Bukefalos 28 år!

Inkallningstips!

N

Nelly_Muffin

Jag vill få bättre inkallning på min hund. Hon sticker inte iväg, men om hon är lat eller är upptagen med nåt i skogen, händer det att jag måste ropa typ tre gånger innan hon lyssnar, händer sällan att hon rusar till mig direkt om jag inte har korv och köttbullar med mig.

Om jag har glömt godiset på promenaden tycker hon inte alltid att det är värt att komma förrän hon har nosat färdigt eller vad hon nu gör, hon är seeg.

Det som jag kan komma på är väl att gömma mig eller springa iväg så att hon lär sig hålla koll på mig istället för tvärtom. Det brukar ju gå bra, hon får panik och letar efter mig överallt och blir glad när hon hittar mig.

Har ni några mer nyttiga tips?:D Vill att det ska funka alltid, utan att jag behöver muta henne till att komma osv. Däremot har hon blivit mycket bra på "stanna" så jag kan få stopp på henne om det dyker upp nåt, och gå fram och koppla. Hon är Pumitik på 2 och ett halvt år.
 
Sv: Inkallningstips!

Jag har lite grann samma problem... Hunden hör och vet att hon ska komma, men det kan vara en väldig fördröjning och ibland tycks det inte vara värt besväret, suck! Jag vill ju inte heller behöva muta med godis varje gång, eller är det de enda att göra? Min är ju visserligen bara 9 mån än, men jag tycker att det borde gå åt rätt håll iaf. Tips mottages tacksamt från mig med!:)
 
Sv: Inkallningstips!

puttputtputt kom igen nu folk hur gör ni när ni tränar inkallning? :D
 
Sv: Inkallningstips!

Eftersom det funkar att du gömmer dig så hade jag fortsatt att göra det. Med den skillnaden att kalla bara en gång sen gömmer du dig. Annars blir det bara tjat. Nu vet hon att du kallar x gånger innan du försvinner. De lär sig snabbt hur husse/matte funkar de små liven.
 
Sv: Inkallningstips!

hm, när jag springer och gömmer mig brukar jag inte kalla, sen kalla en gång om hon inte fattar vart jag tog vägen och springer runt och letar typ är på väg hem :p. Ska nog fortsätta med detta tills hon lär sig att vara i närheten och ha koll på mig så jag inte "smiter"... Och såklart massa korv och kalas när hon hittar mig. Känns som en bra plan.
 
Sv: Inkallningstips!

Är din hund glad i leksaker?

Jag har haft samma problem med "kommer snart"-attityd med min lille. Det som hjälpe oss mycket var att ha med sig nån leksak ut. En boll eller en kamptrasa eller vad hunden tycker är kul.Jag började med att ropa och när han tittar på mig tar jag fram leksaken och börjar leka själv med den. Sedan varvat mellan godis och leksak, och inte tagit fram leksaken förrän han har ordentlig fart mot mig.

Fördelen med detta var för oss att godiset visste han att han ändå fick när han makat sig fram till mig, men leksaken ville han ha NU! Och i och med att jag varvar så vet han inte vad han får förrän han är kommer fram, så nu skyndar han sig oftast för det KAN ju vara jackpott:bump:

Sedan brukar han även få godis efter prestation. Att snabbt svänga runt och rusa fram till mig är kanske värt två bitar korv/köttbulle eller att få jaga bollen, och en seg inkallning är kanske värd en torr kula..

Lycka till med träningen!
 
Sv: Inkallningstips!

Det med leksak ska jag prova! Kanske funkar mycket bättre än godis om jag har lite tur:)
 
Sv: Inkallningstips!

Godismotiverad hund? Då föredrar jag att vissla in dem med visselpipa. Ta en visselpipa och ett paket köttbullar (eller annat jättegott). Börja på köksgolvet, sätt hunden så den har uppmärksamheten på dig. Vissla och ge godis. Gör om 10 - 15 ggr och ta sen paus, efter några h gör om samma sak.

Sen när du märkt att hunden börjat fatta, så ställer du dig en liten bit från hunden, visslar och sträcker fram en köttbulle. Hunden kommer och tar köttbullen. Fortfarande inomhus, du utökar och tillslut visslar du när hunden är i annat rum. Har du gjort rätt kommer den komma sladdandes runt hörnen för den vet att det är köttbullsutdelning!

Du MÅSTE ge köttbulle varje gång du visslar i början, alltid alltid.

Sen när visselinkallningen fungerar inomhus, så tar du den utomhus. På tomten eller annat litet, inhägnat område. I början visslar du bara när hunden inte är upptagen med annat. Alltid köttbulle när den kommer, oavsett snabbt/sakta kom.

När det fungerar börja vissla när den är PÅVÄG på mot ngt spännande, sen börjar du vissla lite nu och då, men även när hunden är upptagen av/intresserad av ngt, t ex nosa på den där intressanta busken. Fortfarande på nära avstånd.

Sen bygg på bara.

Hunden tar inte visselpipan som 'kom här', utan visselpipan är bara en signal för 'här var det köttbullar, varsågod'.

När det SITTER, när du även under störning kan vissla tillbaka henne, då lägger du på kommandot med.

Vissla - säg kom - köttbulle. Fortfarande alltid köttbulle när den kommer för visslan - alltid alltid.

Sen över tid fasar du ut visslan, och säger kom (eller hit eller vad du valt) och ger köttbulle.

När DET fungerar börjar du fasa ut köttbullarna, man får köttbulle 9 av 10 ggr, den tionde får man massor av verbalt beröm. Sen får man köttbulle 8 av 10 ggr osv. Det måste dock vara så hög andel köttbullar att det är 'värt chansen' att springa och kolla. Man kan fasa över från köttbullar till mer 'normal' godis (som är lättare ha med sig). Men det ska alltid vara i hundens ögon tillräckligt stor 'chans' att det blir en köttbulle, att det är värt att komma.
 
Sv: Inkallningstips!

Jag är ju rätt tuff...:devil: så mitt tips är att om hunden dröjer kvar och nosar så smyg upp till den och nyp eller peta kvickt till den i sidan. När den förvånat tittar upp så backa lite och kalla och beröm.

Repetera gärna direkt men då bara positivt.

Det ska alltid vara mysigt och kul att komma så glöm inte berömmet och ha gärna godis!
 
Sv: Inkallningstips!

Godismotiverad hund? Då föredrar jag att vissla in dem med visselpipa. Ta en visselpipa och ett paket köttbullar (eller annat jättegott). Börja på köksgolvet, sätt hunden så den har uppmärksamheten på dig. Vissla och ge godis. Gör om 10 - 15 ggr och ta sen paus, efter några h gör om samma sak.

Sen när du märkt att hunden börjat fatta, så ställer du dig en liten bit från hunden, visslar och sträcker fram en köttbulle. Hunden kommer och tar köttbullen. Fortfarande inomhus, du utökar och tillslut visslar du när hunden är i annat rum. Har du gjort rätt kommer den komma sladdandes runt hörnen för den vet att det är köttbullsutdelning!

Du MÅSTE ge köttbulle varje gång du visslar i början, alltid alltid.

Sen när visselinkallningen fungerar inomhus, så tar du den utomhus. På tomten eller annat litet, inhägnat område. I början visslar du bara när hunden inte är upptagen med annat. Alltid köttbulle när den kommer, oavsett snabbt/sakta kom.

När det fungerar börja vissla när den är PÅVÄG på mot ngt spännande, sen börjar du vissla lite nu och då, men även när hunden är upptagen av/intresserad av ngt, t ex nosa på den där intressanta busken. Fortfarande på nära avstånd.

Sen bygg på bara.

Hunden tar inte visselpipan som 'kom här', utan visselpipan är bara en signal för 'här var det köttbullar, varsågod'.

När det SITTER, när du även under störning kan vissla tillbaka henne, då lägger du på kommandot med.

Vissla - säg kom - köttbulle. Fortfarande alltid köttbulle när den kommer för visslan - alltid alltid.

Sen över tid fasar du ut visslan, och säger kom (eller hit eller vad du valt) och ger köttbulle.

När DET fungerar börjar du fasa ut köttbullarna, man får köttbulle 9 av 10 ggr, den tionde får man massor av verbalt beröm. Sen får man köttbulle 8 av 10 ggr osv. Det måste dock vara så hög andel köttbullar att det är 'värt chansen' att springa och kolla. Man kan fasa över från köttbullar till mer 'normal' godis (som är lättare ha med sig). Men det ska alltid vara i hundens ögon tillräckligt stor 'chans' att det blir en köttbulle, att det är värt att komma.

*KL*

Smart! :D det ska jag testa,
men mitt problem är att våra hundar inte ens vet att vi är där......de två små hamiltonstövare/foxterrier, om man släpper dem rusar de iväg till närmaste stig/grusväg och försvinner sedan på två röda. Därför släpper vi Aldrig dem längre. När de var små gick det för då vågade de inte springa iväg från oss. Men nu har de blivit större och säkrare och vågar därför mer. Det händer ibland att de slinker ut genom ytterdörren av misstag, och de små jäklarna är ju såå snabba. Men de vågar inte springa långt iväg från huset, de håller sig i området och ut, ner på slingan som går strax nedanför. Så när de sprungit en runda kommer de tillbaka till trädgården, de är ju smarta med så om man då öppnar dörren ropar hit, och visar att man har en god och smarrig korv i handen, stannar de och tittar i några sekunder och sedan far de iväg en runda till. Så håller de på tills de blir trötta och vill in. Hopplöst. Den ena är galen i bollar så den kan vi fånga in genom att kasta en boll. Men den andre...suck...

Vi har också en rottis/schäfer. En tik, hon är 1½. hon kan man ha lös och hon är jätteduktig med inkallning och sånt men hennes stooora problem är att hon är väldigt hund-aggressiv. När man är ute och går och man möter an annan hund börjar hon morra och skälla och drar i kopplet som en galning, hon börsöker hoppa och göra allt för att komma loss. När vi då passerar den andre hunden försöker hon dyka över den. Problemet för oss är att vi kan inte få kontakt med henne, det är omöjligt. hon är i sin egna lilla värd i detta ögonblicket.

Förlåt för mitt trådkap men kommer inte ihåg just nu hur man gör en egen tråd och hinner inte leta efter det nu...Men lycka till med din hund! :laugh:
 
Sv: Inkallningstips!

Jag är ju rätt tuff...:devil: så mitt tips är att om hunden dröjer kvar och nosar så smyg upp till den och nyp eller peta kvickt till den i sidan. När den förvånat tittar upp så backa lite och kalla och beröm.

Repetera gärna direkt men då bara positivt.

Det ska alltid vara mysigt och kul att komma så glöm inte berömmet och ha gärna godis!

Jag kör samma linje. Om han ignorerar mig eller slöar springer jag fram och markerar, sedan upprepar jag kommadot och blir toppenglad när han kommer. Ibland gömmer jag mig, ibland springer jag bara åt andra hållet.
 
Sv: Inkallningstips!

KL

Inkallningen går bra med min hund, men i vissa situationer, kallar jag inte in utan använder stanna istället.

Rätt eller fel? Vad tycker ni?

Kan vara om en annan lös hund kommer springande, bra för hunden att kunna hålla koll, men ändå vara på sätt och vis lydig.

Eller om han drar efter grannens katt(på vår tomt, och han har lov av mig, det är en av hans arbetssysslor) säger stanna vid gränsen, tja?
 
Sv: Inkallningstips!

Jag använder också "stanna" i vissa situationer. Vid korsande stigar där jag inte ser om det kommer folk, eller liknande.
Min hund har ett stenhårt "ligg", och lägger sig tveklöst i 99% av fallen, märker jag då att han inte kommer att tvärvända och komma direkt på inkallning kan jag istället kommendera ligg och stanna kvar,
 
Sv: Inkallningstips!

*KL*

Smart! :D det ska jag testa,
men mitt problem är att våra hundar inte ens vet att vi är där......de två små hamiltonstövare/foxterrier, om man släpper dem rusar de iväg till närmaste stig/grusväg och försvinner sedan på två röda. Därför släpper vi Aldrig dem längre. När de var små gick det för då vågade de inte springa iväg från oss. Men nu har de blivit större och säkrare och vågar därför mer. Det händer ibland att de slinker ut genom ytterdörren av misstag, och de små jäklarna är ju såå snabba. Men de vågar inte springa långt iväg från huset, de håller sig i området och ut, ner på slingan som går strax nedanför. Så när de sprungit en runda kommer de tillbaka till trädgården, de är ju smarta med så om man då öppnar dörren ropar hit, och visar att man har en god och smarrig korv i handen, stannar de och tittar i några sekunder och sedan far de iväg en runda till. Så håller de på tills de blir trötta och vill in. Hopplöst. Den ena är galen i bollar så den kan vi fånga in genom att kasta en boll. Men den andre...suck...

Vi har också en rottis/schäfer. En tik, hon är 1½. hon kan man ha lös och hon är jätteduktig med inkallning och sånt men hennes stooora problem är att hon är väldigt hund-aggressiv. När man är ute och går och man möter an annan hund börjar hon morra och skälla och drar i kopplet som en galning, hon börsöker hoppa och göra allt för att komma loss. När vi då passerar den andre hunden försöker hon dyka över den. Problemet för oss är att vi kan inte få kontakt med henne, det är omöjligt. hon är i sin egna lilla värd i detta ögonblicket.

Förlåt för mitt trådkap men kommer inte ihåg just nu hur man gör en egen tråd och hinner inte leta efter det nu...Men lycka till med din hund! :laugh:

Vad gör hon om du "bryter av" det hon fokucerar på med ett pet i sidan, att klatcha till ditt ben med kopplet så det låter obehagligt, ett ryck i kopplet eller liknande? Om hunden då tänker "Vafan?!", var GRYMT snabbt där och locka på uppmärksamheten med en boll, godis eller liknande.
 
Sv: Inkallningstips!

Vad gör hon om du "bryter av" det hon fokucerar på med ett pet i sidan, att klatcha till ditt ben med kopplet så det låter obehagligt, ett ryck i kopplet eller liknande? Om hunden då tänker "Vafan?!", var GRYMT snabbt där och locka på uppmärksamheten med en boll, godis eller liknande.


Jo, det var smart, men jag Tror inte det hjälper...men jag ska ta och testa nästa gång. Tack för tipset. :)

Men det är så att min äldre bror var ute med hunden en gång, och de mötte givetvis en annan hund, min bror blev så förbannad på henne att han lappade till henne över nosen när hon skällde, ingen reaktion. Hon bara fortsatte. Nu är ju jag emot att bestraffa hundar med stryk etc. Men jag var ej där så detta är vad jag hört av honom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 018
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: miumiu
·
Fritid Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer...
Svar
4
· Visningar
847
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp