Inkörning av Islänning...

nyponros

Trådstartare
Jag fortsätter förneka att det är en islänning jag har:angel:
Nu är han inte bara dressyrstjärna utan körhäst också:D

Jag har länge velat köra in min nu 17åriga valack, och kom en bit förra sommaren men det stannade av. Han är väldigt mkt tömkörd och tolkad efter, så jag har inte trott att det skulle bli några problem egentligen. MEN det blev inte av att jag fortatte förra sommaren, utan vi stannade på att bara ha vagnen på sig (en liten rockard) stillastående.

Nu i vår har jag velat ta upp det igen, och för någon vecka sedan bestämde jag mig för att slå slag i sagen. jag fick hjälp av en stallkompis och tömkörde honom en runda bara för att testa att det fortfarande inte var några problem där. När vi komtillbaka flöt det mest på, vi satte lugnt in honom i rockarden och spände fast den, och han var kolugn. Det ledde till att vi även skrittade framåt en bit, inga problem alls. Jag satte mig i medan kompisen gick framme hos Piltur, det var fortfarande lugna gatan.:)

Efter typ hundra meter vände vi, vilket var det enda han tyckte var lite läskigt, men med stor sväng gick det bra, och snart var vi hemma. Var lite förvånad och väldigt glad att han inte gjort ngn affär av det, utan han litade bara på att jag inte gjorde ngt farligt med honom.

Nu har jag kört honm en gång till,och det gick lika bra den här gången. Tog en lite längre sväng än förra gången, kanske fyra hundra meter sammanlagt;) och travade några meter också.

Nu undrar jag hur jag ska gå vidare från detta, finns det ngn risk att jag går för fort fram bara för att han verkar så lugn?
Vad ska jag tänka på fortsättningsvis?
Hur snabbt kan man öka turerna, och vad ska jag öva på?
Han lyssnar bra på hjälperna bakifrån, dvs svänga, stanna,gå, öka.

Mitt mål med detta är bara att få en inkörd häst som jag kan luffa med kanske en gång i veckan bara för motion, och som alternativ till ridningen.

Är det lagom att köra en liten vända två gånger/vecka i början, eller bör det vara oftare?

Är tacksam för alla råd och tips jag kan få:banana: :banana:
 
Sv: Inkörning av Islänning...

oh va roligt jag har med kört in min islandshäst visst är de underbar och ja har aldrig stött på ett så underbart psyke.

men du ska tänka på att inte bli lurad av deras "lugn" de första 10 gångerna med vagn sägs vara de mest avgörande/farliga..

ha ALLTID med en medhjälpare helst alltid även om hästen om flera år är inkörd o sånt men viktigast nu iaf.

medhjälparen ska vara beredd att hoppa av o gå fram och stå framför hästen när det kommer en bil eller du kliver i och ur.

gör alla saker likadant i början tumma inte på säkerheten låt hästen gå framt till uppbindningskroken eller stalldörren eller nåt du bestämmer att den alltid kör fram till så blir den som en trygghet kommer den skena nångång så kommer det vara dit den söker sig.

gör helst sakerna så lika som möjligt (för varje gång) så hästen känner sig trygg. men det innebär inte att du ska testa nya saker som tex slänga tyglarna på backen eller ups hoppsan tappade jag spöet här brevid dej eller likanande testa allt som kan tänkas hända innan den händer på riktigt och det då är försent.

gå inte för fort fram bara för att han är lugn när som helst kan han få en knäpp och helst plötslig blir rädd när han upptäcker vad som händer så ta det som om han vore rädd istället.

kör bara ut kanske 20 max 30minuter varje gång i mestadels skritt ev nån liten kort travsträcka nu i början ledd av medhjälpare kanske 4gånger till. sen 5gånger efter det likadant fast medhjälparen sitter i.

min häst har blitt så trygg att han kan stå i 20minuter när ja selar på helt lös och sova till jag är klar och hoppar upp i vagnen och vill att han ska gå vidare.(tar långt tid o sele på då det är rätt krongligt det jag sjäkv uppfunnit då hihi).

