Inkörning

M

Moej

Jag har sån lust att köra in mitt tinkersto. Men det finns ingen här som kan hjälpa mig. Eller, det finns ju folk som kan hjälpa mig med olika saker men inte som är jätteduktiga på körning.

Hon har blivit jätteduktig på tömkörning, jag brukar tömköra i skogen (och i trafik) och sätta upp olika banor som jag tömkör.

Vad blir nästa steg? Tömkörningen känns "klar".
 
Sv: Inkörning

jag tömkör för tränare o det finns så mkt man kan öva på inom den biten!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inkörning

Hej! Nästa steg blir att vänja henne vid draglinor, först en, sen två när hon helt accepterat den första. låt dem släpa i marken så hon vänjer sig vid ljudet. hon ska också kunna ha den mot och mellan benen innan man går vidare till lösa skaklar och senare släpa.
du behöver medhjälpare vid dessa moment som snabbt kan koppla loss utrustningen om hon blir rädd.
Det sista blir att spänna för, använd en rockard första gången eftersom den inte knyter sig om hon skulle backa.
Detta var ganska kortfattat, men ändå det som gäller vid inkörning.
Du har ju kommit en bra bit på väg eftersom hon är helt van vid tömkörningen. Allt det här kan gå ganska fort eller ta en längre tid helt beroende på hur hästen reagerar och accepterar utrustningen.
pm:a gärna om du vill veta nåt mer eller lite närmre ändå.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 428
Senast: Kraxa
·
  • Artikel
Dagbok Det är ju helt normalt att glömma bort att man kokat upp vatten, men inte hällt upp det över tebladen i muggen. Det är ju normalt att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 462
Senast: Araminta
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
573
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 086
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp