Inkapslad hovböld

Lottapottan

Trådstartare
Hejsan.
Nu har min dam tydligen haft en inkapslad hovböld länge länge, nu har vi lyckats få reda på vad det var för fel och veterinären har tagit bort stor del av hoven ända in till hovbenet.
En veterinär säger att det där ska vi nog få bukt med och en annans sa att det vara bara att avliva för det var så pass mycket borta.
Hon är vid gott mod, matglad och har ingen feber, busar när man är ute och går med henne, verkar inte alls ha ont vilket brukar synas tydligt på henne annars.
Hon har gipsad hov nu.
Hur tycker ni, ska man ge henne en chans.
Det gör mig inget om hon får stå i ett år på rehab, bara hon blir bra igen.
Det är ingen tävlingshäst utan bara finns där för min egen sinnesfrid ;)
Syntes det att hon hade ont, eller bekymmer med det har hon ju fått somna in på engång men det gör ju inte det.
 
Hejsan.
Nu har min dam tydligen haft en inkapslad hovböld länge länge, nu har vi lyckats få reda på vad det var för fel och veterinären har tagit bort stor del av hoven ända in till hovbenet.
En veterinär säger att det där ska vi nog få bukt med och en annans sa att det vara bara att avliva för det var så pass mycket borta.
Hon är vid gott mod, matglad och har ingen feber, busar när man är ute och går med henne, verkar inte alls ha ont vilket brukar synas tydligt på henne annars.
Hon har gipsad hov nu.
Hur tycker ni, ska man ge henne en chans.
Det gör mig inget om hon får stå i ett år på rehab, bara hon blir bra igen.
Det är ingen tävlingshäst utan bara finns där för min egen sinnesfrid ;)
Syntes det att hon hade ont, eller bekymmer med det har hon ju fått somna in på engång men det gör ju inte det.
Klart du ska ge henne en chans. Lita på din veterinär.
 
För mig hade det berott på en del andra faktorer:
-Hästens ålder
-Hälsa och fysik i övrigt
-Hur hästen funkar att vila så länge som behövs. Boxvila?

En ung i övrigt frisk häst är en sak och en äldre med lite andra krämpor en annan.
 
Det är lite för lite information i trådstarten för att ge något bra svar, men läkningsförmågan i hovarna är god. Man kan t.ex ta bort hela sulhornet utan problem.
Ett av de största problemen är att veterinärer generellt har rätt dålig koll på hovar, det är hovslagarna som är experter på den delen....
 
Prata med hovslagaren som kommer ta över och se vad denne tycker. Beroende på hur det ser ut kommer det antagligen behövas sjukbeslag en tid framöver och det kan också vara bra för dig att veta
 
Det är lite för lite information i trådstarten för att ge något bra svar, men läkningsförmågan i hovarna är god. Man kan t.ex ta bort hela sulhornet utan problem.
Ett av de största problemen är att veterinärer generellt har rätt dålig koll på hovar, det är hovslagarna som är experter på den delen....
Hejsan.
Det är öppet i sulan ca 6x6 cm stort hål ända in till hovbenet och det är där den ena veterinären säger att det ser mycket dystert ut och den andra att det ska nog gå att få bukt på.
Hade en tid med klinikens hovslagare nu i veckan men den som ser dystert på det hela har avbokat den och ska lägga nytt gips istället.
Har pratat med några hovslagare, både nyexaminerade och "gamneluvar" och de säger att det funkar men att det kommer att ta tid, vilket jag är helt med på.
Hästen är pigg, jag är ute och går med henne varje dag, klart att hon är lite halt så då tycker han att hon har ont.
Har gjort en liten sjukhage åt henne så hon får gå i några stunder på dagarna och där tränar hon start och stopp och olika krumbukter så jag tycker inte att hon kan ha superont heller för då skulle hon väll inte göra sånt frivilligt?
 
För mig hade det berott på en del andra faktorer:
-Hästens ålder
-Hälsa och fysik i övrigt
-Hur hästen funkar att vila så länge som behövs. Boxvila?

En ung i övrigt frisk häst är en sak och en äldre med lite andra krämpor en annan.
Hon är 11, en skogsmulle häst och hon har stått nu i 3 veckor och det bryr henne inte det minsta (än så länge)
skulle inte stå helt på box utan ut och gå med och in en liten sjukhage ca 30 min /dag.
Är pigg och matglad och ingen feber.
Går på för egen maskin när vi är ute och går, hinner knappt med :)
 
Har du möjligheten att låta henne skrota runt och läka ut, och hon inte har problem med att skrota runt och vila hade jag gett det chansen.
 
Har du möjligheten att låta henne skrota runt och läka ut, och hon inte har problem med att skrota runt och vila hade jag gett det chansen.
Jopp, jag vill göra det men den ena veterinären är så fast beslutad på att jag ska ta bort henne verkar det som.
Tänkte om det är jag som är dum som vill ge henne en chans.
Blev så jäkla idiotförklarad av honom.
 
Jopp, jag vill göra det men den ena veterinären är så fast beslutad på att jag ska ta bort henne verkar det som.
Tänkte om det är jag som är dum som vill ge henne en chans.
Blev så jäkla idiotförklarad av honom.
Det låter ju jättekonstigt. Och att veterinären avbokat hovslagartiden?
Tydliggör för veterinären att du vill ge hästen en chans, be att få byta veterinär om det fortsätter.
 
Det är vid såna här tillfällen jag inser att jag hade velat varit med och följt upp vissa individer som jag var med och behandlade under min hovslagarpraktik i smedjan på Ultuna. Jag minns en häst vars besvär skulle kunna jämföras med din häst, men min praktik var tyvärr slut när uppföljningen gjordes så jag vet inte hur det gick med den. Men det var inget snack om att de inte skulle prova att behandla den...
 
Hästen är pigg, jag är ute och går med henne varje dag, klart att hon är lite halt så då tycker han att hon har ont.
Har gjort en liten sjukhage åt henne så hon får gå i några stunder på dagarna och där tränar hon start och stopp och olika krumbukter så jag tycker inte att hon kan ha superont heller för då skulle hon väll inte göra sånt frivilligt?
Det ligger tyvärr i hästens natur att kunna koppla bort smärta, de vill inte ses som ett lätt byte för rovdjuren. Så det är tyvärr ingen garanti att den är smärtfri för att den busar. Hade det varit min häst hade jag inte låtit den fara runt, den har så lite stöd för hovbenet just nu vilket i värsta fall kan leda till hovbensrotation. Även om man känner sig grym att sätta dem på strikt boxvila så kan det i längden vara värt det, det behöver inte ta så lång tid att läka om du har tur, se mitt fortsatta svar nedan.
Det är öppet i sulan ca 6x6 cm stort hål ända in till hovbenet och det är där den ena veterinären säger att det ser mycket dystert ut och den andra att det ska nog gå att få bukt på.
Hade en tid med klinikens hovslagare nu i veckan men den som ser dystert på det hela har avbokat den och ska lägga nytt gips istället.
Har pratat med några hovslagare, både nyexaminerade och "gamneluvar" och de säger att det funkar men att det kommer att ta tid, vilket jag är helt med på.
Jag har haft en häst som hade hovböld som underminerade hela sulan och man fick operera bort hela sulan så bara kötthoven var kvar undertill. Min häst gipsades sedan och vi bytte gips en gång i veckan. Hästen var inte smärttålig för fem öre så vi valde att gipsa om den på klinik så den kunde få lugnande, kliniken hade även en bra klinikhovslagare knuten till sig. Han hade strikt boxvila av orsaken jag nämnde ovan, hovbenet "hänger" ju i kötthoven så man ville inte att hästen skulle röra sig i onödan när hovkapseln inte är intakt. Även om gipset stöttar upp mycket ville man inte chansa om gipset skulle råka spricka. Gipset ger ett jämnt tryck undertill vilket stimulerar nybildningen av nytt horn, så därför är det en god idé att fortsätta gipsa tills dess att man upplever att sulan är någorlunda återställd igen.

På min häst blev det sex veckor med gips, sedan skoddes han med sko med sula och kunde gå i hage som vanligt om det inte var för blött/lerigt och kunde ridas igång igen, nästa skoning sju veckor därefter kunde han skos som vanligt. Hästen hade inga som helst men av det efteråt så jag tycker absolut du ska ge din häst en fortsatt chans om allmäntillståndet och humöret är gott. Är din häst snäll att byta gips på är det mycket möjligt att kliniken kan delegera det till din hemmahovslagare framöver, men gissar att de iaf vill göra första gipsbytet för att hålla lite koll på hur det utvecklat sig.

Jag håller tummarna att det ordnar sig även för din häst!
 

Liknande trådar

Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 528
Senast: Icfafn
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 966
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 371
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp