Inget vatten ur vattenutkastaren

Magiana

Trådstartare
Jag har en vattenkran/vattenutkastare på södersidan av huset. Det har alltid varit lite fördröjning på tillströmningen av vatten när man skruvat på vattnet, men nu kommer det inget alls. Vattnet är inte avstängt någonstans. Det är samma ledning som förser tvättmaskinen vatten och efter tvättmaskinen fortsätter ledningen ut genom väggen och det finns inga avstängningar längs ledningen utom före tvättmaskinen och den är ju öppen.

Någon som vet vad som kan vara fel?
 
Jag har en vattenkran/vattenutkastare på södersidan av huset. Det har alltid varit lite fördröjning på tillströmningen av vatten när man skruvat på vattnet, men nu kommer det inget alls. Vattnet är inte avstängt någonstans. Det är samma ledning som förser tvättmaskinen vatten och efter tvättmaskinen fortsätter ledningen ut genom väggen och det finns inga avstängningar längs ledningen utom före tvättmaskinen och den är ju öppen.

Någon som vet vad som kan vara fel?
I första hand hade jag gissat på trasig kran, dvs att du TROR att den är öppen men att den egentligen inte är det inuti. I andra hand kan man ju tänka sig en läcka någonstans kanske.
 
Är det en FM vattenutkastare så får du plocka fram skiftnyckel och skruva ut den vid den blanka muttern som sitter runt om. I röret finns ett långt rör som har en plastgran på sig som man kan behöva göra ren. Sen får man vid mutteränden skruva lite så att man får nyckeln att backa. Montera ihop och prova igen :)
Obs, stäng av vattnetinnan du börjar :idea:
 
Som Bettysmatte skriver skulle jag gissa på trasig kran, om du inte kan stänga av (och tömma) röret fram till kranen på ytterväggen, har den garanterad frusit sönder under vintern.

Kran på yttervägg skal alltid stå öppen under vintern, så att eventuell is har någon städes att ta vägen. (Självklart under förutsättning av att monteringen är fackmannamessigt gjord och röret från matarledning till kranen kan stängas och tömmas för vatten)
 
Senast ändrad:
Som Bettysmatte skriver skulle jag gissa på trasig kran, om du inte kan stänga av (och tömma) röret fram till kranen på ytterväggen, har den garanterad frusit sönder under vintern.

Kran på yttervägg skal alltid stå öppen under vintern, så att eventuell is har någon städes att ta vägen. (Självklart under förutsättning av att monteringen är fackmannamessigt gjord och röret från matarledning till kranen kan stängas och tömmas för vatten)

Jag tror den är av en sort som stänger en bit in så att den inte ska kunna frysa. Sen är ju inte kranen nyinstallerad och det verkar ha fungerat när husets förra ägare bodde här. Inget är ändrat sedan jag flyttade in. Det har aldrig funnits någon ballofix på ledningen efter tvättmaskinen, så det har inte gått att stänga av eftersom tvättmaskinen behöver vatten.
 
Jag tror den är av en sort som stänger en bit in så att den inte ska kunna frysa. Sen är ju inte kranen nyinstallerad och det verkar ha fungerat när husets förra ägare bodde här. Inget är ändrat sedan jag flyttade in. Det har aldrig funnits någon ballofix på ledningen efter tvättmaskinen, så det har inte gått att stänga av eftersom tvättmaskinen behöver vatten.

Den typen som "rinner ur" efter man stängt kranen då. Då är det värd försöket med att göra rent och byta packningar innan man byter, fast om du haft slangen tillkopplad under vintern, kan det ändå ha gått galet.
 
Våran utomhuskran strulade första gången i år också, jag fick inte ut en droppen men sen provade jag igen någon dag senare och då fungerade den. Det verkade som om den hade fastnat lite och sen hoppat igång.
 
Vi hade det "spännande" problemet vid ett tillfälle i gamla huset att vår utekran inte gick att stänga av... :crazy: Vi fick ha vattnet i hela huset avstängt tills rörmokaren behagade komma. När vi skulle duscha, eller behövde vatten till något annat, så fick vi sätta på vattnet en liten stund. Och då stod ju utekranen på och bara sprutade vatten. Det tog några irriterande dagar innan rörmokaren kom - de hade inte uppfattat läget som akut... :mad:
 
Vi hade det "spännande" problemet vid ett tillfälle i gamla huset att vår utekran inte gick att stänga av... :crazy: Vi fick ha vattnet i hela huset avstängt tills rörmokaren behagade komma. När vi skulle duscha, eller behövde vatten till något annat, så fick vi sätta på vattnet en liten stund. Och då stod ju utekranen på och bara sprutade vatten. Det tog några irriterande dagar innan rörmokaren kom - de hade inte uppfattat läget som akut... :mad:
Det gick inte att sätta på en slang med en stoppkoppling - typ Gardena?
 
Tillfällig lösning för att kunna ha vattnet på till rörmokaren kommer.
Jag hade inte ens vågat gå och lägga mig på kvällen med den tillfälliga lösningen. Har provat sådant förut, men det verkar alltid resultera i att någon del lossnar efter en stund... Jag litar inte tillräckligt på mina egna vattenkopplingar... ;)
 
Jag hade inte ens vågat gå och lägga mig på kvällen med den tillfälliga lösningen. Har provat sådant förut, men det verkar alltid resultera i att någon del lossnar efter en stund... Jag litar inte tillräckligt på mina egna vattenkopplingar... ;)

Nej men det hade ju fungerat under tiden ni duschade till exempel.
 
Vårt vattenutkast blir bråkigt om man drar åt för hårt, det kommer visserligen vatten men mycket lite. Då får man koppla in vattenslangen, vika den strax efter kranen och vänta på att den ska fyllas. Då säger det plonk i kranen och något (tror sambon kallar det en plunch) hoppar rätt och vattnet kommer med normalt tryck. Men kommer det inget alls är det hu svårt att ens testa...rörmokare känns som en bra idé!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Castellini
·
  • Artikel
Dagbok ... Och fortsatte gjorde du. Som en vålnad smög du längs väggarna i många år och ansträngde dig för att liksom smälta in i tapeten. Och...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: enough
·
Hemmet Okej, lång historia men här: Min tvättmaskin började plötsligt krångla, den ville inte avsluta ett program. Typ samtidigt började det...
Svar
12
· Visningar
3 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp