Bukefalos 28 år!

Inget kul just nu

V

Vildand

Hästen började halta för ca. 2 veckor sedan. Började smygande och blev sedan värre och värre. Var nästan blockhalt i söndags. På måndag var vet och hovslagare ute och en hovböld öppnades. Hältan lättade markant efter det. Tyvärr kom den tillbaka redan dagen efter för att succesivt utvecklas till att han nästan var blockhalt igen. Vet och hovslagare här i går igen och de kunde inte göra något mer utan la bara ett omslag med jodopax. Nu är det bara att vänta på att bölden spricker av sig själv. Men han har oooont. Har smärtstillande men jag tycker inte att det gör varken från eller till. Kan jag göra något för att påskynda processen?:cry:
 
Sv: Inget kul just nu

Hästen började halta för ca. 2 veckor sedan. Började smygande och blev sedan värre och värre. Var nästan blockhalt i söndags. På måndag var vet och hovslagare ute och en hovböld öppnades. Hältan lättade markant efter det. Tyvärr kom den tillbaka redan dagen efter för att succesivt utvecklas till att han nästan var blockhalt igen. Vet och hovslagare här i går igen och de kunde inte göra något mer utan la bara ett omslag med jodopax. Nu är det bara att vänta på att bölden spricker av sig själv. Men han har oooont. Har smärtstillande men jag tycker inte att det gör varken från eller till. Kan jag göra något för att påskynda processen?:cry:

Ta ett par djupa andetag och trösta dig med att det är den bästa hältan din häst kan ha! Det är eländigt några dagar och sedan brukar hästen som regel vara helt ok när skon väl kan slås på! Jodopax omslaget i sig påskyndar nog det hela!
 
Sv: Inget kul just nu

Ja usch. Nu har bölden i alla fall spruckit under dagen och tömmer sig i kronranden. Det luktar verkligen illa.... Jag hoppas att han har mindre ont i morgon. Jag trodde att hältan skulle lätta direkt när det spruckit men det kanske tar lite tid innan tillräckligt med var har runnit ut och lättat på trycket. Stackars min lille goe polle man känner sig verligen maktlös.
 
Sv: Inget kul just nu

Hur lång tid det tar beror helt på hur bölden har suttit. Min ena häst fick en mycket otrevlig böld i slutet på januari. Där nästan hela hoven fick öppnas upp ända in till läderhuden. Hon har inte blivit haltfri förrän nu och hon har fortfarande hoven ihop skruvad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 396
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 105
Senast: Pinus
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp