Inkomst tre gånger hyran för hyreskontrakt

Lånelöfte kan du få via nätet, du behöver inte besöka någon bank eller uppge dina hobbys.
Jag fick för flera år sedan låna för att köpa en BR i stockholm med en bruttolön på 32.000 kr, fick godkänt lånelöfte av flera banker. Lägenheten kostade absolut mer än 1,5 miljoner. Ingen borgensman eller annat.
Det låter som att du inte kollat ordentligt eller fått något om bakfoten…
Ok. Grattis till dig. Men jag pratar om idag, inte för flera år sen. Och jag är inte dum i huvudet.
 
Ok. Grattis till dig. Men jag pratar om idag, inte för flera år sen. Och jag är inte dum i huvudet.
Jag tror inte du är dum i huvudet men något är knas. Jag är i samma situation som dig och skulle få lånelöfte idag utan förbehåll på 2 milj om jag hade de 15% i kontantinsats som krävs. Ligger lönemässigt likt de siffror som nämnts här.

Var en artikel i om det var Göteborgs-Posten tror jag nu i veckan, där de frågat tio banker vad de kräver för att ge bolån och de allra flesta låg på att maxbelopp är 4-5 ggr bruttoårsinkomsten, man ska klara 6-7% ränta, kunna uppvisa fast, kontinuerlig inkomst, vid beräkningar ha konsumentverkets schablonsiffror kvar (tror det är typ 5600kr för ensam och drygt 8000 för två) och så ha 15% av lånesumman kontant. Förutsatt att det inte ligger massa krediter, inkasso, anmärkningar mm då.
 
Jag tror inte du är dum i huvudet men något är knas. Jag är i samma situation som dig och skulle få lånelöfte idag utan förbehåll på 2 milj om jag hade de 15% i kontantinsats som krävs. Ligger lönemässigt likt de siffror som nämnts här.

Var en artikel i om det var Göteborgs-Posten tror jag nu i veckan, där de frågat tio banker vad de kräver för att ge bolån och de allra flesta låg på att maxbelopp är 4-5 ggr bruttoårsinkomsten, man ska klara 6-7% ränta, kunna uppvisa fast, kontinuerlig inkomst, vid beräkningar ha konsumentverkets schablonsiffror kvar (tror det är typ 5600kr för ensam och drygt 8000 för två) och så ha 15% av lånesumman kontant. Förutsatt att det inte ligger massa krediter, inkasso, anmärkningar mm då.
Jag har varit hos Swedbank (eller ja, en sparbank som är kopplad dit) , Nordea och SEB och fått samma svar. Jag tänkte byta bank och se om jag kan få en mer personlig kontakt där.
 
Jag har varit hos Swedbank (eller ja, en sparbank som är kopplad dit) , Nordea och SEB och fått samma svar. Jag tänkte byta bank och se om jag kan få en mer personlig kontakt där.
Om du gör en uträkning på SBABs hemsida, får du låna då? Och isåfall, hur mycket?

Vi hade SBAB tidigare, tyckte de var väldigt bra att ha och göra med. Smidigt att sköta allt över nätet, slipper man ta sig till bankkontor :up: Vill inte ha personlig kontakt :D
 
Ok. Grattis till dig. Men jag pratar om idag, inte för flera år sen. Och jag är inte dum i huvudet.

Det är inte så att du har ett krediturymme någonstans? Behöver inte användas för att vara 'i vägen' för ett bolån. När jag fick mitt första lånelöfte för bolån (i nivå som övriga i tråden skrivit) så frågade bankmannen lite försynt om jag brukar shoppa mycket på nätet och upplyste om att lånelöftet var under förutsättning att jag avslutade mina krediter. Som jag inte ens var medveten om att jag hade :o (jag kände mig lite dum i huvudet när jag inte kunde svara på om jag hade krediter kan jag säga...) Men betalade alltid med kort så hade inte riktigt koll på att jag hos två butiker där jag brukar handla och är medlem (har för mig att det var stadium och H&M eller nåt sånt) "råkat" starta varsitt kreditutrymme i samband med medlemskapet. Tror det uppgick till 10 000 totalt, som jag alltså aldrig nyttjade eftersom jag alltid betalade med kort, men jag antar att banken då måste räkna med att jag varje månad ska kunna betala en faktura på 10k.

Nu har jag ett riktigt kreditkort :D på lite mer än så och vet faktiskt inte varför det inte verkar påverka bolånet. Kanske för att jag skaffade det efter bolånet och att jag redan var en betrodd kund när jag ansökte om nytt bolån vid flytt.
 
Ok. Grattis till dig. Men jag pratar om idag, inte för flera år sen. Och jag är inte dum i huvudet.
Jag har en polare som köpte en bostadsrätt för ett par veckor sedan, hen har högst sannolikt ungefär vad jag har i lön eller troligtvis något mindre (jag vet inte exakt lön, men jag vet vad den ligger på i det yrket +- ett par lappar. )
Och det är definitivt inte några 60 000.
Så har man kontantinsatsen och runt 35 000 i lön så låter det ju som något är lite vajsing i ekvationen?
 
Det är inte så att du har ett krediturymme någonstans? Behöver inte användas för att vara 'i vägen' för ett bolån. När jag fick mitt första lånelöfte för bolån (i nivå som övriga i tråden skrivit) så frågade bankmannen lite försynt om jag brukar shoppa mycket på nätet och upplyste om att lånelöftet var under förutsättning att jag avslutade mina krediter. Som jag inte ens var medveten om att jag hade :o (jag kände mig lite dum i huvudet när jag inte kunde svara på om jag hade krediter kan jag säga...) Men betalade alltid med kort så hade inte riktigt koll på att jag hos två butiker där jag brukar handla och är medlem (har för mig att det var stadium och H&M eller nåt sånt) "råkat" starta varsitt kreditutrymme i samband med medlemskapet. Tror det uppgick till 10 000 totalt, som jag alltså aldrig nyttjade eftersom jag alltid betalade med kort, men jag antar att banken då måste räkna med att jag varje månad ska kunna betala en faktura på 10k.

Nu har jag ett riktigt kreditkort :D på lite mer än så och vet faktiskt inte varför det inte verkar påverka bolånet. Kanske för att jag skaffade det efter bolånet och att jag redan var en betrodd kund när jag ansökte om nytt bolån vid flytt.
Märkligt nog verkar ett kreditkort väl skött ÖKA ens kreditvärdighet på något vis.

Jag och exet gjorde kreditprövning när vi köpte bostad och vi räknades som löjligt "kreditvärdiga" båda två, men jag hade något lite bättre än vad han hade trots att han hade rejält med sparade pengar och inget studielån till skillnad mot mig som var rätt pank. (Vi hade Samma yrke, samma lön, inga lån osv) så jag misstänker att det att jag faktiskt hade haft ett kreditkort var till min fördel - att jag kunde "bevisa" att jag klarade av att ha en kredit så att säga medans han var "oprövad".
 
Märkligt nog verkar ett kreditkort väl skött ÖKA ens kreditvärdighet på något vis.

Jag och exet gjorde kreditprövning när vi köpte bostad och vi räknades som löjligt "kreditvärdiga" båda två, men jag hade något lite bättre än vad han hade trots att han hade rejält med sparade pengar och inget studielån till skillnad mot mig som var rätt pank. (Vi hade Samma yrke, samma lön, inga lån osv) så jag misstänker att det att jag faktiskt hade haft ett kreditkort var till min fördel - att jag kunde "bevisa" att jag klarade av att ha en kredit så att säga medans han var "oprövad".

Det är så, välskött kredit är ett plus.
 
Märkligt nog verkar ett kreditkort väl skött ÖKA ens kreditvärdighet på något vis.

Jag och exet gjorde kreditprövning när vi köpte bostad och vi räknades som löjligt "kreditvärdiga" båda två, men jag hade något lite bättre än vad han hade trots att han hade rejält med sparade pengar och inget studielån till skillnad mot mig som var rätt pank. (Vi hade Samma yrke, samma lön, inga lån osv) så jag misstänker att det att jag faktiskt hade haft ett kreditkort var till min fördel - att jag kunde "bevisa" att jag klarade av att ha en kredit så att säga medans han var "oprövad".

Så kan det säkert vara. Särskilt om det är "rätt" bolag också, har man ett kreditkort där så har de gjort en bedömning vilket kan bli ett plus för en. Ett shoppingkonto på H&M var dock inget plus i kanten i alla fall 🤣
 
9660 för en tvåa? Jag bor i en stad med över 600 000 invånare, har ca 1 timme med bil eller tåg till 2 större städer och betalar 770 Euro för en 4:a på över 90 kvm och tycker det är rätt dyrt om man jämför att jag skulle flytta till en mindre stad i närheten och bil/tåg pendla 30 min (gillar dock att ha 2 min restid till jobbet). Planerar dock en flytt när jag går i pension till mindre stad.
 
Och det klarar man väl inom äldreförsörjningsstödet bara hyran ligger inom deras maxgränser?
Kruxet för TS kan vara att om pensionen inte räcker så att det behövs bostadstillägg så går det inte att söka det innan flytten är genomförd och folkbokföringen ändrad.

Men bostadsbolagen borde vara vana med pensionärer som behöver ha hyresbeloppet klart innan beslut om bidraget finns på papper? Fördelen att söka som pensionär är att bolaget knappast behöver räkna med någon risk att du kan förlora din inkomst i framtiden.
(min fetning)

Nja, det är tydligen ett vanligt problem just med pensionärer och hyresrätter att det skiter sig med inkomsten. Främst just kvinnor som varit hemmafruar och således har en låg pension. Skrevs en artikel om det nyligen i Hem & Hyra, kring kvinnliga pensionärer som säljer sina hus för att flytta till hyresrätt. Tillgångarna efter försäljning innebär att deras bostadstillägg blir typ icke existerande vilket gör att inkomsten blir för låg för att godkännas och bostadsbolagen tar ofta ingen hänsyn till att det finns tillgångar.
Har varit där själv efter en försäkringsutbetalning - blev i stort sett av med mitt bostadstillägg och fick problem när jag skulle skriva kontrakt på en ny lägenhet och inkomsten var för låg. Nu löste det sig efter en massa krångel hos hyresvärden och försäkringskassan men det var allt annat än enkelt och riktigt nära att jag inte hade fått lägenheten. Då hade jag ändå bott hos samma hyresvärd i 8 år och skött hyresinbetalningarna.
 
9660 för en tvåa? Jag bor i en stad med över 600 000 invånare, har ca 1 timme med bil eller tåg till 2 större städer och betalar 770 Euro för en 4:a på över 90 kvm och tycker det är rätt dyrt om man jämför att jag skulle flytta till en mindre stad i närheten och bil/tåg pendla 30 min (gillar dock att ha 2 min restid till jobbet). Planerar dock en flytt när jag går i pension till mindre stad.
Ja det är normalt för en tvåa i det området (du har nära till både Stockholm och Uppsala), inga konstigheter alls. Däremot blir det ju lite skevt att jämföra med vad en hyresrätt kostar i ett annat land, där styret av landet och bostadsmarknaden ser helt annorlunda ut.
 
9660 för en tvåa? Jag bor i en stad med över 600 000 invånare, har ca 1 timme med bil eller tåg till 2 större städer och betalar 770 Euro för en 4:a på över 90 kvm och tycker det är rätt dyrt om man jämför att jag skulle flytta till en mindre stad i närheten och bil/tåg pendla 30 min (gillar dock att ha 2 min restid till jobbet). Planerar dock en flytt när jag går i pension till mindre stad.
Ja, Knivsta räknas som en förort till Stockholm ur det perspektivet.
Det tar 32 min med tåg till Centralen och det finns pendeltåg till "Kista".
Promenaden från den lägenheten till perrongen på Knivsta Station tar ca 2 min.
 

Liknande trådar

U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 270
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 473
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp