Injektioner på hästar i trav- och galoppsport

Seabaz

Trådstartare
Jag vill börja med att säga att jag inte har stor insyn i "bakom kulisserna" i trav- och galoppsport och att jag bor i Australien.

Jag har mött otaligt många människor som jobbat som "stablehands" i dessa sammanhang dock och de alla vittnar om att det ges massor med sprutor (och med "massor" vet jag inte om det är dagligen eller veckovis men obviously "mer än en vaccination var 6e-12e månad" ).

När jag ser annonser från olika stall som söker arbetskraft så står det ALLTID att det är meriterande om man har kunskap av injektioner. Gissningvis (förhoppningsvis) i muskel och inte i blod. Har inte grottat i det...


Såå.... förekommer det injektioner i denna grad i Sverige/Europa?

Eller bara här i Australien och Nya Zeeland?

Och vad för injektioner kan det vara? De jag pratat med har inte vetat. De har varit stalltjejer som varit timavlönade för att mocka boxar och leda hästar in och ut från walker/paddock typ men bevittnat "massa sprutor"...

Från både stora erkända stall till mindre amatörstall....
 
Har jobbat i några travstall för ganska många år sedan i och för sig. Inget av dom stallen sprutade mer än vid skada eller sjukdom, på den tiden var inte ens hästarna vaccinerade mot influensa som idag i travet.
 
Om jag får gissa och spekulera fritt så kan jag tänka mig det ges typ inflammationshämmande eller prestationshöjande injektioner?
Jag vet folk här i Sverige som sprutar sina hästar i förebyggande syfte, deras ord inte mina och jag tycker det är förkastligt. Tror inte det är så vanligt inom mina grenar dock. I trav och galopp har jag ingen aning.
 
Under mina år med jobb i travstall och som aktiv inom travet har jag aldrig stött på det.
 
De som bevittnat detta har sagt att hästarna inte hade, för dem, kända skador/medicinska skäl att sprutas för.

Förmodligen i förebyggande syfte.
 
Det kan ju vara B-vitamin. Det kan ju ges i sprutform (om man vill spekulera i lagliga preparat).
 
Tror tyvärr att "ren sport" där inte är samma sak som här. Har bekanta som jobbat som groomar i galoppstall i aus och de säger att det förekom en hel del.
 
Hänger i galoppstall en del och har inte fått uppfattningen att det är något utbrett sprutande annat än i samband med sjukdom eller skada.
 
Nu var det 100 år sedan som jag jobbade i travstall, på Solvalla. Vi gick ofta upp till kliniken för b-vitaminsprutor om hästarna tävlat och maxats.
 
Ingen i Sverige förutom veterinärer får spruta hästarna iaf inte i travsporten. Har faktiskt ett exempel från här i mina trakter där en amatör sprutade sina hästar själv. Fick grova böter och fick inte beträda en travbana på minst 1 år kan till och med vart 2 år.
 
Ingen i Sverige förutom veterinärer får spruta hästarna iaf inte i travsporten. Har faktiskt ett exempel från här i mina trakter där en amatör sprutade sina hästar själv. Fick grova böter och fick inte beträda en travbana på minst 1 år kan till och med vart 2 år.
Fast det får man ju. Som hästägare är det inte ovanligt att spruta penicillin t ex.
 
Fast det får man ju. Som hästägare är det inte ovanligt att spruta penicillin t ex.
Jo men inte behandla leder osv. Pencellin är en annan femma. Men att någon skulle få spruta leder osv är rena dopingen och går under den lagen om man inte är veterinär. som sagt flertalet har åkt fast för sådant brott och de blir avstängda.
 
Jo men inte behandla leder osv. Pencellin är en annan femma. Men att någon skulle få spruta leder osv är rena dopingen och går under den lagen om man inte är veterinär. som sagt flertalet har åkt fast för sådant brott och de blir avstängda.
Nej gud nej, såklart inte leder!
 
Nej gud nej, såklart inte leder!
Finns folk som fifflat med sådant själva hemma, alltid lika spännande när de åker fast typ. Suckar mest och skakar på huvudet.
Med tanke på att vi måste ha behandlingsjournaler på alla hästar som sprutas eller likande förstår jag inte riktigt hur de gör ..
 
Tack för svar. Känns skönt att höra att det inte verkar lika utbrett i Sverige/Europa som här.
(Fast nu vet jag ju inte vad som finns i kanylerna så om det är lagliga eller olagliga, nödvändiga eller icke nödvändiga substanser)
 
Googlade på något och ramlade över denna sida vilket var intressant läsning (för mig) om uppbyggnad av röda blodkroppar för att motverka mjölksyra hos tävlingshästar

https://au.virbac.com/health-care/horse-blood-building/blood-counts

It is general practice to supply horses with supplementation of some, or all of the nutrients mentioned above. Iron is often given by injection, as is vitamin B12 and folic acid. The use of iron injections is not recommended as it is not uncommon for a horse to suffer a fatal allergic reaction to the injections.
 
Googlade på något och ramlade över denna sida vilket var intressant läsning (för mig) om uppbyggnad av röda blodkroppar för att motverka mjölksyra hos tävlingshästar

https://au.virbac.com/health-care/horse-blood-building/blood-counts

It is general practice to supply horses with supplementation of some, or all of the nutrients mentioned above. Iron is often given by injection, as is vitamin B12 and folic acid. The use of iron injections is not recommended as it is not uncommon for a horse to suffer a fatal allergic reaction to the injections.
Bloddoping är inte tillåtet i Sverige.

Nu är jag inte belevrad i australiskt reglemente men de följer väl kanske amerikanskt, där är rätt mycket tillåtet som inte är tillåtet i Europa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp