Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Grålly

Trådstartare
Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig alls, även om det kommit folk/bilar/hundar, han har förstås tittat mycket intresserat men aldrig stuckit. När han stannat upp för någonting intressant har jag inte ens försökt kalla in honom utan istället gått fram till honom och suttit med honom och tittat på det roliga tills det gått förbi och sedan fortsatt promenaden när störningen försvunnit.

Helt plötsligt en dag var det som att poletten trillade ned. Jag brukar inte kalla in honom om jag inte är hundra procent säker på att han ska komma, och det var jag även denna gång. Men nej, han struntade i mig. Det var som att då först förstod han att man inte alls MÅSTE komma när matte ropar, det går att strunta i det. Efter det har jag varit ännu mer noggrann med att inte ropa i onödan, men så en dag stack han helt plötsligt efter en man som gick förbi (han verkade inte alls intresserad, jag satt och höll på med honom när mannen passerade, men sedan bara stack han som ett skott). Jag sprang förstås efter och försökte hinna ifatt honom för att han inte skulle hinna fram, men det gjorde jag inte. Mannen stannade upp och ignorerade hunden (skönt det i alla fall), jag bad så hemskt mycket om ursäkt, men fick inte fast hunden som sprang åt andra hållet och sedan sprang runt mig och tyckte det var jättekul att bli jagad. När han lessnat kom han fram till mig självmant och då berömde jag honom, visste inte riktigt vad jag skulle göra (men kände inte för att bestraffa honom, han gjorde ju till sist rätt). Efter det har han fått gå kopplad, har ett kortare jag använder när jag vill träna att gå fint i koppel och ett 5-meters när han får springa av sig litegrann, så mycket det nu går i koppel.

Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta. Jag måste ju ha gjort fel någonstans, men jag vet inte var. Jag har tränat på att när jag ropar hans namn ska han titta på mig, sedan har jag haft visselpipa som inkallning (har väl dock varit lite inkonsekvent då jag ropat kom ibland istället...). Nu har han inte bara börjat strunta i inkallningen utan han bryr sig inte ett dugg om lystringssignalen heller, och hittar han fläckar att lukta på eller något kul att gnaga på, då är det inte ens någon idé att försöka.

Tidigare när vi varit ute i skogen och han fått gå lös har jag ofta gömt mig för honom när han strövat iväg på egna tåg och det har lett till att han haft koll på mig väldigt bra när vi varit ute och han varit lös. Jag har inte behövt ropa utan han har aldrig släppt mig för långt, får då kan ju matte komma bort. När jag varit ute med honom sent och det inte funnit en själ i närheten har jag någon gång släpp kopplet och gått iväg, då har han blivit väldigt chockad när jag inte fanns i andra änden kopplet när han var klar med luktandet, och då kommer han som ett skott när jag kommer fram från mitt gömställe. Det går förstås inte att göra så ofta då det nästan alltid är någon ute i farten = jag kan inte släppa honom. Har försökt variera belöningarna, men han är väldigt svårmotiverad vad gäller lek och hittills är det enda som funkat godis. Gott godis såsom leverpastej, korv, köttbullar osv. Han älskar godis men det är förstås inte roligare än en luktfläck/människa/annan hund.

Han är ju väldigt ung och sprallig ännu, och jag vet inte riktigt vad jag kan kräva av honom med tanke på att han inte ens är 4 månader. Ska jag börja träna inkallning med störningar redan nu (kanske en dum fråga..)? Vill ju att han ska kunna vara lös, men fram tills inkallningen sitter etthundra procent kommer han inte få vara det.

Det största problemet känner jag är att jag aldrig kan vara lika rolig som luktfläckar/andra människor/andra hundar. Jag försöker leka med honom, hitta leksaker han tycker om, ge honom gott (som funkar bäst), men kommer det ex. en annan hund är jag chanslös. Skyller väl ofta lite för mycket på hans unga ålder (med rätta eller inte, jag vet inte) men jag vill ju göra allt jag kan för att han ska kunna vara lös.

Jag har så svårt att träna med störningar då jag inte har någon medhjälpare att ta hjälp av. Letar febrilt efter valpkurser men hittar inga, jag skulle gärna vilja få träna bland andra hundar (även om det inte är inkallning, bara att han ska kunna fokusera på mig även när det händer annat runtomkring - även om jag bara ber honom sitta) men jag vet inte hur det ska gå till när inga kurser är på gång just nu.

Alla tips, råd, feedback, konstruktiv kritik är välkomna. Behöver veta hur jag ska fortsätta, vad jag kanske bör träna på om jag inte redan gjort det, alt. träna mer på osv. Ös på!
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

15 veckor sa du? ;)
De flesta hundar inser (redan efter några månader på jorden) att det finns en hel värld med spännande innehåll att utforska. Och den där trista typen som de bor och lever med känner de ju redan.
Så, ja... Grattis till en helt normal hund! :)

Jag tycker att du gör helt rätt i att kolla efter kurser.
Om inte annat brukar det finnas olika träningsgrupper (privatpersoner som träffas och tränar ganska spontant) som man säkert kan hitta in i. Har du inga vänner som har hund?

Träna en del trick och vardagslydnad, variera, lek och ha det mysigt. Under en period framöver bör du nog bara träna inkallning när du vet att det kommer att lyckas.
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Jag läste i Memea Mohlins bok från Uppmärksam valp till Tjänstvillig hund om ett sätt att träna inkallning när hunden vill fram till något annat, nu kommer jag inte ihåg exakt hela övningen men det gick ut på att man placerade en leksak, hunden och så sig själv i ett varsitt hörn av en trekant, och hunden skulle först komma till dig, sen fick den gå till leksaken. Så den lärde sig att man ska gå till matte innan man får gå fram till det roliga. Nånting sånt.

Så låna den boken på biblioteket är mitt tips! Sen finns det ju andra böcker också, men jag har bara hunnit läsa denna som jag tycker har bra och lättapplicerade övningar.
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Knapplån


Hehe... kan bara hålla med Blueberry. Din valpis börjar bli modigare, det är helt naturligt.

Finns en massa övningar, både för inkallning och för att den ska hålla bättre koll på matte. Fria Hundar av AH, är en lättsam liten bok som enbart tar upp löshundsträning. Rekommenderas.

Kalla in valpen ofta, men gör olika saker varje gång:
- beröm, sedan skicka iväg
- liten miniövning (sitt/hoppa upp på stubbe/tass/klättra på stock/godisträd/etc etc etc), beröm, beröm, iväg
- lek med matte, beröm, iväg
- etc etc etc, man vet aldrig vad matte hittar på för bus, bäst att hålla kollen...

Gör en del saker som du inte bjuder in valpen i, men som den får nytta av om den bara håller sig nära. Typ "hitta svamp". Sådant funkar skitbra på mat- och människofixerande schäfrar och labbar iaf. Promenera för dig själv, men inom synhåll för valpis, "hitta" plötsligt något spännande på marken (godis, leksak...) pip till och dyk ned för att hugga det du hittat. Första gångerna kan du kasta ut lite korvbitar eller något på marken och rafsa runt med dem tills valpen kommer sättande. Då snor du åt dig så många du hinner. Det är din korv. Valpis får bara det den hinner få tag i. De brukar fatta rätt snabbt att matte kan plötsligt hitta skatter ute i skogen; korv, pipisen, bollen, köttbulle... - bäst att hålla sig nära så man hinner fram och dela. När de blir äldre fattar de att du har godisen i fickan, men bebisar är lättlurade. ;)

Det finns många sådana små enkla grejer som ökar ditt värde för hunden. Du får mycket gratis. Däremot, om den är direkt olydig - ignorerar en inkallning - så går jag fram och hämtar den. Inga kommentarer. Det är något annat. Sedan får man anpassa sig efter vilken individ det är, vissa skiter blank i om du gömt dig - de sticker lyckligt ut på egna strövtåg. Andra blir rädda och söker direkt reda på matte... Jag skulle inte chansa, utan se till att hålla kollen, och eventuell öva kurragömma på säkert område.
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Du kanske kan be någon du känner hjälpa till att "agera störning" så du kan träna. Först kan de ju bara stå där å så ropar du in valpen, sen eftersom han blir duktigare kan ni gå¨närmare och den andra personen kan bli mer och mer rolig. Träna alltid på sånt avstånd/nivå att man vet att hunden klarar det. Det är bra att ibland låta hunden som belöning få gå fram till det roliga (då är det ju bra om man har nån man känner som störning eller om någon tex vill hälsa på valpen kan man ju ropa på den först och sen får den gå fram och hälsa). Träna med långlina så att hunden inte kommer fram till det den vill :)

Att plötsligt "hitta" godis/leksaker ute är också bra då blir hunden mer intresserad av att alltid hålla sig i närheten!

Låt inte hunden få välja belöning så att men tex ger den en godis om den inte vill leka, då kan den ju nästa gång tro att den lika gärna kan hälsa på personen istället för att äta godis hos dig.
Träna hunden att uppskatta lek i olika situationer så man kan variera belöningarna.

Om hunden mest tycker om godis kan man ju variera det också så man inte ger det från handen varje gång. Typ kasta iväg godisen, låt hunden få söka den i snön/gräset. Min hund är jättesvår med olika belöningar då han helst bara vill ha godis men om man tex ropar på han och låter han leta godis i ett träd tycker han det är roligt.

Man kan ju också träna in att hunden när den kommer tex ska sätta sig ner innan den får belöningen då blir det inte lika mkt att den bara hämtar godisen och drar iväg igen.

Angående visselpipan så tror jag inte det gör så mkt att du ibland bara säger kom, är ju bra att ha både visselpipa och ett ord annars är det svårt om man står där utan visselpipan någon dag :)

Ja det var lite tips som jag kom på har också en 14 veckor gammal valp som jag tränar med. :)

Lånar tråden och slänger in en fråga hoppas det är ok!

När brukar ni andra lägga in krav på inkallningen? Jag tränar mkt med olika störningar och nu är jag rätt säker på att min hund vet att kom hit betyder att han ska springa fram till mig i de flesta situationer. Om han då ignorerar mig i någon situation backar jag i träningen tills det sitter. Men någon gång måste man väl lära hunden att det är absolut förbjudet att strunta i en inkallning? När/hur gör man det bäst?
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Mitt bästa tips är att inte jaga efter din hund, låt hunden hålla koll på dig.

Nu är min kille snart 2 år, men jag kör fortfarande med detta för att han ska hålla koll på mig. Är vi ute i skogen och han kommer lite långt fram hoppar jag in bakom ett träd, så han får leta upp mig. Gå vi på plan mark och han kommit för lång fram vänder jag och springer åt andra hållet. Då kommer han rusande efter mig. Och godis eller kel så snart han kommit fram.

Nu har jag en hund som alltid går lös några meter framför mig, men som med jämna mellanrum vänder sig om och ser så att matte inte får för sig att springa iväg :D
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Tack för alla svar!

Blueberry: Ja, jag är inte så kul längre :grin: Jag ska titta efter träningsgrupper, tror det finns en i närheten... Men vad gör man på en sådan? Jag är ju lite folkskygg i och för sig.. :o Men jag ska absolut försöka ta mig iväg till en träff, om inte annat så bara för att få träna själv bland andra hundar, det gör jag ju aldrig och det kan ju vara nyttigt. Jag har tyvärr inte vänner i närheten som har hund... Det är bara två av mina alla vänner som är hundägare och vi bor 20 mil ifrån varandra.

Celija: Finns det sådana böcker på biblioteket? Jag har tänkt köpa boken men har inte råd, men om den finns att låna är det ju kanon! Ska åka och titta på närmsta bibliotek!

Lager: Jag har tänkt göra någonting sådant när vi är ute i skogen faktiskt. Tror han kommer skita blankt i vad jag hittat dock, men att försöka skadar ju inte :-).

Tack för alla tips!

Bubble: Ska tänka på att inte låta hunden välja belöning, men det är så svårt när han inte vill leka.. Jag brukar inte försöka leka och sedan ge godis, utan har helt enkelt gett upp leken öht och ger bara godis direkt. Tack för svaret!
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Det har jag ju övat mycket på när jag kunnat ha honom lös, men nu kan jag ju inte det. Och även om jag springer iväg och gömmer mig bryr han sig inte desto mer ifall det kommer en annan människa med hund, då kan han lika gärna sticka till dem - då är han ju inte ensam längre! Blir han ensam funkar det jättebra, han blir orolig och jag kommer fram och kallar in - hunden kommer som skjuten ur en kanon. Men skulle det komma andra människor som inte försvunnit som matte skulle han lika gärna gå till dem och få sällskap där. Så jag litar inte nog mycket på honom för att ha honom lös där det kan komma folk, och just nu har jag inget ställe att ha honom lös där det skulle vara riskfritt.
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Man tränar :idea:
Haha.
När jag har varit med i träningsgrupp (väldigt oregelbundet, men ändå) har vi tränat individuellt och hjälpts åt om det behövts. Att du har en yr valp är en fantastisk störningsträning för de andra ekipagen, samtidigt som du kan träna valpens fokus på dig och lite vardagslydnad eller trick.

Bara att vara i en miljö med andra hundar (och hundägare) är väldigt stimulerande och motiverande för både hund och matte :)

Var i landet bor du, förresten?
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Finns det sådana böcker på biblioteket? Jag har tänkt köpa boken men har inte råd, men om den finns att låna är det ju kanon! Ska åka och titta på närmsta bibliotek!

Förmodligen finns det många böcker om hundar, hundfostran och hundträning på närmsta bibliotek! Bara att botanisera. Skulle det vara någon särskild bok du är intresserad av som inte finns på just det biblioteket kan de få den från ett annat bibliotek så du får låna den ändå.

Ta en koll bland bibliotekets tidskrifter också, och se vika hundtidningar de har, när du ändå är där. Man brukar kunna kopiera enstaka artiklar som man är intresserad av.
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Smart :angel:

Vad bra, jag ska kolla upp det och ta mig dit.

Jag bor i Luleå.
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Jag ska ta mig till biblioteket det första jag gör imorgon. Tack så mycket!
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Jag bor också i Luleå :) Om du skulle vilja ha träningssällskap någon gång (och vågar :p) får du gärna skicka ett PM. Kan också tipsa om träningsställen/grupper här som jag varit på om du vill :)
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Jaha, vad kul! Var i Luleå och vad har du för hund?
 
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Hundhuset (ligget på bergnäset), har socialträningar 2 gånger i veckan som är öppna för alla (kostar 40kr för ikke medlemar), kanske kan vara något om du vill träna runt andra hundar, brukar vara lite övningar som man kan vara med på om man vill, önskar man träna inkallning så är säkerligen flera personer med på det. Riktigt trevligt folk, brukar själv gå dit ibland med Uno i de perioder jag är uppe i Luleå :)

Kan dock vara så att de har juluppehåll snart.
 
Senast ändrad:
Sv: Inkallningsproblem med 15-veckorsvalp

Mjölkudden, labrador.

Ainon: Ok, jag ska kolla upp det. Tack.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 261
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
716
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp