Inklämningssyndrom/impingement

fejt

Trådstartare
Jag har googlat mig till att jag förmodligen har nån inklämningsåkomma i axeln. Det började kännas av i våras och nu kan jag knappt ta på mig jackan eller knäppa bilbältet. Hästen hoppade till när jag ledde honom och lite kraft när armen är i en viss vinkel gör så ont att det känns som att jag ska kräkas.
Ska till sjukgymnast imorgon men undrar om någon av er haft såna här symtom? OM det är inklämning läste jag att det enda man kan göra är att bygga upp omgivande muskler. Vet någon?
 
Jag har googlat mig till att jag förmodligen har nån inklämningsåkomma i axeln. Det började kännas av i våras och nu kan jag knappt ta på mig jackan eller knäppa bilbältet. Hästen hoppade till när jag ledde honom och lite kraft när armen är i en viss vinkel gör så ont att det känns som att jag ska kräkas.
Ska till sjukgymnast imorgon men undrar om någon av er haft såna här symtom? OM det är inklämning läste jag att det enda man kan göra är att bygga upp omgivande muskler. Vet någon?
Jag har. Har haft I 20 år men får inte hjälp. Eller ja, fysioterapi. Stod I kö till Op men nya överläkaren tog bort mig därifrån pga han opererar bara efter trauma. Jag har också bursit, tendinitis och påbörjad artros. Ledbandet helt uttöjda och skulle också spännas åt.

Det suger så jävla mycket och är en orsak till att jag inte kan rida mera.

Men ja, fysioterapi/gymnastik är det som har bäst effekt tydligen. Funkar inte det så får man leva med det, påstod min kända och "årets ortoped" läkare.

Och jag är bara 37
 
Jag har. Har haft I 20 år men får inte hjälp. Eller ja, fysioterapi. Stod I kö till Op men nya överläkaren tog bort mig därifrån pga han opererar bara efter trauma. Jag har också bursit, tendinitis och påbörjad artros. Ledbandet helt uttöjda och skulle också spännas åt.

Det suger så jävla mycket och är en orsak till att jag inte kan rida mera.

Men ja, fysioterapi/gymnastik är det som har bäst effekt tydligen. Funkar inte det så får man leva med det, påstod min kända och "årets ortoped" läkare.

Och jag är bara 37
Urk! Din stackare!!
Det är ju just detta jag är rädd för. Det blir bara värre och värre och det är hästarna och jobbet runt dem som oroar mig. Men sjukgymnasten först så får jag väl ta det därifrån. Tack för ditt svar och så ledsen för din skull.
 
@em-pirre
Det var impingement. Sjukgymnasten var positiv och sa att de flesta blir bra. Jag tackade nej till kortisonspruta eftersom jag inte har så mycket vilovärk.
Har du haft mycket värk i vila redan från början? Hoppas okej att jag frågar. Du behöver inte svara såklart.
 
@em-pirre
Det var impingement. Sjukgymnasten var positiv och sa att de flesta blir bra. Jag tackade nej till kortisonspruta eftersom jag inte har så mycket vilovärk.
Har du haft mycket värk i vila redan från början? Hoppas okej att jag frågar. Du behöver inte svara såklart.
Ja mycket. Fick flera kortisonsprutor medan jag var i tonåren. Det blev nästan värre, och nuförtiden rekommenderas det nog oftast inte.

Värst är så man ska sova, och det strålar ända ut i tummen. Eller så man tar ner nåt från en hylla och mitt i så släpper armen pga smärtan och allt ramlar i golvet.
 
Ja mycket. Fick flera kortisonsprutor medan jag var i tonåren. Det blev nästan värre, och nuförtiden rekommenderas det nog oftast inte.

Värst är så man ska sova, och det strålar ända ut i tummen. Eller så man tar ner nåt från en hylla och mitt i så släpper armen pga smärtan och allt ramlar i golvet.
Ja, det är en riktigt äcklig skärande smärta när man belastar i vissa vinklar. Jag känner mig allmänt svagare i armen också. Kraftlös.
Jag lider med dig som har så ont. Efter sjukgymnastens undersökning molade det i några timmar annars känner jag inte av det så mycket när jag inte belastar.
 
Ja, det är en riktigt äcklig skärande smärta när man belastar i vissa vinklar. Jag känner mig allmänt svagare i armen också. Kraftlös.
Jag lider med dig som har så ont. Efter sjukgymnastens undersökning molade det i några timmar annars känner jag inte av det så mycket när jag inte belastar.
Ja ju mer jag gör desto ondare gör det. Ibland har jag långa bra perioder trots att jag typ räfsat eller spelat trummor mycket. Ibland räcker det med en fel rörelse och så har jag ont länge. Det verkar vara mycket som påverkar.
 
Jag har. Har haft I 20 år men får inte hjälp. Eller ja, fysioterapi. Stod I kö till Op men nya överläkaren tog bort mig därifrån pga han opererar bara efter trauma. Jag har också bursit, tendinitis och påbörjad artros. Ledbandet helt uttöjda och skulle också spännas åt.

Det suger så jävla mycket och är en orsak till att jag inte kan rida mera.

Men ja, fysioterapi/gymnastik är det som har bäst effekt tydligen. Funkar inte det så får man leva med det, påstod min kända och "årets ortoped" läkare.

Och jag är bara 37
Men kära nån, ska det vara så svårt att få en op??
Din "årets ortoped" läkare har FEL! Det går att fixa, jag har gjort det...
Mitt läns ortopedklinik sa dock detsamma - det går inte att fixa, göd din fysio och lev med det - typ :mad:

Men så hade jag "turen" att bli tvungen att ropa på vårdgaranti (långa köer i mitt län) och då fick jag komma till annat län för en ny bedömning. Ett listat privatsjukhus inriktat på sportskador och experter på leder.
Det blev genast op och även om jag inte är lika rörlig längre pga min artrit så har jag inte ont!! Det var helt fantastiskt.
Op hade kunnat göras på vaken dagkirurgi, men eftersom jag är pipig/rädd så blev det under lättnarkos och en övernattning. Dom gjorde två små titthål.

Så stå på dig - det går att fixa :up:
 
Jag orkar inte kriga med den här överläkaren. Jag har kämpat i 20 år med olika fysioterapier och gymnastik och medicin. Han vägrar. Oavsett om jag har remiss från annan ortoped eller inte.

Jag smällde igen dörren då jag gick därifrån senast. Jag funderar på att byta stad och prova annat sjukhus.
 
De allra flesta blir bra med fysioterapi, ytterst få behöver operation (och de blir dessutom oftast inte 110% besvärsfria efteråt ändå...) Har man gått med besvären länge kan det ta tid att bli fullt återställd, 6 månader är inget ovanligt. Men med rätt fysio ( och egen insats givetvis) kommer de flesta tillbaka fullt.
Mvh fysioterapeut som träffar flera sånhär fall i veckan 😁👍
 
Jag har opererat båda axlarna för impingement. Den första pga hästrelaterat trauma, den andra kom det smygande. Kom till samma ortoped gång 2. Fick kortisoninjektioner först, men då de inte hjälpte bldv det op. Titthålsoperationer, och jag blev 100% återställd. :) lång rehab dock, ca 6 månader.
 
Jag har googlat mig till att jag förmodligen har nån inklämningsåkomma i axeln. Det började kännas av i våras och nu kan jag knappt ta på mig jackan eller knäppa bilbältet. Hästen hoppade till när jag ledde honom och lite kraft när armen är i en viss vinkel gör så ont att det känns som att jag ska kräkas.
Ska till sjukgymnast imorgon men undrar om någon av er haft såna här symtom? OM det är inklämning läste jag att det enda man kan göra är att bygga upp omgivande muskler. Vet någon?
Jag har haft. Gick till fysio ca 5-7 ggr, fick övningar att göra hemma och på gymmet. Den värsta smärtan gick över relativt snabbt och kanske efter 6 månader helt borta. Nu har jag bara känningar ibland, ofta när jag överansträngt eller tränat för hårt på gymmet.
Kunde inte lyfta armen utan att det högg till och hade också svårt att ta på mig jackan exempelvis.
 
Jag har haft. Gick till fysio ca 5-7 ggr, fick övningar att göra hemma och på gymmet. Den värsta smärtan gick över relativt snabbt och kanske efter 6 månader helt borta. Nu har jag bara känningar ibland, ofta när jag överansträngt eller tränat för hårt på gymmet.
Kunde inte lyfta armen utan att det högg till och hade också svårt att ta på mig jackan exempelvis.
Men så skönt att höra! Både för dig och för att det ger mig hopp.
 
Jag har opererat båda axlarna för impingement. Den första pga hästrelaterat trauma, den andra kom det smygande. Kom till samma ortoped gång 2. Fick kortisoninjektioner först, men då de inte hjälpte bldv det op. Titthålsoperationer, och jag blev 100% återställd. :) lång rehab dock, ca 6 månader.
Båda armarna! Skönt att det gick så bra för dig. Lång rehab känner jag att jag bara får tugga i mig.
 
De allra flesta blir bra med fysioterapi, ytterst få behöver operation (och de blir dessutom oftast inte 110% besvärsfria efteråt ändå...) Har man gått med besvären länge kan det ta tid att bli fullt återställd, 6 månader är inget ovanligt. Men med rätt fysio ( och egen insats givetvis) kommer de flesta tillbaka fullt.
Mvh fysioterapeut som träffar flera sånhär fall i veckan 😁👍
Så skönt att höra av ett proffs, tack!!
 
Jag har googlat mig till att jag förmodligen har nån inklämningsåkomma i axeln. Det började kännas av i våras och nu kan jag knappt ta på mig jackan eller knäppa bilbältet. Hästen hoppade till när jag ledde honom och lite kraft när armen är i en viss vinkel gör så ont att det känns som att jag ska kräkas.
Ska till sjukgymnast imorgon men undrar om någon av er haft såna här symtom? OM det är inklämning läste jag att det enda man kan göra är att bygga upp omgivande muskler. Vet någon?
Jag har haft. Och början till frozen shoulder. Kunde inte röra armen alls till slut. Gjorde så helt sjukt vansinnigt ont hela tiden. Vila, värktabletter och sen envis träning enligt instruktioner och jag blev av med det.
 
Jag har haft, men fick god hjälp av fysioterapeut. Märkte förbättring redan efter några veckor med rätt övningar. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gjorde mig illa i axeln för några veckor sen. Skulle sätta i en kontakt i väggen på ett lite svåråtkomligt ställe och vred axeln för...
2
Svar
26
· Visningar
1 978
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 706
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har det gått 6 veckor sedan jag bröt armen. Jag har landat i någon slags acceptans över att vara enarmad, och ibland även tendenser...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Tjockistråden 3
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp