Inköpare?

starcraft

Trådstartare
Jag tror jag har kommit på vad jag vill bli när jag blir stor.. jag tror att inköpare av något slag skulle kunna passa mig! Men jag känner ingen som jobbar som det, så jag skulle vilja höra lite mer om vad jobbet innebär och vad man bör ha för utbildning.

Jag baserar att jag tror jag skulle gilla det för att jag jobbade som driftchef på ett mindre företag för ett par år sedan och då var jag ansvarig för inköp av råvaror. Förutom rena produktionsarbetet så var det min favoritsyssla. Jag tyckte det var jättekul att göra prognoser, leta upp råvaror, jämföra priser, kvalitéer och leverantörer och beställa varor. Jag gillar struktur och planering. Men jag kanske är ute och cyklar om vad jobbet som inköpare skulle handla om.. så vad har man för arbetsuppgifter? Jag förstår att det varierar lite, men på ett ungefär.

Och utbildning då. Jag har inget läshuvud, så jag tror yh skulle passa mig bäst. En utbildning skrev att man bör vara utåtriktad som inköpare.. stämmer det? För skulle nog inte beskriva mig som det. Men det verkar finnas en massa olika yh-inriktningar. Jag vill nog helst ha en bred utbildning och målet är nog att jobba inom livsmedelsbranschen tänker jag mig. Det är där jag är kunnig så att säga. Eller är man inte värd något om man inte har en universitetsutbildning?

Vad har ni för tankar och tips och idéer?
 
Jag läste yh och samtliga kurskamrater har haft lätt att få jobb, det behöver inte vara sämre än en universitetsutbildning.

Den inköpare jag arbetar med har helhetsansvar för att även teckna avtal med leverantörer, hen har mycket möten, förhandlingar om priser etc så ett visst mått av social färdighet krävs. Men det beror ju givetvis på hur tjänsten är utformad.

De flesta yh-utbildningar har en ledningsgrupp med marknadsanknytna personer, se om du kan få kontakt med någon utav dessa och be att få lite input i hur det dagliga arbetet ser ut.

Jag jobbar inom fastighetsunderhåll idag men vår inköpare arbetar även med livsmedel, städmaterial och underentreprenörer. Väldigt brett alltså.
 
Jag läste yh och samtliga kurskamrater har haft lätt att få jobb, det behöver inte vara sämre än en universitetsutbildning.

Den inköpare jag arbetar med har helhetsansvar för att även teckna avtal med leverantörer, hen har mycket möten, förhandlingar om priser etc så ett visst mått av social färdighet krävs. Men det beror ju givetvis på hur tjänsten är utformad.

De flesta yh-utbildningar har en ledningsgrupp med marknadsanknytna personer, se om du kan få kontakt med någon utav dessa och be att få lite input i hur det dagliga arbetet ser ut.

Jag jobbar inom fastighetsunderhåll idag men vår inköpare arbetar även med livsmedel, städmaterial och underentreprenörer. Väldigt brett alltså.
Tack för ditt svar!

Att man måste prata med folk både inhouse och leverantörer mm förstår jag. Det har jag inga problem med, men när jag tänker utåtriktad så tänker jag typ säljare - att man kan prata om allt med alla hela tiden och vara ”gåpåig” och det identifierar jag mig inte som.

Ska absolut kolla upp det där med ledningsgrupp med marknadsanknutna personer. Tack för tipset!
 
Jag tror visserligen att inköp hos oss inte riktigt är som inköp brukar vara, men jag svarar lite kort ändå.

Hos oss är det INTE inköp som tar in nya produkter, besöker fabriker och skriver avtal med leverantörerna. Det är en annan avdelning. Inköp ansvarar mer för det som händer sen, att produkterna kommer till oss, logistiken längs vägen, håller koll på varuförsörjningen genom att via affärssystemet se tillgången på lagren, skicka ordrar till leverantörerna i tid och att butikerna i sin tur får rätt varor i rätt tid.
 
Jag tror visserligen att inköp hos oss inte riktigt är som inköp brukar vara, men jag svarar lite kort ändå.

Hos oss är det INTE inköp som tar in nya produkter, besöker fabriker och skriver avtal med leverantörerna. Det är en annan avdelning. Inköp ansvarar mer för det som händer sen, att produkterna kommer till oss, logistiken längs vägen, håller koll på varuförsörjningen genom att via affärssystemet se tillgången på lagren, skicka ordrar till leverantörerna i tid och att butikerna i sin tur får rätt varor i rätt tid.
Tack för ditt svar! Det är ju typ sånt jag tänkt mig att jag vill göra. Så det känns positivt att det finns arbetsplatser som ser ut så :)
 
Tack för ditt svar!

Att man måste prata med folk både inhouse och leverantörer mm förstår jag. Det har jag inga problem med, men när jag tänker utåtriktad så tänker jag typ säljare - att man kan prata om allt med alla hela tiden och vara ”gåpåig” och det identifierar jag mig inte som.

Ska absolut kolla upp det där med ledningsgrupp med marknadsanknutna personer. Tack för tipset!

Den typen av säljare uppskattar nog ingen idag, så även om man är så som person hade man behövt tona ner det för att få det att funka.
Vara snabbtänkt, inkännande och kunna anpassa sig efter mottagaren är mycket bättre än gåpåig. Oavsett situation eller yrke egentligen.
Jag upplever att det ”gamla gardet” säljare inte lyckas lika väl idag.
 
Precis som @Pancakes skriver fungerade det på mitt gamla jobb med. Jag var inte inköpare men jobbade nära 2 andra som var det. Det verkar vara ett roligt jobb och lagom utmanande.
Vi jobbade i en elektronik/teknik produktion och vi hade deadlines så det var viktigt att varorna kom in snabbt/i tid efter att en kund lagt en order hos någon av säljarna.
 
Tack för ditt svar! Det är ju typ sånt jag tänkt mig att jag vill göra. Så det känns positivt att det finns arbetsplatser som ser ut så :)
Min sambo jobbar med logistik och just lagerstyrning. Finns yh-utbildning till både inköpare och logistiker. Till den senare finns även universitetsutbildning.
 
Jag jobbar med inköp i byggbranchen så det är ju inte riktigt området du siktar mot och det är inte säkert att mina erfarenheter gäller inom livsmedel. Men jag skulle, som tidigare sagts här, säga att man inte behöver vara "säljig" och överdrivet utåtriktad. men man har ju kontakt med många leverantörer så lite social skadar ju inte att vara.
Men jag skulle säga att noggrannhet och att vara intresserad av det man köper in är det viktigaste. Intresserad utifrån att man vill förstår produkter, arbetssätt och vilka problem som brukar dyka upp. (Men det gäller väl typ alla jobb)
Jag skriver avtal, tar in offerter, gör utvärderingar, har ekonomisk uppföljning och har ÄTA hantering samt avstämningar med produktionen avseende mina resurser. Jag har ca ett tjugotal resurser så det är ganska många trådar att hålla koll på.
 
Jag jobbar med inköp i byggbranchen så det är ju inte riktigt området du siktar mot och det är inte säkert att mina erfarenheter gäller inom livsmedel. Men jag skulle, som tidigare sagts här, säga att man inte behöver vara "säljig" och överdrivet utåtriktad. men man har ju kontakt med många leverantörer så lite social skadar ju inte att vara.
Men jag skulle säga att noggrannhet och att vara intresserad av det man köper in är det viktigaste. Intresserad utifrån att man vill förstår produkter, arbetssätt och vilka problem som brukar dyka upp. (Men det gäller väl typ alla jobb)
Jag skriver avtal, tar in offerter, gör utvärderingar, har ekonomisk uppföljning och har ÄTA hantering samt avstämningar med produktionen avseende mina resurser. Jag har ca ett tjugotal resurser så det är ganska många trådar att hålla koll på.
Tack för ditt svar. Det låter ju toppen! Intresse och kunskap är väl därför jag vill jobba med livsmedel, det förstår jag mig på och tror mig kunna tillföra något vettigt inom. Jag har jobbat flera år inom serviceyrken och har gjort en del liknande arbete tidigare även om det var i mindre omfattning och jag hade ett gäng andra uppgifter vid sidan av så regelbunden kontakt med såväl leverantörer och kunder är jag van vid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 770
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Nu när jag är sjuk och jobbar hemifrån så märker jag hur jäkla skönt det är att jobba hemifrån. Vakna, promenera hundar, gå in och göra...
Svar
16
· Visningar
1 417
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp