Inkörning

Ajabaja

Trådstartare
Mycket inkörningstrådar nu, hoppas det inte blir tjatigt!

Jag har lite funderingar:

Jag håller på att köra in min syster b/c-ponny på 15år. Det är en mycket känslig ponny som jag trodde skulle ta lite tid att köra in, men det har varit det totalt motsatta! Oavsett hur rädd han har blivit har han aldrig någonsin under de år vi haft honom dragit i grimskaftet eller skenat eller någonting. Maximalt har han dragit in rumpan under sig. Jag har under det gångna året haft med honom när jag har kört min shettis, då har han gått bredvid shettisen & alltså haft vagnen bakom sig. Han är ju van att shettis & vagn är med sen flera år tillbaka. Jag har även ridit honom med shettisen som handhäst som även drar pulka med lillasyster i. Han har aldrig blivit stressad, mer än om shettisen blivit riktigt het & legat på.

Så nu har vi tömkört en hel del, dragit skakel på båda sidor & haft linor lite här & där & fått lägga tyngd i dem & lägga tyngd i bakselet. INGEN REAKTION över huvudtaget! Jag ska bygga släpa så han får känna på att skaklarna sitter ihop bakom honom & gör olika ljud m.m. Men vad finns det kvar sen innan vagnen? Är rädd att jag går för fort fram för att han inte bryr sig ett dugg.:crazy:

Jag har fått reaktion tre gånger. Ett var att pinnen han drog hade små piggar & när någon sådan petade honom i sidan, gick han åt sidan. Inget konstigt alls.
När min syster höll pinnen & lät den röra han bakben tyckte han det var obehagligt tills jag höll för ögat då brydde han sig inte alls. Detta för att han såg det som ett långt spö som syrran höll på med.
& sista reaktionen var att när vi svängde med skakeln så om svängen var för liten stannade skakeln & landade liksom så att den stod rakt ut från honom/nästan framför honom, det tyckte han inte om. Ska vi träna på att dra skaklarna åt andra hållet oxå? Känns lite onödigt eftersom jag aldrig tänkt ha vagnen bakfram & backa med honom.:crazy:

Det jag är mest rädd för är att jag går för fort fram eftersom han helt inte bryr sig ens från början. Det är verkligen en fantastisk ponny, så skulle han bli rädd i alla fall så tvivlar jag på att det skulle hända mer än ett litet skutt framåt.

Vi ska för övrigt börja med en speedcart om den passar.:)

En annan fråga som jag har tänkt på: Är det någon som använt skygglappar vid inkörning? Känns dumt för min del, men jag tänkte på sånt när ponnyn snarare är rädd för medhjälparna som håller pinnen än för själva pinnarna. (Tycker dock att allt sånt ska vänjas bort, men det är ju bara min åsikt.:))

Jag kommer nog komma med fler frågor för vi har en till ponny att köra in sen.:bump:

Blev lite långt! Hoppas någon orkat läsa hit & orkar lämna en fundering! Vore dessutom bra med en allmänn inkörningstråd, med kortare frågor typ.:bump:

:bow::bow:
 
Sv: Inkörning

Jag känner likadant för min 4-åring som jag kör in - hur fort kan jag gå fram när han inte visar några direkta reaktioner mer än första gången vid ett nytt moment?
Nu drar vi en torr gren med linor o svängel (har snarat den m kätting i brist på sax). Den är ca 20 cm i grovänden o 2 m lång. Inte så tung eftersom den är torr, men ändå något att dra. Jag har tänkt köra åtminstone 10 ggr med den, och i mer o mer oländig terräng innan jag går vidare till släpa. Efter den kommer skacklar, så småningom med kälke.

Du skriver linor här och var, har du även haft dom under magen o mellan ben? Det är ju viktigt att träna på det ifall hästen skulle få benet över skackeln!

Lotta
 
Sv: Inkörning

Alla hästar är olika. Mina två treåringar visade sig vara kanonlätta att köra in.
Tömkördes 10-20 ggr
Drog skaklar 5-8 ggr
Drog (tom) vagn 1 gång
Drog vagn+kusk - håller vi på med just nu

Inga konstigheter, spänner för och kör själv nu, utan medhjälpare.

Kan tillägga att jag har tagit hjälp av tränare vid arbetet med vagnen.
 
Sv: Inkörning

Ang skygglappar så körs brukskörningshästar nästan alltid in utan skygglappar eftersom de ofta är mer "stabila" medans körsportfolk oftas använder skygglappar vid inkörning. Det har egentligen inte med lydnad att göra utan mer om hästen reagera för något så går den rakt fram eftersom den bara ser rakt fram. Annars kan den tex slänga sig i diket och det kan bli hemska konsekvenser med en vagn som välter osv... Så de flesta använder skygglappar av säkerhetsskäl.
 
Sv: Inkörning

Skönt att höra att man inte är ensam!
Fast jag börjar smått undra om vår lilla ponny redan är inkörd... Han kommer från Irland & är en väldigt nätt modell så det känns lite osannolikt, men han bryr sig verkligen inte för fem öre. Han står blickstilla när jag sätter fast de lösa skaklarna & i övrigt går han bara lugnt fram i skritt & trav. Min shettis som vi haft i 10 år & som varit körd i 15 år reagerar mer än vad den andra ponnyn gör. Shettisen tycker att vi har kommit på något mycket konstig lek.

Linor har vi haft under/runt magen, runt benen & som draglinor som "landat snett" m.m. + att vi har gått & dragit i bakselet. Det är ju en ridponny som mest ska köras som komplement så vissa reaktioner vill jag ha kvar. Han brydde sig inte ett dugg om linorna så länge vi rörde oss, men när vi stod stilla så lyfte han bakbenen när man grejade med linorna på dem. Han var inte rädd utan mera bara lyhörd. Som sagt så tycker han inte riktigt om att se en människa stå med en stor pinne mot honom eller en lång lina. (Detta om man står vid sidan av honom & han ser en.) Han tror väl att vi ska slå honom eller nått.

Men vi fortsätter ett tag till med att dra våra skaklar. Någon som har idéer på skramlande saker att ha bakom lilla ponnyn?

agtatoon: Tack för svaret! Då vet jag! Inväntar riktigt sele så då blir det kanske skygglappar på oxå. Tills dess får vi klara oss, vilket jag tror går utan problem!

Lycka till med alla inkörningar!:bump::bump:
 
Sv: Inkörning

Skrammelsaker att ha bakom:
Pulka på grus/belagd väg låter bra! Hopbundna burkar har jag för mig du pratat om, kätting skramlar på annat sätt, hink (gärna plåt) rullar hit o dit o låter, gammal gummistövel - bara fantasin sätter gränser!

Jag har märkt att det inte är så mycket VILKET ljud det är, utan mera att det är ett NYTT ljud som är skrämmande.

Lycka till!
Lotta
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 255
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp