Inkörnings problem

Karamell

Trådstartare
Har ett 3 årigt sto som vi har tömkört och dragit olika släpar med sedan 1,5 års ålder. Hon har hela tiden varit cool och tagit allt med ro. Dra vagnen började hon sporadiskt med vid 2,5 år och har under våren körts ett flertal gånger. Alltid lugn och säker. Mer stanna när något händer än framåt.

MEN
nu har allt skitigt sig.
I förrgår hände något när ett par från stallet skulle köra henne. De vill/kan inte säga vad som hänt utan anser att hon hopade lite och sprang så de kopplade loss henne och drog själva vagnen hem igen.
När jag själv sedan kollade hur hon reagerar så upplever jag henne otrygg i både ljud och kontakt med linor & skaklar mot kroppen främst bak.

Nu har jag alltså en ny utmaning. ... Hur lägger man upp träningen på bästa sätt? Korta pass? Långa pass?
En sak per dag eller flera ?
Tacksam för tips och idéer i väntan på att min instruktör kommer hem från semestern.
 
Har ett 3 årigt sto som vi har tömkört och dragit olika släpar med sedan 1,5 års ålder. Hon har hela tiden varit cool och tagit allt med ro. Dra vagnen började hon sporadiskt med vid 2,5 år och har under våren körts ett flertal gånger. Alltid lugn och säker. Mer stanna när något händer än framåt.

MEN
nu har allt skitigt sig.
I förrgår hände något när ett par från stallet skulle köra henne. De vill/kan inte säga vad som hänt utan anser att hon hopade lite och sprang så de kopplade loss henne och drog själva vagnen hem igen.
När jag själv sedan kollade hur hon reagerar så upplever jag henne otrygg i både ljud och kontakt med linor & skaklar mot kroppen främst bak.

Nu har jag alltså en ny utmaning. ... Hur lägger man upp träningen på bästa sätt? Korta pass? Långa pass?
En sak per dag eller flera ?
Tacksam för tips och idéer i väntan på att min instruktör kommer hem från semestern.
Du lär få börja om från noll.
 
Jo vi stretar på. Har fixat plastskaklar som jag kan sätta av och på själv som hon får ha när vi går promenader och så. Men jag tömkör inte med dem på ännu. Vill inte komma fel. Dessa bryr hon sig inte om längre, ibörjan blev hon mycket stressad av dem. Men vill ha henne mera "bomb-säker" innan jag tömkör själv med dem på. Är svårt med bra hjälp så det känns ofta säkrare att vara själv med henne än att någon hjälper till på fel sätt. Dessutom är ju promenader med konstiga saker som plastdunkar m sten i lätta att ordna själv.

Så vi jobbar på, ibland långa pass och ibland bara korta försöker få henne lugn och trygg med konstiga saker igen.
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 137
Senast: Mezcal
·
Körning Mycket inkörningstrådar nu, hoppas det inte blir tjatigt! Jag har lite funderingar: Jag håller på att köra in min syster b/c-ponny...
Svar
5
· Visningar
1 082
Senast: Fia-Lina
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 371
Senast: Disen
·
Körning Jag håller, som jag tidigare nämnt nånstans, på att köra in min 4-åriga shettishingst och hittills har det gått jättebra. Jag är...
Svar
17
· Visningar
1 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp