Inget stall kontrakt

Flingan2021

Trådstartare
Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är rid o flyttbar.
Nu har barnen tröttnat och vill inte fortsätta av många olika anledningar varav vi hittat stallplats till hästen närmare vårt hem, gården de varit på har legat 4 mil rnkelvresa bort á 3 dagar/v.

Då vi inte haft stallkontrakt samt att vi betalt i förskott
fick vi idag ett krav på 33000 kr. Allt från tillsyn á 100 kr/dag fast detta står i köpekontraktet att det ingår i stallkostnaden så även strö. Strö avgift använder vi oss inte av då hästen går på lösdrift. Urmockning hage m maskin 5 h á 500 kr, stallpass 7 st á 500 kr.

Jag är helt mållös, i 21/2 år har vi nästan varje lördag morgon mockat detta stall o då inte till vår häst utan till alla hennes 8.

Betalar vi inte denna summa så kvarhåller hon vår häst, en häst barnen köpt för pengar från sin farmor samt hotar med kronofogden och tingsrätten.

Känner att detta är ren utpressning
 
Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är rid o flyttbar.
Nu har barnen tröttnat och vill inte fortsätta av många olika anledningar varav vi hittat stallplats till hästen närmare vårt hem, gården de varit på har legat 4 mil rnkelvresa bort á 3 dagar/v.

Då vi inte haft stallkontrakt samt att vi betalt i förskott
fick vi idag ett krav på 33000 kr. Allt från tillsyn á 100 kr/dag fast detta står i köpekontraktet att det ingår i stallkostnaden så även strö. Strö avgift använder vi oss inte av då hästen går på lösdrift. Urmockning hage m maskin 5 h á 500 kr, stallpass 7 st á 500 kr.

Jag är helt mållös, i 21/2 år har vi nästan varje lördag morgon mockat detta stall o då inte till vår häst utan till alla hennes 8.

Betalar vi inte denna summa så kvarhåller hon vår häst, en häst barnen köpt för pengar från sin farmor samt hotar med kronofogden och tingsrätten.

Känner att detta är ren utpressning
Hade bara tagit hästen och flyttat faktiskt, finns inget kontrakt går det inte att ställa krav heller.
 
Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är rid o flyttbar.
Nu har barnen tröttnat och vill inte fortsätta av många olika anledningar varav vi hittat stallplats till hästen närmare vårt hem, gården de varit på har legat 4 mil rnkelvresa bort á 3 dagar/v.

Då vi inte haft stallkontrakt samt att vi betalt i förskott
fick vi idag ett krav på 33000 kr. Allt från tillsyn á 100 kr/dag fast detta står i köpekontraktet att det ingår i stallkostnaden så även strö. Strö avgift använder vi oss inte av då hästen går på lösdrift. Urmockning hage m maskin 5 h á 500 kr, stallpass 7 st á 500 kr.

Jag är helt mållös, i 21/2 år har vi nästan varje lördag morgon mockat detta stall o då inte till vår häst utan till alla hennes 8.

Betalar vi inte denna summa så kvarhåller hon vår häst, en häst barnen köpt för pengar från sin farmor samt hotar med kronofogden och tingsrätten.

Känner att detta är ren utpressning
Ni har alltså köpt en häst av stallägaren och sen hyrt in den i det stallet. Vad står i köpekontraktet?
Från när ska denna 100kr/dag hyra gälla? Är det från när ni köpte hästen eller från när ni sa upp stallplatsen?
Har ni fått en räkning på 33000 eller typ bara ett sms?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren...
Svar
11
· Visningar
1 699
Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning...
2
Svar
28
· Visningar
3 821
Senast: fio
·
Hästmänniskan i den här huvudstaden är då inte lätt. Inte om man inte har lust att betala en himlans massa pengar i allafall. Just nu har jag båda...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: Svamlan
·
Hästmänniskan Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en...
Svar
11
· Visningar
1 733
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp