Inköps- och försäkringskostnad

@ameo Ja så är det ju, bara en är medveten om vad det kostar och vad en får välja eller avstå ifrån så att en gör ett val som är ärligt mot sig själv. Jag tycker ändå rätt få har koll på vet.vårdskostnaderna. Ofta de som aldrig haft några större behov av vet.vård på klinik osv har koll på det. Jag har åkt med folk till djursjukhus och de har blivit förvånade över en räkning på 5000 kr. Då blir jag mörkrädd.
Det måste vara hemskt att stå inför att behöva avliva för att en inte har råd med en mindre operation (som en är villig att göra av alla andra skäl än pengar). Själv har jag också satt upp gränser för vad jag gör och inte, trots att jag bor nära sjukhus. Inga buköppningar, stora senskador, benbrott, fång och liknande kommer jag ens att försöka behandla (beroende på prognos som avelssto). Det är nog bra att ha tänkt igenom sånt, för när en väl står där med problemet och alla känslor är det svårt att handla rationellt.
 
Min varmblodstravare (som är och alltid varit ridhäst) är försäkrad för ca 2500 kr om året, 80 000kr veterinärvård och lågt liv, A1. Nu söker du nog inte en varmblodstravare, men det ger lite att jämföra med.

Henne köpte vi för 16 000 kr och hon har definitivt kapacitet för klassera du beskriver och ganska mycket mer, men hon är heller inte rastypisk. Dock var hon just ett projekt. Men jag tror att du kan komma ner i pris både på inköp och försäkring om du inte måste ha en swb.
 
Jag har en 10 årig valack som är Oldenburgare/Polskt halvblod och han blev införsäkrad som halvblod i Folksam och hans försäkring kostar 1200 kr/ månad.
Då har jag maxad försäkring som är bland annat, veterinärvård på 120 000, liv på 65 000 och rehab.

Jag valde att ta livförsäkring i den summan han kostade då jag de senaste åren haft väldigt mycket otur. Haft 2 hundar som under 1 år kostat mig ungefär 80 000 kr utöver vad deras försäkringar tagit.
Så jag är sjukt tacksam över att det finns försäkringar då jag aldrig hade haft dem pengarna utöver de 80 000 jag betalade. Då jag är student och jobbar extra inom vård och omsorg. Bara de 80 000 kr var mycket för mig.
 
@literealistisk Ett tips ned försäkring är att ha hög självrisk. Är ändå ganska vanligt att nåt litet sparkapital och oavsett kommer en snabbt upp i 5' på klinik🙄. Det gör rätt stor skillnad på premien. Köpte nyss en spansk import, har honom i 65' A1 användbarhet +25' i A2 och 120' vetvård med extra allt. Blev 10'/år vilket jag tyckte var billigt. Dessutom i Agria som hag egentligen inte alls föredrar🙈.
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 421
Senast: fio
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 747
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 659
Senast: Sporthorse
·
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp