Inkomst tre gånger hyran för hyreskontrakt

alazzi

Trådstartare
Bor inte i Sverige nu men hoppas kunna återvända när jag går i pension. Men är väldigt fundersam över hur jag ska få någonstans att bo. Enda inkomst blir pensionen och den blir låg. Ser att jag omöjligt kommer att klara ett inkomstkrav på inkomst, tre gånger högre än hyran. Som pensionär har jag ju möjlighet att få bostadsbidrag men jag måste ju få hyreskontraktet först. Finns det värdar som inte har lika höga inkomstkrav? Inte ens i dagsläget har jag så stor inkomst att det räcker ett sånt inkomstkrav.

Brukar galghumoristiskt skämta med mina vänner att jag hamnar under en bro när jag flyttar hem men det ligger en del sanning i det.
 
Bor inte i Sverige nu men hoppas kunna återvända när jag går i pension. Men är väldigt fundersam över hur jag ska få någonstans att bo. Enda inkomst blir pensionen och den blir låg. Ser att jag omöjligt kommer att klara ett inkomstkrav på inkomst, tre gånger högre än hyran. Som pensionär har jag ju möjlighet att få bostadsbidrag men jag måste ju få hyreskontraktet först. Finns det värdar som inte har lika höga inkomstkrav? Inte ens i dagsläget har jag så stor inkomst att det räcker ett sånt inkomstkrav.

Brukar galghumoristiskt skämta med mina vänner att jag hamnar under en bro när jag flyttar hem men det ligger en del sanning i det.
Är det inte bättre att försöka söka jobb och flytta tillbaka innan pensionsåldern?
 
Är det inte bättre att försöka söka jobb och flytta tillbaka innan pensionsåldern?
Jag är 60 år. Finns inte någon vidare jobbchans tyvärr.

Kommer att kunna bo hos en vän i Stockholm när jag flyttar hem men den lösningen är ju tillfällig.

Funderade på att fixa busskort igen och köra buss men jag måste bo minst 6 månader i Sverige innan jag får ta nytt körkort.
 
Bor inte i Sverige nu men hoppas kunna återvända när jag går i pension. Men är väldigt fundersam över hur jag ska få någonstans att bo. Enda inkomst blir pensionen och den blir låg. Ser att jag omöjligt kommer att klara ett inkomstkrav på inkomst, tre gånger högre än hyran. Som pensionär har jag ju möjlighet att få bostadsbidrag men jag måste ju få hyreskontraktet först. Finns det värdar som inte har lika höga inkomstkrav? Inte ens i dagsläget har jag så stor inkomst att det räcker ett sånt inkomstkrav.

Brukar galghumoristiskt skämta med mina vänner att jag hamnar under en bro när jag flyttar hem men det ligger en del sanning i det.

Här är det inget vanligt krav enligt min erfarenhet. Större stad i Östergötland. Det är individuella bedömningar.
 
I Göteborg tog väl allmännyttan bort det kravet om jag inte minns fel. Med motiveringen typ att människor själva ska få avgöra om de anser sig ha råd. Privata värdar har fortfarande 3 x hyran dock.
 
Bor inte i Sverige nu men hoppas kunna återvända när jag går i pension. Men är väldigt fundersam över hur jag ska få någonstans att bo. Enda inkomst blir pensionen och den blir låg. Ser att jag omöjligt kommer att klara ett inkomstkrav på inkomst, tre gånger högre än hyran. Som pensionär har jag ju möjlighet att få bostadsbidrag men jag måste ju få hyreskontraktet först. Finns det värdar som inte har lika höga inkomstkrav? Inte ens i dagsläget har jag så stor inkomst att det räcker ett sånt inkomstkrav.

Brukar galghumoristiskt skämta med mina vänner att jag hamnar under en bro när jag flyttar hem men det ligger en del sanning i det.
Jag jobbar som fastighetsförvaltare på ett privat bolag och har det (hyran x 3) som riktlinje när jag hyr ut lägenheter, men det finns alltid undantag. När det är pensionärer som söker lägenhet så är det ganska ofta som de inte har så hög pension och då får man gå efter lite andra riktlinjer istället. Så länge man inte har någon betalningsanmärkning, så kan det även gå att lösa med hjälp av en borgensman.
 
Jag hade aldrig hört talas om detta, men när jag googlar så verkar det ju faktiskt vara en grej hos flera hyresvärdar i min region, men inte alla.
 
Jag har kollat ibland på jobbannonser men aldrig sökt.
Sök. Man vet aldrig vad som kan hända.

Trots bra pension när jag i går i pension, har jag konstaterat att Sverige blir för dyrt. Allt är dyrare framför allt sjukvård, mediciner och levnadskostnader som är sådant man troligen kommer behöva mest av som gammal, så jag kommer stanna i Tyskland och kunna unna mig saker även som pensionär. Att kunna ha djur tex och ha råd att ta de till veterinär vid behov.
 
Sök. Man vet aldrig vad som kan hända.

Trots bra pension när jag i går i pension, har jag konstaterat att Sverige blir för dyrt. Allt är dyrare framför allt sjukvård, mediciner och levnadskostnader som är sådant man troligen kommer behöva mest av som gammal, så jag kommer stanna i Tyskland och kunna unna mig saker även som pensionär. Att kunna ha djur tex och ha råd att ta de till veterinär vid behov.
Fast när det gäller sjukvård och mediciner finns högkostnadsskydd. Är det så mycket billigare i Tyskland?
 
Fast när det gäller sjukvård och mediciner finns högkostnadsskydd. Är det så mycket billigare i Tyskland?
Sjukvård och tandvård är helt gratis och medicin på recept är gratis eller kostar 5 eller 10 Euro. Om du har medicin för mer ön 2% av din inkomst är du efter det beloppet helt befriad från avgifter för medicin dessutom.
Vi har iof sjukföräkring men istället mindre skatt och hälften betalar arbetsgivaren och andra hälften dras på bruttolönen så den märker jag aldrig.
 
I Göteborg tog väl allmännyttan bort det kravet om jag inte minns fel. Med motiveringen typ att människor själva ska få avgöra om de anser sig ha råd. Privata värdar har fortfarande 3 x hyran dock.
Det var flera kommuner som ändrade inkomstkraven hos allmännyttan för ett par år sedan när det blev diskussion om att poängen med allmännyttan försvinner om de med låga inkomster nekas att kunna få en bostad ens där.

Där jag köar har de inga inkomstkrav om hyran ligger inom normen för försörjningsstöd. Är den högre ska du visa inkomst som täcker hyra+levnadskostnader som beräknas enligt mall (typ konsumentverkets/socialens? siffror så inte någon lyxig nivå på liv)
 
Bor inte i Sverige nu men hoppas kunna återvända när jag går i pension. Men är väldigt fundersam över hur jag ska få någonstans att bo. Enda inkomst blir pensionen och den blir låg. Ser att jag omöjligt kommer att klara ett inkomstkrav på inkomst, tre gånger högre än hyran. Som pensionär har jag ju möjlighet att få bostadsbidrag men jag måste ju få hyreskontraktet först. Finns det värdar som inte har lika höga inkomstkrav? Inte ens i dagsläget har jag så stor inkomst att det räcker ett sånt inkomstkrav.

Brukar galghumoristiskt skämta med mina vänner att jag hamnar under en bro när jag flyttar hem men det ligger en del sanning i det.
Lite (eller mycket) beror det på var i landet du vill bo. Stockholmstrakten är ju dyrt, helt klart. Kan du bo på mindre ort, men fortfarande trevlig ort, kan du säkert hitta en lägenhet för säg 4500:- i månaden? 13 500:- i lön efter skatt är ju ingen omöjlighet? Har du funderat över Hemtjänsten? De behöver alltid folk och kan du jobba helger t.ex. är lönen helt ok.
 
Lite (eller mycket) beror det på var i landet du vill bo. Stockholmstrakten är ju dyrt, helt klart. Kan du bo på mindre ort, men fortfarande trevlig ort, kan du säkert hitta en lägenhet för säg 4500:- i månaden? 13 500:- i lön efter skatt är ju ingen omöjlighet? Har du funderat över Hemtjänsten? De behöver alltid folk och kan du jobba helger t.ex. är lönen helt ok.
Men är det inte oftast bruttolönen som ska vara minst 3 gånger hyran?
 
Jag är 60 år. Finns inte någon vidare jobbchans tyvärr.

Kommer att kunna bo hos en vän i Stockholm när jag flyttar hem men den lösningen är ju tillfällig.

Funderade på att fixa busskort igen och köra buss men jag måste bo minst 6 månader i Sverige innan jag får ta nytt körkort.
Känns som du gett upp utan att ens försöka?
Det finns bostäder och du har möjligheter till jobb om du försöker. Men ger du upp innan du testat så blir det ju inget?
 
Känns som du gett upp utan att ens försöka?
Det finns bostäder och du har möjligheter till jobb om du försöker. Men ger du upp innan du testat så blir det ju inget?
Det finns några saker som gör att jag inte kommer att flytta ännu.

Planen är att flytta om 5 år. När jag går i pension.
 
Lite (eller mycket) beror det på var i landet du vill bo. Stockholmstrakten är ju dyrt, helt klart. Kan du bo på mindre ort, men fortfarande trevlig ort, kan du säkert hitta en lägenhet för säg 4500:- i månaden? 13 500:- i lön efter skatt är ju ingen omöjlighet? Har du funderat över Hemtjänsten? De behöver alltid folk och kan du jobba helger t.ex. är lönen helt ok.
Stockholm tyvärr.
 

Liknande trådar

U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 273
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 478
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp