Gramse

Trådstartare
Har varit och tittat på en häst och magkänslan skrek JA!
Men.. Så kom utlåtandet efter veterinärbesiktningen. Hästen har ett par mindre inkar och min erfarenhet trots en del år med hästar är noll på det området. Nu har jag ägnat eftermiddagen åt att söka info och hittar både positiva och väldigt negativa historier. Ska "man" backa från köp enbart pga dessa små utslag? Hur hade du gjort? Har såklart mina andra hästar i åtanke också i det här och är rädd för smitta.. Tankar och funderingar mottages tacksamt.
 
Vad för inkar, en eller många? Hur gammal är hästen och vart sitter dom? Nej, du behöver inte oroa dig för att dom smittar och jag hade backat från ett hästköp ifall det var väldigt mycket och ifall dom satt väldigt olämpligt så att ridbarheten skulle påverkas eller kräva kirurgi tex. Men låter på dig som att du inte ens märkte av dom förens efter vetbesiktningen?
 
https://stud.epsilon.slu.se/2479/1/Bergsten_K_110412.pdf Viruset som sprider inkar smittar iaf enl det här arbetet, men som jag förstår det får inte alla hästar symtom av att vara bärare av viruset. Jag skulle nog sett det hela som ett bifynd då de ganska sällan ger allvarliga problem! Lite som typ fotvårtor och munsår hos människor, de flesta har haft det och är bärare av resp, virus som orsakar tillståndet men vanligtvis påverkas inte livskvaliteten negativt :)
 
https://stud.epsilon.slu.se/2479/1/Bergsten_K_110412.pdf Viruset som sprider inkar smittar iaf enl det här arbetet, men som jag förstår det får inte alla hästar symtom av att vara bärare av viruset. Jag skulle nog sett det hela som ett bifynd då de ganska sällan ger allvarliga problem! Lite som typ fotvårtor och munsår hos människor, de flesta har haft det och är bärare av resp, virus som orsakar tillståndet men vanligtvis påverkas inte livskvaliteten negativt :)
Ja, precis. Att inte vilja köpa en häst för att man är rädd för att dess inkar ska smitta känns väldigt långsökt. Min häst har alltid haft en rätt stor ink och INGEN annan häst i stallet har någonsin fått någon - inte ens de han gått i hagen med i alla år.
 
När jag växte upp hade en häst på ridskolan en del inkar. Jag vet att ibland fick veterinären ta bort nån osv. Men hästen gick på ridskolan i många år och ingen annan häst fick några inkar. Alla (20 hästar ungefär) gick i samma hage.
 
Vad för inkar, en eller många? Hur gammal är hästen och vart sitter dom? Nej, du behöver inte oroa dig för att dom smittar och jag hade backat från ett hästköp ifall det var väldigt mycket och ifall dom satt väldigt olämpligt så att ridbarheten skulle påverkas eller kräva kirurgi tex. Men låter på dig som att du inte ens märkte av dom förens efter vetbesiktningen?
Vilken typ det är vet jag inte, nej jag upptäckte dem inte, det är två små som sitter vid skapet. Hästen är fem år 🙂
 
Inkar smittar absolut inte och det är inte heller några "utslag". Varför är du så bekymrad över dem? :confused:
Jag blir bekymrad när jag inte vet vad det handlar om. Och när jag googlar kör jag väl mest fast i negativa historier.. Jag läste att det kan smitta via flugor hästar emellan om de har anlag för att utveckla inkar.
 
https://stud.epsilon.slu.se/2479/1/Bergsten_K_110412.pdf Viruset som sprider inkar smittar iaf enl det här arbetet, men som jag förstår det får inte alla hästar symtom av att vara bärare av viruset. Jag skulle nog sett det hela som ett bifynd då de ganska sällan ger allvarliga problem! Lite som typ fotvårtor och munsår hos människor, de flesta har haft det och är bärare av resp, virus som orsakar tillståndet men vanligtvis påverkas inte livskvaliteten negativt :)
Tack för svar, det låter ju inte så oroväckande egentligen..
 
Ja, precis. Att inte vilja köpa en häst för att man är rädd för att dess inkar ska smitta känns väldigt långsökt. Min häst har alltid haft en rätt stor ink och INGEN annan häst i stallet har någonsin fått någon - inte ens de han gått i hagen med i alla år.
Tack det är sånt jag behöver läsa, jag har som sagt ingen erfarenhet och de med längre hästerfarenhet än jag kan varken råda åt eller andra hållet.
 
Är hästen bara 5 så kanske dom tom försvinner av sig själv. Sitter dom i skapet så stör dom ju heller inte ridbarheten det minsta så du behöver absolut inte oroa dig. Hade varit värre ifall den hade fullt med inkar där sadeln ligger.
Vilken typ det är vet jag inte, nej jag upptäckte dem inte, det är två små som sitter vid skapet. Hästen är fem år 🙂
 
Är hästen bara 5 så kanske dom tom försvinner av sig själv. Sitter dom i skapet så stör dom ju heller inte ridbarheten det minsta så du behöver absolut inte oroa dig. Hade varit värre ifall den hade fullt med inkar där sadeln ligger.
Det låter bra 🙂 att de sitter i skapet tänker jag är lite lurigt iom att flugorna härjar fritt där. Men läste att några använt någon salva med bra resultat både vad gäller flugor och inkar. Står still i huvudet just nu vad salvan heter men den är välkänd.
 
Det låter bra 🙂 att de sitter i skapet tänker jag är lite lurigt iom att flugorna härjar fritt där. Men läste att några använt någon salva med bra resultat både vad gäller flugor och inkar. Står still i huvudet just nu vad salvan heter men den är välkänd.
I flugsäsong är det ju flugor överallt. Och inkar är ju inga sår eller så som behöver skyddas från flugor.
 
har två erfarenheter av hästar med ink. Och två olika utfall

häst 1 hade 2 rejäla inkar (3cm i diameter, 5cm långa) mellan frambenen samt mindre inkar i sadelgjordsstaden, där lokor ligger an på bog/bringa mm. Den hästen hade jag inte köpt, av ovanstående anledning. Enligt ägare hade denne försökt nehandla men utan framgång.

häst 2 hade 1 mindre ink, (ca 3cm i diameter som inte stack upp ovanför huden) som satt nära höftbensknölen. Ägaren trodde att det först var någon sorts ärr, då hästen haft den i många år. Sen lyckades hästen riva upp inken, vilket gjorde att den började växa. Behandlades med något ämne i ett par omgångar och försvann då. Den sortens ink hade jag inte haft några problem alls att köpa en häst med.
 
Har varit och tittat på en häst och magkänslan skrek JA!
Men.. Så kom utlåtandet efter veterinärbesiktningen. Hästen har ett par mindre inkar och min erfarenhet trots en del år med hästar är noll på det området. Nu har jag ägnat eftermiddagen åt att söka info och hittar både positiva och väldigt negativa historier. Ska "man" backa från köp enbart pga dessa små utslag? Hur hade du gjort? Har såklart mina andra hästar i åtanke också i det här och är rädd för smitta.. Tankar och funderingar mottages tacksamt.
Det beror helt på vart inken satt, om jag brytt mig. Men är det många är det inte heller kul, eller om det tillkommer flera. En gång har jag varit med om att en häst togs bort med det som bidragande orsak, men den satt i mungipan/sidan på huvudet och hon gick inte att rida på bettlöst och de hade opererat och den kom ändå tillbaka. Så att säga att det är helt ofarligt är onödigt.

en annan kompis har en häst med en ink, den sitter så den inte går att operera bort och den hästen är besvärad i perioder och kliar då ofta så det börjar blöda.

en tredje häst jag känner till fick en ink på skapet som kom tillbaka trots operation och behandling. Han var störd av den när han skulle kissa.

men så har jag också sett många hästar som mått bra med sina inkar, och inte haft besvär.
 
Jag hade pratat med besiktigande veterinär och hört med denne om det fanns några specifika risker med inkar i den placeringen.

Har haft inkhäst, insidan av låret. När den började växa behandlade vi den med xx Terra. Det var verkligen inte vackert, den formligen exploderade och såg ut som den vände ut och in på sig. Men den torkade sedan och försvann över någon månad vill jag minnas.
 
Jag hade pratat med besiktigande veterinär och hört med denne om det fanns några specifika risker med inkar i den placeringen.

Har haft inkhäst, insidan av låret. När den började växa behandlade vi den med xx Terra. Det var verkligen inte vackert, den formligen exploderade och såg ut som den vände ut och in på sig. Men den torkade sedan och försvann över någon månad vill jag minnas.
Jag ska prata en gång till med veterinären, det kom ingen ny efteråt?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 277
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 142
Senast: prallan
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 198
Senast: Jate Volim
·
Träning Jag har problem med att lasta min 2-åring. Han har åkt transport några gånger, och ganska regelbundet nu i höst. Men visst, han är ingen...
Svar
14
· Visningar
2 268
Senast: cowsense
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp