Inkörning

Guldponnyn

Trådstartare
Hej! Har på senaste tid märkt att min älskling tycker det blir lite enformigt med ridning och allt annat man gör till vardags som inkluderar motion. Hans pappa är Bilsbæks Safir, som har gått VM i sportkörning och bl.a varit Danmarks bästa körponny.
Golden, som han heter, är en welsh på 139cm. Han är stencool med tömkörning, kan stå stilla och blir sällan rädd, utan kollar mer på en och ser ut att tänka ”men för tusan, vad sysslar du nu med?” Dock är han dålig på att aktivera bakbenen, påverkar det något?
Hade varit sååå kul att köra in honom. Min stallkompis kompis håller på med sportkörning så stallkompisen vet lite granna och ska hjälpa mig, dvs är med på mina noter, men vill ju veta vad andra rekommenderar och tycker etc.
Så nu till min fråga, hur skulle ni säga att man går till väga, steg för steg? Vet ni någon billig, lättskött och bra startsele?
Tack för svar!
 
Det finns många intressanta sätt att skada sig och hästen på vid inkörning, så snoka rätt på någon som kört in flera hästar som kan hjälpa er. I väntan på det, tömkör promenader på alla möjliga ställen och prova även att gå med ett par draglinor och att hästen gradvis får prova att svänga så att linorna går mot baken och är på olika höjd. Funkar det så testa gärna lite tolkning i vinter. Är hästen förberedd med sånt går säkert inkörningen prima sen! En enkel bröstsele duger åtminstone tills det är dags att sätta i vagn. Om du ska till Friends och Piskmakarn är där, passa på att köpa en lätt och lagom lång körpisk, det har du alltid glädje av.
 
Hej! Har på senaste tid märkt att min älskling tycker det blir lite enformigt med ridning och allt annat man gör till vardags som inkluderar motion. Hans pappa är Bilsbæks Safir, som har gått VM i sportkörning och bl.a varit Danmarks bästa körponny.
Golden, som han heter, är en welsh på 139cm. Han är stencool med tömkörning, kan stå stilla och blir sällan rädd, utan kollar mer på en och ser ut att tänka ”men för tusan, vad sysslar du nu med?” Dock är han dålig på att aktivera bakbenen, påverkar det något?
Hade varit sååå kul att köra in honom. Min stallkompis kompis håller på med sportkörning så stallkompisen vet lite granna och ska hjälpa mig, dvs är med på mina noter, men vill ju veta vad andra rekommenderar och tycker etc.
Så nu till min fråga, hur skulle ni säga att man går till väga, steg för steg? Vet ni någon billig, lättskött och bra startsele?
Tack för svar!
Jag håller med om att ni bör ta hjälp av någon som kört in minst flertalet hästar och gärna jobbat med det.
Det kan bli så väldigt mkt mer skador på både människa, häst och andra med vagn än om man bara rider/tömkör etc.
Och för att minimera det måste man vara mkt noga med förarbetet och veta vilka sorts triggers man måste släcka ut och hur man gör det för att hästen inte ska reagera på sätt som kan bli farligt med vagn på.
Ta hjälp på en gång. Så kan denne rutinerade person tala om vad ni ska ha för utrustning och hur ni ska jobba innan man börjar spänna för vagn. Har ni någon träning på en gång så kan ni få verktyg att arbeta med i form av övningar ni kan jobba med själva tills nästa steg ska tas.

Jag jobbar mkt med problemlösning och rehab. Och det är väldigt mycket hästar inom båda områden som man misslyckats köra in pga att man är ovan och gått för fort fram.
Har man hjälp från start har man enormt mkt bättre möjligheter.

Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp