cassandraa

Trådstartare
Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat bort och en ny knöl har börjat växa på ett annat ställe i inken. Hon har alltså en stor ink den var runt 10x15cm när den togs bort första gången. Sen har det vuxit ut flera mindre knölar på området där den stora satt från början.
Jag söker andra metoder som fungerat för att ta bort ink. Har läst om Thuja olja, någon som testat? Har någon trådat med gott resultat?
Jag förväntar mig inte att hon kommer bli fri från denna åkomma men skulle vilja hålla det i shack så jag kan använda min fina häst.
 
Här uppe i norr är inkar inte så vanliga. Men mitt gamla sto hade en ink när hon kom till mig från skåne. Den satt så till att den störde henne så först brändes den bort men växte snart ut igen. Då tog en annan veterinär över och läste på om bästa behandlingsmetod och bestämde sig då för att operera bort den.
Det funkade och den kom inte tillbaka och hon fick aldrig någon fler ink.
Nu var detta kring -01 då det är ju ett tag sedan. Jag har ingen koll på hur effektiva de olika behandlingsmetoderna är men förstår att det kan variera från fall till fall och att det är vanligt att inken börjar växa om man stör den utan att få bort den helt.
 
Operation hjälpte en, xxterra en annan. Vad har din veterinär för alternativ lösning? Olika inkar olika och en metod funkar inte på alla.
 
Ett gammalt knep är att stryka tjära över den. Har funkat för mig de gånger min ponny hade ink. Efter nån månad eller två trillar den helt enkelt av, stendöd. Hästen luktar ju som en småbåtshamn under tiden, men det är ett överkomligt problem i sammanhanget tycker jag. Har även funkat för syrran.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag ska givetvis prata med hovslagaren det första jag gör på måndag, men han är ju ledig nu. Bakgrunden är en hovböld i somras, med en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 414
Hästvård Behöver lite inputs och idéer till nästa veterinärbesök på torsdag, börjar kännas lite lätt hopplöst det här.. Lång historia...
Svar
7
· Visningar
3 693
Senast: Bismark
·
Hästvård Jag har kommit över lite gamla hästböcker, bland annat Timurlenk Ökenstormens son skriven av Logan Forster, som kom ut första gången på...
Svar
4
· Visningar
2 442
Senast: coari
·
S
Ekonomi & Juridik Jag och min sambo flyttade till en gård i början på december och skulle ta hand om min systers häst medan dom var utomlands. I mitten på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 744
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?

Omröstningar

Tillbaka
Upp