Inkomst tre gånger hyran för hyreskontrakt

Ja.

Med en insats på 400k får jag låna max 700k med en lön på 35k
Okej. jag har gjort kalkyler på de beloppen nu hos både SEB och SBAB och jag får inte alls samma resultat.

Hos SEB t ex får jag beskedet att jag får låna 1,9 och därmed kan köpa för 2,3.
 
Tror problemet är trådskrivarens ålder. Efter 60 säger bankerna ofta nej till lån automatiskt.
Men iverkligen får man som alltid gå runt och prata med dem.
 
Till TS, kolla också Västerås. Jag o en kompis flyttade kompisens pappa till seniorboende, och han fick direkt hjälp med bostadsbidrag osv. Han blev utkastad från sitt boende så han fick tag på detta och det var en hyra på 8-9 000 i månaden men har fått hjälp med det.
Jag sitter i samma sits. Dyra hyresrätter om man inte har massor av köpoäng (vilket jag iofs hade och fick tag i nuvarande lägenhet) och BR i storleken 2-3rok kostar från 1,5milj och uppåt. Jag kommer aldrig få lån, trots hög insats och ok lön (över 30k/månad)
Ja här med, en normal BR kostar minst 1.5 miljon o då bor jag i en mindre ort. Det såldes ett mindre boende brevid mig, en 2a på 65 kvm, orenoverad sen 80talet för 2.4 miljoner.
 
Ja.

Med en insats på 400k får jag låna max 700k med en lön på 35k
En vän t mig köpte en BR i höstas, hon fick skaffa flera borgensmän för att hon skulle få köpa den för ca 800 k (hon hade insats också) och hon har också en lön runt 35 (och inga andra lån, dyra hobbies eller kringkostnader). Banken krävde dock att hon skulle ha extrajobb för att få lånet med borgensmännen.
 
En vän t mig köpte en BR i höstas, hon fick skaffa flera borgensmän för att hon skulle få köpa den för ca 800 k (hon hade insats också) och hon har också en lön runt 35 (och inga andra lån, dyra hobbies eller kringkostnader). Banken krävde dock att hon skulle ha extrajobb för att få lånet med borgensmännen.
det konstiga är ju att det inte alls ser ut så när man gör kalkylerna på bankernas hemsidor.
 
Nu kanske jag missförstår, men har du ködagar så att du har möjlighet att få en hyresrätt i Stockholm? Eller menar du den delen av landet, inom tio mil från Stockholm?
Ja Storstockholm. Vet att man behöver väldigt lång kötid för en hyresrätt.
 
Till TS, kolla också Västerås. Jag o en kompis flyttade kompisens pappa till seniorboende, och han fick direkt hjälp med bostadsbidrag osv. Han blev utkastad från sitt boende så han fick tag på detta och det var en hyra på 8-9 000 i månaden men har fått hjälp med det.
Det låter ju lovande! Västerås är ju inom rimligt avstånd till Stockholm.
 
Alla bostadsbolag har inte inkomst krav (kolla Hyresgästföreningens hemsida).

Min bank säger att jag som tumme får låna 3-4 eller lite mer gånger min inkomst (eller lite mer pga kund sedan länge och känd av banken)

Jag lekte med tanken på att hjälpa en bostadslös vän och kollade då lägenheter längst Mälarbanan (Sthlm - Örebro). Flera av orterna är fortfarande prisvärda och lägenheter intressanta som investering dör när banan är färdig utbyggd. Västerås har dock börjat bli dyrt.
 
En vän t mig köpte en BR i höstas, hon fick skaffa flera borgensmän för att hon skulle få köpa den för ca 800 k (hon hade insats också) och hon har också en lön runt 35 (och inga andra lån, dyra hobbies eller kringkostnader). Banken krävde dock att hon skulle ha extrajobb för att få lånet med borgensmännen.
Låter skumt. Kan hon ha betalningsanmärkningar eller något du inte känner till?
 
min erfarenhet är att de kalkylerna aldrig stämmer, det är bara ett sätt för banken för att locka...
Det har jag väldigt svårt att tro, du fyller ju i uppgifterna i kalkylen på bankens sida och kan sen ansöka om lånelöfte direkt på sidan. Ditt lånelöfte baseras ju på uppgifterna i din kalkyl.
 
Jag har varit hos 3 banker och eftersom en mindre BR kostar från 1.5 miljoner är det det beskedet jag har fått.
Lånelöfte kan du få via nätet, du behöver inte besöka någon bank eller uppge dina hobbys.
Jag fick för flera år sedan låna för att köpa en BR i stockholm med en bruttolön på 32.000 kr, fick godkänt lånelöfte av flera banker. Lägenheten kostade absolut mer än 1,5 miljoner. Ingen borgensman eller annat.
Det låter som att du inte kollat ordentligt eller fått något om bakfoten…
 
Lånelöfte kan du få via nätet, du behöver inte besöka någon bank eller uppge dina hobbys.
Jag fick för flera år sedan låna för att köpa en BR i stockholm med en bruttolön på 32.000 kr, fick godkänt lånelöfte av flera banker. Lägenheten kostade absolut mer än 1,5 miljoner. Ingen borgensman eller annat.
Det låter som att du inte kollat ordentligt eller fått något om bakfoten…
Men om man är 60 år Så kanske man inte kan få så stora lån helt enkelt.
 

Liknande trådar

U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 273
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 478
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp