Inklämd i köket

Jag har fått krypa till korset och stänga av mitt vardagsrum. Igår var det under -17 grader ute och temperaturen i köket ville inte kliva över 16 grader, men gjorde det senare när jag satte på ugnen och bakade. I morse blev jag väckt av katterna vid fem. Det var under 13 grader i huset.

Så jag hittade en gammal gardinstång i något mässingsliknade material ute i ladan. På ena sidan fattades knoppen. Jag kom på hur jag skulle sätta upp den utan att varken behöva spika eller skruva i huset. Sen tog jag ett täcke och katternas ullfilt som de ändå inte vill använda så ofta och satte upp.

Nu är köket belamrat med min dator, högtalare, böcker, adventskalender och katternas klösträd. Känns fullt. Och jag har inget ställe där jag kan vila. Provade att lägga mig på sängen idag, men somnade ju bara så elden i vedspisen brann ut. Jag har en fåtölj i sovrummet också men det är kallt att sitta där. Så jag sitter rätt upp på en pinnstol i köket. Känns jobbigt.

Har för övrigt misslyckats med min kvart och min tandborstning de senaste dagarna.

20221214_182151.jpg
 

Med tanke på att det är långt kvar av vintern så vore det ju bra att få ordning på kaminen. Jag förstår att det inte finns inkomst nu och jag förstår verkligen att man inte vill lägga sparpengar på diverse inköp och nödlösnignar. Men finns det sparpengar kanske det inte är så dumt att använda lite av dem för att fixa kaminen. Det är ändå en investering för framtiden på ett annat sätt. Kanske spar du dessutom in kostnaden på att använda mindre el, nu och i framtiden.

Speciellt med tanke på hur du verkar vantrivas med att behöva bo i köket.
 
När jag har riktigt ont i ryggen så tar jag in en badenbaden stol. Skulle det kunna funka hos dig?
1. Jag äger ingen sådan 2. Den lär knappast ta mindre plats än fåtöljen
Alltså du måste ju få ordning på din kamin. Går det att komma åt flöjeln på skorstenen på något sätt? Jag tror @ptr är något på spåren där.
Jag kan kika på den nerifrån idag när jag går ut och matar fåglarna, för att se om den vridit dig. Men att komma åt flöjeln är svårt. Taket är ett plåttak som nu är täckt med is och snö. Halt med andra ord. Det finns ingen stege upp till toppen av skorstenen så jag skulle behöva släpa upp en stege på taket. Jag vet inte om jag kan det och det känns ändå som en säkerhetsrisk att klättra upp på en stege på ett halt tak. Och som om det inte räckte så kan det vara så att min stora trygga stege som jag skulle behöva för att komma upp på taket, är fastfrusen.
Med tanke på att det är långt kvar av vintern så vore det ju bra att få ordning på kaminen. Jag förstår att det inte finns inkomst nu och jag förstår verkligen att man inte vill lägga sparpengar på diverse inköp och nödlösnignar. Men finns det sparpengar kanske det inte är så dumt att använda lite av dem för att fixa kaminen. Det är ändå en investering för framtiden på ett annat sätt. Kanske spar du dessutom in kostnaden på att använda mindre el, nu och i framtiden.

Speciellt med tanke på hur du verkar vantrivas med att behöva bo i köket.
Jag använder ingen el alls för uppvärmning just nu, förutom i badrum/toa. Där finns ett element igång.

Jag behöver nog invänta mildare väder för att få igång kaminen. Sen så har min varmluftspistol gått sönder. Jag har tiggt en ny av mamma, så får se om jag får en. Utan en varmluftspistol är jag chanslös med att få igång kaminen.
 
Jag behöver nog invänta mildare väder för att få igång kaminen. Sen så har min varmluftspistol gått sönder. Jag har tiggt en ny av mamma, så får se om jag får en. Utan en varmluftspistol är jag chanslös med att få igång kaminen.
Jo jag förstår. Tänker bara att det vore bra om du kunde få igång kaminen även nästa gång det blir kallt. Men vi får hoppas på mildare väder snart!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp