Inhängnad uteplats, hur funkar det ?

Gretagris

Trådstartare
Vi kommer troligtvis flytta till radhus till hösten. Nu bor vi i villa långt ute i skogen.
Radhuset ligger i hyfsat tätbebyggt område och nära skola. Största vägen är en 50-väg som ligger ca 300 meter från huset.

Jag vill så gärna göra flytten så bra som möjligt för våra två katter.
Båda katterna är alltid med oss ute, går gärna med på promenader men är aldrig långt borta själva.

Huset vi kanske köper har en inglasad altan sedan är det typ 4-5 meter gräsmatta. Hur blir det om man hägnar in det? Blir det jättefult och typ skuggigt på uteplatsen?
Vi har barn som kommer springa ut och in genom grinden och ytterdörren. Känns jobbigt att behöva stressa och hålla koll så att dom inte råkar släppa ut dom.

Någon annan som flyttat från landet till mer tätbebyggt med katt ? Berätta gärna!
 
Vi kommer troligtvis flytta till radhus till hösten. Nu bor vi i villa långt ute i skogen.
Radhuset ligger i hyfsat tätbebyggt område och nära skola. Största vägen är en 50-väg som ligger ca 300 meter från huset.

Jag vill så gärna göra flytten så bra som möjligt för våra två katter.
Båda katterna är alltid med oss ute, går gärna med på promenader men är aldrig långt borta själva.

Huset vi kanske köper har en inglasad altan sedan är det typ 4-5 meter gräsmatta. Hur blir det om man hägnar in det? Blir det jättefult och typ skuggigt på uteplatsen?
Vi har barn som kommer springa ut och in genom grinden och ytterdörren. Känns jobbigt att behöva stressa och hålla koll så att dom inte råkar släppa ut dom.

Någon annan som flyttat från landet till mer tätbebyggt med katt ? Berätta gärna!
Vi bor i ett kvarter med många barnfamiljer och vi har själva barn. Fick stresspåslag av att passa entrédörren varje gång det kom vänner/barn på besök. Vi byggde en nätbur på vår trall (under balkongen) och det har blivit vår nya entrédörr för de som är här ofta :angel: Det blir som en sluss helt enkelt. Vi kan ha altandörren öppen och slipper oroa oss att katterna rymmer. Vi har inrett den med fönsterbrädor i olika höjder vilket är uppskattat.

Nästa steg är att sätta myggdörr innanför vår riktiga entrédörr.

Numera har vi en ny altandörr (och nya fönster).
Buren är inte alls vacker och många skrattar och frågar om vi har fåglar :rofl:
Men det är så skönt att slippa hålla koll på katterna varje gång dörren öppnas!
 

Bifogade filer

  • 36A3C14A-C3F9-4533-B53C-E39E1D433CF5.jpeg
    36A3C14A-C3F9-4533-B53C-E39E1D433CF5.jpeg
    281,9 KB · Visningar: 108
Vi kommer troligtvis flytta till radhus till hösten. Nu bor vi i villa långt ute i skogen.
Radhuset ligger i hyfsat tätbebyggt område och nära skola. Största vägen är en 50-väg som ligger ca 300 meter från huset.

Jag vill så gärna göra flytten så bra som möjligt för våra två katter.
Båda katterna är alltid med oss ute, går gärna med på promenader men är aldrig långt borta själva.

Huset vi kanske köper har en inglasad altan sedan är det typ 4-5 meter gräsmatta. Hur blir det om man hägnar in det? Blir det jättefult och typ skuggigt på uteplatsen?
Vi har barn som kommer springa ut och in genom grinden och ytterdörren. Känns jobbigt att behöva stressa och hålla koll så att dom inte råkar släppa ut dom.

Någon annan som flyttat från landet till mer tätbebyggt med katt ? Berätta gärna!

Det blir inte skuggigt, näten man använder är ju mer hål än material. Har du facebook, finns en grupp som heter Kattsäkra balkonger och uteplatser. Testar länka. Den är otroligt informativ och även folk som jobbar yrkesmässigt med detta, delar med sig av tips och råd.
Man måste dock vara medlem.

https://www.facebook.com/groups/751387805634383/?ref=share
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
720
Senast: __sofia__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp