Bukefalos 28 år!

C

crixi

Har sökt på forumet, men jag hittar faktiskt inte så mycket om inkar. Vad har ni som har haft detta på eran häst gjort.
Har förstått att en veterinär kan frysa bort dem, men är det någon här som lyckats få bort den utan att behöva göra detta?

Mari
 
Även om veterinären opererar bort dem kommer de gärna tillbaka.

Min valack hade en ink under magen förr. Jag fick tips av vet att snöra av den med björntråd. Och sätta på en ny (hårdare åtdragen) bjärntråd varannan dag tills inken ramlade av.

Ramlade av gjorde den och han har inte ett spår av den idag och den kom inte tillbaka.

Detta är dock enligt vet OVANLIGT, ofta vill de komma tillbaka. Och om de inte sitter på ett ställe som stör hästen låter man dem oftast vara.
 
Inkar kan bl.a. orsakas av "ofarliga" virus som ofta inte sprider sig om inken får vara intakt.
'Det har forskats mycket på olika metoder att ta bort dom, bl.a. med att framställa individuellt anpassade vaccin, operera (skära) och frysa,
Det mesta tyder dock på att det bästa sättet att bli av med dom är att snöra dom, många veterinärer har haft lite inbyggt motstånd till detta då det känns lite gammaldags.
Men, det är alltså nu den bevisat mest effektiva metoden om man inte vill att den ska komma tillbaka,

Som nämnts i tidigare inlägg, det händer alltså trots allt att dom kommer tillbaka, men då får man ju bara snöra den igen.
Inken i sig är inte farlig, men den sitter ju ofta på något opraktiskt ställe, och om man t.ex. nöter hål på den med träns/ sadelgjord eller så så kan det gott bli fler av dom...

Veterinären kan ofta hjälpa till med att klippa, göra rent och snöra med suturtråd, du kan oxå göra det själv...

Om du vill söka information kan du försöka med "papilloma virus", detta virus finns dock i flera varianter...
 
Vissa rammlar av delvis efter ett tag. Det är inga problem om de inte sitter dåligt till, vid jorden eller liknande
 
Min häst hade några inkar som jag lät operera bort. Hon hade lite skorv kvar dock som inte togs bort men veterinären beställde istället en salva åt mig som skulle fixa detta. Enligt henne är salvan ruskigt effektiv mot detta och jag börjar se lite resultat redan efter bara 5 dagars behandling.
Enda nackdelen är att salvan inte säljs i Sverige längre utan det fick beställas från Tyskland vilket gjorde att den blev rent utav svindyr! :crazy: :o
 
Man måste vara försiktig med inkar oftast är dom ofarliga, men smittar när dom är öppna. Därför ska man undvika att ta bort dom om dom inte blir för stora eller sitter ivägen, och man ska även veta att dom kan växa inåt så att dom trycker där och på så sätt ställer till problem.

Vi fick ta bort en valack som inkarna hade börjat växa inåt i skapet och gjorde så att han fick svårt att kissa. Tyvärr satt den så dumt att det inte gick att operera det.

MVH

Camilla
 
Min fjording jag hade en gång i tiden fick en ink precis över ögat. Man kan även ta tagel och knyta åt runt den och efter ett tag ramla den av och han fick inte tillbaka den eller något ärr.
 
Tack alla för svaren jag fick.
Som tur är så sitter inken på min valack på bringan, så där sitter den inte ivägen i alla fall. :)
Får se om jag inte prövar med att snöra den.

Ha det bra allihopa!

Mari
 
Min häst hade en ink när jag köpte henne. Den satt på insidan av bakbenet högt upp. Den satt inte i vägen på något sätt.

I alla fall, den försvann av sig själv :eek: Fråga mig inte hur, om den krympte gradvis :confused: men nu går det inte ens att se var den suttit.

I vilket fall så frågade jag vet. när jag besiktade henne inför köp. Han sa att om de inte krånglar kan man låta dem vara.
 
jag vill också tacka för alla tips!
Min häst har, precis som trådskrivarens, en ink på bringan.
Sitter inte ivägen men stör matte lite grann...
 

Liknande trådar

Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 188
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
502
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: Freazer
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp