Inköpare?

starcraft

Trådstartare
Jag tror jag har kommit på vad jag vill bli när jag blir stor.. jag tror att inköpare av något slag skulle kunna passa mig! Men jag känner ingen som jobbar som det, så jag skulle vilja höra lite mer om vad jobbet innebär och vad man bör ha för utbildning.

Jag baserar att jag tror jag skulle gilla det för att jag jobbade som driftchef på ett mindre företag för ett par år sedan och då var jag ansvarig för inköp av råvaror. Förutom rena produktionsarbetet så var det min favoritsyssla. Jag tyckte det var jättekul att göra prognoser, leta upp råvaror, jämföra priser, kvalitéer och leverantörer och beställa varor. Jag gillar struktur och planering. Men jag kanske är ute och cyklar om vad jobbet som inköpare skulle handla om.. så vad har man för arbetsuppgifter? Jag förstår att det varierar lite, men på ett ungefär.

Och utbildning då. Jag har inget läshuvud, så jag tror yh skulle passa mig bäst. En utbildning skrev att man bör vara utåtriktad som inköpare.. stämmer det? För skulle nog inte beskriva mig som det. Men det verkar finnas en massa olika yh-inriktningar. Jag vill nog helst ha en bred utbildning och målet är nog att jobba inom livsmedelsbranschen tänker jag mig. Det är där jag är kunnig så att säga. Eller är man inte värd något om man inte har en universitetsutbildning?

Vad har ni för tankar och tips och idéer?
 
Jag läste yh och samtliga kurskamrater har haft lätt att få jobb, det behöver inte vara sämre än en universitetsutbildning.

Den inköpare jag arbetar med har helhetsansvar för att även teckna avtal med leverantörer, hen har mycket möten, förhandlingar om priser etc så ett visst mått av social färdighet krävs. Men det beror ju givetvis på hur tjänsten är utformad.

De flesta yh-utbildningar har en ledningsgrupp med marknadsanknytna personer, se om du kan få kontakt med någon utav dessa och be att få lite input i hur det dagliga arbetet ser ut.