träna varje gång halt flera gånger prata mkt med han när du börjar trava så ha ett komando för det ex traaavaaa och en speciell smackning för att skritta igång + halt och likande.
då blir han återigen trygg med att det är fasta saker som händer.
styr och viktigast av allt du har väl vant han vid att ha saker hänga vid sidorna? med rep/grenar/lösa skaklar??? för det kan sluta i en hemsk olycka den dagen du behöver tvära skarpt med vagnen och han snuddar skackel...ajaj.

efter minst 10 helst 20gånger kan du börja tänka på att öka turerna tömmkör mkt helst innan du selar på då blir det ju ett längre pass aotomatiskt. då kan du träna samling och lydnad.

ja tycker 2gånger i veckan är helt lagom...sen efter kanske 10gånger kan du öka till 3 men inte för mkt så han tappar motivationen det här ska ju va de roligaste han vet;)

lycka till.
 
Sv: Inkörning av Islänning...

Lite notis bara... :angel:
10-20 gånger i vagnen sen tycker du man ska kräva samling och lydnad? :D
 
Sv: Inkörning av Islänning...

Jo hästen ska ju kunna lyssna och lyda...
Ja OK det är väl bara unghästar som man inte ska kräva fullständig lydnad av, på en gång!

Jag tycker du skulle gjort mer mellan tömkörning och körning med vagn!
Släpa på saker, slana/träskakel/släpa, nudda bakbenen, bakhovarna mellan benen, sånt som skrammlar.
Släpa en mindre skogskälke med medar i järn på en grusväg är en bra "oljuds övning" dock måste man ju se till att vänja hästen försiktigt så man inte råkar skrämma den istället!

Du bör ju ta det lite lugnare öva på skrammel och släpning/drag ett tag och sen kan du köra med vagn!

Lycka till!

/Lisa
 
Sv: Inkörning av Islänning...

_L_ skrev:
Lite notis bara... :angel:
10-20 gånger i vagnen sen tycker du man ska kräva samling och lydnad? :D


hihi läs lite nogrannare men okej de kan kanske misstolkas:angel:
detta skrev jag
"efter minst 10 helst 20gånger kan du börja tänka på att öka turerna tömmkör mkt helst innan du selar på då blir det ju ett längre pass aotomatiskt. då kan du träna samling och lydnad."

efter meningen med "öka turerna"i sluter glömde jag tyvärr en punkt...för sen handlar det om tömmkörningen. läser du igen tror ja att du förstår det endå.
 
Sv: Inkörning av Islänning...

:D OK efter lite klurande får man ut vad du skriver! :devil: :D
Inte aaaalls fel på mitt läsande :p :angel: :D
 
Sv: Inkörning av Islänning...

tack så mkt för din hjälp och dina tips:)
Jag ska ha dem i åtanke.
Jag kommer nog inte öka till 3, snarare minska till en sen när han börjar få in lite vana:angel:
 
Sv: Inkörning av Islänning...

ja, det har du rätt i, jag kan ju inte vara säket på att han reagerar lugnt om han känner obehag med vagnen på.

jag funderar bara på vad man kan använd aom man inte har lösa skaklar. Stora grenar?
Vad kan man använda som "skrammel"?

Jag har tolkat flera gången bakom honom, det har iaf aldrig varit ngt problem:)
 
Sv: Inkörning av Islänning...

nyponros skrev:
ja, det har du rätt i, jag kan ju inte vara säket på att han reagerar lugnt om han känner obehag med vagnen på.

jag funderar bara på vad man kan använd aom man inte har lösa skaklar. Stora grenar?
Vad kan man använda som "skrammel"?

Jag har tolkat flera gången bakom honom, det har iaf aldrig varit ngt problem:)


Hejhej! Jag kör också min islänning! :bow: Som skaklar vid inkörningen använde jag slanor med lite ris kvar i toppen, men en tvärslå ibak mellan dem för att få dem att hålla avståndet sinsemellan. Hade panikhakar som fäste till selen och lindade stammarna med fleecelindor jag.... :D Det funkade jätte bra, det rasslade och hoppade lite lagom bakom honom och han vande sig tydligen vid mkt, för när jag verkligen körde in honom ett par år senare så var inget något problem.

Annars kan man ju också använda draglinor, svängel och ett bildäck.

Lycka till! :bump:

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1628357.html
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok B hojtade upp mig på messenger igår och undrade om jag kunde ha Fille från lunch till halv tio idag och det kunde jag ju. Han kom runt...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: IngelaH
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Buck
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp