fiberdosan. Detta är testat med båda kablarna som följde med routern. Det fungerar inte.

Jag har också provat att byta plats på kablarna men jag får fortfarande meddelandet att jag ska koppla i kabeln. :banghead:

Jag har också provat att byta ut kablarna helt mot två äldre kablar. Samma klena resultat.

Så vad gör jag?
 
Vad står det i själva browsern? Kan nämligen handla om ett simpelt certifikat-strul.

Kolla så tid och datum-inställningarna är korrekta. Många program använder just systemets tidinställningar som 'check' för att se att det är okej att starta, om man därför har fel tidinställningar (som kan ske under en uppdatering) kan vissa program vägra.

Kan säga att det skett många gånger för mig själv och det är så löjligt att det ibland kan vara ett sånt simpelt problem.
 
Senast ändrad:
Dra ut kablarna, stäng av routern, fiberdosan och datorn och vänta i fem minuter. Koppla in kablarna, sätt igång routern, fiberdosan och datorn och vänta i fem minuter. Då brukar det fungera igen.
 
Jag tror nu att felet finns i routern.

Jag provade att koppla in jobbdatorn via kabel och fick samma resultat. Wi-Fi fungerar. Dessvärre kan jag inte koppla upp trådlöst med min privata dator. Den är stationär och har inte den funktionaliteten.

Det enda jag inte provat hittills är att stänga av fiberdosan och att stänga av allt på en gång.
 
Jag tror nu att felet finns i routern.

Jag provade att koppla in jobbdatorn via kabel och fick samma resultat. Wi-Fi fungerar. Dessvärre kan jag inte koppla upp trådlöst med min privata dator. Den är stationär och har inte den funktionaliteten.

Det enda jag inte provat hittills är att stänga av fiberdosan och att stänga av allt på en gång.

Min dator krånglade ofta så när den var ny och varenda gång fungerade det efter tipset ovan. Något som enligt sonen som är dataproffs säger är väldigt vanligt. Om du vill kan du köpa en Wi-Fi sticka och sätta i ett USB-uttag på din stationära dator. De kostar inte många kronor och du slipper alla sladdar.
 
Jag uppdaterade min dator till Windows 10 och efter uppdateringen kommer jag inte ut på nätet. Felsökaren säger att en nätverkskabel inte är korrekt ansluten eller defekt.

Det känns ju som otrolig otur att en 4 månader gammal kabel skulle gå sönder precis efter en uppdatering. Är det ens sannolikt? Jag har heller inte varit och petat på utrustningen. När uppdateringen skulle ske lämnade jag bara datorn och när jag kom tillbaka fungerade det inte.

Jag har provat att koppla datorn förbi routern med kabel direkt in i fiberdosan. Detta är testat med båda kablarna som följde med routern. Det fungerar inte.

Jag har också provat att byta plats på kablarna men jag får fortfarande meddelandet att jag ska koppla i kabeln. :banghead:

Jag har också provat att byta ut kablarna helt mot två äldre kablar. Samma klena resultat.

Så vad gör jag?
Vi fick samma problem när vi uppdaterade till Windows 10. Var helt säkra på att det var routern som var problemet så den skickades fram och tillbaka till telia typ tre gånger :o de påstod att den funkade bra men ändå fick vi inte internet att fungera.

Sen kom en datorkunnig kompis och meddelade oss att det var en bug (? eller något annat) i uppdateringen av Windows som gjorde det och så fixade han det. Har ingen aning om hur han löste det men om du har någon datorkunnig i närheten kan det ju vara en idé att se om du kan få hjälp att kolla om det har något med Windows 10 att göra.
 
Windows 10 kan vara lite speciellt med internet, som nämnts ovanför finns det en bug som bl.a säger något med windows sockets (det låter dock inte som det är det felmeddelandet du får).

Det som funkade för mig var som TinyWiny skriver, att dra ut kabeln och ha den ur i minst en timme och sen starta om datorn, sen händer inte problemet på kanske en månad eller två.
 
Jag har 2 datorer och den nya var inga problem med om man inte räknar in den långa installationstiden. Den gamla fick jag installera om en gång när inte alla gamla uppdateringar fanns med (?).
MIn kompis har inget ljud på sin gamla när hon installerat win10 :devil:.
 
Helas världen verkar mobba stackars Windows 10. :D

Har hittills inte sett en enda som påstått att win10 är en hit.
Då är jag den första. Windows 10 funkar fint och har gjort datorn aningen smidigare, men jag går inte och berättar för alla att det fungerar bra.;)
 
Jag är inte superpeppad på att dra dit någon supportperson för att laga eländet. Funkar det inte att starta om (har inte haft tid att prova) så går jag tillbaka till Windows 7.
 
Nu har jag kunnat konstatera att det fungerar att koppla upp med linan med jobbdatorn (som också har Windows 10) men på min privata dator vill det sig inte :banghead: *valfri svordom här*.

Alltså är det inget fel på varken router eller kablar.
 
Nu har jag kunnat konstatera att det fungerar att koppla upp med linan med jobbdatorn (som också har Windows 10) men på min privata dator vill det sig inte :banghead: *valfri svordom här*.

Alltså är det inget fel på varken router eller kablar.
Då kanske det rör sig om någon inställning i windows 10, frustrerande när det inte funkar.
 
Helas världen verkar mobba stackars Windows 10. :D

Har hittills inte sett en enda som påstått att win10 är en hit.
Jo jag! Har nyligen installerat win10 från win8.0 och är extatisk. Win8.0 är den sämsta produkt Microsoft någonsin har släppt, skiten bet sig fast i min hårddisk och vägrade uppgradering till 8.1 trots flera försök. Efter 38 timmars tuggande har jag 10an och är helnöjd, so far.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
776
Senast: Fideli
·
IT & mobiler Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat...
Svar
8
· Visningar
2 569
Senast: aiquen
·
IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 678
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp