Inget med hästar att göra men...

S

Sunnan

Jga har hamnat i en riktig knipa ang lägenhet.

det är så att jag och min sambo bor i ett fallfärdigt hus, med läckande tak på våren och dragiga fönster. hyresnämnden har avrit hit flera gånger och beordrat hyresvärden att åtgärda vissa saker. Nu får inte hyresvärden höja hyran mer och då kommer problemen.

De har nämligen kommit på att de kan höja motorvärmarplatsen! Från 94 kr/ månaden till 500! kr/ månaden

detta har gjort att jag vägrar bo kvar, och sagt upp lägenheten. Problemet är att jag behöver en motorvärmare då dt inte är så kul att starta bilen när dte är - 25 grader och kallare som det snart blir här.

Nu har jag fått en ny lägenhet, men jag måste ta den i november.

jag har pratat med hyresvärden som redan har lovat bort vår lägenhet till en annan tjej i huset!

Hon kommer flytta in i november, men vi måste betala hyran tills det kommer någon som tar hennes lägenhet, är inte detta lite fräckt?
Till saken hör att vår lägenhet är den bästa i huset, med 2 balkonger och egen ingång, utsikt mot fjällen.
Så chansen att vi skulle bli av med lgh innan november är mycket större, än att få ut hennes sämre lägenhet.
Jag pratade med hyresvärden som lovade att göra sitt bästa och sätta ut en annons.

Nu har annonsen kommit och i den så står det: Ledig från Januari!!!


grrrr

Vad kan jag göra? Jag börjar få hyfsat mycket panik...

tacksam för lite råd och tips..
 
Kan du inte sätta ut en annons själv på er lägenhet? Ska ni tvingas betala hyra för den så kan ju inte hon i huset få flytta in tidigare, för annars så är det ju hennes lgh och hennes bekymmer med ev. dubbla hyror? :confused:
 
Jag är lite rädd för hyresvärden, hon är inte riktigt klok.

Jag får inte sätta ut annons själv, det ska hon göra. Och sätter då in en felaktig annons för att vi skall få lida av att vi sagt upp lgh.

huste är som fallfärdigt och de gör inget åt det. Räckena till balkongerna är livsfarliga bla, helt ruttna.

så jag tror att hon drar ut på det för att vi ska få lida

jag tycker rent spontant att om denna tjej som vill flytta in vill ha vår lgh så får hon också betala för det, men hyresvärden vill " ta hand om sina hyresgäster"

inte de som flyttar från huset
 
du ska inte betala om någon annan bor där. ryt ifrån, människa!! :D och hör av dig till hyresgästföreningen. betala INTE hyra till hyresvärden när någon annan bor i lägenheten (antagligen tar hon betalt av henne också), utan betala in hyra till... (hjälp mig någon, jag har tappat bort det ur huvudet just nu) tills tvisten är löst.
 
Det där kan inte vara riktigt lagligt. Inte ska du behöva betala hyra för någon annans lägenhet. Det är ju inte byte det är tal om, utan uppsägning.
Kontakta hyresnämnden eller någon jurist. Jag tror att du är på väg att bli lurad.
 
Problemet är att jag har 3 månaders uppsägningstid. Alltså skall jag egentligen betala fram till 1 Januari. men omnågon annan vill ha lägenheten så tar de över den,

Det jag tycker är oschysst i detta fall är att tjejen under skall ta min lägenhet, min lgh som har störst chans att bli uthyrd snabbare

Hon kan vänta med att flytta in tills Januari, men jag måste ta den nya lägenheten, annars tar någon annan den

det är lite bostadskris här, jag har stått i bostadskö i 1 år för att få något annat, och nu skiter det sig..

usch

så jag tror egentligen inte att jag har så mycket att komma med, ?? eller kan jag kräva att om tjejen skall flytta in så bör hon ta in hyra omgående också? Men då kommer hyresvärden bara säga att hon tar den från januari??
 
Ta kontakt med hyresnämnden både angående dom dubbla hyrorna och höjningen på motorvärmarplatsen. Tror inte att man får ta vad som helst i hyra för det utan det måste nog vara en skälig nivå på det också. Eftersom dom redan har varit inblandade borde det inte vara så svårt att få dom att lyssna.
 
Som dom andra säger, kontakta hyresnämden och deponera hyran hos länsstyrelsen tills tvisten är löst. Hyresgästföreningen kan kanske hjälpa dig, jag har inte så goda erfarenheter dock... Men prova går ju.

Avtalsmässigt så har du kontrakt på din läghenhet och ingen annan, du har tre månaders uppsägningstid som du säger, men om någon annan flyttar in så försvinner den uppsägningstiden. Att du skulle vara tvungen att ta hennes lägenhet kan inte hålla vid en rättslig prövning, har i alla fall väldigt svårt att se det... Å andra sidan så kan ju ingen tvinga henna att flytta in. Lurigt fall... Håll oss informerade om hur det går.

Förresten du kan väl sätta in en egen annons, om det finns en bostadskö kan det väl inte vara så svårt att bli av med din lägenhet? Tror inte att värden orkar tvista om tre månaders hyra om hon får en ny gäst...
 
jag vet inte hur det ligger till med lagar som reglerar om hyresvärden får neka dig att skaffa en ny hyresgäst till din lägenhet innan uppsägningstiden gått ut istället för att låta hyresgästen under dig få flytta upp efter att uppsägningstiden är slut. antagligen har hon rätt till det.

men i vilket fall har du rätt att hyra ut din lägenhet i andra hand under uppsägningstiden. kanske går det lösa så?
 
Ursäkta mig men vilken j*vla sugga hon verkar vara den där f*rbannade hyresvärden!!

Måste vara du som har rätt i det här fallet, om nån annan oavsett vart denne nån bott tidigare tar din lya så existerar ju inte din uppsägningstid längre. Så var det i alla fall för mig och jag flyttade för två veckor sedan snart. Skulle egentligen ha haft tre månader, men det ringde en tjej direkt och ville ha min lya så då vart ju jag helt "uppsagd" från och med det datum jag själv valde.
Om du fattar hur jag menar, sent på natten nu, börjar bli lite seg.

Snacka med länsstyrelsen och hyresgästföreningen omedelbart. De borde kunna hjälpa.

Håll oss gärna uppdaterade i ärendet.

Och, naturligtvis, lycka till!! :)
 
Hej!

jag har pratat med hyresgästföreningen nu, men det är så att jag har 3 månaders uppsägning

Om denna tjej väljer att flytta in tidigare så måste hon ta min hyra

Om hon då vill vänta tills januari så måste jag betala för lägenheten.

så jag ser framemot att bli bostadslös :smirk:
 
men hyr ut i andra hand under uppsägningstiden! hyresvärden kan inte tvinga dig att låta den andra tjejen få flytta in innan uppsägningstiden gått ut heller. så hyr ut lägenheten i andra hand i tre månader, det är säkert inte alls omöjligt!
 
Kan du inte ta dubbelhyra under ett par månader?
Försök låna eller spara ihop pengar så att du kan ta den andra lägenheten. Flytta sedan ut ur lägenheten du har nu och förklara för hyresvärden att om hon vill ha in en ny hyresgäst innan uppsägningstiden gått ut så ska du bli löst från betalningsskyldigheten.
 
jippehoo

det har ordnat sig

jag har pratat med hyresgästföreningen igen och de har pratat med henne så jag får flytta den sista oktober

hat varit och kollat på mitt nya hus, dte är helt underbart med källare, opch två våningar samt stor gräsmatta och stor blomsterrabatt

så jag är nöjd och lycklig igen


tack alla som hjälpt mig, ni är guld värda

kram / Anita
 
Knepigt läge. :(

Eftersom jag är den jag är, så skulle jag inte flytta ur min gamla lägenhet förrän uppsägningstiden är slut.

Flytta till nya lägenheten, men lämna kver en stol eller något.
Jag skulle gärna ta den extra kostnaden, bara för att jävlas tillbaka. :devil:
 
Det var lite klurigt fall det här, men rent logiskt borde det vara så här:

Du har avtalat med hyresvärden att hyra din lägenhet, med 3 mån uppsägningstid, och du får betala hyra för den tiden om den inte blir uthyrd tidigare.

Vad du angett finns inget som tyder på att det finns med i hyresavtalet att hyresvärden skulle få byta så som hon gjort. Då finns det inget som säger att du ska betala hyra för den andra lägenheten eftersom du inte har avtalat att hyra den utan din nuvarande lägenhet.

... Och din lägenhet är ju uthyrd till den andra tjejen, så du torde inte behöva betala hyra för uppsägningstiden...

Vem som betalar hyra för den tomma lägenheten blir en fråga mellan den andra tjejen o hyresvärden.

P.S. Man har ingen "rätt" att hyra ut i andra hand. Detta måste godkännas av hyresvärden. D. S.
 
är du säker att man inte har rätt till att hyra ut lägenheten i andra hand under uppsägningstiden (men hyresvärden måste informeras naturligtvis), jag är rätt säker på att en juriststudent sagt det till mig (vilket inte behöver betyda att det är rätt naturligtvis, jag vill bara bringa klarhet i det så jag inte säger fel till någon annan).
 
Betalar du hyra för den uppsagda lägenheten i tre månader så lägenheten din under uppsägningstiden. Ingen ny hyresgäst har tillgång till den under denna tid.

Om en ny hyresgäst vill flytta in före din uppsägningstid gått ut så är det ok, men då måste den nya hysresgästen betala hyra från det datum denna flyttar in! Du måste även ha gett ditt godkännande till att den nya får tillgång till lägenheten tidigare. Om du lagt ut pengar på något sätt så ska du få tillbaks dessa. Ex om du betalt förskottshyra för en hel månad men den nya hyresgästen flyttar in tre dagar i förskott...Då ska du få tillbaks beloppet motsvarande tre dagars hyra.

Detta är reglerat i lag och jag har svårt att tro att man ska kunna komma förbi lagarna!

Mvh Norrland :bump:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Vi bor i lägenhet i stan. Ett ganska lyhört hus. Som granne har vi en ungkarl med sex stycken Greyhounds. Det är väl helt ok iof om det...
Svar
13
· Visningar
1 377
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp