Inköps- och försäkringskostnad

literealistisk

Trådstartare
Hej!
Efter mycket funderande och en hel del budgeterande i excel så är jag mer och mer inne på att köpa häst. Det jag söker är en storhäst för allroundridning, kunna starta någon lokal LC dressyr och 1 m hoppning så inte stora tävlingsambitioner men inte heller att enbart rida omkring i skogen. Jag söker inte en projekthäst utan något mer åt läromästarhållet. Vad är egentligen rimligt pris för en sådan häst, är runt 100 000 helt fel ute? Och vad kostar det egentligen att försäkra en sådan häst, mellan tummen och pekfingret?
 
För en häst av halvblodstyp får du räkna med att årspremien för försäkring går på allt mellan strax under 4000 kr om året till cirka 13000 (kanske ännu högre hos några men har aktuellt exempel på den nivån).

Den lägre nivån om du nöjer dig med en begränsad veterinärvårdsdel (täcker bara upp till visst kostnadstak - i mitt fall 60000 kr - dvs ersättningsnivån kan "ta slut" vid exvis buköppning som sticker iväg högre), ev tillsammans med ett livbelopp på långt under 100000.

Den högre nivån för en fullvärdesförsäkring med livbelopp motsvarande 100 000 om hästen döms ut eller avlivas akut. Med utökad veterinärvårdsdel (ersätter veterinärvård upp till 120000).

Och så valfri premienivå däremellan beroende på vad du kan eller vill kompromissa med i försäkringen. Eller lägre om du hittar en ras som fungerar för dina önskemål men som är billigare att försäkra.
 
En kompis till mig betalar runt 14.000 kr/år för A1 liv och vet-vård till en SWB. Det kan skilja mellan bolag.

Jag valde att ej livförsäkra till köpesumman just pga premien, men har 120k i A1 vet.vård, men jag har inte halvblod så det går ej att jämföra rakt av. Halvbloden är dyra att försäkra. I regel tar man över befintlig försäkring från säljaren och ändrar livvärdet om det behövs, så bolag är svårt att välja på en befintlig häst sas. Man får ta vad som bjuds.

Prislapp beror ju en del på ras, import, meriter osv. För 100k bör du kunna hitta en läromästare ja, till det du ska använda den till hade jag kollat på hästar runt 15 år som är fullt igång och så har varit. Är ju inte helt fel om du hittar en som är välutbildad, lite äldre och ska trappa ner från tävlingsbanan men ändå kan ridas fullt ut på mer träningsbaserad nivå. Köper du en som är runt 10 år så får du mindre rutin fr 100k, en fräsch 15-åring kan du ha glädje av i många år.
Då jag sökte häst förra året såg jag endel sådana hästar på 15 år för ganska exakt 100k. Halvblod med meriter i högre MSV-klasser som skulle trappa ner men ändå ridas fullt ut.
 
För en häst av halvblodstyp får du räkna med att årspremien för försäkring går på allt mellan strax under 4000 kr om året till cirka 13000 (kanske ännu högre hos några men har aktuellt exempel på den nivån).

Den lägre nivån om du nöjer dig med en begränsad veterinärvårdsdel (täcker bara upp till visst kostnadstak - i mitt fall 60000 kr - dvs ersättningsnivån kan "ta slut" vid exvis buköppning som sticker iväg högre), ev tillsammans med ett livbelopp på långt under 100000.

Den högre nivån för en fullvärdesförsäkring med livbelopp motsvarande 100 000 om hästen döms ut eller avlivas akut. Med utökad veterinärvårdsdel (ersätter veterinärvård upp till 120000).

Och så valfri premienivå däremellan beroende på vad du kan eller vill kompromissa med i försäkringen. Eller lägre om du hittar en ras som fungerar för dina önskemål men som är billigare att försäkra.
Det kostar mkt mer än 13000 om året att ha livförsäkring på 100 000 kr. Snarare 18000-20000 kr.
 
Försäkring kan du kolla själv på internet, tror de flesta försäkringsbolag har en ”räkna pris” på sin hemsida. Då kan du se vad olika typer av försäkringar kostar, vad det blir för skillnad med olika självrisker osv.
Att fullförsäkra livbelopp är dock jättedyrt. Många väljer ett lägre livbelopp för att få ner kostnaden, alternativt en begränsad livförsäkring som inte ersätter allt.
 
Det kostar mkt mer än 13000 om året att ha livförsäkring på 100 000 kr. Snarare 18000-20000 kr.
Okej. Jag har aldrig haft så höga nivåer på försäkringarna förut utan i huvudsak dödsfall + veterinärvård, men tog nyligen över en fullvärdesförsäkring på fölet i just 100000 kr så det var den jag utgick från.

Nu är det ju och bör vara skillnad för att det är en häst som inte rids på några år, men hans försäkringspremie landar just nu på 10174 kr/år. Veterinärvård upp till 100000, dödsfall och användbarhet 100000.

Årspremien står som utgångspunkt i 12830 kr och sedan är det avdrag för "juniorrabatt" och någon annan rabatt, som jag då tolkade som de enda åldersavdragen jämfört med en vuxen häst. Men det är möjligt att där är inbyggt någon mer juniorrabatt också i de 12830, utan att det står särskilt angivet.

Att det är sjukt dyrt hur som helst råder det ju inga tvivel om.
 
Det kostar mkt mer än 13000 om året att ha livförsäkring på 100 000 kr. Snarare 18000-20000 kr.
Men hjälp vad dyrt! Jag har mina islandshästar försäkrade i Folksam. Som exempel en 7-årig valack som är försäkrad 100.000 A1 + 20.000 A2 i den försäkring de kallar "ridhäst stor" med bl. a. 125.000 i veterinärvård plus en del annat (orkade inte lusläsa villkoren just nu). Hans försäkring kostar strax under 7.000 per år för mig som har en del rabatter (pga flera försäkrade hästar + hemförsäkring i samma bolag), skulle landa på drygt 7.500/år utan rabatter.

Jag trodde inte det var så enorm skillnad mellan olika hästraser, faktiskt! Visste att islandshästar är billigare att försäkra men trodde inte skillnaden var så stor!
 
Men hjälp vad dyrt! Jag har mina islandshästar försäkrade i Folksam. Som exempel en 7-årig valack som är försäkrad 100.000 A1 + 20.000 A2 i den försäkring de kallar "ridhäst stor" med bl. a. 125.000 i veterinärvård plus en del annat (orkade inte lusläsa villkoren just nu). Hans försäkring kostar strax under 7.000 per år för mig som har en del rabatter (pga flera försäkrade hästar + hemförsäkring i samma bolag), skulle landa på drygt 7.500/år utan rabatter.

Jag trodde inte det var så enorm skillnad mellan olika hästraser, faktiskt! Visste att islandshästar är billigare att försäkra men trodde inte skillnaden var så stor!
Jag har min häst försäkrad till 5tkr i liv och 60tkr i vetrinär, står som danskt varmblod i försäkringen (okänd härstamning) kostar 6tkr om året.
 
Jag trodde inte det var så enorm skillnad mellan olika hästraser, faktiskt! Visste att islandshästar är billigare att försäkra men trodde inte skillnaden var så stor!

Är en galen skillnad beroende på ras. Jag hade SWB samtidigt som jag hade en annan rast, import. SWB var mkt dyrare trots att försäkringen var uppdelad A1/A2 och den andra hade enbart A1.

Min poäng är att det går inte att säga åt TS vad premien kommer att gå på om det inte finns en fysisk häst att räkna på. Det spelar roll både ras och om det är en import, samt såklart omfattning av försäkring.
 
Jag förstår folk som väljer att stoppa undan 20 000 kr varje år, istället för att betala hutlösa försäkringspremier.
På 5 år har man ju fått ihop hästens köpesumma en gång till....
Jag är glad att mitt hästliv är över. :)
För 4 år sedan betalade jag 4-5000, de tyckte jag va dyrt. Jag hade den hästen i 15 år, och 15*4 måste bli i runda slängar 60 000kr?
Jag kan berätta att jag inte utnyttjade den försäkringen en enda gång....

* Jenny *
 
Jag förstår folk som väljer att stoppa undan 20 000 kr varje år, istället för att betala hutlösa försäkringspremier.
På 5 år har man ju fått ihop hästens köpesumma en gång till....
Jag är glad att mitt hästliv är över. :)
För 4 år sedan betalade jag 4-5000, de tyckte jag va dyrt. Jag hade den hästen i 15 år, och 15*4 måste bli i runda slängar 60 000kr?
Jag kan berätta att jag inte utnyttjade den försäkringen en enda gång....

* Jenny *
Gissa hur mycket jag har sparat genom att ta bort försäkringen på mina hästar, för bortåt 15 år sedan... Inte för att jag satt undan det på nåt konto, men jag har fritt kunnat fatta beslut om veterinärvård de gånger jag haft behov av det. Och kunnat förhandla priser med kliniker...
Men så har jag inte heller något behov av att få ut pengar på livförsäkring för att kunna köpa en ny dyr häst när den föregående måste tas bort.
 
Jag förstår folk som väljer att stoppa undan 20 000 kr varje år, istället för att betala hutlösa försäkringspremier.
På 5 år har man ju fått ihop hästens köpesumma en gång till....
Jag är glad att mitt hästliv är över. :)
För 4 år sedan betalade jag 4-5000, de tyckte jag va dyrt. Jag hade den hästen i 15 år, och 15*4 måste bli i runda slängar 60 000kr?
Jag kan berätta att jag inte utnyttjade den försäkringen en enda gång....

* Jenny *

Fast 20.000 om året räcker ingenstans om du har otur.

Jag har min försäkrad för 385 kr i månaden i A1 vet vård plus 120.000 swb

Vissa av mina hästar jag haft har inte utnyttjat sin försäkring alls och en av dom har haft otur med ögonsjukdom, operationer och konstig bakterie på levern och gud vet vad som hade kunnat ruinera mig utan försäkring. En annan allergier
De flesta tänker på hältor men det har jag aldrig haft, bara massa annat konstigt.
 
Gissa hur mycket jag har sparat genom att ta bort försäkringen på mina hästar, för bortåt 15 år sedan... Inte för att jag satt undan det på nåt konto, men jag har fritt kunnat fatta beslut om veterinärvård de gånger jag haft behov av det. Och kunnat förhandla priser med kliniker...
Men så har jag inte heller något behov av att få ut pengar på livförsäkring för att kunna köpa en ny dyr häst när den föregående måste tas bort.

Ja allt är ju en fråga om hur mkt pengar man har i buffert och vad man är beredd att gambla med. Livvärdet är en sådan sak som jag ser det, det drabbar bara min förmåga att köpa ny häst om min dör. Men veterinärvården tror jag inte många faktiskt har koll på vad det egentligen kostar oreglerat. Jag har ett sexsiffrigt sparkonto men inte vill jag ju lägga alla dom pengarna på veterinärkostnader på hästen, jag vill tex köpa bostad, jag har en hund, jag har annat jag behöver göra. tex köpa sadel. Då har jag ändå ett tjockt sparkonto om jag jämför med de flesta jag känner.
Under mina sista år har jag utan tvekan haft över 150k i oreglerade veterinärvårdskostnader, hunden ej inräknad och den har varit allt annat än frisk. Jag har inte riktigt sparat ihop 150k i samma takt. Men alla har ju olika ekonomi, jag anser att min är över medel för att vara ensamstående. Jag har väldigt få hästägande vänner med så stor buffert som jag har, desto fler som tar blancolån eller tigger pengar av närstående när det går åt skogen.
 
Ja allt är ju en fråga om hur mkt pengar man har i buffert och vad man är beredd att gambla med. Livvärdet är en sådan sak som jag ser det, det drabbar bara min förmåga att köpa ny häst om min dör. Men veterinärvården tror jag inte många faktiskt har koll på vad det egentligen kostar oreglerat. Jag har ett sexsiffrigt sparkonto men inte vill jag ju lägga alla dom pengarna på veterinärkostnader på hästen, jag vill tex köpa bostad, jag har en hund, jag har annat jag behöver göra. tex köpa sadel. Då har jag ändå ett tjockt sparkonto om jag jämför med de flesta jag känner.
Under mina sista år har jag utan tvekan haft över 150k i oreglerade veterinärvårdskostnader, hunden ej inräknad och den har varit allt annat än frisk. Jag har inte riktigt sparat ihop 150k i samma takt. Men alla har ju olika ekonomi, jag anser att min är över medel för att vara ensamstående. Jag har väldigt få hästägande vänner med så stor buffert som jag har, desto fler som tar blancolån eller tigger pengar av närstående när det går åt skogen.

Agree.. mina 385 spänn per månad är en piss i Mississippi jämfört med vad man kan råka ut för och jag vill inte heller ta av alla mina sparpengar och sen lägga 5 år på att bygga upp en ny buffert.
 
Agree.. mina 385 spänn per månad är en piss i Mississippi jämfört med vad man kan råka ut för och jag vill inte heller ta av alla mina sparpengar och sen lägga 5 år på att bygga upp en ny buffert.
Nä precis. På häst är det livdelen av försäkringen som är dyr (på hund tvärtom). Jag har inte min fullförsäkrad i liv. Jag har dragit av en del av inköpspriset som jag är beredd att gambla med. Nu är det tveksamt om jag ens kommer köpa en ny häst om den dör, men ska jag sälja eller annat är det enklast att bara ha en vettig försäkring för köpare att ta över. Däremot har jag 120k i vet.vård för jag bor så till att det finns alla förutsättningar för att bli jävligt dyrt på djursjukhus. Hade jag bott 10 timmars bilfärd från en vettig klinik hade jag resonerat annorlunda och kanske nöjt mig med 60k eller 80k i vet.vård.
 
Ja allt är ju en fråga om hur mkt pengar man har i buffert och vad man är beredd att gambla med. Livvärdet är en sådan sak som jag ser det, det drabbar bara min förmåga att köpa ny häst om min dör. Men veterinärvården tror jag inte många faktiskt har koll på vad det egentligen kostar oreglerat. Jag har ett sexsiffrigt sparkonto men inte vill jag ju lägga alla dom pengarna på veterinärkostnader på hästen, jag vill tex köpa bostad, jag har en hund, jag har annat jag behöver göra. tex köpa sadel. Då har jag ändå ett tjockt sparkonto om jag jämför med de flesta jag känner.
Under mina sista år har jag utan tvekan haft över 150k i oreglerade veterinärvårdskostnader, hunden ej inräknad och den har varit allt annat än frisk. Jag har inte riktigt sparat ihop 150k i samma takt. Men alla har ju olika ekonomi, jag anser att min är över medel för att vara ensamstående. Jag har väldigt få hästägande vänner med så stor buffert som jag har, desto fler som tar blancolån eller tigger pengar av närstående när det går åt skogen.
Ja absolut, man måste vara beredd att fatta ett beslut om vad man kan tänka sig att lägga på veterinärvård om olyckan är framme. För egen del har jag redan medan jag hade kvar försäkringarna beslutat att inte göra några buköppningar. Och jag har 4 timmars resa med bil+släp till närmaste hästklinik med stationärvård och jourverksamhet, vilket innebär att jag dessutom redan på förhand har bestämt mig för att jag inte anser att det är djurskyddsmässigt försvarbart att transportera en svårt sjuk eller skadad häst för behandling.
I nuläget finns bara en liten privat hästklinik ca 10 mil härifrån, annars är det de där 4 timmarna som gäller även för planerad vård som kräver klinik.
Således är beslutet för mina hästar att det i princip endast är det som kan åtgärdas på hemmaplan som kommer åtgärdas. Och ja, jag är beredd att avliva om det inte är möjligt att åtgärda. Även om jag inte behövt göra det akut hittills, på de drygt 35 år jag varit hästägare.

Jag tror inte jag får ihop 30.000 i veterinärkostnader sedan jag tog bort försäkringarna, ens om jag räknar högt. Och då har jag ändå både en häst och en katt som fått varsitt öga bortopererade.
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 392
Senast: fio
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 738
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 655
Senast: Sporthorse
·
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp