Inkomst tre gånger hyran för hyreskontrakt

Sök. Man vet aldrig vad som kan hända.

Trots bra pension när jag i går i pension, har jag konstaterat att Sverige blir för dyrt. Allt är dyrare framför allt sjukvård, mediciner och levnadskostnader som är sådant man troligen kommer behöva mest av som gammal, så jag kommer stanna i Tyskland och kunna unna mig saker även som pensionär. Att kunna ha djur tex och ha råd att ta de till veterinär vid behov.
Bara nyfiken, vad är det för sjukvård du söker för att det ska bli så dyrt i sverige? Går du bara privat då menar du? För isåfall ja, vill du bara gå privat i sverige så är det dyrt annars så kostar det liksom max 300 kr för ett läkarbesök här. Allt har ju högkostnadsskydd plus att apoteken har en bra avbetalningsplan att hjälpa en med ifall det är så att man inte har råd med medicinen just då.
 
Bara nyfiken, vad är det för sjukvård du söker för att det ska bli så dyrt i sverige? Går du bara privat då menar du? För isåfall ja, vill du bara gå privat i sverige så är det dyrt annars så kostar det liksom max 300 kr för ett läkarbesök här. Allt har ju högkostnadsskydd plus att apoteken har en bra avbetalningsplan att hjälpa en med ifall det är så att man inte har råd med medicinen just då.
När jag bodde i Sverige var tex tandvård jäkligt dyrt (och jag har tyvärr dåliga tänder = måste laga ofta). Har inte gått i privat sjukvård men med tanke på de väldigt långa köerna i Sverige så kan det ju hända i framtiden om man bor där. Och 300 kr är fortfarande mer än 0 kr, och en avbetalning ska betalas tillbaka.
 
Senast ändrad:
Ja det är normalt för en tvåa i det området (du har nära till både Stockholm och Uppsala), inga konstigheter alls. Däremot blir det ju lite skevt att jämföra med vad en hyresrätt kostar i ett annat land, där styret av landet och bostadsmarknaden ser helt annorlunda ut.
Ja men nu pratar ju TS om hur hon ska ha råd flytta just från Tyskland till Sverige så då kan ju jämförelsen kanske vara intressant.

Och bostadsmarknaden här är ungefär så som regeringen i Sverige fälldes på. Marknadsstyrd med knappt några kommunala bostäder alls och mest privata hyresvärdar som kan ta vilken hyra de vill och ha vilka (oftast idiotiska) regler de vill. Mycket lite är styrt i lag. Inget jag förespråkar alls dock, hade hellre haft mer likt hur Sverige har det nu än detta.
 
När jag bodde i Sverige var tex tandvård jäkligt dyrt (och jag har tyvärr dåliga tänder = måste laga ofta). Har inte gått i privat sjukvård men med tanke på de väldigt långa köerna i Sverige så kan det ju hända i framtiden om man bor där. Och 300 kr är fortfarande mer än 0 kr, och en avbetalning ska betalas tillbaka.
300 kr är mindre än vad eran försäkring kostar.

Och ja, tandvården är dyr och orättvis men sjukvården är det ju inga fel på. Inte kötiderna heller, klart det inte är perfekt men dom flesta får vården dom behöver i tid.

Och alla dom åren man inte behöver sätta sin fot på sjukhuset betalar man ju ingenting.
 
300 kr är mindre än vad eran försäkring kostar.

Och ja, tandvården är dyr och orättvis men sjukvården är det ju inga fel på. Inte kötiderna heller, klart det inte är perfekt men dom flesta får vården dom behöver i tid.

Och alla dom åren man inte behöver sätta sin fot på sjukhuset betalar man ju ingenting.
Ja visst men när jag betalat min skatt och sjukförsäkring, som är knappa 33% på min lön, så betalar jag inget extra för tand- eller sjukvård.

Min skatt i Sverige skulle också vara runt 33% (nästan 34 Tom om jag flyttar tillbaks till min hemkommun, men jag skulle få lov betala all tandvård oavsett belopp och sjukvård upp till högkostnadsskyddet.

Har man då en liten pension som TS så nog sjutton känns det av i plånboken.
 

Liknande trådar

U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 273
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp